• 15.797 nieuwsartikelen
  • 178.174 films
  • 12.221 series
  • 33.994 seizoenen
  • 647.352 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.662 stemmen

Horrorfilm Challenge #2

zoeken in:

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

1. No Voltees (2024) - IMDb

94 minuten

ftv= 2 p

punttotaal= 2

subgenre= 54 latin american horror

themakl= 1

4*

Naargeestige film over kindermishandeling en de invloed die het trauma later in het leven nog heeft. Martin en Aurora, 2 gebroken mensen, bezoeken hun oude moeder die dement is en naar een tehuis moet. Moeder heeft echter andere plannen en wil haar overleden echtgenoot weer terug laten komen.

Mij raakte de film, mooi weergegeven hoe we als groot toch ook nog klein kunnen zijn. 4*

2. Glorious (Film, 2022)

79 minuten

ftv=2 p

punttotaal= 4

subgenre= 55 lovecraftian/cosmic horror

themakl= 2

3,5 *

Wes raakt opgesloten in een openbaar toilet met een monster/oude titan in een hokje naast hem. Ontsnappen lukt niet, want Ghat heeft een taak voor Wes.

De film heeft een paar kleine humor momentjes, een beetje gore en kijkt makkelijk weg. 3,5 *

3. The Black Sleep (Film, 1956)

82 minuten

ftv=2 p

puntt= 6

subgenre= 56 mad scientist horror

themakl= 3

3*

Matige film over een dokter die experimenten uitvoert op mensen om zijn comateuze vrouw te redden. Niet iedereen is echter een fan van zijn werk.

Veel grote namen in deze film, maar toch blinkt het nergens echt uit. Zeer nipte 3*

4. The New Mutants (Film, 2020)

82 minuten

ftv=2 p

puntt= 8

subgenre= monster/creature feature/mutant horror

themakl= 4

3*

5 Tiener mutanten zitten opgesloten op een speciale basis waar ze hun krachten leren kennen en controleren.

Niet echt mijn soort horror, ook omdat er maar weinig horror was. Toch heb ik de film 3* gegeven omdat alles er goed uitzag en ik me er lichtelijk mee vermaakt heb.

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

5. La Región Salvaje (Film, 2016)

100 minuten

ftv=2 p

punttotaal= 10

subgenre= 58 mystery horror

themakl= 5

3*

Aparte film over Alejandra die getrouwd is met Angel, maar Angel heeft ook een affaire met haar broer terwijl hij zo homofobisch als wat is. Dit loopt uit de hand. Dan is er ook nog een alien waar men goede sex mee kan hebben...volgens mij is dat de film samengevat zonder spoilers weg te geven. Eerlijk gezegd vroeg ik me meerdere keren af waar ik nou naar zat te kijken en of ik iets miste of dat dit het was. Net goed genoeg voor 3*

Seam

• 991 berichten
  • 2310 stemmen

Tartarus schreef:

5. La Región Salvaje (Film, 2016)

100 minuten

ftv=2 p

punttotaal= 10

subgenre= 58 mystery horror

themakl= 5

3*

Aparte film over Alejandra die getrouwd is met Angel, maar Angel heeft ook een affaire met haar broer terwijl hij zo homofobisch als wat is. Dit loopt uit de hand. Dan is er ook nog een alien waar men goede sex mee kan hebben...volgens mij is dat de film samengevat zonder spoilers weg te geven. Eerlijk gezegd vroeg ik me meerdere keren af waar ik nou naar zat te kijken en of ik iets miste of dat dit het was. Net goed genoeg voor 3*

Goede reminder, die moet ik ook nog eens kijken, ga ik op m'n lijstje zetten. Klinkt wel als iets waar ik mogelijk van kan genieten.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

5. Baxter (Film, 1989)
Speelduur: 82 minuten (FTV)
Punten: 2 (totaal 10 )
Thema: 16. Animals & Nature attacks Horror
Voltooid: 5/100 (1, 4, 16, 50, 90)
Beoordeling: 3.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/43000/43533.jpg?cb=1635961615

Het leven van een hond, verteld vanuit de hond. Heel veel horror is hier niet te bekennen, al zit er zeker wel een duister tintje aan - de hond Baxter is een psychopaat zonder liefde, angst en is iemand die gedomineerd wil worden. Via een aantal huizen, waarbij hij onder andere zijn eerste baasje weet te vermoorden door haar van de trap te laten vallen komt hij uiteindelijk terecht bij een jochie waarbij hij prima past. Ook een psychopaatje, met een Hitler-obsessie die uiteindelijk nog even erger blijkt dan Baxter zelf als hij een klasgenootje wil vermoorden en daarna Baxter te pakken neemt. Het is best redelijk, maar meer als psychologische film.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

