Darkness Falls (2003)

Verenigde Staten / Australië
Horror / Thriller

geregisseerd door Jonathan Liebesman
met Chaney Kley, Emma Caulfield en Lee Cormie

Als een kind beweerde Kyle dat hij, toen hij wakker werd, per ongeluk de tandenfee zag, waarop zij hem probeerde te vermoorden. Sindsdien werd hij door iedereen in zijn woonplaats als gek beschouwd, behalve door zijn jeugdvriendin Caitlin en haar jongere broer. Het behaarde en gevleugelde wezen dat Kyle toen beschreef staat op het punt om terug te keren... en ze zal niet verdwijnen voor ze Caitlin's broertje te pakken heeft.

avatar van eavymetal
Ik heb de film met drie sterren gewaardeerd, maar dat is achteraf gezien misschien tóch één ster te veel.

Zeker geen slechte horror film en eerlijk gezegd heeft hij me positief verrast. De film begint goed en is ook spannend en tot en met het einde gebeurt er veel waardoor het nooit saai wordt. Het verhaal is simpel maar keek zich wel lekker weg (er zitten wel veel schoonheidsfoutjes in). De cast was niet hoogstand maar eerlijk gezegd deden ze het best redelijk en heb ik me aan niemand gestoord. De tandenfee zag er best regelmatig aardig uit maar ik had het liever gehad dat ze de hele film eruitzag zoals op het einde want dan zou de film enger zijn geweest. Het einde was best aardig gedaan en het was gelukkig ook niet cliché wat meestal het geval is op het einde van een horror film. Het leek er overigens wel een beetje op maar gelukkig heeft men het niet gedaan (zou ook stom zijn geweest).

avatar van Beertje45
wat ik me nog heel goed herinner is dat de eerste tien minuten behoorlijk angstaanjagend waren, wat beweegt daar in die schaduw of is het mijn verbeelding? De rest van de film vond ik behoorlijk saai tot slaapverwekkend.

Jammer!

De documentaire destijds op de betreffende dvd schijf over de legende van de tandenfee vond ik dan wel behoorlijk goed.

avatar van festivalk
Slappe horror, is in feite meer lachwekkend.

Gemiddelde met 4 personen kwamen we uit op een 1,5*

avatar van ibendb
Zeker niet slecht, maar ook niet goed.
Darkness Falls is totaal niet origineel. Integendeel, er zijn sommige stukken die me zelf bekend voor kwamen. Zoals dat je niet in het donker mag, ze verschoeit in het licht,... En het acteerwerk was ook echt niet om naar huis te schrijven. Vooral niet van dat kindje. Sorry, hoor. Maar als je niet kan acteren, acteer dan niet.

avatar van DutchTakeshiro
Ach ja, wat valt er te zeggen? Een standaard horrorfilm die zoals vele horror films net een voldoende verdient. Een redelijke verhaal, redelijke acteer prestaties en noem het maar op. Het verhaaltje zal de gemiddelde film kijker wel wat zeggen. Een "verstand op nul" film.

Deze film schitterde in iets waar helaas veel horror films van tegenwoordig aan lijden: je ziet het monster/geest/etc veel te veel. Continu een geest zien zorgt ervoor dat je er na enige tijd totaal niet meer bang voor bent. Deze film spant de kroon daarmee. Ik heb zelden in horror films, waar geesten in voorkomen, zo vaak "het kwaad" gezien. Dat is blijkbaar standaard voor de horror films van vandaag. Als ze gewoon even naar Jaws hebben gekeken van Steven Spielberg dan weten ze precies wat ik bedoel. De kracht van alle horror films ligt in het "niet zien" van iets engs. Als je een vraagteken hierbij stelt dan raad ik je aan om Jaws te zien en die te vergelijken met veel van de "lopende band" horror films. Het is zeker geen rampzalige film hoor, maar ik zou het bijna niet meer als horror gaan bestempelen want je ziet "de tandenfee" bijna even veel als het personage Kyle Walsh.

