The Believers (1987)

Thriller / Horror

geregisseerd door John Schlesinger
met Martin Sheen, Helen Shaver en Robert Loggia

Na de dood van zijn vrouw verhuist psycholoog Cal Jamison (Sheen) met zijn zoontje naar New York, waar hij als politie-psycholoog de gedeprimeerde manschappen moet helpen. Wanneer hij een jonge detective moet behandelen die haast gek geworden is tijdens zijn onderzoek naar rituele moorden, komt hij in contact met de gevaarlijke 'Santeria'-sekte.

avatar van Tolkienfan
heerlijke film.

Sterke en spannende thriller.
De ellende begint pas goed voor een modaal gezin als zoon Chris een : "geluksschelp" vindt in een park.
Vanaf dan gaat het echt fout in het onbezorgd familieleventje. een duistere kijk in de wereld van voodoo en zwarte magie. Vlak uitbebracht na het ook al lugubere "Angel Heart."

avatar van metaledje
dankzij 2 mensen hier op MM heb ik hem eindelijk op dvd kunnen aanschaften (bedankt mikey en achilles ) vond deze vroeger erg creepy wat nog altijd in mijn geheugen gegrift stond,kon hem alleen niet vinden (naam vergeten en alles zo'n beetje vervaagd enz), ookal heb ik gezocht in de filmography van martin sheen, nu een heel stuk minder natuurlijk, maar nog steeds erg sterk en 1 van de beste vodoo films,heb er nog steeds erg van genoten daarom een 4 *

avatar van mikey
Semi geniale film dat loopt als een trein en is erg spannend. 4.5 Voe Doe is vet Coel!!

avatar van hannes64
Een van de betere thriller/horrorfilms uit de jaren 80.
Met een tenenkrommende beginscène is dat `t begin van een goeie voodoo-film.
Prima geregisseerd door oudmeester Schlesinger, en een prima rol van Sheen.
Nagelbijtend goed.

aerts007
hannes64 schreef:
Een van de betere thriller/horrorfilms uit de jaren 80.
Met een tenenkrommende beginscène is dat `t begin van een goeie voodoo-film.
Prima geregisseerd door oudmeester Schlesinger, en een prima rol van Sheen.
Nagelbijtend goed.

Helemaal met eens.

Meneer Bungel
Zeer degelijke voodoo-thriller die echter ook wel in 90 minuten had gekund want het tempo lag toch net wat te laag. Schlesinger heeft er in ieder geval wel weer een aantal sterke en/of spannende scenes in verwerkt, zoals hij dat zo goed kan. Dikke 3,5*.

avatar van mayhemblik
Lekkere jaren 80 griezel, er word zo nu en dan wat houterig geacteerd maar een kniezoor die daar op let.
Goeie kop trouwens die voedoe negert!!
O wacht kiezoor is met een s, nou ja een kniezoor die daar op let.

avatar van Woolf
Lekker om naar te kijken maar geen film die blijft hangen of je aan het denken zet. Maar dat hoeft ook niet altijd. Soms is gewoon lekker kijken voldoende. Dan is deze zeker aan te raden.

Gewoon een prima thriller met goede cast.

avatar van Vascago
Maar eens een keertje opzetten. Pracht van een poster trouwens.

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van het occulte. Toch wist the believers me over de volle lengte te boeien. Er zit een enorm sterke spanningsboog in de film en het einde is eindelijk eens niet over the top en ongeloofwaardig. *** 1/2

avatar van Vascago
Prima occulte thriller met uitstekend acteerwerk van vooral Sheen. Dankzij de sterke sfeer, de acteerprestaties, het goede verhaal en de sountrack blijft het boeiend en spannend. Ik denk wel dat het een stuk (20 minuten ofzo) korter had gekund want sommige scenes werden wat te langdradig.
Ik wou eerst een 3.5 geven, maar dankzij het sterke einde worden het toch 4 sterren.

Redelijke thriller over het occulte. De eerste helft is vrij langdradig, op de sterke openingsscene na. In de tweede helft wordt het tempo en vooral ook de spanning wat opgeschroefd. Redelijk standaard qua opbouw, maar het kijkt wel lekker weg. Acteerwerk is verder ook prima, wat zeker mee helpt in de geloofwaardigheid van het geheel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Spannende Schlesinger.

De beroemde regisseur Schlesinger wijkt van het welbekende thrillerpad af met dit horrorachtige werkje met een sterke Sheen. De rasacteur zit echter net als de regisseur gebonden aan een niet al te best script dat pieken maar helaas ook enkele dalen kent. Echt slecht wordt het echter niet en al wat overblijft is een spannend en vermakelijk filmpje met het bekende 'black magic'- thema.

Goed.

avatar van Filmkriebel
Eén van Schlesingers mindere films over een huisvader die bedreigd wordt door een voodoo sekte. Ik ben nochtans een aandachtige kijker, doch hier ontglippen mij een paar zaken. Waarom Martin Sheens zoon plots het centrum is van voodoo aandacht is me niet duidelijk. Het zou te maken hebben met een schelp die hij in Central Park vond maar dan nog komt het vreselijk ongeloofwaardig over.