07 Dante's Inferno: An Animated Epic (2010)

84 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 12 +2 =14

Persoonlijke waardering; 2,5*

Sub-genre:17. Animated Horror

Themaklassement: 5 + 1 = 6 punten

https://shared.fastly.steamstatic.com/store_item_assets/steam/apps/628540/ss_e8751e4b87855ac20e90a8a2d5045322176c6d34.jpg Gebaseerd op de videogame die zelf weer losjes gebaseerd was op Dante's Goddelijke Komedie is de film eigenlijk een ​​anthologiefilm doordat regelmatig de tekenstijl veranderde tijdens het doorlopen van de negen kringen van de Hel Dit was zeker cool, helaas bevat de plotstructuur in deze film veel meer dat van een gameplay. Waardoor deze animatieversie nogal repetitief werd. Rennen van cirkel naar cirkel, Beatrice als het meisje in nood, wat coole momenten en fascinerende beelden, eindbaas verslaan en verder... Oké ik heb de game nooit gespeeld, maar deze film voelt meer als een uitgebreide reclame voor een videogame dan als een echte verfilming.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8924 stemmen

08 Tômei Ningen Arawaru (1949)

87 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 14 +2 =16

Persoonlijke waardering; 3*

Sub-genre: 03. 1940s Horror

Themaklassement: 6 + 1 = 7 punten

Voltooid; 1,2,3 - 12, 13, 17, 19

https://www.mondo-digital.com/invisible3.jpg

Japanse versie van het verhaal van H.G. Wells en erg schatplichtig aan de Universal Monster-film van James Whale. Het plot is nogal kronkelig en verwarrend; Er zijn twee assistenten van Dr. Nakazato die werken aan een formule om onzichtbaar te worden...en rivaliseren om het hart van de dochter van de dokter Blijkt dat de Doc ook succesvol aan een drankje heeft gewerkt... met een vervelende bijwerking: het proefpersoon wordt gewelddadig. Bovendien spelen er criminele belangen. Het werd zo een enigszins ingewikkeld en onsamenhangende misdaadfilm. Een film die het vooral moet hebben van de leuke special effecten. Een goed geënsceneerde scène toont een politieachtervolging met een scooter. Niet gek want deze zijn gemaakt door Eiji Tsuburaya, die vijf/zes jaar later beroemd zal worden door zijn werk voor de eerste Godzilla.

John Milton schreef:

Nadat John valselijk beschuldigd werd van krankzinnigheid en in een inrichting werd geplaatst

Zeg nou niet dat je valselijk beschuldigd bent, JM. Elk jaar 200 ± horrorfilms binnen 60 dagen kijken? Dat maakt impact op de geest. Het voor je eigen bestwil Milton.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Het was mij ook niet ontgaan

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

1. 6 Donne per l'Assassino (Film, 1964)
Speelduur: 88 minuten (FTV)
Punten: 2
Thema: 47 Giallo
Beoordeling: 3.5*

https://scenebygreen.com/wp-content/uploads/2022/03/blood2.jpeg

Ik begin de aftrap met één van mijn favoriete subgenres in het horroruniversum, namelijk Giallo.
Giallo in zijn vroegste schoentjes onder leiding van Mario Bava die de aandacht vooral op de vormgeving focust en dit op een fantastische manier weet te doen. Prachtige kleuren, leuke decors, knap gebruik van schaduwspel en een gepaste sfeerrijke horrorsfeer.
Het whodunit verhaal is vrij complex door de vele personages en hun beweegredenen of achtergronden die de kijker uiteraard niet kan weten. Uiteindelijk wordt het motief van de killer naargelang de film vordert wel duidelijk. Het dagboek van het eerste slachtoffer vormt de rode draad van de film want meerdere personages hechten er veel belang aan en de killer zeker want deze heeft schrik dat hier een link naar hem of haar wordt gebracht. Gevolg is dat door het belang van het dagboek meerdere slachtoffers vallen en de moorden niks te maken hebben met een seksseriemoordenaar zoals de politie van begin in gedachten heeft. Suspense voldoende aanwezig want echt grip op de vermoedelijke dader ga je pas ontdekken naar het einde toe. Het slot is bevredigend want het motief is aannemelijk en qua plan ook ingenieus bedacht. De inspecteur geeft ook op een moment toe dat hij een slechte zet heeft gedaan om de mannen voorlopig in hechtenis te nemen waardoor de verdenking op hen volledig wegvalt wanneer er dezelfde nacht weer een moord wordt gepleegd. Hij had er nooit bij stilgestaan (net als de kijker) dat de killer ook een hulpje kan hebben. Conclusie : leuke giallo met een vleugje mysterie die vooral op het visuele vlak erg sterk is.

