- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5770 stemmen
2. The Cat and the Canary (1927)
Speelduur: 82 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 4
Subgenre 1: 1920s Horror
Themaklassement: 2 punten
Voltooid: 1-100
Bekeken via: YouTube
Beoordeling: 2,5*
Er gebeuren vreemde dingen in een groot, oud landhuis als enkele familieleden bij elkaar komen om een erfeniskwestie te regelen.
Stokoude film, beeldkwaliteit was ook maar erg matig. Misschien moet ik de versie uit 1939 met Bob Hope ook maar eens bekijken, dan kan ik de categorie 1930s horror binnenkort ook afvinken 
cinemanukerke
-
- 1826 berichten
- 1041 stemmen
Vorig jaar keken mijn dochter en ik horrorfilms die we beurteling uitpikten. Dan was reeds een tegenstelling merkbaar nl klassiekere werk tgo de hippe nieuwe stroom. En passant gaf ik wat filmopvoeding mee. Maar ik las nu in een psychologische studie gepubliceerd in het damesblad Libelle door een zekere professor Kaatje Van Tippel (?) dat een ludieke, speelse opvoeding niet tot de beste resultaten leidt. Daarom dit jaar een meer academische benadering van de horror challenge nl DE vraag : wat hebben we geleerd, beste leerling ? Mijn dochter doet mee (ik moest haar wel een nieuwe wagen beloven wanneer ze 18 jaar wordt – een keiharde onderhandelaarster blijkt ze te zijn) maar de setup is klaar. Mijn bureau wordt de komende weken een klein leslokaal volgestouwd met didactisch materiaal zoals posters van The texas chainsaw massacre, Alien, Cat people, Videodrome en de vollatallige Harry Potter reeks. In de rechterhoek een pop die met het hoofd 360 graden kan draaien en in de linkerhoek een pompoen met een kaars erin.
We zijn stipt zaterdag ochtend begonnen met mijn keuze :
1. Dominion: Prequel to The Exorcist (Film, 2005)
FTV (119 minuten) – 2 punten
Puntentotaal 2
Subgenre : 41. Exorcism Horror (afgevinkt : 41)
Eigen score : 3* / Score dochter: 2*
https://i.ytimg.com/vi/LWVPMr4ddXM/sddefault.jpg
Helaas, de voorgeschiedenis van de film is interessanter dan de film zelf. Schrader kreeg de opdracht om een prequel van de klassieker The exorcist te maken, stopte die vol met zijn gebruikelijke dada's (paranoia, geloofscrisis, cultuur clash) maar de producenten zagen liever een mainstream horror en bedankten Schrader voor de moeite. Renny Harlin werd ingehuurd die nieuw filmmateriaal opnam. Maar Schrader kreeg het voor elkaar om zijn film te presenteren. Ondanks de boeiende psychologische benadering van het hoofdpersonage (zijn eigen God liet hem in de steek waardoor een voltallige dorp werd geëxecuteerd) is de film toch eerder sloom en voorspelbaar gebracht. De fotografie van Vittorio Storaro en de muziek van Angelo Badalamenti houden de film net boven de middelmaat. Een paar goede scenes die de dramatisch kracht versterken (de Engelse officier die de inboorlingen bedreigd waardoor een déja vu ontstaat) maar van Schrader had ik toch een betere visuele invulling verwacht (cf Cat people).
Mijn dochter vond het zwak. Ze vergeleek het met een kermisattractie die een boottochtje in een spelonk vol plastieken poppen bracht.
Wat hebben we geleerd ? Papa, mocht de duivel wat mode tips van mij willen overnemen, dan zou de SATAN toch wel iets schrikwekkender dan zijn dan een kale albino dwerg met een tekort aan zonlicht.
Hans Landa
-
- 105 berichten
- 7 stemmen
120 minuten
FTV/RW: FTV: 2 punten
Puntentotaal: 11
Subgenre: 90. Toy Horror
Themaklassement: 6 punten
Voltooid: 6/100 (3, 22, 33, 75, 79, 90)
Maar goed dat ik hiermee als eerst ben begonnen, kijk graag de meer spannende horrorfilms vanaf 16u tot in de late uurtjes. Dit was meer actie dan horror, nergens spannend, pg13 was het dan ook. Duurde daarnaast te lang, viel net niet in slaap terwijl ik net wakker was. Kan de eerste M3gan niet meer goed herinneren, maar dit deel nodigt mij nou niet uit om die te herzien.
