The Old Dark House (1932)

Alternatieve titel: In de Macht van het Monster

Horror / Thriller

geregisseerd door James Whale
met Boris Karloff, Melvyn Douglas en Gloria Stuart

Een aantal vreemdelingen is door slecht weer en de onbegaanbare wegen genoodzaakt de nacht in een oud en donker huis door te brengen. In het huis woont Horace Femm met zijn obsessieve zus Rebecca en hun bediende Morgan. Helaas zijn ze ook hier niet veilig en gebeuren er allemaal rare dingen.

Sea
Leuk zwart-wit toneelstuk.

avatar van streeter
Leuke DVD commentary track van Gloria Stuart (Titanic).

avatar van wibro
Heb deze film ooit een keer op video opgenomen en deze vanavond maar weer eens bekeken. Duidelijk is te zien dat deze film van dezelfde regisseur is als van "Frankenstein". De onheispellende sfeer in het oude landhuis wordt prima weergegeven en dit krijgt nog iets extra's doordat het buiten constant regent en onweert. Van die sfeer moet deze film het ook hebben, want het verhaal stelt niet veel voor. Deze film haalt het daarom in de verste verte ook niet bij Whale's verfilmingen van "Frankenstein" en "The Bride of Frankenstein".

avatar van Halcyon
Leuke film van James Whale die alweer bevestigt een van de grootste horrorregisseurs uit zijn tijd te zijn. De titel verraadt natuurlijk al dat een huis vol mysteries centraal staat in de film. De verwachtingen die bij dit soort thematiek ontstaan worden door Whale helemaal ingelost. Zo zijn de shots in en rond het huis perfect uitgemeten om de duistere, onheilspellende sfeer uit te dragen. Belichting en schaduwwerking zijn hierbij van extreem hoog niveau.

Op het vlak van regie zie je dus wel dat Whale een grote is, maar het scenario bevat nog wel wat slordigheden. Bijvoorbeeld wat betreft de personages. Die zijn op zich allemaal complementair aan elkaar en hebben min of meer hun nut binnen het verhaal, maar ze zijn niet altijd even realistisch uitgeschreven (en vertolkt). Als sommige andere personages daarentegen enorm sterk zijn, krijg je een soort onevenwicht dat de film met bepaalde onnatuurlijke situaties belast. Een typisch voorbeeld van zo'n situatie is wanneer een man en een vrouw elkaar voor het eerst ontmoeten, verliefd worden en de man haar de dag erna ten huwelijk vraagt. Geen idee hoe dat er 80 jaar aan toe ging, maar aan dit soort duffe romantiek (de manier waarop vooral) erger ik me te pletter.

Boeiende plot verder die zich weliswaar op een vrij voorspelbare manier afwikkelt gezien het tijdskader, maar toch genoeg verrassingen en vreemde wendingen bevat om al die jaren later nog vermakelijk te zijn.

avatar van Drs. DAJA
Verrassende film van James Whale. Net als in diens andere horrorfilms hebben we weer te maken met een geweldige mise-en-scene. De geweldige belichting en de constant donderende geluidstrack zorgt voor een intieme sfeer. Ook speelt Whale weer erg leuk met personages en typetjes. Niet zo scherp en persoonlijk als Bride of Frankenstein maar toch zeker een goed stukje horror. The Old Dark House is een zeer geslaagde film.

avatar van megaman
Samen met The Bride of Frankenstein m'n favoriete Whale film en één van de beste films uit de jaren '30. Het gebeurt niet vaak dat ik echt lach om een stokoude film maar in The Old Dark House zaten momenten waar ik m'n lach niet meer in kon houden. Die typetjes ook...geweldig! Een 4,0