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

6. Trouble Every Day (Film, 2001)

101 minuten

ftv= 2p

puntt= 12

subgenre= 59 new french extremity

themakl= 6

2,5*

Ik hou van trage films, ik hou van franse films, ik hou van bloederige films en toch was dit het net niet voor me. De film gaat over een pasgetrouwd stel dat op huwelijksreis naar Frankrijk gaat. De man heeft een niet algemeen geaccepteerde sexuele behoefte en probeert daar mee om te gaan. Gallo bracht dit goed over, maar na een tijdje raakte ik toch verveeld door zijn personage. Nou geef ik wel toe dat het hier in huize Tartarus nogal druk is op het moment en dat ook niet helpt bij het bekijken van zo'n soort film. Misschien bij het opnieuw bekijken van deze film ooit dat ik er dan positiever insta. Voor nu een 2,5 *

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Gaat mij vanwege voorbereiden DnD sessie helaas niet meer lukken mijn registraties er vandaag in te knallen, dus ik drop morgen mijn eerste paar films pas, maar wel leuk om de registraties van de anderen tussen de bedrijven door te lezen

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4891 stemmen

Tussendoor toch nog maar eens het lijstje bijgewerkt want het tempo is verschroeiend hard hier

Toch al 50 films geregistreerd waarvan ik er nog maar 13 heb gezien. WTF

mezzanine

• 398 berichten
  • 2940 stemmen

2. Häxan (1922)

104 min

FTV: 2 punten

totaal punten: 4

Subgenre: 01. 1920s Horror

Totaal subgenres: 2 (1, 90)

Haxan komt moeizaam op gang, begint als een soort hoorcollege over hekserij en het occulte. Er zitten een aantal erg mooie scènes in, maar niet alles kon mij even veel boeien. Het blijft wat afstandelijk en belerend: kijk eens wat die gekkies in de middeleeuwen dachten. Wel grappig dat film soms even uit eigen verhaal stapt en link naar heden legt.

Het blijft natuurlijk fantastisch om een film te zien die meer dan 100 jaar oud, ongelooflijk knap, alleen dat zou minstens een 3.5 waard moeten zijn. Maar caligari en Nosferatu wisten mij echt te raken, deze minder, daarom slechts 3.0

https://i0.wp.com/projectedfigures.com/wp-content/uploads/2020/12/iu-18.gif?fit=500%2C375&ssl=1

robertinho

• 1514 berichten
  • 2941 stemmen

Tartarus schreef:

6. Trouble Every Day (Film, 2001)

101 minuten

ftv= 2p

puntt= 12

subgenre= 59 new french extremity

themakl= 6

2,5*

Ik hou van trage films, ik hou van franse films, ik hou van bloederige films en toch was dit het net niet voor me. De film gaat over een pasgetrouwd stel dat op huwelijksreis naar Frankrijk gaat. De man heeft een niet algemeen geaccepteerde sexuele behoefte en probeert daar mee om te gaan. Gallo bracht dit goed over, maar na een tijdje raakte ik toch verveeld door zijn personage. Nou geef ik wel toe dat het hier in huize Tartarus nogal druk is op het moment en dat ook niet helpt bij het bekijken van zo'n soort film. Misschien bij het opnieuw bekijken van deze film ooit dat ik er dan positiever insta. Voor nu een 2,5 *

Zag deze vorig jaar en vond het werkelijk een verschrikking. Wanstaltige en saaie film.

ibendb

• 5037 berichten
  • 3220 stemmen

5. Revenge of the Creature (Film, 1955)

Speelduur: 82 minuten

Totaal: 10 punten

Thema: 93. Universal Horror (Universal Studios)

Voltooid: 5/100 (15, 26, 48, 85, 93)

https://i.postimg.cc/kMKDkBCZ/1-3-JPf4rhl-BZ59-Jf6-LQgpy2-Q.jpg

The Creature from the Black Lagoon is terug! Dit keer is hij gevangengenomen en overgeplaatst naar een marinepark in Florida. Hier wordt hij tentoongesteld aan het nieuwsgierige publiek maar men vergeet natuurlijk dat wilde monsters moeilijk te temmen zijn...

Het is fijn om te zien dat het monster nog steeds zijn lust voor vrouwelijk schoon niet verloren heeft. Zonder reden pikt hij er vakkundig de meest lieflijke dametjes, ze dan genadeloos te ontvoeren om uiteindelijk... wat, eigenlijk? Ik weet het niet. Jullie?

De verandering van setting doet de film geen deugd. Ons wezen wordt van alle sfeer en mysterie gestript en in een gigantische visbak gesmeten. Dit werkte bij latere films zoals o.a. Jaws 3-D ook niet, dus ik hoop dat men hun lesje intussen geleerd heeft. Het is allemaal niet bijster interessant en als kijker kan je bijna op de minuut vertellen wat er staat te gebeuren. Misschien hier en daar nog wat leuke camerabewegingen en enkele geinige onderwatershots maar daar blijft het jammer genoeg bij.

Creature From The Black Lagoon komt niet tot zijn recht. Het is zelfs zo erg dat het bijna schaamtelijk wordt.