Voor wie overigens weleens F1 kijkt, Sergio Perez was dus druk met opnames voor deze film.
61 minuten
Puntentotaal: 13
Subgenre: 25. Benelux / Neder Horror
Themaklassement: 7 punten
Voltooid: 7/100 (3, 22, 25, 33, 75, 79, 90)
Ben zelf niet zo'n folk horror fan, vind The VVitch bijv wel aardig, maar dit was prima van Nederlandse bodem, fijne speelduur. Mijn versie duurde overigens 61 min, zoals op IMDB aangegeven.
95 minuten
Puntentotaal: 15
Subgenre: 28. Body Horror
Themaklassement: 8 punten
Voltooid: 8/100 (3, 22, 25, 28, 33, 75, 79, 90)
Deed me wat denken aan andere horrors die vol met kleur zitten, Mandy, Colour Out of Space oa. Deze vond ik ietwat te zweverig en ook wat minder dan genoemde films.
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2025/03/99U_Tk3B.jpg
101 minuten
FTV/RW: RW: 1 punt
Puntentotaal: 16
Subgenre: 49. Haunted House Horror
Themaklassement: 9 punten
Voltooid: 9/100 (3, 22, 25, 28, 33, 49, 75, 79, 90)
Lang geleden voor het laatst gezien, meer dan goede haunted house horror, had naar mij idee iets meer mogen gebeuren, werd wel een spannende sfeer neergezet., toch wel de aanrader van de 4.
https://media.timeout.com/images/121677/1920/1080/image.webp
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
118 minuten
ftv= 2p
punttotaal= 22
subgenre= 63 paranormal/supernatural/ghosts horror
themakl= 11
3*
Robin, de zoon van Peter, wordt ontvoerd door een vriend van Peter. Peter gaat hem proberen te redden en ontmoet zo Gillian die dezelfde krachten heeft als Robin.
Dit was een film waar ik me erg op verheugd had, maar die toch wel tegenviel. Ik had net als bij Carrie (Film, 1976) gehoopt op meer horror dan actie/thriller en dat was helaas niet het geval.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7270 stemmen
84 minuten
RW
Thema: 70. Remake Horror
Afgehandelde thema's: 18, 70
Punten: 2 punten
Totaal punten challenge: 5
Waardering: 4*
Weliswaar heeft de aftiteling het over een sequel, maar omdat ze niet zo heel veel zin hadden om een heel nieuw verhaal te bedenken is het eigenlijk gewoon een remake met zelfs dezelfde acteur in de hoofdrol. Het potlood zit er dit keer niet in. Het kelderluik wel. Dit is snel ritje door het spookhuis, veel verhaal zit er niet in, maar we gaan in snel tempo van de ene naar de andere attractie. Geweldige effecten zonder CGI, gewoon latex, stopmotion, rode vloeistof en groen slijm. Maar het resultaat is nog steeds bewonderenswaardig.
Kan niks verzinnen
-
- 11 berichten
- 795 stemmen
1.Child's Play (Film, 1988) - MovieMeter.nl
87 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2 punten
Eigen score: 3*
2. Weapons (Film, 2025) - MovieMeter.nl
128 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 4 punten
Eigen score: 3
3. It (Film, 2017) - MovieMeter.nl
135 minuten
RW (1 punt)
Puntentotaal: 5 punten
Eigen score: 3,5*
4. It Chapter Two (Film, 2019) - MovieMeter.nl
169 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 7 punten
Eigen score: 3*
Theunissen
-
- 12271 berichten
- 5514 stemmen
1. Der Fluch der Schwarzen Schwestern (Film, 1973)
Nu goed nog een plaatje voor Theunissen maar denk niet dat ik nog vaak zulke ga kunnen plaatsen
Ik ben vandaag teruggekomen van mijn vakantie in de Elzas. Is volgens mij geen film die makkelijk en snel te pindakazen is.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
84 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 22 punten
Subgenre: 1940's horror
Themaklassement: 11 punten
Eigen score: 2.5*
https://christinawehner.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/10/26scar600.jpg
Absoluut niet mijn tijdperk maar deze is wel echt fraai geschoten. Belichting en mist scheppen hier echt een hele hoop sfeer en ook de spanningsopbouw is erg fijn. Laatste half uurtje wel wat te theatraal en de soundtrack kan ik ook niks mee, maar film keek verder prima weg, zat eventjes halverwege zelfs op 3.5*. Origineel niet gezien die staat nog op de lijst.
