Dante's Inferno: An Animated Epic (2010)

Verenigde Staten / Japan / Singapore / Zuid-Korea
Animatie / Actie

geregisseerd door Victor Cook, Shuko Murase, Jong-Sik Nam, Sang-Jin Kim, Mike Disa en Lee Seung-Gyu
met de stemmen van Graham McTavish, Vanessa Branch en Steve Blum

Deze animatiefilm bestaat uit zes sequenties die allemaal door een andere studio en regisseur gemaakt zijn. Het geheel vormt een verhaal dat gebaseerd werd op het eerste deel van de klassieke klucht "The Divine Comedy" van Dante Alighieri. Hoofdfiguur Dante treft zijn verloofde bij thuiskomst van een kruisvaart stervende aan. Hij ziet haar ziel meegenomen worden door de Duivel en moet de negen cirkels van de hel trotseren om haar te redden.

avatar van Prudh
Verdomd lelijke en bovenal slecht geanimeerde film met op de koop toe een waardeloos script. De teksten variëren van lachwekkend tot bedroevend slecht. Ik ken de meeste studio's niet die hieraan hebben meegewerkt, maar dit is geen goed visitekaartje. Alleen het derde of vierde deel (alle delen sluiten naadloos op elkaar aan) ziet er wel cool uit. Het verhaal is wel erg goed, maar dat valt vooral te wijten aan de originele auteur en niet aan de schrijver van deze adaptatie. De Amerikaanse voice cast heeft overigens wel wat weg van die vooraf opgenomen bandjes die je hoort bij 0900-nummers, of op het treinstation. Veel te droog en monotoon dus. Maar dat geldt voor de hele prent. Hopen dat de hierbij behorende game beter is.

avatar van Miss Sway
Begonnen te kijken... afgezet, kijk 'm later wel een keer af. Kon me niet echt boeien. Mooi stukje Prudh, ben het wel met je eens.

avatar van Onslaught
Heeft deze film toevallig ook nog iets temaken met de gelijknamige game die net uit is gekomen?

Lijkt me wel interessante film, maar aan de twee bovenste reacties begin ik wel te twijfelen. Maar eerst zien, dan geloven.

avatar van namingway24
Zeker zien, want het mag dan inderdaad een soort van cash-in zijn op de videogame, toch is dit geen slechte animatie. Hoewel het niveau wel wat inzakt naarmate de film vordert. De film geeft wel een extra dimensie aan de game.

De teksten zijn wat theatraal, maar er zit genoeg gestyleerd geweld in, en de vele lagen van de hel zien er bijzonder fraai uit. De achtergronden waren het beste, maar ik moet toegeven dat de game mooier is.

De stemacteurs zijn echt niet slecht. Vooral Mctavish en Hammill doen hun best. Het overacteren kan in een live-action film irritant zijn, maar hier past het wel.

Maar uiteindelijk loopt de kwaliteit van de animatie iets te ver uiteen en is de film misschien een tikje te lang om de aandacht er tot het einde bij te houden. Voor een echt goede animatiefilm die banden heeft met een game zou ik Dead Space: Downfall aanbevelen.

avatar van Miss Sway
Onslaught schreef:

De film is geloof ik promotie voor de game.

Miss Sway schreef:

De film is geloof ik promotie voor de game.

Klopt. En dit maal zijn de rollen eens omgedraaid. De game is super, en de film is ronduit saai en langdradig. Ik had er meer van verwacht.

avatar van Mister Onserious
de spel van dante's inferno is heel goed dus hoop de animatie film ook

avatar van clockwork72
De game schint erg goed te zijn maar helaas floppen gameverfilmingen (bijna) altijd.

In de samenvatting is de benaming van de bron wel wel erg droevig gedaan. Het gaat hier om het na de bijbel meest vertaalde en verkochte boek uit de westerse literatuur, De Divina Commedia. De Commedia is niet klassiek maar middeleeuws en geschreven omstreeks het jaar 1300. Een klassieke of middeleeuwse komedie is zeker geen klucht maar een dramatisch verhaal dat uiteindelijk toch goed afloopt. Dit in tegenstelling tot een drama, dat slecht afloopt.

Deze verfilming is wel heel losjes op de Commedia gebaseerd. Dante als kruisridder is behoorlijk vergezocht, om niet te zeggen onzin. Het is te vergelijken met het uitbeelden van Jezus als romeinse soldaat. Maar alla wie daarop let is misschien wel een kniesoor.

Ik heb hem nog niet goed genoeg bekeken om er een cijfer voor te kunnen geven.

avatar van witboek
Geen slechte animatiefilm, maar zeker niet voor kinderen. Wel leuk voor mensen die veel met religie bezig zijn.

Visueel niet echt perfect, maar heb al slechter gezien. Je moet natuur van de genre houden.

avatar van RickZ
Matige en wat schokkerige tekenfilm (te weinig beeldjes per seconde) over een held en zijn toch door de hel.