avatar van Poisonthewell
Vanavond herkeken; wat een heerlijk foute film is dit toch. Wat rommeliger en minder smooth en sophisticated als Whale's latere meesterwerk Bride of Frankenstein, maar The Old Dark House mag toch wel te boek staan als de eerste echte camp film. Karloff staat als eerste op de credits (uiteraard gevolg van het megasucces Frankenstein een jaar eerder), en hoewel zijn aanwezigheid als altijd amusant is, is Ernest Thesiger toch de echte ster van de film. Drie jaar voor hij Dr. Pretorius neerzette speelt hij hier een zo mogelijk nog nichterige versie van diezelfde rol, dit keer een personage met de veelzeggende achternaam Femm. En aangezien dit pre-code is, kunnen hij en Whale wegkomen met heel wat minder subtiliteit dan in Bride. Let bijvoorbeeld op Thesiger's alleszeggende 'no' als reactie op Laughton's opmerking 'there's no accounting for tastes, is there?'. Of wanneer hij Massey de trap op begeleid, om hem plotseling met een heuse versierpoging zijn eigen kamer in proberen te lokken. Van de rest van de cast lijken alleen Laughton ('so you got your feet wet, did you?') en Eva Moore in on the joke. Tegen de tijd dat er dan ook nog een cameo van een actrice in omgekeerde drag bij komt kijken, zal toch niemand meer The Old Dark House als een serieuze horrorfilm zien (iets wat met een beetje goede moed en een goed stel oogkleppen nog wel kan bij Bride). 4* blijven steevast staan voor deze kleine klassieker.

avatar van namingway24
Leuk filmpje met een mager plot, maar met leuke personages.

Het constante geluid van onweer draagt bij aan het klassieke haunted house-sfeertje, en de Femmes zijn een leuk excentriek stel. Het constante gekibbel tussen de broer en zus werkt aanstekelijk en Saul is een apart personage met een onvoorspelbaar karakter. Charles Laughton is leuk als de olijke dikzak en Melvyn Douglas is uitermate sympathiek. Karloff speelt eigenlijk gewoon het monster van Frankenstein en Gloria Stuart heeft net als haar film-man een onbeduidend rolletje.

De film heeft een laag tempo en is perfect om op een koude winterdag met de kachel hoog gewoon te kijken.

avatar van Roger Thornhill
Frankenstein, The old dark house, The invisible man en The bride of Frankenstein -- indrukwekkender kan de totale produktie van 4 jaar werk niet zijn. Ik kan deze films werkelijk onbeperkt herzien. De naam van James Whale is met gouden letters in de grote geschiedenis van griezelfilms geschreven.

Aardig detail: Ernest Thesiger, fantastische mad scientist, publiceerde ooit een boek over, hou je vast, borduren.

avatar van beavis
Wat deze film heel sterk doet is sfeer neerzetten. De rit door de storm in het begin zag er behoorlijk intens uit en het huis zelf heeft ook zijn momenten (de spiegel scene o.a.). De bewoners zijn ook raar, maar op zo'n manier dat het geloofwaardig blijft (en met die enorme storm buiten is het heel aannemelijk dat de gestrande reizigers hun excentrieke redders in nood moeten nemen voor wat ze zijn). Naar het einde toe begint de plot meer een klucht vorm aan te nemen en verliest de film wat stoom wat mij betreft, maar de fijne cast en sfeervolle regie brengen alles toch naar een goed eind.
NB. was het subversief van Whale om de gayness van borduur-expert Ernest Thesiger zo door te laten schijnen en ook de rol van de getrouwde homoseksueel Charles Laughton zo op zijn lijf te schrijven?

emma-
Deze film maakte niet veel indruk op mij, alleen de dronken butler ''Boris Karloff'' vond ik op sommige momenten best eng, maar veel horror had ik ook niet verwacht van een film uit 1932. misschien wel eng voor die tijd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Best bewaard.

Dat een film van meer dan 80 jaar oud nog steeds weet te werken bewijst de klasse ervan. Sommige classics blijven nu eenmaal beter bewaard dan anderen. Binnen het griezelgenre mag The Old Dark House dus nog steeds gezien worden. Dat is onder meer de verdienste van regisseur Whale, die behoorlijk wat sfeer weet te creëren.