Al bij al dus geen hele slechte horror film. Blinkt nergens in uit maar haalt ook niets rampzalig neer. Voor een simpele vrijdagavond is dit gewoon een makkelijke film om te zien. Lekker clichés langs zien komen, mag toch ook wel? 2,5 sterren voor Darkness Falls!

avatar van dammit
Darkness falls.....
Het begin is zeker eng, het donkere mysterieuze houd het spannend tot het moment komt dat De tandenfee te vaak in beeld komt zoals DutchTakeshiro ook zegt.

De tandenfee zelf ziet er goed uit, als de film de spanning aanhield van het eerste kwartier had dit in mijn ogen zeker een topper kunnen worden.

Ondanks alles wel een voldoende 3*

avatar van tattoobob
Niet slecht,er zitten zeer zeker een paar goede scenes in.
Maar jammer genoeg geel hoge vlieger!!

avatar van Jimske
Nee dit was het niet voor mij. Erg standaard horrorfilmpje met weinig spanning en kinderlijk verhaal. De heks was niet eng en duidelijk computergemaakt. Het verveelde me gewoon enorm (ben dan ook wel wat anders gewoon op horror gebied). Helaas een magere 1,5 ster

avatar van tattoobob
Tis ook wel een film van bijna elf jaar oud he!!

avatar van xaid
darkness fails als je het mij vraagt....

avatar van Daan258
Had veel beter gekund.
De eerste 20 min waren behoorlijk goed, spannend, erg sfeervol en een paar leuke schrikmomenten. ik kreeg toen ook aardig hoge verwachtingen van de film, maar helaas is de rest een heel stuk minder. de sfeer bleef er dan nog wel redelijk in maar de spanning, schrikmomenten en het verhaal viel jammergenoeg toch tegen.

avatar van Joeviemama
terug hetzelfde !!! mega film maar rampzalig einde !!!!

avatar van Antonev
Aardig horror filmpje dat ondanks de spanning snel terug grijpt naar de nodige clichés. Prima te doen voor een avondje.

avatar van Boeikens
Begint zonder veel poespas en loopt verder als en trein.
Goede sfeerschepping en bombastische sound.
Redelijk wat schrikmomenten die met de tijd in effect afnemen, het verhaal zelf was me iets te dun uitgewerkt en de spanning wilde nooit echt opkomen.

avatar van tattoobob
Aardige horror met een paar goede schrik momenten.
Acteerwerk laat wat te wensen over maar omdat de rest wel goed wegkijkt vind ik hem zeker voldoende waard.
Lekker duister sfeertje ook

avatar van Insignificance
Waardeloos. Ergens zit hier vast een aardig horror filmpje in verstopt, maar wat Liebesman er van bakt, is drie keer niks. Vaak een voordeel, zo'n korte speelduur, hier krijg je het idee dat het een gekortwiekt gebeuren is. Voortgang, personages, dialogen; het komt allemaal nogal dommig over. Met de tandenfee is het ook al snel over met de pret.

Telkens hetzelfde trucje. Gehijg, gesis en gegil voordat de zweefteef aanvalt, wat dan steeds bestaat uit wild knip- en plakwerk, terwijl de niet al te beste cast van donker naar licht stuitert. Al voor de timejump zit je te wachten op het moment dat het masker afgaat, maar tegen die tijd is er geen redden meer aan. Knoeiboel die niks teweeg brengt.

avatar van knusse stoel
Boeikens schreef:
Begint zonder veel poespas en loopt verder als en trein.
Goede sfeerschepping en bombastische sound.

En zo is het, ikzelf moest door de eerste 15 minuten heen om het treintempo ook te halen.
Een 6 plus als waardering voor de film!

een mooie film die ik altijd graag zie.best een tijd niet gezien.word weer eens tijd.

Redelijke horrorfilm.
Goed verhaaltje en redelijke vertolkingen.
Maar het is zeker geen topper, leuk voor eens tussendoor.

Ik vond het best wel goed meevallen. Soms enge momenten. Maar naargelang het einde verminderd het. Het verhaal is wel goed maar geen hoogvlieger. Kijkt lekker weg daarom een 3.