Hoe die hoge score (nu 3,2) hier op moviemeter komt is onbegrijpelijk.

avatar van killer13
dit had wel iets kunnen worden, als ze de film nu maar hadden laten verfilmen door 1 regisseur!!! de constant veranderenden personages is een groot minpunt voor mij. de enigste reden waarom ik de film nog vind meevallen is omdat het gebaseerd is op één van mijn favo boeken. en ook omdat ik de game erg leuk vind

avatar van Imperial Figure
clockwork72 schreef:

De game van dante's inferno is aardig maar het is een regelrechte God of War kloon en dus ongeïnspireerd.
Daarnaast voelt de game wat emotieloos/leeg aan met eentonige en saaie omgevingen, ook het vechten/combat systeem is vrij beperkt.
De game is dus ook niet zo fantastisch maar er komt een deel 2 dus de game is schijnbaar wel goed verkocht.

Maar qua hack&slash games is de God Of War serie het beste.

avatar van JacoBaco
Het gaat allemaal veel en veelste snel. Hij rent door de hel en maakt alles dood. Groot, klein, lelijk, dik, dun, het maakt niet uit, met zijn zeis klieft hij alles aan stukken. Owja en sommige stukjes zijn werkelijk hilarisch te noemen.

Deze duidelijk op Heavy Metal gestoelde tekenfilm, raffelt het oude verhaal een beetje te plichtmatig af. De kwaliteit van de animatie is wisselend, en kan niet concurreren met de goede Japanse anime. Ook geen straf om naar te kijken, maar zeker geen meesterwerk.

avatar van Fixi88
JacoBaco schreef:

Mee eens dat het allemaal te snel gaat. Toch heb ik me verder prima vermaakt.

avatar van Lennert
Ik ben een groot God Of War fan, maar heb nog steeds geen Playstation 3 aangeschaft om het laatste deel uit die serie of de complete kloon van Dante's Inferno te spelen. Als het spel ook maar iets op de film lijkt vind ik het allemaal prima, want ondanks de niet altijd even spectaculaire graphics, was de uitzonderlijke hoeveelheid geweld en het overdramatische acteerwerk uitstekend te genieten. Meestal zie ik anime films het liefste in hun originele (vaak Aziatische) taal, maar als ik het goed begrijp is deze film al vanaf het begin door een Amerikaanse cast ingesproken, waardoor het allemaal minder hinderlijk is. Graham McTavish heeft een uitzonderlijk epische, diepe brulstem en ook al zijn de teksten die hij uitschreeuwt weinig vernieuwend, zijn dramatische uithalen klinken heerlijk overdreven fout en daardoor erg gaaf.

Het feit dat de animaties vier keer veranderen vond ik persoonlijk een leuke wending, omdat de film op deze manier geen enkel moment visueel echt saai werd. Goed, de laatste animatoren waren duidelijk de mindere goden van de gehele groep, maar vooral het tweede gedeelte zag er stiekem toch wel erg fijn uit. Het enige jammere was het toch ietwat abrupte einde, dat kwam na anderhalf uur bloed en ingewanden toch wel erg afgeraffeld over. Verder wat mij betreft een heerlijk enerverende film die je absoluut niet te serieus dient te nemen.

avatar van _Moonwalker
@Lennert:
Helemaal met je eens. Erg goed beschreven, respect!!!

avatar van Masterbrain
Zo Slecht

Niet zo best.

Voor een film die steunt op verschillende tekenstijlen is het onderlinge verschil niet groot genoeg. Verwacht geen Genius Party oid, en dan het ik het niet alleen over de kwaliteit van de animatie. Vond het verder wel tof om één verhaal in vier verschillende stijlen te doen, maar dat had ik dan graag wat verder doorgedreven gezien.

De animatie zelf is best oké. De tekenstijl vond ik doorgaans minder mooi. Hoewel verder de Amerikaanse dub de originele is, is het absoluut niet om aan te horen. Vreselijk emotieloos gebrabbel dat een deel van de sfeer compleet verpest.

Ook zijn 9 niveaus wat teveel voor amper 90 minuten. Dante moet rennen van niveau naar niveau, waardoor het halverwege vooral baasjes tellen wordt. Dat een spel een repetitieve structuur kent is minder erg, maar voor een film komt het al snel nogal ongeïnspireerd over.

Had stukken beter moeten zijn, jammer want het idee was op zich best boeiend.

avatar van Lennert
Ben het toch echt niet met je eens over de Amerikaanse voice-actors, Graham McTavish zette een fantastische stemprestatie neer.

avatar van Gang_Star
Best te doen. Grootste struikelblok op de niet altijd even mooie animatie na, is dat er eigenlijk teveel gebeurt in te weinig tijd. Het ging in een behoorlijke vaart. Actie is vrij hard, wat deze animatiefilm niet geschikt maakt voor kinderen.