12. 28 Years Later (Film, 2025)
115 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 24 punten
Subgenre: Post-apocalyptic horror
Themaklassement: 12 punten
Eigen score: 2.5*
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTdJdkHe267Iuu_h87taQXCrhtre_1pRxYaBg&s
De ene 2.5* is de andere niet. Had hier overigens niks van verwacht gezien de reviews, maja het blijft wel gewoon Danny Boyle. Na ruim 30 minuten zat ik op 4*, echt heerlijk vlot, fraaie stilering, en lekker maffe soundbites die ik totaal niet kon plaatsen. Veel actie en heerlijke slow-mo's beloofde wel goed's, maar al snel gaat Boyle 3 versnellingen terug en wordt het een standaard post-apocalyptisch melodrama. Laatste 45 minuten zakt de film steeds verder in maar gelukkig zijn de laatste 5 minuten dan wel weer grappig.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
8 Utdrikningslaget (Film, 2019)
FTV 2 punten
Totaal 16
Thema 24 Backwoods
Themaklassement : 8 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 47 + 66 + 83 + 94)
Beoordeling: 1,5*
https://cdn.blogg.no/content/uploads/sites/312/2020/01/16021838/allmustdie.jpg
Langdradige opbouw rond 6 meiden die een landhuis in een afgezonderde locatie huren om daar hun vrijgezellenfeest met een horrorsfeertje te plannen. Het eerste deel lijkt een roadmovie want het duurt vrij lang eer ze bij hun locatie aankomen. De personages zijn totaal niet interessant en ook de meeste dames zijn niet zo aantrekkelijk. Alleen Linni Meister is de hot babe van dienst, maar zowel haar personage als haar looks worden weinig of niet gebruikt in deze film. Qua horror valt het ook tegen want de moorden zijn simpel van uitwerking en spanning ontbreekt helemaal. De uiteindelijke clou valt ook nog tegen want qua opzet is dat wel heel ver gezocht. 3/10
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3220 stemmen
Stokoude film, beeldkwaliteit was ook maar erg matig. Misschien moet ik de versie uit 1939 met Bob Hope ook maar eens bekijken, dan kan ik de categorie 1930s horror binnenkort ook afvinken
De Bob Hope-versie is echt een aanrader. Een perfect gotische sfeer en meerdere elementen uit de welbekende en klassieke trukendoos. Ook wat doeltreffende jumpscares, wat me sterk verbaasde met een film van zijn leeftijd!
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3220 stemmen
Donderdag spelen ze de enige echte Birdemic: Shock and Terror (Film, 2010) in de Skoop in Gent. De beruchte cultklassieker, nóg slechter dan The Room (Film, 2003) en met een lagere aantrekkingskracht dan een drol op een stokje.
Helpen jullie even me dit te verkopen aan mijn vent want mij lukt het niet alleen.
Wel perfect voor het Turkey horror subgenre af te vinken... Misschien ga ik toch maar alleen. Met een pintje. Of drie.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur: 107 minuten
FTV 2 punten
Totaal 18
Thema 87 thriller/suspence
Themaklassement : 9 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 47 + 66 + 83 + 87 + 94)
Beoordeling: 3,5*
https://scrapsfromtheloft.com/wp-content/uploads/2018/07/Blow-Out-1981.jpg
Goed opgebouwd verhaal met een prima performance van Travolta die heel wat moeite doet om het echte verhaal aan de wereld te kunnen vertellen met daarbij de nodige bewijzen om de moord te kunnen staven. Prima camerawerk, vooral de scènes in het toilet, ondergrondse metro en de scène van het ongeval zowel ervoor als tijdens de crash. Pluspunt is ook het slot waarbij de regisseur niet gekozen heeft voor een happy end, maar meer voor een realistische benadering. 7/10
Hans Landa
-
- 105 berichten
- 7 stemmen
10. Together (Film, 2025)
102 minuten
Puntentotaal: 18
Subgenre: 74. Romantic Horror
Themaklassement: 10 punten
Voltooid: 10/100 (3, 22, 25, 28, 33, 49, 74, 75, 79, 90)
Was hier erg benieuwd naar, The Rental vond ik namelijk al erg leuk waar beide hoofdrolspelers aan hebben meegewerkt, en deze is zowaar leuker, kijkt lekker weg, fijne spanningsopbouw en toch nog een keer geschrokken vandaag , ik heb blijkbaar iets met acteurs die uit het niets rennend dichterbij komen, meestal niet in beeld, gebeurd bijv ook in It; chapter 2 waarbij de oude vrouw in haar nakie komt aanrennen uit het donker, of een scene uit ik geloof paranormal activity 3/4 of 5 waarin iemand vanuit deuropening in een lange gang naar de camera toe komt rennen als ik mij niet vergis, altijd beetje kippenvel