2*

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7269 stemmen

1. Nightmares (1983)

99 minuten

FTV

Thema: 18. Anthology Horror

Afgehandelde thema's: 18

Punten: 3 punten

Totaal punten challenge: 3

Waardering: 2*

https://www.dvdplanetstore.pk/wp-content/uploads/2024/01/5MMoKHH62pMfCvTXsDiQ0FTrDwB.jpg

Anthology zonder verbindend verhaal. Gewoon 4 losse horrorvehaaltjes. Helaas is geen enkel segment echt heel erg de moeite waard. Vrouw gaat sigaretten halen terwijl er een messentrekkende slasher in de buurt rondloopt (1*). Een jonge Emilio Estevez probeert het 13e level van een videogame te halen (3*). Een van zijn geloof gevallen priester wordt a la Duel gevolgd door een geheimzinnige auto zonder zichtbare bestuurder (2*). Een gezin wordt geplaagd door een rat, maar dit blijkt wel een hele grote te zijn (2*).

ibendb

• 5037 berichten
  • 3220 stemmen

6. The Mask of Fu Manchu (Film, 1932)

Speelduur: 82 minuten

Totaal: 12 punten

Thema: 02. 1930s Horror

Voltooid: 6/100 (2, 15, 26, 48, 85, 93)

https://i.postimg.cc/T1CYNqJ8/Annex-Karloff-Boris-Mask-of-Fu-Manchu-The-02.jpg

Then conquer and breed! Kill the white man and take his women!

Oei. Nu hebben we wat...

Boris Karloff in de rol van de Aziatische Dr. Fu Manchu is op zich al problematisch genoeg. Voeg daar nog eens een slap allegaartje van een cast aan toe en je hebt niet bepaald een erg amusante film. Het is verfrissend dat men wat de avontuurlijke kant op gaat binnen het horrorgenre en dat wist ik wel te appreciëren. Het hele 'doorgeslagen dokter'-aspect kon me dan weer minder schelen aangezien we dat elders beter hebben gezien. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een 'mind control'-plotje was het hek al helemaal van de dam. Origineel is het niet en interessant evenmin. Hier en daar redden enkele onserieuze momenten het van complete waanzin. Toch is dit gezonken schip niet meer te redden.

2*

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2863 stemmen

01. The Conjuring: Last Rites (2025)

135 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 2

Subgenre: 11. 2020s Horror

Themaklassement: 1 punt

(Voltooid: 11)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1171000/1171705.jpg?cb=1755182279

Mijn aftrap voor de 'Horrorfilm Challenge' begon gisteravond in de bioscoop met de nieuwe 'Conjuring' film, een film waar ik eigenlijk niet persoonlijk voor zou hebben gekozen, althans niet voor in de bioscoop. Want ik was er al een beetje bang voor, en je krijgt precies wat je verwacht; een vrij slechte film. En dat is best een drukkende stempel om zo op het begin op deze film te drukken, maar het is eigenlijk ook feitelijk gezien alles wat ik kort over deze film kan zeggen.

https://bioscoopgoes.nl/assets/components/phpthumbof/cache/The-Conjuring_-Last-Rites_st_1_jpg_sd-high_2025-Warner-Bros-Entertainment-Inc-All-Rights-Reserved-Photo-Credit-Giles-Keyte-150.a61674027004d28797d16525d32c350a.jpg

Er gaat veel mis in deze film, en één van de belangrijkste problemen binnen deze film is toch wel het feit dat de film een enorme rotzooi is, en zo ook aanvoelt. Het verhaal werd oprecht nergens boeiend, en hoewel men het heel krachtig weet op te bouwen als de "zwaarste" zaak van de Warrens vond ik het allemaal wel heel erg tam hoor. Je ziet eindelijk wel meer geesten, dat was een vooruitgang en dat mocht ook wel een keer, ook zitten er een berg aan cheesy jumpscares in de film. Toch is het bij lange na niet zo leuk als ik had verwacht en misschien ook wel had gehoopt. De film stapelt zich vol met zoals ik al zei, jumpscares. Maar weet helemaal geen boeiend verhaal te creëren. Het heeft uiteraard de ingrediënten die je verwacht, en daar blijft het wel bij. Die hele spiegel was leuk en aardig, maar echt goede informatie over die demon mis ik. Ongeacht of het als is behandeld, ik wou het wel weer weten.

https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/09/the-conjuring-last-rights-lorraine.jpg?w=1200&h=628&fit=crop

Volledige mening (met spoilers!)

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3124 stemmen

01. Final Destination: Bloodlines (2025)

110 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 02

3.0/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/33705_5.jpg

Solide vervolg. Maar brengt in feite niets nieuws om zich te onderscheiden van de andere films uit de reeks. Ook Bloodlines moet het vooral hebben van de creatieve kills. Ook in dit vervolg zit dat wel goed. Verder personages die je niet boeien en een verhaal lijn die te vergezocht is. Wel een mooie send-off voor Tony Todd. Kreeg toch wel even kippenvel van bij zijn scene. Wederom een leuk deel binnen deze franchise.

02. W Lesie Dzis Nie Zasnie Nikt 2 (Nobody Sleeps in the Woods Tonight 2) (2021)

96 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 04

2.5/5.0

https://www.gbhbl.com/wp-content/uploads/2023/03/afd4e22a564341fc47c87d6a8db9b927-768x480.jpg

Veel van wat het eerste deel zo leuk maakte, miste ik hierin een beetje. Een aantal leuke momenten en paar leuke personages en een hoop viezigheid maken dit niet een volledig debacle. Het verhaal is hier heel anders dan in het eerste deel en ook de sfeer is helemaal omgeslagen. En dat komt de film niet echt ten goede. De regisseur wil er te veel in stoppen en wil alles groter en beter maken. Maar het is juist het kleinschalige wat het eerste deel zo leuk maakt.

