- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur: 98 minuten
FTV 2 punten
Totaal 4
Thema 83 Stephen King
Themaklassement : 2 punten ( 47 + 83 )
Beoordeling: 3*
Gebaseerd op een kort verhaal van Stephen King dat vooral in de eerste helft van de film weet te boeien. De gore is prima, er zitten een paar fameuze bloederige scènes in de film. Toch wordt het helaas minder vanaf het moment dat Hal en zijn zoon een roadtrip beginnen naar zijn broer om eens en voor altijd af te rekenen met de aap. De scène met de wespen is nog leuk, maar de rest daarna komt niet echt over. Vooral de vergevingsgezinde terugblik tussen Hal en Bill lijkt niet te passen en de reactie van Hal die na een bloederige gebeurtenis er dadelijk opvolgt, past gewoon niet. Het slot is heel zwak en vaag uitgewerkt. Pluspunt zijn wel de vele toffe bloederige scènes en de aap zelf. 6/10
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur: 133 minuten
FTV 2 punten
Totaal 6
Thema 94 Vampire
Themaklassement : 3 punten ( 47 + 83 + 94)
Nosferatu is behoorlijk trouw aan het Duitse origineel uit 1922. Regisseur Robert Eggers, bekend van The Northman (2022), The Lighthouse (2019) en The VVitch (2015) weet net als bij zijn vorige films hier ook vooral punten te scoren door sfeer, camerawerk en belichting. Helaas weet het verhaal je niet te pakken en dat heeft niet te maken dat je het verhaal ongeveer wel kent. De opbouw verloopt wat chaotisch waarbij bepaalde scènes te veel of te weinig aandacht krijgen. Meer nog bepaalde scènes lijken overbodig of gewoon niet goed uitgewerkt. Bijvoorbeeld Thomas die Orlok in zijn graftombe vindt of de verschillende nachtmerries van Ellen. Ander voorbeeld zijn die scènes met die zigeuners of de vreselijke gevolgen voor het gezin van Friedrich. En wat te zeggen over de professor die door Willem Dafoe wordt gespeeld. Flauw en beetje irritant. Wat zeker irriterend werkt op lange duur is de stem van Orlok en zijn voorkomen had een betere uitwerking verdiend. Lily-Rose Depp speelt haar rol wel degelijk en dat er aandacht was voor de overtocht en de schipbreuk met als gevolg de pest in het stadje zijn dan wel pluspuntjes. Echt spannend wordt het op geen enkel moment. Een horrorprent met allure die de verwachtingen niet kan inlossen. 6/10
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
09 The Alligator People (1959)
74 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 16 +2 =18
Persoonlijke waardering; 3,5*
Sub-genre: 04. 1950s Horror
Themaklassement: 7 + 1 = 8 punten
Voltooid; 1,2,3,4 - 12, 13, 17, 19
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMGZkZmE1ZjItYjAyYS00ZTYxLTgyZjgtOTBkNjViMzViM2FmXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Leuke horrorfilm uit de jaren '50. Waar een beetje de geest van de klassieke Universal Monster-films (is van 20th Century Fox) in rondhangt Uiteraard nu meer iets voor een middagvoorstelling met zijn lichte griezeligheid. Maar in mooie opvallende cinemascope zwart-wit beelden. Heerlijke sfeervolle setting van een landhuis omringd door moerassen van Louisiana met een laboratorium voor gekke wetenschapper en een charismatische vrouwelijke hoofdrolspeler. Elke scène die zich in het moeras afspeelt is behoorlijk goed met veel echte en nep-alligators, drijfzand, en slangen En als toetje een dronken alligator-hatende haakhand aka Lon Chaney Jr. JA... alles is verpakt in precies de juiste hoeveelheid cheesiness. De omkaderende scènes aan het begin en einde met de hypnose bij de psychiater waren niet echt nodig
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
84 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 18 +2 =20
Sub-genre: 05. 1960s Horror
Themaklassement: 8 + 1 = 9 punten
Voltooid; 1,2,3,4,5 - 12, 13, 17, 19
https://blueprintreview.co.uk/wp-content/uploads/2021/07/daimajin-3.jpg Helaas is de marketing voor deze film enigszins afhankelijk van de wetenschap dat de gigantische god tot leven komt en er Kaiju-actie is te zien. Het geef eigenlijk zo zijn climax weg want dit is veel meer een samoerai-actiefilm die de nadruk legt op het kwaad van de mens en de spiritualiteit van dorpelingen die bidden tot een stenen god die bovenop een bergtop is uitgehouwen. Het begint als een solide kostuumdrama waarin een feodale heer door de kwaadaardige officier Samanosuke in een gewelddadige staatsgreep wordt omvergeworpen en de ware erfgenaam Kogenta moet vluchten. Ongeveer 10 jaar later is iedereen in het dorp tot slaaf gemaakt om een fort te bouwen en is er nog maar weinig hoop! Uiteindelijk, vergt het dus wat geduld van de kijker om de Majin wraak te zien nemen (dingen kapot te zien maken) Voordat het zover is krijg je een rituele eredienst, een spookachtig betoverd bos, zwaardschermutselingen en begeleidt door gave muziek (bashoorns en griezelige orgelklanken) De sets en kostuums en choreografie van de zwaardgevechten waren van een bovengemiddeld niveau voor een samoeraifilm uit deze tijd. Kortom het bezat een sfeervolle, fantasierijke en horrorachtige kwaliteit. Genoten!