https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2025/05/alison-brie-dave-franco-face-104501729.jpg?quality=75&strip=all&w=1024
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3125 stemmen
90 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 12
3.0/5.0
https://images.static-bluray.com/reviews/16323_1.jpg
Een goede zet van de producenten om Bustillo en Maury, bekend van À l'Intérieur, in te huren. Al weet ik niet in hoeverre ze buiten de lijntjes mochten kleuren van de producenten. Maar Met Hooper als producent en ook Henkel, mag je wel een hoop smerigheid verwachten. De film stelt daar zeker niet in teleur. Gek genoeg is de smerigste scene, in de camper/caravan, niet eens bloederig. Maar doet je maag wel omkeren. Verhaal stelt niet veel voor. Het roadmovie aspect a la Natural Born Killers is een leuk gegeven, waarin ze worden achtervolgd door een op wraak beluste sheriff. Veel van het Texas Chainsaw gevoel krijg je niet tijdens het kijken. Daarin neemt de film iets te veel afstand ook in het verhaal om dat nu direct te linken. Wat je wel krijgt is gewoon een heel prima en vermakelijke horrorfilm.
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3220 stemmen
Deze is ter vervanging van mijn allereerste registratie, van Cat-Women naar Saucer Men.
1. Invasion of the Saucer Men (Film, 1957)
Speelduur: 69 minuten
Thema: 15. Alien Horror
Voltooid: 7/100 (2, 15, 26, 36, 48, 85, 93)
Marsmannetjes met savooikool op hun kop zijn nu eenmaal niet echt heel eng te noemen. Toch wist deze film, ondanks de afwezigheid van spanning of dergelijke, me toch nog te boeien. Het is allemaal erg low budget en veel heeft men niet over het plot moeten nadenken. De algemene toon is leuk, kluchtige en licht. Niks erg speciaals maar ik heb al veel erger gezien om te weten dat ik dit allemaal niet al te serieus moet nemen.
2,5*
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
10 The First Omen (Film, 2024)
Speelduur: 119 minuten
FTV 2 punten
Totaal 20
Thema 67 prequel/sequel
Themaklassement : 10 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 47 + 66+ 67 + 83 + 87 + 94)
Beoordeling: 3*
Overbodige prequel op de originele The Omen (1976) die weinig spannende momenten kent. Het verhaal wordt traag opgebouwd waardoor soms de aandacht van de kijker wat verslapt. Het acteerwerk van de hoofdrolspeelster Nell Tiger Free is wel goed en ook de sfeer is best oké. Maar het verhaal weet niet echt te triggeren en heeft te weinig creepy scènes. Het slot weet een passende verbinding te maken met het origineel. 6/10
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
104 min
FTV: 2 punten
totaal punten: 10
Subgenre: 97. War Horror
Totaal subgenres: 6/100 (1, 49, 90, 97, 99, 100)
Vorig jaar met mijn zoon deel 1 gezien, toen al afgesproken deel 2 volgend jaar te kijken en dus een jaar zitten verheugen. Verhaal en acteerwerk gaan nergens over, maar plezier spat letterlijk van het scherm. Zie dat deze behoorlijk hoger scoort, vond zelf het verrassingseffecte van deel 1 iets beter, maar de kills zijn weer heerlijk lomp en creatief. 3.5
https://www.rogerebert.com/wp-content/uploads/2024/07/Dead-Snow-Red-vs.-Dead.jpg
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
82 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 26 punten
Subgenre: 2010's horror
themaklassement: 13 punten
Eigen score: 3.5*
Na het zien van de trailer wist ik dat ik deze moest kijken. Had hem aanvankelijk onder queer horror, maja das niet echt aan de orde. Geeft ook niks want dat was allermist de reden dat ik zou gaan kijken. Lekker bevreemdend origineel werkje dat vooral graag met kleuren speelt. Ik ben dol op kleur in mijn films dus dit was inderdaad genieten. Verder is de film een vreemde mix van komedie, horror, een mystery.