03. Insidious: The Red Door (2023)

107 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 06

2.5/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/29146_5.jpg

Het vijfde deel in de reeks alweer en dit keer geregisseerd door Insidious veteraan, Patrick Wilson, die duidelijk ng niet klaar was met de Lambert saga en het familie verhaal zo nog afsluiting te geven. Dit 5e deel is nog steeds vermakelijk, maar bied niet veel nieuws meer wat we in de eerdere films of films binnen dit genre al te bieden hebben. Dit deel lijkt vooral nu te bestaan als vulling. Om de franchise die al een beetje is doodgebloed nog een beetje in leven te laten. Verder wel leuk om de familie weer te volgen, maar meer om hoe ze zijn gegroeid in de tijd die de reeks nu heeft overbrugd.

04. Darkness Falls (2003)

86 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 08

3.5/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/5046_4.jpg

Ja, dit vond ik erg leuk. Verhaal is leuk om te volgen. Het gegeven van dat het licht constant aan moet blijven, het personage van de tanden fee wordt interessant gehouden en je wilt dat ze onthuld wordt. Het is niet eens zo dat dit het horror genre naar hoger niveau tilt, maar wel het vermaak bied wat je van een horror film verwacht met schrik momenten die je al van ver ziet aankomen, maar alsnog van schrikt. Ik heb me de hele speelduur wel vermaakt met deze Darkness Falls.

05. The Exorcist: Believer (2023)

111 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 10

1.0/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/29825_3.jpg

Oef, dit was een taaie film om doorheen te komen. Ik ben een enorm fan van het origineel. Buiten de film Exorcist The Beginning is dit het enige vervolg wat ik heb gezien. Zo goed als het origineel kon het al niet worden. Maar vermakelijk is het ook niet echt. Op een enkel moment, de kerk en de exorcisme zelf, valt er weinig te genieten. Het lijkt wel een soap af en toe. Personages uitdiepen is prima, maar komen hier nergens echt goed uit de verf.

de sfeer mist, de leuke personages en spanning en sfeer is ook bijna absent. Leuk dat Burstyn nog even langs komt, maar weet de film in haar korte scenes niet echt te redden. Tegen het einde gebeurt er gelukkig nog iets. Maar de exorcisme scene is helaas ook al snel voorbij.

Seam

• 991 berichten
  • 2310 stemmen

6. Somnium (Film, 2024)

90 minuten

Puntentotaal: 12 punten

Slaapverwekkende slaaphorrorfilm. Dit onderwerp is wel echt booming de laatste jaren volgens mij. Helaas voor mij denk ik niet dat ik snel een betere uitwerking dan Come True (Film, 2020) ga zien. Niet dat dit al te slecht was hoor, maar de spanning en horror bleef veel achterwege. En dat had ik misschien al verwacht, maar ik had gehoopt dat er voor de rest nog genoeg te beleven viel. Maar dat bleek dus ook niet zo. Achtergrondverhaaltje is zo niet interessant en het scifi element is letterlijk dezelfde als een dozijn andere slaapfilms. Toch was het wel verzorgd: goed geschoten, mooie muziek en redelijk acteerwerk. Maar ik kijk films vooral om geboeid te worden en daar slaagde deze zeker niet in.

2.5*

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

7. The Conjuring: Last Rites (Film, 2025)

135 minuten

ftv= 2p

punttotaal= 14

subgenre= 60 north american horror

themakl= 7

3,5 *

Heel ander soort film dan ik had verwacht. Ik dacht dat er weer groots een zaak van de Warrens zou worden verfilmd, maar dat leek in dit deel maar bijzaak te zijn. Nu lag de nadruk meer op de Warrens en hun dochter Judy. Dit gedeelte werd prima verfilmd en was af en toe zelfs meer dan ontroerend. Helaas concentreert de film zich niet op 1 iets, maar gooit er ook nog zo even tussendoor de zaak van de familie Smurl in. Hierdoor kregen beide verhaallijnen niet de aandacht waar ze recht op hadden en werd het geheel een beetje een rommeltje, alsof 2 verschillende films snel tot 1 film werden gemaakt. Jammer, want hier had veel meer ingezeten.