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
11 The Invasion of Carol Enders (1974)
66 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 20 +2 =22
Persoonlijke waardering; 1*
Sub-genre: 06. 1970s Horror
Themaklassement: 9 + 1 = 10 punten
Voltooid; 1,2,3,4,5,6 - 12, 13, 17, 19
https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/N6gSY-HrKs-DaMRFefdaxA/1200x675.jpg Meredith Baxter schijnt jaren geleden nogal een graag geziene tv-schone geweest te zijn. Na op IDMB te hebben gekeken, blijkt dat ik haar moet hebben gezien in de sitcom Family Ties als de moeder van Michael J. Fox. Echter deze televisiefilm is ondanks dat en de naam Dan Curtis (op zijn minst uitvoerend producent maar probeerde ook de film te fixen") op vrijwel elk vlak een absoluut vreselijke film.
Na een ongeluk lig Carol Enders in een ziekenhuis waar ze op onverklaarbare wijze bezeten wordt door een dode vrouw die in hetzelfde ziekenhuis overleed. Oké ook al is er misschien dus sprake van iets bovennatuurlijk maar daar zie je weinig van. Daarnaast praten de personages de gehele film over wat er gebeurt maar de kijker ziet wat er gebeurt...
Regisseur Burt Brinckerhoff is ook niet bij machten om er iets meer van te maken. Want het is gefilmd als een soap, de clichématige personages acteren alsof het een soapdrama is zonder maar enige spanning en het voelt ook alsof je naar een lange aflevering van een soap kijkt. Het kan je niet eens schelen wie de moordenaar is of of hij gepakt wordt, je wil eigenlijk maar één ding...dat het zo snel mogelijk afgelopen is!
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
84 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 22 +2 =24
Sub-genre: 07. 1980s Horror
Themaklassement: 10 + 1 = 11 punten
Voltooid; 1,2,3,4,5,6,7 - 12, 13, 17, 19
https://image.tmdb.org/t/p/original/ybwPmRNY61O9CjLPsz4TSvwcBr4.jpg Knotsgekke horrorfilm uit Hongkong met een wel heel erg onsamenhangende plot. Sterker de vertelstructuur van de film is gewoon niet logisch maar meer een reden om breed scala aan bloederige effecten en andere bizarre gekkigheid te laten zien. Het verhaal begint wanneer een vrouw een jade vaas koopt op een veiling. De vaas lijkt de vorm van een dildo te hebben en dat maakt de vrouw geil Enfin er huist dus een "Mongolische seksduivel" in...(De lamp van Aladdin is er niets bij) De titel, de duivelsfoetus zelf is er ook maar bij gehaald want die verschijnt maar in precies één shot...Oh, en blijkbaar zijn dingen ook gewoon normaal want niemand reageert nauwelijks ergens op...Totdat een taoïstische priester hulp biedt dan breek de gekte pas echt goed los! Je zult het grootste deel van de film afvragen: "Waar de fuck kijk ik naar?"- "Wat voor film zit ik te kijken?!" Oh en de muziek is "geleend" van Vangelis, de soundtrack van The Thing en Amityville, om er maar een paar te noemen. Er zijn flink veel tekortkomingen en incompetentie maar door zijn gekte wordt dat vergeven!