https://variety.com/wp-content/uploads/2018/04/braid-tribeca.jpg
De film is niet per se heel bloederig dus echte gorehounds zullen hier niet helemaal aan hun trekken komen, maar als je beetje fan bent van mind-bending quirky cinema dan ben je hier aan het juiste adres. Daarnaast is het ook heerlijk om Madeline Brewer in deze rol te zien, je weet wel dat meisje met 1 oog uit The Handmaid's Tale, of wat dacht je van Tricia Miller uit Orange is The New Black (dat blonde meisje met tattoos en vlechten)
oup
-
- 588 berichten
- 3191 stemmen
7. Dracula (1958) - 82 min - Verenigd Koninkrijk
Bron: online
FTV (2): totaal aantal punten = 14
Subgenre: 50. Hammer Horror
Themaklassement: 7 punten
Complete subgenres: 23, 40, 47, 50, 71, 94, 97
Eigen rating: 3,5*
Fijne Hammer Horror die het voornamelijk moet hebben van de sfeer en minder van de spanning. Want Christopher Lee heeft zeker niet zo'n angstaanjagende tronie als Bela Lugosi in de versie uit 1931. Het acteerwerk is typisch Brits, dus wat stijfjes. Verder gewoon een goed verzorgde film en ik hou altijd wel van die opnames in Technicolor. De slotscène is prima gedaan, zeker voor die tijd.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
92 min
totaal punten: 12
Subgenre: 06. 1970s Horror
Totaal subgenres: 7/100 (1, 6, 49, 90, 97, 99, 100)
Giallo achtige thriller met ook wel wat hitchcock trekjes. Bij de Palma is het visueel altijd wel aantrekkelijk, maar dit is nergens echt een topper. Hoogtepunt zijn 2 hele toffe splitscreen scènes.
https://pbs.twimg.com/media/DqNTAVbX4AAGX0j?format=jpg&name=large
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
82 minuten
FTV
Puntentotaal: 2 + 2 = 4
https://unobtainium13.com/wp-content/uploads/2020/08/trapped.jpg
Blijkbaar was deze destijds voor TV gemaakt. Wellicht spannend voor zijn tijd, de film heeft een zwak plot en schippert voortdurend tussen het karakter van James Brolin (Chuck) die de honden ontvlucht of probeert van zich af te houden en dialoog tussen zijn ex en diens nieuwe vriend die zich afvragen waarom Chuck maar niet komt opdagen om het beloofde cadeau aan zijn dochtertje te overhandigen voor ze het vliegtuig nemen. Wat mij vooral stoorde was de manier waarop het hele gebeuren is opgezet. Dat Chuck door twee boefjes wordt beroofd in de toiletten en bewusteloos wordt achtergelaten zodat hij komt opgesloten te zitten in het winkelcentrum omdat de security dit niet heeft gecheckt dat zou wel kunnen gebeuren. Dat de security honden inzet bij de bewakening dat is misschien ook niet zo gek. Maar dat de security agenten honden heeft die ze nauwelijks zelf de baas kunnen (ze zijn dan ook ingepakt van kop tot teen) en op elk verdiep 1 of 2 honden droppen en daarna onbegeleid achter laten, dat vind ik toch wel heel ridicuul. Dat de honden erg agressief zijn is een feit waardoor er zeker materiële schade zal zijn (dat zullen de winkeliers zeker niet kunnen waarderen) of hun behoefte doen (dat zal niemand waarderen). Waar de bewakers uithangen weet je niet, wellicht in hun bed want de honden doen al het werk. Bemande camera's lijken er evenmin te zijn net zo min als een alarmsysteem. De security mannen worden hierdoor ook niet gewaarschuwd als de honden iemand klissen dus in het slechtste geval kunnen ze de volgende ochtend een (zwaar) gewonde of doodgebeten persoon terugvinden; Je kan je al voorstellen dat de eigenaar en security in zo een geval een flink proces aan hun been hebben.
Dus ja voor Chuck zijn er een paar spannende momenten waar hij de honden (allemaal dobbermannen) moet ontlopen of vindingrijk moet zijn om ze op afstand te houden, hetgeen niet zo simpel is aangezien hij op een moment flink werd gebeten in een van zijn benen. het is niet genoeg om voor de niet al te lange speelduur te blijven boeien en al snel snakte ik als kijker naar de afloop van het gebeuren. Dit had misschien beter gewerkt als er een groep jongeren zich had laten opsluiten om te kunnen stelen of het beest uit te hangen in het winkelcentrum en dat er dan op een of andere manier wat losgeslagen honden waren geweest dat had misschien nog een vermakelijke film opgeleverd. Want Brolin vs de honden daar was ik al snel klaar mee.
