His House (2020)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Remi Weekes
met Wunmi Mosaku, Sope Dirisu en Matt Smith

Twee vluchtelingen, die een relatie hebben, weten het door oorlog verscheurde Zuid-Soedan te ontvluchten. Ze trekken naar het Verenigd Koninkrijk waar ze in een dorpje een nieuw leven beginnen. Het is echter moeilijk aanpassen aan de huidige omgeving die bovendien iets duisters verbergt.

avatar van dirk-dv
Erg slecht totaal geen spanning geen schrik effecten. Nee na een half uur ben ik in slaap gevallen

avatar van Rickyman
Prima drama/horrorfilmpje, zonder overdadig of vooringenomen te worden, wist het mijn aandacht toch makkelijk vast te houden.

Geweldige film, die mijns inziens exact weergeeft wat het is en wat je moet meedragen als je een door oorlog verscheurd land moet ontvluchten. Dit is geen horror mensen, maar menselijk drama visueel vastgelegd in al zijn rauwheid.

Ik kwam er niet door heen. Hoop Boeoeoeoeo...oeoeoeoeoeo baaa Boehhhh Een film die de plank misslaat met vluchtelingen die te veel hebben mee gemaakt. PTSS , geestenshit die ze uit hun eigen land mee nemen. Miskleun...Ik had ook helemaal niks met de twee hoofdpersonen. Lees Dirk-dv

avatar van sinterklaas
Boeiend.

Een vluchtelingendrama vermomd als een spookhuisfilm. Wat zou dat gaan worden?

Een stel weet uit de oorlog van Soedan te vluchten en vragen asiel aan in Engeland. Al snel krijg je te maken met de cynische bureaucraten... om nog maar te zwijgen over de achterstallige woning waar dit stel in geflikkerd wordt. Het is allang duidelijk; de Westerse regering heeft het niet zo op vluchtelingen.

Ze moeten er het beste van maken, en ze hebben tijd om te rouwen over hun overleden dochter, die de vlucht niet had overleefd. Maar al snel ontpopt deze film zich tot een typische spookhuisproject, met de nodige geesten en zelfs visioenen van het dode dochtertje van dien. Hoewel dit toch voor een hoop spanning zorgt, vond ik dit er, als het om zo'n thema gaat, wel iets teveel dik bovenop gelegd. Inmiddels weten we de hele Conjuring of Insidious handleiding wel...

Maar toch stoort het niet, mede omdat de film je telkens weer op het verkeerde spoor lijkt te zetten. Voornamelijk als de film zich ietsje meer richt op Soedan. Is het die vrouw eindelijk gelukt om te vluchten voor haar doordraaiende man? Is het iets anders... Nee, het is toch een flashback. Maar als vader met dochter van de moeder gescheiden raken, hoe komt het dan dat ze wel samen zijn in Engeland? En hier begint het te dagen...

...en pas een uur nadat ik de film had gezien viel het kwartje. Toch wel een sterke uitkomst. De poster is eigenlijk een spoiler.

En zo valt His House toch nog wel in een zeer goed vat, ondanks dat het spookgedeelte nogal standaard en afgezaagd overkomt. Knappe Netflix original.

avatar van AniSter
Voor mij was dit een verrassend goede film. De benaming horror vind ik iets 'over the top'. Goede cast, goed verhaal met een prima twist. En enkele gelukte schrikmomenten.

avatar van Basto
Aardige horrorfilm die het vooral moet hebben van de origine en schrijnende insteek.

avatar van Glacius
Op zich een aardig drama verpakt in horror elementen. De heersende trauma wordt daarmee begrijpelijk en voelbaar gemaakt.

Aan de andere kant wordt het naar mijn idee ook wel erg overdreven, de schrijnende voorzieningen en het cynisme die letterlijk door alles en iedereen worden benadrukt. Ik weet niet hoe het er in de UK aan toe gaat, maar ik kan mij niet voorstellen dat het zo ongenuanceerd in de praktijk verloopt. Daardoor voelde het ook enigszins als stemmingmakerij: vluchteling als het pure, eerlijke slachtoffer en het grote boze Westen waar iedereen een hekel heeft aan 'buitenlanders'. De enige genuanceerde scène betreft dit onderwerp, was die met de donkere jongens (en dus niet alleen de boze witman) die zich net zo hatelijk gedroegen als de rest.