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
4 The Lodger: A Story of the London Fog (Film, 1927)
Speelduur: 90 minuten
FTV 2 punten
Totaal 8
Thema 1 (1920)
Themaklassement : 4 punten ( 1 + 47 + 83 + 94)
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjA5MjY3MzYyMF5BMl5BanBnXkFtZTgwOTU3NTMzMjE@._V1_.jpg
Een film uit de beginjaren van regisseur Hitchcock waar je al duidelijk zijn typische handelswijze van regisseren herkent met een leuk mysterieus whodunit verhaal, goed camerawerk, mooie overlappingen tussen de ene scène en de volgende scène en een gepast creepy sfeertje door gebruik te maken van schaduwen en mimiek van de personages. Deze film weet daardoor na bijna 100 jaar toch nog te boeien ondanks het trage tempo en dat het een silent is. Het acteren in een silent film heeft meestal ook meer een hysterische benadering en het langdradig inzoomen op de mimiek van de personages wordt veelvuldig gebruikt. Het slot valt wat tegen en komt bij de kijker onbevredigend over. 6/10 (gerestaureerde versie gezien )
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
7. The Fifth Thoracic Vertebra (Film, 2022)
62 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 14 punten
Subgenre: Fantasy horror
Themaklassement: 7 punten
Eigen score: 3.5*
https://kaist455.com/wp-content/uploads/2023/08/thefifththoracicvertebra02.jpg
Visueel prachtige film over een ruggenwervel die verstopt zit in een matras. Klinkt komisch maar dat is de film allerminst, het is vooral een integer alledaags drama over o.a. een relatie die stuk loopt. Focus ligt overigens vooral op de stijl en zo is het camerawerk erg goed, zijn de kleurtjes om van te genieten (vrijwel alles heeft kleur in de film) en is het matras in ieder geval interessant genoeg voor 62 minuten. Vooral de kleurtjes echt fraai, maar beware, wel typisch style over substance mocht je daar niet tegen kunnen.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur: 77 minuten
FTV 2 punten
Totaal 10
Thema (1950)
Themaklassement : 5 punten ( 1 + 4 + 47 + 83 + 94)
Beoordeling: 2*
https://scifist.net/wp-content/uploads/2023/09/1957_she_devil_008-mari-blanchard.jpg
Mak horrorverhaaltje, ook al komt deze uit de jaren 50, qua horrorelementen en verhaal stelt de film niet veel voor. Enig lichtpuntje is Mari Blanchard die niet alleen een mooie verschijning is, maar er ook iets van probeert te maken. Ze weet met haar uitstraling haar personage goed in de verf te zetten. Helaas gebeurt er te weinig in de film en is het een saaie zit geworden. 4/10
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur: 93 minuten
FTV 2 punten
Totaal 12
Thema Pregnancy
Themaklassement : 6 punten ( 1 + 4 + 47 + 66 + 83 + 94)
Beoordeling: 1*
Langdradig opgebouwde thriller die vooral de focus legt op de dramatiek binnen het gezin waar de mama haar vertrouwen tijdens en vooral na de zwangerschap bij haar dichtste personen meer en meer naar beneden ziet gaan naarmate de film vordert. Of is ze zelf helemaal door aan het draaien en zich dingen begint in te beelden. Vrij eentonig van opzet met hier en daar wat brave horrorelementen. Spannend is het allerminst. 2/10
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
8. The Final Conflict (Film, 1981)
108 minuten
ftv= 2p
puntt= 16
subgenre= 61 occult & witchcraft horror
themakl= 8
3 *
Duidelijk minder goed derde deel dan de voorgaande 2 delen. Damien is volwassen en een succesvol man. Hij kan alleen verslagen worden door het gebruik van een speciaal mes. Daarnaast probeert hij zijn nemesis te doden die in een bepaalde nacht geboren is. Daar is eigenlijk de hele film mee samengevat. Sam Neill is een goed acteur, maar toch overtuigt hij niet als Damien. Eigenlijk was het spannender toen Damien nog een kind was. Het einde vond ik dan wel weer goed van deze film, nu ben ik wel erg benieuwd naar deel 4.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur: 87 minuten
FTV 2 punten
Totaal 14
Thema 28 Body horror
Themaklassement : 7 punten ( 1 + 4 + 28 + 47 + 66 + 83 + 94)