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5770 stemmen
Ik heb nog maar twee films gepost en ik heb wreed weinig tijd maar pas toch maar allemaal op 
Want ik heb er ook wreed veel goesting in en twee films posten op één eerste startweekend tijd is een bevestiging dat ik marginaal goed bezig ben 
De top 10 ... gaat waarschijnlijk weeral niet lukken.
Maar de top 15 is haalbaar !

!
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
6. Bloody New Year (Film, 1987)
Speelduur: 90 minuten (FTV)
Punten: 2 (totaal 12 )
Thema: 51. Holidays / Christmas Horror
Voltooid: 6/100 (1, 4, 16, 50, 51, 90)
Beoordeling: 3.0*
Ik ben toch wel een slag positiever dan de meesten hier. Ik kan me de kritieken best voorstellen hoor, want het is een warrige film die van de hak op de tak springt, en met name de make up en effecten zijn behoorlijk goedkoop. Maar ik vond het zeker wel z'n charme hebben, met best wel wat leuke kills en een luchtig sfeertje. Het duurt ook niet te lang en kachelt lekker door als je eenmaal het begin op de kermis overleefd hebt. Het verhaal over een time loop a la The Shining waarbij iedereen in een nachtmerrie-achtige nieuwjaarsviering van 1959 op 1960 terecht komt is ook wel grappig bedacht als achtergrond, al blijft het een wat brak plot. Maar ik vond het wel leuk low budget vermaak.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3125 stemmen
07. Texas Chainsaw Massacre (2022)
81 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 14
3.0/5.0
https://images.static-bluray.com/products/reviews/12450.jpg
Was dit vervolg echt nodig, nee. De personages worden niet uitgediept, het verhaal, voor zover dat er in zit, is niet van belang voor het verloop van de film. Maar de film is kort en er wordt wat afgemoord. Te echte terror zoals we dat kennen uit het eerste deel, heeft plaats gemaakt voor een ordinaire slasher film, en leuke is het zeker. Ik ben benieuwd wat er van was geworden als Fede Alvarez zelf aan het roer had gestaan en niet alleen als producent en schrijver.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4892 stemmen
Toch nog maar eens het lijstje op Letterboxd bijgewerkt.
Toch al 128 unieke registraties waarvan ik er zelf nog maar 47 heb gezien. 
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Respect ikkegoemikke. Het moet niet makkelijk zijn om alle nieuw geregistreerde films bij te houden.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 4
Subgenre 1: 1920s Horror
Themaklassement: 2 punten
Voltooid: 1-100
Bekeken via: YouTube
Beoordeling: 2,5*
(afbeelding)
Er gebeuren vreemde dingen in een groot, oud landhuis als enkele familieleden bij elkaar komen om een erfeniskwestie te regelen.
Een van mijn favoriete silent horrors die ik al meerdere keren heb gezien. De remake heb ik ook ooit eens gezien, komt niet in de buurt qua sfeer van het origineel naar mijn mening en voelde door de aanwezigheid van Bob Hope nog meer als comedy aan dan Horror. Bob Hope is trouwens het pijnpunt van de film, hij kan zijn mond geen moment houden, is ook niet grappig vooral irritant. Maar er zullen wel mensen zijn die hem wel grappig vinden. heb hetzelfde met Bill Murray.
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
5) The Invisible Man (Film, 2020)
Speelduur: 124 minuten
Datum van zien: zondag 14 september 2025
Medium: Amazon prime
Puntentotaal: 10 punten
Waardering: 3,5
Themaklassement: subgenre 85 - techno horror
Punten themaklassement: 5/100
Subgenres themaklassement: 2, 3, 6, 11 en 85
Review: Ik dreigde in een keuzeloos rondklikken te verzanden in de zoektocht naar een okay film op Fear channel, maar wat is het toch een draak van een kanaal, volgens mij staat daar echt alleen maar pulp op... Toen kwam ik in het aanbod van Amazon Prime deze film tegen, ik twijfelde even of ik hem al gezien had, maar zag dat ik ook nog geen beoordeling heb gegeven en ik vermoed dat ik door de beschrijving aan The hollow man moest denken waarvan ik zeker weet dat ik die jaren geleden gezien heb.