Hans Landa

• 105 berichten
  • 7 stemmen

1. Cube (Film, 1997)

90 minuten

FTV/RW: RW: 1 punt

Puntentotaal: 1

Subgenre: 79. Single location Horror

Voltooid: 1/100 (79)

2. Cube 2: Hypercube (Film, 2002)

95 minuten

FTV/RW: FTV: 2 punten

Puntentotaal: 3

Subgenre: 75. Sci-fi Horror

Themaklassement: 2 punten

Voltooid: 2/100 (79, 75)

3. Cube Zero (Film, 2004)

93 minuten

Puntentotaal: 5

Subgenre: 9. 2000s Horror

Themaklassement: 3 punten

Voltooid: 3/100 (3, 75, 79)

4. Cube (Film, 2021)

108 minuten

Puntentotaal: 7

Subgenre: 22. Asian Horror

Themaklassement: 4 punten

Voltooid: 4/100 (3, 22, 75, 79)

Had zin om de challenge te beginnen met een van de leukere genres die erg lekker wegkijkt, waarbij er een spel gespeeld of puzzels opgelost moet worden(cube, kring, escape rooms..). Wist eigenlijk niet eens dat er andere cube delen waren, waren ook allemaal gelijk een stuk minder, het eerste deel blijft wel het beste, 4 cube films achter elkaar was ook een beetje teveel van het goede. Volgens mij ook de eerste keer een japanse remake gezien van een horror ipv andersom, maar cube 2021 was nou niet heel bijzonder, had er meer van verwacht, ietswat saai veel van hetzelfde en duurde net iets te lang naar mij idee.

https://gbhbl.com/wp-content/uploads/2018/04/Cube-Pic-2-800x452.jpg

5. Children of the Corn (Film, 2020)

93 minuten

Puntentotaal: 9

Subgenre: 33. Creepy Kid(s) Horror

themaklassement: 5 punten

Voltooid: 5/100 (3, 22, 33, 75, 79)

Was aardig, keek wel redelijk goed weg, hadden wel wat meer kills in gemogen.

https://wevegotbackissues.com/wp-content/uploads/2023/06/screenshot_20230617-124710_google.jpg?w=1024

ibendb

• 5037 berichten
  • 3220 stemmen

7. Alpha (Film, 2025)

Speelduur: 128 minuten

Totaal: 14 punten

Thema: 36. Directed by Women

Voltooid: 7/100 (2, 15, 26, 36, 48, 85, 93)

https://i.postimg.cc/T2VDS6ZR/Gr-AIJDBWIAA6-Li-O-scaled.jpg

Alpha is dertien wanneer ze thuiskomt van een huisfeestje met de letter A getatoeëerd op haar bovenarm. Wanneer haar moeder dit ontdekt is ze natuurlijk in alle staten. Laat staan dat er nog eens een besmettelijke ziekte die mensen langzaam in marmeren beelden verandert hevig de ronde gaat. Deze is overdraagbaar via het bloed dus natuurlijk ontstaat er paniek en hoopt iedereen dat het meisje niet besmet is geraakt met deze allesverwoestende ziekte. Daarbovenop logeert Alpha's heroïneverslaafde nonkel bij hun in het appartement. Iets wat de fundamenten van dit gebroken gezin nog meer doet daveren.

Julia Ducournau heeft me volop opvertuigd met Grave (2016), een ruw coming-of-age verhaal met kannibalisme. In de hoop dat ze dit weer zou opnieuw doen trok ik naar de Sphinx en stond ik klaar voor de wereld die Ducournau zou bouwen voor mij.

En wat een wereld is het. Dystopisch, nihilistisch en uiterst onaangenaam. Zo kan je Alpha's realiteit wel benoemen. De hele film hangt er een claustrofobisch gevoel in de lucht, mede omdat er geen tot weinig shots buiten te zien zijn. De marmeren ziekte, die trouwens enorm overtuigend wordt weergegeven, is duidelijk een allegorie voor de AIDS-epidemie. Het is ruw, eng en hartverscheurend om dit leed aan te zien, zeker wanneer je de connectie legt.

Hiernaast wordt ook het thema drugsverslaving aangekaart. Naarmate de film vorderde kreeg het laatste meer tijd en laat dat net het minst interessante deel van het plot zijn. Waar de eerste helft scherp en verontrustend is, verliest de tweede helft zichzelf wat in pretentieus heen-en-weer gezwier tussen verschillende tijdlijnen. Het is eerder vermoeiend dan verfrissend en vooral des te jammer want de eerste helft had me volledig mee.

De volledige cast, met als speciale vernoeming Mélissa Boros in een superbe hoofdrol, zit comfortabel in hun rol. Ook ziet de film er technisch gezien enorm goed uit. Misschien naar het einde toe iets te veel CGI-zandstormen naar mijn smaak maar ik kan daar wel mee leven.

Alpha is een unieke film die zeker niet voor iedereen weggelegd is. Mij nam het mee in zijn vreemde wereld met de maar al te reële angst voor besmettelijke ziekten, zij het bv. AIDS of COVID, en de sociale afzondering die er automatisch bijkomt.