Beoordeling: 2,5*
Vergeleken met de twee voorgangers uit 1956 en 1978 mist deze film vooral spanning en een creepy sfeer. Een remake is het gelukkig niet echt, want de film benadert het gegeven toch op een andere manier. Toch wringt daar net het schoentje omdat je hier geen aanloop krijgt, maar onmiddellijk geconfronteerd wordt met de Body Snatchers die al een heel legerbasis min of meer in de greep heeft. De film heeft wel een paar leuke scènes zoals de badkuip, de helikopter en korte naaktscènes met Meg Tilly en Anwar. Die laatste is kort naakt te zien op het bed in het militaire hospitaal waar ze te maken krijgt met de Body Snatchers. De finale is wel verdienstelijk en gewaagd, maar ziet er wel redelijk goedkoop uit. 5/10
Seam
-
- 991 berichten
- 2310 stemmen
8. A Wounded Fawn (Film, 2022)
91 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal 16
Ik had hier zoveel meer verwacht naar aanleiding van de opening. Film opent heel stijlvol en spannend, maar na de opening wordt het zoveel tammer. Ik had gehoopt echt een bizarre ontknoping te zien, maar helaas.
3* alsnog voor de sterke start en paar mooie scenes.
Intussen al 8 films, dat gaat echt hard zeg!
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Yes yes, eindelijk wat tijd om aan mijn officiële registraties te beginnen. Heb iets van een shortlist aan films staan, maar vrij random en gebaseerd op mijn streamingdiensten, verder kijk ik vooral on the spot waar ik zin in heb.
Datum van zien: vrijdag 12 september 2025
Speelduur: 100 minuten
Medium: Netflix
Puntentotaal: 2
Waardering: 3
Themaklassement: Subgenre 3 - 1940s horror
Punten themaklassement: 1
Behaalde subgenres themaklassement: 3
Review: Ondanks dat ik niet zoveel heb met de Franse taal, vond ik het in deze film niet zo storend, hooguit het liedje ergens middenin de film dat in mijn idee niet echt op zijn plaats was, maar wellicht wel in die tijdsgeest. Een aantal erg sfeervolle plaatjes, met name de openingsscene, en prachtig decor natuurlijk. Geschoten in het staartje van de bezetting, maar pas later uitgebracht begreep ik, to put things in perspective... Komische noot, blijkbaar is het zo koud op de berg of treedt rigor mortis zo snel in, dat de hand van de paardenhandelaar direct stijf bevroren is en recht overeind blijft staan terwijl hij overleden op de grond ligt, klein kritiek puntje 
Ik heb mijzelf als leuke extra opdracht meegegeven om te proberen bij iedere registratie AI in een bepaalde stijl een memorabele scene uit de gekeken film te laten genereren, dit zal met wisselend succes gaan, maar bij deze 1e prent vind ik hem aardig gelukt.
https://i.postimg.cc/L6fjf4s2/Chat-GPT-Image-14-sep-2025-12-11-49.png
ZZ TOP
-
- 507 berichten
- 2188 stemmen
Heerlijk om te zien dat iedereen zo fanatiek begonnen is! Heb gisteren de eerste films gekeken, dus vanavond zal ik beginnen met het registreren. Gisteren nog snel even een lijstje gemaakt met alle sub genres die ik voor een groot gedeelte wil afvinken, maar mocht ik een andere leuke film tegen komen dan voel ik mij niet verplicht om mijn lijstje aan te houden.
Mensen die nog geïnteresseerd zijn in het lijstje, hieronder de link 
Horrorfilm Challenge 2025 subgenre, a list of films by DeSnor
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
84 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 16 punten
Subgenre: Technohorror
Themaklassement: 8 punten
Eigen score: 3.5*
Bron: Netflix
https://wherever-i-look.com/wp-content/uploads/2022/04/Title-Card-1-Choose-or-Die-2022.jpg
Lekkere vlotte technohorror over een wel heel merkwaardige video game. Mensen bekend met de klassieke choose-your-own-adventure games zoals Zork zullen de referenties hier ook wel kunnen waarderen. Verder heeft het natuurlijk niet heel veel om het lijf, er moeten keuzes gemaakt worden en deze worden steeds extremer. Qua gore nog niet eens zo heftig, maar psychologisch bouwt het lekker op. Ook een paar heerlijk geplaatste schrikmomenten.