Gedurende de film geen gevoel van herkenning, dus de FTV was gelukkig gerechtvaardigd, en ook achteraf zeker geen spijt van mijn keuze voor de zondagavond prent! Ik vind het een sfeervolle, beklemmende film, waarin ik met name het proces waarin Cecilia terecht komt met de twijfel aan zichzelf erg sterk vind. Deze film bewijst maar weer dat je niet veel nodig hebt om een spanning op te bouwen zonder van de ene in de andere jumpscare te springen. Op een gegeven moment is de horror er wel een beetje af vind ik, maar overall gezien een prima film, waarin het thema partnermishandeling en wat voor effect dit heeft op de mishandelde vooral in de 1e helft stevig weergeven wordt.
Als ik dan een kritiekpuntje moet geven is dat ik het geen horror pur sang vind en enige echte fout naar mijn idee is dat er compleet bloed ontbreekt nadat zij op de kritieke manier haar pols doorsnijdt (of zij moet dit "nep" gedaan hebben, maar die suggestie werd niet gewekt voor mijn gevoel...). Sterk moment vond ik in het restaurant, die zag je niet aankomen, pun intended 
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
85 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 28 +2 = 30
Persoonlijke waardering; 3,5*
Sub-genre: 09. 2000s Horror
Themaklassement: 13 + 1 = 14 punten
Voltooid; 1,2,3,4,5,6,7,9 - 12, 13, 14, 17, 19, 23
https://spaces.filmstories.co.uk/uploads/2024/01/mulberry-street.jpg De debuutfilm van regisseur Jim Mickle (Stake Land, We Are What We Are, Cold In July) is voor zijn budget niet mis! Een sfeervolle horrorfilm, gefilmd in guerrillastijl op de straten van Manhattan. De film bouwt langzaam op, waardoor we de tijd hebben om de personages te leren kennen. Onder de bewoners van een appartementencomplex aan de gelijknamige Mulberry Street bevindt zich Clutch, een voormalig bokser die op zijn dochter wacht, ze zullen alle de nacht moeten zien overleven. De handcamera's zijn uiteraard een beetje een kwestie van smaak, maar ik vond ze goed passen bij de stijl van de film. Het creëerde zo knappe opnames in de kleine appartementen, drukke bars en drukke straten. En ja erg tof....rattenmonsterzombiemensen...die hadden we nog niet gezien! Het middengedeelte had wel wat tempoproblemen maar desondanks was het een plezierige kijkervaring
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
16 Disembodied (Video 1998 IDMB)
78 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 30 +2 = 32
Persoonlijke waardering; 3,5*
Sub-genre: 08. 1990s Horror
Themaklassement: 14 + 1 = 15 punten
Voltooid; 1,2,3,4,5,6,7,8,9 - 12, 13, 14,, 17, 19, 23
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNjI4YWM5NDEtMGIxYi00NjA4LTkxMjctOWQ3MzdjZGQxYWE3XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg "Lowbudget-gekkigheid" De film duurt ongeveer een uur en veertien minuten en heeft vijf personages. Speciale vermelding voor de smerige pokdalige nachtportier, James Diederichsen, dit is degene die verantwoordelijk was voor de special effecten. Het verhaal volgt Connie Sproutz, een gothic-achtige meisje die incheckt in het vervallen Grand Hotel omdat ze op de vlucht is voor de Plasmaster Corporation. Maar dit aardige meisje bezit een tandachtige muil in haar buik en een zuurspuwende puist op haar wang om een parasiet (stop-motioncreatie die twee keer in de film te zien is) die in haar zit, te voorzien van hersenen.
Je zou het zelfs über-vreemd kunnen noemen want tjonge wat is dit een vreemde body-horrorfilm vol vreemde/smerige personages en een surrealistische sfeer/setting. De effecten zijn allemaal bloederig praktisch of stop-motion en zeer redelijk gedaan voor het lage budget dat er beschikbaar was. Het acteerwerk is ook prima voor een doe-het-zelfproject. Eventuele tekortkomingen worden gemakkelijk vergeven in het licht van de bizarre charme van de film. Oorspronkelijk was het alleen uitgebracht op VHS maar in 2018 werd er een directors cut uitgebracht op Blu-ray!