4*

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2863 stemmen

02. V/H/S (2012)

116 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 4

Subgenre: 46. Found Footage Horror

Themaklassement: 2 punten

(Voltooid: 11, 46)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/82000/82325.jpg?cb=1553678127

Gewaagd, maar ook wel heel vermakelijk hoor. Ik ben altijd al wel een beetje fan geweest van dit soort type films, al kijk ik ze niet vaak en heb ik er ook nog helemaal niet veel gezien. De V/H/S reeks is er eentje die eigenlijk al jaren lang op mijn kijklijst staat, maar die ik eigenlijk altijd wel links heb laten liggen. Ik heb hem in mijn lijst gezet voor mijn horror challenge, en vandaag is het zaterdag dus dan kijken mijn kameraad en ik altijd horrorfilms samen, waarna hij deze in mijn lijst voorbij zag komen en die wel samen wou kijken. Prima, en mooi meegenomen voor de challenge deze toch wel aangezet.

https://thatwasabitmental.com/wp-content/uploads/2016/01/vhs-featured-pic.jpg?w=940

Zoals mijn grote vriend John Milton heb ik mij ook niet verveeld, en was het inderdaad leuk om de regisseurs te zien die ik nu vooral adoreer, noem een T.I. West. West die waanzinnig leuke horrorfilms maakt met vooral een eigen visie, en dat zag je stuk voor stuk ook wel weer terug in deze V/H/S. De andere delen zullen snel volgen; ik heb me wel prima vermaakt.

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/b55574df0ff1a3950fc650865c74dabf6cbae61f589e312eb865a7e6ad7694e7.jpg

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2863 stemmen

03. I Know What You Did Last Summer (2025)

111 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 6

Subgenre: 71. Revenge Horror

Themaklassement: 3 punten

(Voltooid: 11, 46, 71)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1170000/1170939.jpg?cb=1757310864

Ach, je ziet het al aankomen maar alsnog was ik verbaasd dat dit behoorlijk teleurstellend is. Het is allemaal zo onwijs vlak en saai, en dat stond me behoorlijk tegen. Gen-Z ten top, en daar moet je wel echt van gaan houden merk ik, ik vond het origineel al niet héél boeiend, een remake/sequel zoals dit kan daar eigenlijk ook helemaal niets goeds mee doen. Vermoeiend was het bijna, maar misschien stiekem met kleine vlagen ook wel geinig.

https://assets-prd.ignimgs.com/2025/07/16/ikwydls-blogroll-1752680582337.jpg

De kills zijn prima, ja. Maar hadden in mijn ogen vele malen extremer mogen zijn. Precies het type slasher film wat ik in de loop van tijd ben gaan haten, eentje waar je eigenlijk gewoon te weinig ziet. De kills werden met verloop van tijd wel wat bloederiger, echt gore werd het nergens, althans niets extreems. En dat maakt deze slasher gewoon vrij tam, en dat is misschien wel het meest jammerlijke van deze hele film. Zonde, hier had echt zoveel meer in gezeten, maar ook weer totaal zoals ik het had verwacht.

https://www.denofgeek.com/wp-content/uploads/2025/07/I-Know-What-You-Did-Last-Summer-2025-Cast-Review.jpg?fit=1500%2C839

oup

• 588 berichten
  • 3190 stemmen

6. Under the Shadow (2016) - 84 min - Verenigd Koninkrijk

Bron: Netflix

FTV (2): totaal aantal punten = 12

Subgenre: 97. War Horror

Themaklassement: 6 punten

Complete subgenres: 23, 40, 47, 71, 94, 97

Eigen rating: 2,0*

Oef, dit was niet best. Het is een behoorlijke tijd geleden dat ik mij zó stierlijk heb zitten vervelen bij het kijken van een film. Een belachelijk verhaal over een vervloekte raket en iets met djinns. Brakke acteerprestaties. Een vreselijk saaie setting in een flatgebouw in Teheran tijdens de oorlog tussen Irak en Iran. En goedkope jumpscares die vooral op de lachspieren werken. Ik deel niet vaak een 2,0 uit, maar deze is dikverdiend.

Seam

• 991 berichten
  • 2310 stemmen

7. Titane (Film, 2021)

108 minuten

Puntentotaal 14

Ummm, wtf? En niet een wtf op de beste manier, ondanks dat het wel echt een vreemde film was. Meerdere scenes waren erg ongemakkelijk om te zien, maar ik mist eigenlijk wat spanning en bizarheid qua ontwikkelingen. Een film als Eraserhead doet dit dan toch iets beter, misschien ook omdat hier de aankleding wel iets miste. Muzikaal was het erg beperkt en qua visuele stijl eigenlijk niet eens zo heel bijzonder. De praktische effecten daarentegen waren heel sterk. En het 'fucked up' gehalte beviel me wel. Had alleen gehoopt dat de climax anders zou uitpakken, was te rechtlijnig in mijn ogen. Rousselle doet het trouwens wel fenomenaal, briljante prestatie.

3.5*

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

05. Possession (Film, 1981)

124 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 10 punten

Subgenre: 1980's horror

Themaklassement: 5 punten

Eigen score 3*

Bron: Pindakaas

https://thirtyhertzrumble.com/wp-content/uploads/2018/10/7cf50eadf56ebcafd447ac4a5e9ed68c-672x372.jpg

Hm, deze stond echt al jaren op m'n watchlist, maar nu pas gevonden. Had hem eigenlijk ook opgeschreven voor erotic horror of experimental horror, maar geen idee waarom deze erotic als tag heeft op bepaalde sites, en experimental zou op zich nog kunnen, maar goed toe maar, heb daar wel wat anders voor. Film viel eigenlijk ook een beetje tegen. De aanloop was wel heul lang en hoewel de tweede helft echt flink uitpakt was het eerste deel niet veel bijzonders. Interessant maar had iets meer verwacht.