De herziening deed het goed, want is me veel beter bevallen dan de eerste keer. Het eerste uur ligt het tempo redelijk laag maar er gebeurt veel meer dan ik me kan herinneren. Een beetje jammer dat een echte horrorfilm uit de weg gegaan wordt en dat de spanning nooit echt piekt. Vooral de scènes waar de huishoudhulp Carmen buitengezet wordt en Jessica een gezwel op haar wang krijgt zijn me bijgebleven. Een moeilijk te beoordelen film en ook één die zich pas bij een herziening laat smaken.

avatar van Actarus
is me blijkbaar ontgaan in de jaren 80...Nu wil ik hem dolgraag kijken!
Knappe poster trouwens!

yorgos.dalman
Openingsshot is briljant hier: een eenzame Martin Sheen komt in de verte aangetrimd. Er is nauwelijks geluid. Een SRV-wagen rijdt in alle rust voorbij - wij weten dan nog niet wat voor een gruwelijk lot die SRV-wagen met zich mee brengt voor Sheen en zijn gezin.

Deze film kent hiermee, en met wat volgt in de minuten erop, een intens en angstaanjagend begin dankzij een strak samenspel van cast, regisseur Schlesinger, en, niet te vergeten hier, onze eigen cameratovenaar Robby Müller.

avatar van Lord Flashheart
Uitgekauwd voodoo gezeur.

Het sterke openingsshot beloofde veel goeds, maar al snel blijft er weinig verfrissends over. Wat volgt is een verhaal over een politie psycholoog (Sheen) die verstrikt raakt in een voodoo moordzaak. Op een onwaarschijnlijke manier raakt zijn zoon erbij betrokken en moet hij vechten voor zijn leven en dat van zijn zoon. In een ijzingwekkend traag tempo wordt vervolgens het plot uit de doeken gedaan.

Schlesinger weet hierbij eigenlijk geen moment te verrassen. Veel duf voodoo geleuter met geslachte kippen, afgodsbeeldjes, lucky charms en dies meer zij. Daarnaast veel te veel beelden van familie momenten met zijn zoon. Alleen het politieonderzoek creëert wat spanning, maar hangt er een beetje bij. Het script zit verder vol gaten en toevalligheden, vooral als blijkt dat oma en opa!? ook in het complot zitten en het op zijn zoon gemunt hebben. Ach, het geeft in ieder geval de aanzet tot de finale.

In de finale lijkt de film dan eindelijk even los te komen, maar ook hier kakt het vrij snel weer in. De sekte wordt bijzonder eenvoudig door Sheen opgerold en zo is het weer eind goed, al goed. Het heeft er alle schijn van dat de makers hun best deden om een PG-13 rating te krijgen. De horror is bijna non-existent, de gore bestaat uit niet meer dan een paar flitsen en de spanning is ver te zoeken. Hoewel Schlesinger wel wat sfeer weet neer te zetten en Sheen zeker niet slecht acteert, kan dat alleen de film niet redden.

Matig. 2**

Prima Thriller / Horror waarvan het verhaal best goed is en zeker weet te boeien en ook geregeld spannend is (ook hier en daar best wat verrassende wendingen). Ook zitten er best wel wat lekkere creepy momenten in en de special effecten zagen er aardig uit. Dat deze film stamt uit de jaren 80 is direct te merken want dat tijdperk met al zijn foute dingen (wel een heerlijk tijdperk overigens) spat van het scherm. Sowieso zag het er visueel wel allemaal fraai uit en zeker geregeld de aanblikken van New York.

De cast deed het goed en dan met name natuurlijk Martin Sheen en vooral Malick Bowens die er heerlijk creepy uitzag met zijn enge ogen. Helen Shaver (met name bekend van haar rol als vriendin van Paul Newman in de film "The Color of Money") doet haar achternaam geen eer aan want bij de scene waarbij ze poedelnaakt uit bed stapte (fraai aanzicht overigens) en iets voorover bukte zag je duidelijk een bos haar wat nodig geschoren diende te worden Maar goed dat hoorde nu eenmaal bij de jaren 80 en toen waren de vrouwen tenminste nog heerlijk puur en natuur.

De film begint overigens sterk (de elektrocutie) en ook het einde mocht er wel wezen.

avatar van wendyvortex
In 1987 nog stijlvol en dynamisch, beetje a la Miami Vice, maar inmiddels heeft deze toch wel wat glans verloren. Dat exotische reli-gedoe in moderne westerse omgeving kennen we al een beetje en de film heeft te weinig thrills en shock-value.
Best wel kijkbaar en het laatste half uur gaat het tempo nog wel wat omhoog, toch liet het een wat matte indruk achter hier.

avatar van knusse stoel
Zo te zien heb ik alle meningen over deze film gelezen en met de positieve berichten kan ik het eens zijn. Het verhaal loopt lekker, ook "lekkere" figuren lopen er rond in de film die je niet graag s'avonds op je weg tegen zou komen in een nauw steegje. Ook zet de film je aan het nadenken over of jouw naasten wel zo zijn als ze overkomen. Wat ik daarmee bedoel? Dat weet je aan het einde van de film wel. Leuke en nu en dan spannende horror/thriller! Een mooie 7 als waardering.

avatar van jeffreyraijmann
Een spannende film die ik voor het eerst zag eind jaren tachtig en hem geweldig vond.
Nu 30 jaar later vind ik hem nog steeds goed.

Ook een zeer heftige opening scene