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
2) No Profanar el Sueño de los Muertos (Film, 1974)
Speelduur: 95 minuten
Puntentotaal: 4 punten
Waardering: 2,5
Themaklassement: Subgenre 6 - 1970s horror
Punten themaklassement: 2 punten
Behaalde subgenres themaklassement: 3 en 6
Review: Ik had begrepen dat deze film enigszins een cultstatus heeft, met name bij de liefhebbers van het zombiegenre. Ik moet zeggen dat ik het zombiegedrag verwarrend vond, inconsequent, maar he, wie realistisch zombiegedrag verwacht kijkt mogelijk sowieso met verkeerde verwachting een zombiefilm 
Verder vond ik een scene vrij verwarrend, de dame in het begin die random naakt de straat overrent. Dit zal de vrije geest van die periode extra moeten benadrukken, wat in mijn idee dan weer in schril contrast staat met hoe de vrouw in het algemeen verder behandelt wordt in deze film...
https://i.postimg.cc/Gpqb5DXr/The-living-dead-at-Manchester-morgue-1974.png
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
9. Alien 2 - Sulla Terra (Film, 1980)
92 minuten
ftv=2p
punttotaal= 18
subgenre= 15 alien horror
themakl=9
1,5*
Och hemel, wat was dit slecht, zeg. Een groepje speleologen neemt een alien mee in een grot en worden dan 1 voor 1 aangevallen. Dit klinkt op zich best wel goed en een grot is sowieso een enge plek, maar Alien 2 krijgt het toch voor elkaar er een zooitje van te maken. Het verhaal is erg simpel, maar dat is niet het ergste. Het slechte acteerwerk, de irritante muziek, de lachwekkende dialogen, het gedateerde beeld, dat alles zat veel meer in de weg. Wel zaten er wat leuke gore momenten in, daarom toch nog 1,5 *
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4891 stemmen
58 minuten
FTV (2punten) - Totaal : 6 punten
subgenre: 3. 1940's horror
Voltooide subgenres 1,2,3
Themaklassement: 3 punten
Eigen score: 2.5*
https://images.mubicdn.net/images/film/60317/cache-60654-1745491241/image-w1280.jpg
Ik had nog een 2 uurtjes tijd tussen alles door. En gelukkig paste deze er wonderwel in 
Eigenlijk ook niet echt horror maar meer een crime-suspense film. Rondo Hatton geeft hier de gestalte aan een creepy seriemoordenaar. Een imposant figuur die Rondo, die ik al in enkele films heb zien opdraven. Het verhaal is een beetje doorsnee en voelt nogal gehaast aan. Duidelijk de bedoeling om het geheel in een uurtje samen te persen. Dus de ontwikkelingen gaan vliegensvlug en het is allemaal een beetje te voorspelbaar. Maar voor een snel tussendoortje is deze best geschikt!
En omdat de film maar 58 minuten duurde en ik me aan de regeltjes wil houden, nog deze kortfilm erbij 
2 minuten
Eigen score : 3*
https://gruesomemagazine.com/wp-content/uploads/sites/6/2016/05/Gruesome-Banner-Grammy.jpg
Niks speciaals en inderdaad vreselijk kort. De grimage was best ok. Kortom, leuke short 
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
95 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 18 punten
Subgenre: New French Extremity
Themaklassement: 9 punten
Eigen score: 4.5*
https://thefilmstage.com/wp-content/uploads/2015/06/alleluia-759x500.jpg
Zalige horror aan de hand van Fabrice. Nu ligt New French Extremity mij sowieso wel goed, maar eigenlijk valt het hier nog mee hoe extreem de film gaat. De film kent een vrij effectieve build-up die niet zoveel tijd nodig heeft om duidelijk te maken wat hier gaat gebeuren. Ik houd wel van dit soort 'olie wordt verlieft op vuur' werkjes. Wat volgt is een heerlijke rauwe horrorfilm zoals enkel Fransen ze kunnen maken. Deze heeft dan ook nog eens een Fabrice du Welz jasje aan waardoor elke scene echt prachtig geschoten is. Hij neemt niet alleen z'n tijd waardoor de onderhuidse emoties/gedachtes van de personages voelbaar zijn, hij speelt ook geweldig met schaduwen en kleur. Daarnaast nog klassieke du Welz humor en een verbluffende kampvuur scene.