Goed.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Frankenstein meets Arsenic and Old Lace. Met The Old Dark House heeft James Whale een interessante horrorklucht afgeleverd, die het - zoals hier al vaker aangegeven - vooral van sfeer moet hebben. Het grote oude huis met diens de mysterieuze bewoners als setting, de razende storm buiten en het minimale licht van wat kaarsen en een open haard binnen zorgen een sterke sfeer. Boris Karloff als de zwijgende butler en met name Ernest Thesiger geven de boel nog wat extra's.

Qua script en personages is het allemaal echter niet zo denderend. Op Karloff, Thesiger en zijn zus na komen de personages niet echt tot leven, het blijven etalagepoppen. Het houterige acteren werkt ook niet bevorderlijk. Als in een toneelstuk verschijnen en verdwijnen acteurs steeds op en van het "toneel" en vooral op de momenten dat personages wat worden uitgediept, begint de niet bijster lange film toch flink te slepen. Zo'n plotselinge liefdesplot doet het verhaal niet echt veel goeds. Beter zijn de momenten met het mysterie rondom de familie Femm.

3 sterren.

avatar van Richard_Voorhees
Films uit de jaren '30 hebben de neiging wat oubollig over te komen, maar deze The Old Dark House heeft de tand des tijds nog best goed doorstaan.
James White heeft ervoor gekozen om de gehele film tijdens een storm/onweersbui plaats te laten vinden en ik moet zeggen dat dit een geslaagde keuze was.
Het geeft de film een fijne sfeer.
De typetjes zorgen voor de nodige (volgens mij in dit geval bedoelde) stukken humor. De vrouw die iedereen wicked en blasphemous vind en de bekakte gastheer zorgen voor voldoende vermaak. Verder speelt Boris Karloff een personage die te vergelijken is met de monsterlijke klokkenluider van de Notre Dame: een lelijk, macaber uiterlijk, maar een goede inborst.
Verder kent de film een sfeervolle soundtrack.
Hoe de man het voor elkaar heeft gekregen is mij een raadsel, maar White is er (wederom) in geslaagd om een film te maken die zelfs 82/83 jaar later niet al te oubollig overkomt. De film is nog steeds redelijk effectief. Daar heb ik respect voor.

avatar van Roger Thornhill
Leuk dat je deze film kan waarderen, maarreh... bij je "goede inborst" van Boris Karloffs personage zet ik toch wel mijn vraagtekens. Akkoord, op het einde is hij geroerd door de dood van Saul Femm en draagt hij hem waardig de trap op, maar in de uren daarvóór heeft hij toch een stevige poging ondernomen om Gladys aan te randen. In modern juridisch jargon zouden we dat kunnen verontschuldigen door te praten over ontoerekeningsvatbaar, beperkte verstandelijke vermogens of de invloed van alcohol, maar dat is voor mij nog niet hetzelfde als hem als een soort onschuldige "nobele wilde" (zoals Karloff in Frankenstein speelde) een "goede inborst" toe te schrijven.
        Overigens, dít is de èchte James White, ook wel eens optredend als James Chance: Contort yourself (1979). De regisseur van The old dark house heet echter James Whale...

avatar van Richard_Voorhees
Ik zie het ja, volgens mij was ik gisteren niet meer helemaal wakker.
Goede inborst is misschien wat overdreven, maar ik kreeg wel het idee dat Karloff's personage niet kwaadaardig was.

avatar van Mochizuki Rokuro
Let je even op de spoilers Roger Thornhill?

avatar van Roger Thornhill
Je hebt helemaal gelijk Mochizuki, stom van mij. Aangepast.

avatar van Mescaline
Na vorige week The Invisible Man gezien te hebben was ik benieuwd geworden naar ander werk van James Whale.
The Old Dark House is vooral creepy door het oude donkere huis en de kamertjes waar je in eerste instantie weinig van weet.
De personages vond ik helaas niet altijd even interessant genoeg en de eerste discussie na het avond maal vond ik zelfs geforceerd over komen, maar dit heb ik wel vaker bij jaren 30 films.
De climax is in ieder geval de moeite waard om te blijven kijken en ook de korte speelduur zorgt ervoor dat het in zijn geheel prettig weg kijkt.