avatar van joolstein
Zucht...weer zo'n vervelende film die maatschappelijk drama wil verpakken als horror. Het engste wat er in deze film gebeurd; Rial die verdwaalt tijdens een wandelingetje door het labyrint van steegjes en betonnen schuttingen in haar nieuwe wijk. Bij de aanwezige geesten lig het trauma en schuldgevoel er zo dik bovenop dat ik eerder met mijn ogen rolde dan dat het ergens eng werd. Daarnaast zijn het de standaard elementen, die nergens echt goed worden uitgevoerd. De verklaring dat het om een Apeth, een nachtheks, een spookachtig wezen dat voorkomt in de Zuid- Soedanese Dinka-folklore ging, kwam ook niet heel sterk uit de verf. En in de tweede helft verliest de film nog meer zijn tempo plus door de onthulling werd de film er nou ook niet echt sympathieker op. Nu was niet alles kommer en kwel het zag er soms best goed uit en Wunmi Mosaku (Lovecraft Country ) en Sope Dirisu (Gangs of London ) zijn prima acteurs. Nee deze op Sundance bewierookte spookhuisfilm blijkt niet veel meer te zijn dan een film voor mensen die eigenlijk niet zo van horror houden.

avatar van Chainsaw
Peele-tergeist! En ik weet het, de naam Jordan Peele wordt nu al vermoeiend overal bijgehaald, zelfs als hij niets met de film te maken heeft. Dat was al zo bij Antebellum en ook bij His House komt zijn naam voorbij. Alsnog is het niet heel vreemd, want His House past wel in zijn straatje. His House vertelt een dramatisch verhaal over bootvluchtelingen die een plek krijgen in Engeland, maar een afschuwelijk trauma met zich meebrengen. Dit alles wordt vervolgens in een spookhuisfilm gezet. Een spookhuisfilm met in het eerste uur oprecht effectieve scares, met name één van de eerste jumpscares was ijzersterk. Het drama heeft echter veelal de overhand. Dat werkt overigens prima, het zijn die kleine vleugjes humor en luchtigheid - waarbij Remi Weekes echt lijkt Jordan Peele na te willen doen - waar de film qua toon een verkeerde kant opslaat. Het is echter maar summier, de film is vooral een sterk drama met aan het begin een paar sterke scares. Tijdens de climax - als de ijzige sfeer wordt ingewisseld voor wat meer ‘in your face’ horror - wordt het allemaal jammer genoeg een beetje dommer.

3,5 sterren.

avatar van Star Wars
Slechte film, zeker geen aanrader.

avatar van Graaf Machine
Sterk drama dat op originele wijze verschrikkelijke gevolgen van de vlucht uit een door oorlog verscheurd land, en de keuzes die daarvoor/daarbij gemaakt worden, laat zien.
De horror is niet direct horror voor de kijker, maar wel zeker voor de man en de vrouw waar dit allemaal om draait.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mix tussen haunted house en een oorlogstrauma. Het concept is niet slecht, maar het pakt niet helemaal uit zoals gepland. Er zijn wel wat schrikmomenten en de sfeer zit met momenten goed. Maar die sfeer kan niet de hele tijd hoog gehouden worden. Je ziet ook wel wat door de film hoe eenvoudig het wel niet gemaakt is. Maar slecht is het zeker niet.

avatar van knusse stoel
Ambtenaren, de film lijkt het vooroordeel te bevestigen maar gelukkig weten we dat één voorbeeld niet staat voor alle andere voorvallen. Gelukkig maar voor de ambtenaren.
Hier worden ze als cynische en onverschillige mensen opgevoerd en ik hoop niet met deze lui in aanraking te komen.

De film, deze gaat over een jong paar dat het door oorlog verscheurde Zuid-Soedan ontvlucht en terecht komt ergens in niemandsland dat gelegen lijkt in Groot-Brittannië. En daar begint langzaam een achtervolging door geesten en het verleden van hen op gang te komen. Je ziet dat de cultuurverschillen een grote rol beginnen te spelen als ze over de geesten beginnen te spreken tegen de toegewezen ambtenaren. Deze zijn in ons moderne deel van de wereld helemaal ontgroeid van natuur en geestenwereld.
Langzaam maar zeker wordt het huis onbewoonbaar, letterlijk en figuurlijk!
Een 7!

avatar van El ralpho
The red room

Hoewel deze originele mix van een oorlogsdrama en horror mij aanvankelijk goed beviel, vliegt de regisseur naarmate de speelduur vordert steeds verder uit de bocht door in een rap tempo net te veel schrikeffecten op de kijker af te vuren. Enorm jammer, want de regisseur had met dit script echt goud in handen. Ook het relatief happy end paste niet bij de duistere toon van het verhaal. En daarnaast mistte ik een sterkere, plausibele verklaring dan de verklaring dat de Apeth gedood kon worden omdat hij Bol in de openheid aanviel. Dit voelde te gemakkelijk en bracht een lichte teleurstelling met zich mee.

De originele setting heeft ervoor gezorgd dat His House op veel lijstjes hoog geëindigd is, en ook vaak wordt benoemd als een van de betere horror films van het afgelopen jaar. Een goed begin is weliswaar het halve werk, maar als een horrorfilm steeds minder eng wordt en uiteindelijk als een nachtkaars uitgaat, doe je in mijn ogen als regisseur iets verkeerd. Een gemiste kans, want nu is His House in zijn totaliteit niet meer dan vermakelijk, terwijl het veel meer had kunnen zijn.