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
3) Final Destination: Bloodlines (Film, 2025)
Speelduur: 110 minuten
Medium: HBO max
Puntentotaal: 6 punten
Waardering: 2,5
Themaklassement: subgenre 11 - 2020s horror
Punten themaklassement: 3 punten
Behaalde subgenres themaklassement: 2, 6 en 11
Review: Ik heb nog niet zo lang geleden weer eens de hele serie terug gekeken, waarbij ik toch wederom deel 1 en 2 het tofst vind, maar eigenlijk vooral de scene op de snelweg het meest memorabel is. De delen erna zijn in mijn optiek een goedkoop product van het uitmelksysteem. Bloodlines werd in mijn idee gebracht als een soort wederopstanding van de franchise, dus toch met enige goede hoop aangezet, maar helaas kwam ik bedrogen uit.
De beginscene was nog te pruimen, maar daarna kakte het in en voor mijn gevoel was de film "ineens" klaar. Afijn, voor de jeugd anno 2025 zal het een lekker filmpje zijn met de hedendaagse spanningsboog, gezien de goede scores tot nu toe op MM
Richard Harmon kan ik echter altijd wel waarderen, alhoewel hij wel een beetje getypecast wordt ondertussen, maar wat hij doet doet hij leuk!
https://i.postimg.cc/hvbcW3nJ/Final-destination-Bloodlines-2025.png
4) Maria Marten, or The Murder in the Red Barn (Film, 1935)
Datum van zien: zaterdag 13 september 2025
Speelduur: 70 minuten
Puntentotaal: 8 punten
Waardering: 2
Themaklassement: subgenre 2 - 1930s horror
Punten themaklassement: 4 punten
Behaalde subgenres themaklassement: 2, 3, 6 en 11
Review: De golden oldies zijn niet breed voorradig op de streamingdiensten, je hebt natuurlijk ook YT nog, maar ik had even geen zin gister na de DnD sessie om verder te zoeken en zag dat deze nog ongezien was door mij en hiermee kon ik wederom een nostalgische periode uit het themaklassement aftikken.
Todd Slaughter, ik kwam erachter dat ik alle edities van de horror challenge deze markante kop voorbij heb zien komen, wat een toneelspeler, letterlijk en figuurlijk. Hij speelt eigenlijk altijd wel dezelfde rol, met wat andere aankleding, eigenlijk een soort early typecasting...
Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde moord ergens vroeg in de 19e eeuw, dat geeft het een interessant randje mee, maar met die geschiedkundige les houdt het verder ook wel op. Was qua speelduur net te doen, maar merkte op het eind dat ik zat te knikkebollen op de bank, dus misschien toch maar niet meer zo laat op de avond nog wat aanzetten verder deze challenge, want een paar seconden missen door te knikkebollen is natuurlijk uitermate zonde 
https://i.postimg.cc/XqXmxHJS/Maria-Marten-1935.png
De leuke opdracht die ik mijzelf mee gegeven heb biedt, zoals verwacht, bij de ene film een grotere uitdaging dan bij de andere film en dan heb ik het nog maar even niet over de babylonische verwarringen tussen mij en AI. In ieder geval geen opdracht om er even snel tussendoor iets bij te flansen, bij de volgende prentjes zal ik daar dus even wat meer tijd voor pakken 
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Jeetje, wat wordt er al veel bekeken. Mooi om al het enthousiasme te zien. Ik zal ook maar eens gaan aftrappen.
1. Cara (Film, 2024) - MovieMeter.nl
https://images.mubicdn.net/images/film/421594/cache-992695-1745502998/image-w1280.jpg?size=800x
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 2 punten.
3*
Een echte 'slow-burner'. Intrigerend uitgangspunt, en Hewitt weet er ook een sfeervol geheel van te maken. De film had niet langer moeten duren en tegen het einde begin je de 96 minuten wel te voelen, maar gelukkig is het laatste gedeelte ijzersterk gedaan. O'Hara doet het ook uitstekend, en hopelijk gaan we nog veel van haar horen de aankomende jaren.