Niet zo briljant als The Invisible Man maar toch zeker de moeite waard.

avatar van John Milton
James Whale, Carl Laemmle, Boris Karloff, Universal Pictures, Jaren '30. Iedere horrorfanaat die zijn geschiedenis kent moet op zijn minst bij enkele van die woorden wat enthousiast worden. Het verhaal is niet wat The Old Dark House de moeite waard maakt, maar meer wat Whale ermee doet, en de karakters waarmee hij het bevolkt. Karloff als butler in zijn eerste credited starring role na het succes van Frankenstein alleen al maakt het zowat de moeite waard. Bijzonder moment: opeens in een film uit '32 een van de karakters 'Singin' in the Rain' horen zingen, wat een nummer uit 1929 blijkt te zijn. Deze film was jarenlang verloren gewaand, tot tot een kopie opdook. Gelukkig maar. Het mag het niveau van Whale's Frankenstein films misschien niet halen, maar het is alsnog zeer genietbaar voor liefhebbers van de oude Universal stal.

Saillant detail: ik kwam er zojuist achter dat ik me een beetje aan de actrice die het oude vrouwtje in Titanic speelt heb lopen verlekkeren, die oude Rose die de diamant in het water laat vallen. Het is Gloria Stuart die hier in haar gloriejaren in een satijnen nighty rondhuppelt. You go, girl!

avatar van Donkerwoud
John Milton schreef:

avatar van joolstein
Een interessante horrorklucht van James Whale. Zeer knap gemaakt en anno 2016 werkt de spanning nog steeds. Dit komt vooral door het oude donkere huis en zijn mysterieuze bewoners, de razende storm buiten en het minimale licht van wat kaarsen en een open haard. Deze setting zorgt voor een ijzersterke sfeer. Het typetje van de zus zorgt voor de nodige humor en Boris Karloffs als de butler is redelijk creepy.

avatar van Gang_Star
De film waarin een groep mensen door het slechte weer terecht komt bij een oud huis is al behoorlijk sfeervol. Maar de constante regen en onweer helpt nog meer om een sfeervolle productie neer te zetten. De setting is mooi maar qua spanning viel het me wat tegen. Daar tegenover staat wel wederom een sterke rol van Boris Karloff als 'stomme' butler die met zijn enigszins gehavende gezicht redelijk griezelig overkomt. Het einde is vrij vermakelijk als Saul zich mag uitleven .

lezertje
Prachtige en vooral sfeervolle horror met een aantal prettig gestoorde personages. De combinatie van ‘stomme’ butler (Een zwijgende Boris Karloff) en de stokdove vrouw deze huizes (Eva Moore) deed mij denken aan de blinde butler en de doofstomme keukenhulp uit de thriller parodie “Murder by death’ (1976). Het continu stormachtige weer zorgt voor een aan houdende dreiging in het verlaten huis. Regisseur James Whale maakt hier, samen met de dreigende schaduwpartijen mooi gebruik van.
Voor Charles Laughton was dit zijn eerste Amerikaanse rol. Verder met een zeer opmerkelijke rol van actrice Elspeth Dudgeon, die onder het pseudoniem John Dudgeon speelde voor de patriarch van de familie, de oude Roderick Femm
Prima vermaak uit de tijd dat er nog wel goede films werden gemaakt (Een tijd, die helaas ver achter ons ligt).

avatar van Egoistico
Recentelijk is dit meesterwerk in een 4K-restauratie op blu-ray uitgebracht. De beeldkwaliteit van de Cohen Media blu-ray uitgave is werkelijk adembenemend!

avatar van John Milton
Bedankt voor de tip, Egoistico. Dan gaat mijn ouwe ripje de prul in!

avatar van Roger Thornhill
En ik heb deze film nog als zelfgebrande DVD met een eigenhandig van videoband overgezette oude BBC-opname met af en toe niet synchroon lopend beeld en geluid, die heeft onderhand ook wel recht op een afvloeiïngsregeling...