06. J.D.'s Revenge (Film, 1976)

95 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 12 punten

Subgenre: Blaxploitation

Themaklassement: 6 punten

Eigen score 3*

Bron: Pindakaas

https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/J.D.s-Revenge-1976.jpg

Beste blaxploitation die ik zag tot nu toe, al zeg ik dat volgens mij ieder jaar. Film is een behoorlijk kale bedoening dus heel veel meer kan ik het niet geven, maar heb me zeer goed vermaakt met deze revenge-met-een-twist horror. Kills allemaal niet zo spectaculair maar J.D. maakt er wel elke keer een showtje van. Heerlijk iconisch personage neergezet, beetje humor erbij en 90 minuten was zo voorbij.

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Kondoro schreef:

01. The Conjuring: Last Rites (2025)

135 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 2

Subgenre: 11. 2020s Horror

(Voltooid: 11)

(afbeelding)

Mijn aftrap voor de 'Horrorfilm Challenge' begon gisteravond in de bioscoop met de nieuwe 'Conjuring' film, een film waar ik eigenlijk niet persoonlijk voor zou hebben gekozen, althans niet voor in de bioscoop. Want ik was er al een beetje bang voor, en je krijgt precies wat je verwacht; een vrij slechte film. En dat is best een drukkende stempel om zo op het begin op deze film te drukken, maar het is eigenlijk ook feitelijk gezien alles wat ik kort over deze film kan zeggen.

(afbeelding)

Er gaat veel mis in deze film, en één van de belangrijkste problemen binnen deze film is toch wel het feit dat de film een enorme rotzooi is, en zo ook aanvoelt. Het verhaal werd oprecht nergens boeiend, en hoewel men het heel krachtig weet op te bouwen als de "zwaarste" zaak van de Warrens vond ik het allemaal wel heel erg tam hoor. Je ziet eindelijk wel meer geesten, dat was een vooruitgang en dat mocht ook wel een keer, ook zitten er een berg aan cheesy jumpscares in de film. Toch is het bij lange na niet zo leuk als ik had verwacht en misschien ook wel had gehoopt. De film stapelt zich vol met zoals ik al zei, jumpscares. Maar weet helemaal geen boeiend verhaal te creëren. Het heeft uiteraard de ingrediënten die je verwacht, en daar blijft het wel bij. Die hele spiegel was leuk en aardig, maar echt goede informatie over die demon mis ik. Ongeacht of het als is behandeld, ik wou het wel weer weten.

(afbeelding)

Heb deze vorige week in de bios gezien en deel jouw mening volledig, vond het een behoorlijke tegenvaller, maar wanneer is een deel 4 in de reeks echt goed?

mezzanine

• 398 berichten
  • 2940 stemmen

Gisteren na Haxan lekker stuk op de racefiets, maar had al in mijn hoofd dat ik daarna nog wel een filmpje erin kon gooien voor mijn vrouw thuis kwam. Maar thuis had mijn zoon zich al in woonkamer geïnstalleerd en net een film erin gegooid. Horrorchallenge toch? De titel? His house. Duidelijke boodschap. Het moge duidelijk zijn dat ik dit jaar niet meer alleen bepaal wat er gekeken wordt.

3. His House (2020)

93 min

RW: 1 punt

totaal punten: 5

Subgenre: 49. Haunted House Horror

Totaal subgenres: 3/100 (1, 49, 90)

Deze film krijgt weinig hoge scores hier, maar vond ‘m ook in de herziening weer indrukwekkend. Horror gekoppeld aan de echte gruwelen van oorlog en vluchtelingen, maatschappelijk relevant en met aantal erg mooie beelden. Originele variant op het behekste huis. 4.0

https://occ-0-8407-90.1.nflxso.net/dnm/api/v6/E8vDc_W8CLv7-yMQu8KMEC7Rrr8/AAAABe8ZIn03EdKKjCr3ZMx1bBoG3C1qAsuXqsaxKspOX07qe8mAXhvotkxnM26yq1V_fsz149GYJ8yWmEm93h5dxexIBqb1qFGZe5tv.jpg?r=f29

4. Zombieland (2009)

88 min

RW: 1 punt

totaal punten: 6

Subgenre: 100. Zombies & Infected Horror

Totaal subgenres: 4/100 (1, 49, 90, 100)

En daarna dan ook samen meteen maar zombieland gekeken, toch al een moderne klassieker, staat best hoog in top 250 21e eeuw. Iets minder goed dan ik mij herinnerde, toch de iets mindere versie van Shaun of The dead, maar wel heerlijk vermaak en Bill murray! 3.5

https://ew.com/thmb/-2_tzNIMs1RjqLGRnTp5S3X-U6Y=/1500x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc()/zombieland073985161717-2000-70dd98ffaaa64468b7acceab79ba06a2.jpg

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.