2. Dangerous Animals (Film, 2025) - MovieMeter.nl
https://i0.wp.com/maze.fr/wp-content/uploads/2025/05/Photo-2-Dangerous-Animals-%C2%A9Animal-Holdings-Pty-Ltd.-scaled.jpg?resize=800%2C400&ssl=1
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 4 punten.
3*
Leuk! Origineel is Dangerous Animals zeker niet, en eigenlijk zitten er ook geen verrassende wendingen of twists in het verhaal. Er zit zelfs een romantisch feel good einde in, iets waar je eigenlijk puntenaftrek voor moet geven. Maar vermakelijk is het allemaal wel, het tempo ligt hoog, en Harrison en Courtney vormen een goed duo als de stoere Zephyr die ten koste van alles wil overleven, versus de maniakale seriemoordenaar Bruce. Uiteraard moet Zephyr ook nog wat persoonlijke demonen overwinnen en is ze een ervaren seriemoordenaar als Bruce wel heel gemakkelijk te slim af, maar dat hoort bij dit soort films. Geen moment verveelt in ieder geval.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
92 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 20 punten
Subgenre: Survival horror
Themaklassement: 10 punten
Eigen score: 2.5*
https://nextbestpicture-com.b-cdn.net/wp-content/uploads/2024/04/Arcadian-NicCage.jpeg
Ik vind het zelf altijd fijn als ik een zeer goede film heb gekeken om dit op te volgen met een vermoedelijke 6/10 dat simpel en lekker wegkijkt. Zodoende deze Cage opgezet waarvan ik niet heel veel verwachtingen had, maar hey het is Cage. Film doet overigens ook precies wat je verwacht; beetje spanning, beetje mysterie, beetje mafheid, en filmisch net bovengemiddeld. Verder prima vermaakt, enkel iets lager uitgekomen dan verwacht i.v.m. wat melodramatische momenten.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
10. Alien: Covenant (Film, 2017)
122 minuten
ftv=2p
punttotaal= 20
subgenre= 62 outer space horror
themakl= 10
3,5 *
Een kolonieschip is op zoek naar een verre planeet om te bewonen. De titel van de film verklapt het al: daar zitten echter aliens (en robotachtige David). Een strijd om te overleven begint.
Ik ben geen groot fan van films met aliens en ook deze film had wat mij betreft een half uur korter mogen duren, maar toch heb ik me er wel mee vermaakt. Alles ziet er prima uit, mooi gemaakte film met eng uitziende aliens.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
92 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 24 +2 =26
Persoonlijke waardering; 2*
Sub-genre: 14. African Horror
Themaklassement: 11 + 1 = 12 punten
Voltooid; 1,2,3,4,5,6,7 - 12, 13, 14, 17, 19
https://thatshelf.com/wp-content/uploads/2021/09/Mlungu_Wam__Good_Madam__03.jpg Afrikaanse folklore en ideeën over horror zijn Interessant Visueel is deze ook best oké! Het acteerwerk eveneens goed, alleen in uitvoering valt het tegen. Met slechts 92 minuten voelt dit als een hele opgave om doorheen te komen. Het tempo is veel te gezapig, het wacht veel te lang met schrik of andere spannende elementen en eigenlijk komt het ook nooit volledig op gang. Want in de eerste plaats is dit gewoon een familiedrama over generatietrauma en de blijvende gevolgen van de apartheid, dus verwacht niet teveel aan horror. In de laatste 20 minuten zijn er dan enkele horrorelementen Maar uiteindelijk slaagt het er niet in je te boeien of je iets nieuws te laten zien.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
93 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 26 +2 =28
Persoonlijke waardering; 3*
Sub-genre: 23. Australian / Ozploitation / Oceania Horror
Themaklassement: 12 + 1 = 13 punten
Voltooid; 1,2,3,4,5,6,7 - 12, 13, 14, 17, 19, 23
https://creepycatalog.com/wp-content/uploads/sites/2/2025/07/forgive_us_all_2025_howler_night.jpg Een prima debuutfilm van regisseur Jordana Scott. Niets mis mee! Ach er is een wat tragere, broeierig tempo, so what? De Apocalyptische westernzombiefilm neemt tenminste zijn tijd om de wereld en personages op te bouwen. Het verhaal vraagt zich af wat ons dwingt te overleven terwijl het voelt alsof we alles al verloren hebben. Hoop in een post-apocalyptische wereld met een aantal goede en mooie locatie-cinematografie (met een sepiafilter zodat het lijkt op een spaghettiwestern uit de jaren 50) Het Nieuw-Zeelandse landschap werkt eveneens goed voor deze film. En met sterke acteerprestaties van vooral Lilly Sullivan (Beth uit Evil Dead Rise) als moeder Rory die de dood van haar kind verwerkt. De zombies waren van het coole clicker-type met schokkerige bewegingen die deden denken aan The Last of Us. Tja...het enige nadeel is dat er al zoveel zombiesfilms en series zijn en dat een film met mijmeringen over overleven niet echt opvalt.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Terwijl een aantal al halfweg zijn (joolstein geen sociaal leven of wil je deze echt winnen?
