• 8.254.655 stemmen

The Mask of Fu Manchu (1932)

Avontuur / Horror | 68 minuten

Genre: Avontuur / Horror

Geregisseerd door: Charles Brabin en Charles Vidor

Met onder meer: Boris Karloff, Lewis Stone en Myrna Loy

Plot The Mask of Fu Manchu

"The Frankenstein of the Orient!"

De Engelsen proberen zo snel mogelijk de graftombe van Ghengis Khan te vinden, omdat de slechte genie Dr. Fu Manchu namelijk ook op zoek is naar de tombe. Hij wil namelijk de mysterieuze krachten, die de schatten van de tombe zouden hebben, gebruiken om de hele wereld te gaan overheersen.

image

Fah Lo See

Sir Lionel Barton

avatar van rick@themovies

[email protected]

Typische jaren dertig avonturenfilm - dus leuk - en overduidelijk inspiratie voor mannen als George Lucas, Steven Spielberg en Peter Jackson. Boris Karloff schmiert er op los als de 'evil' dr. Fu Manchu. De overige acteurs bakken er weinig van, maar dat maakt in deze film niet uit want alle minpunten worden ruimschoots gecompenseerd door de fraaie sets en decors van Cedric Gibbons.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Wow... Britse boekencover als poster, bron.

Alleen quadposter gevonden, zal zsm still aanbieden.

PS

Meer info: link.

avatar van stephan73

stephan73

Dogie Hogan schreef:

Wow... Britse boekencover als poster, bron.

Film is in 2003 toegevoegd toen de site minder strikt was met posters. Ik heb zelf een beter poster gevonden!

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

stephan73 schreef:

OK. Geweldig!

avatar van Woland

Woland

Behoorlijk over the top jaren 30 horror annex avonturenfilm. Best leuk in z'n genre ook, met een mooie orientaalse supervillain van Boris Karloff. De acteerprestaties van de rest zijn op z'n zachtst gezegd van nogal wisselend niveau, en voor een subtiel plot hoef je ook niet bij The Mask of Fu Manchu te zijn, maar ik heb me hier prima mee kunnen vermaken.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ik kan me helemaal bij mijn voorganger aansluiten. Behoorlijk over-the-top, maar dat komt voor een gedeelte ook wel door overacting. Al moet ik zeggen dat ze met de kostuums en decors soms ook wel ver gaan. Zo moeten bij de opgraving van Genghis Khan alle archeologen toepasselijke helmen dragen terwijl de Chinese helpers van die Aziatische strohoeden op moeten hebben. Volgens mij draagt in die scenes niemand geen hoofddeksel.

Verder vond ik Fu Manchu's martelmethode door iemand vast te binden onder een klok die continu geluid word hilarisch.

Karloff komt nog redelijk overtuigend over al Fu Manchu, waarbij hij het voordeel heeft dat het in zwart-wit geschoten is. Christopher Lee moest namelijk in zijn rol de nodige make-up dragen, wat het wel erg cheesy maakte.

Mede door de speelduur heb ik me geen seconde verveeld en weet deze ietwat gedateerde avonturenfilm voor prima vermaak te zorgen.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19536 berichten

Hoewel niet de status van een Dracula of Frankenstein had deze van mij ook gerust tot de horrorklassiekers van de jaren 30 mogen behoren. Hoewel het hier noch op imdb wordt aangeduid als horror zijn er zeker genoeg elementen om dit wel als dusdanig te bestempelen. Zo zijn er toch enkele niet zo verfijnde folterpraktijken die Fu Manchu fantastisch gespeeld door Boris Karloff, laat uitvoeren. Vooral die scène met de krokodillen was toch wel even spannend. De Chinese setting, kostuums en zwart/wit cinematografie helpen hier ook goed mee. En ja er zijn ook zelfs enkele effecten in. Erg vermakelijk, een 6,5/10 maar ik rond naar boven af.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Film die nog het meest weg heeft van een kruising tussen Indiana Jones en James Bond, inclusief megalomane schurk en de nodige narrow escapes. Politiek zeer incorrect naar de huidige tijdsgeest maar waarschijnlijk te onbekend om het gevaar te lopen te worden "gecanceld". Naast de duidelijk in zijn element verkerende Karloff een opvallende rol voor Myrna Loy als sadistische Chinese. Redelijk vermakelijke pulp maar een echt niemandalletje, en het is maar goed dat het na een uurtje klaar was.