) heb ik hier mijn eerste film gekeken. Ik dacht laat ik maar meteen beginnen met een restant van de vorige challenge die ik dan toch maar heb bewaard omdat het de tag horror mee heeft gekregen. Ik had vooraf al een vermoeden dat Sarno die het vooral moet hebben van sexploitation niet echt een griezelige horrorfilm zou afleveren en helaas heb ik ook gelijk gekregen.
1. Der Fluch der Schwarzen Schwestern (Film, 1973)
aka The Devil's Plaything
103 minuten
FTV
Puntentotaal: 2
https://nudebase.com/contents/videos_screenshots/52000/52698/preview.jpg
Ik heb weinig toe te voegen aan de recensie van Mac Hammer Fan ook al zag ik wel degelijk de lange versie. Ik kan dan af en toe wel eens genieten van wansmaakfilms maar niets al ze zo saai zijn gebracht. Met zo een zwak plot en lege personages is er geen reden om deze film zo lang uit te spinnen. Het enige positieve wat hier uit te halen is het naakt van de dames meestal dan wel op een repetitief en irritant deuntje. Het lijkt wel of Sarno de man van de sexploitation ook een horrorfilm op zijn palmares helaas was er ondertussen ook al een zekere Jean Rollin aan de slag die met met het thema van vampieren, horror en erotiek veel interessantere films kon brengen.
Nu goed nog een plaatje voor Theunissen maar denk niet dat ik nog vaak zulke ga kunnen plaatsen 
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Als een speer joolstein! Ik had het hele weekend family time, en probeer in het weinig beetje vrije tijde Dune 2 af te krijgen, dus ik hou het even niet bij 
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
104 min
totaal punten: 8
Subgenre: 99. Western Horror
Totaal subgenres: 5/100 (1, 49, 90, 99, 100)
1 september overleed Grahams Greene, één van de bekendste native american acteurs. Goede reden om deze challenge clearcut eens te kijken, een vaste waarde in letterboxd horror top250, maar hier slechts 11 stemmen. Rauwe film over reservaat dat bedreigd wordt door grootschalige boomkap. Een advocaat is in woord wel begaan, maar kan weinig echt betekenen voor gemeenschap. Daarop wordt hij samen met directeur van houtzagerij ontvoert door Arthur, een bewoner die geen woorden maar daden predikt. Interessante film die ongemakkelijke vragen niet uit de weg gaat. Helaas is film wel erg traag en gebeurt er net te weinig, sleept zich beetje voort. Wel lekker sfeertje, erzijn paar gure momenten, maar is meer (psychologische) thriller dan horror.
Ik zet ‘m weg als western horror, die genre aanduiding krijgt film ook overal, maar eigenlijk wel gek voor film die zich afspeelt in jaren ‘80 reservaat in Canada, maar geen enkele link heeft met typische genre elementen,
https://alchetron.com/cdn/Clearcut-film-images-89665826-a941-44b6-9a22-b7425dc8787.jpg
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
Terwijl een aantal al halfweg zijn (joolstein geen sociaal leven of wil je deze echt winnen?
)
Zekers wel een sociaal leven maar ook voordeel door omstandigheden; sinds kort weer een nieuwe pup, die kan niet lang alleen zijn en vrijdag was ik vrij en moest ik dus oppassen....op de bank met film. Weekend is werk-weekend, wat min of meer betekent dat ik alleen aanwezig moet zijn en uitermate geschikt om filmpjes op te zetten...Wie weet zit het er dit jaar wel in....eerste in de challenge...dat is nog nooit gebeurd