The Brute Man (1946)

Alternatieve titel: The Brute

Horror / Thriller

geregisseerd door Jean Yarbrough
met Tom Neal, Jan Wiley en Rondo Hatton

De lichamelijk vervormde en geestelijk instabiele Hal Moffet voert een grootschalige serie van wraakacties uit door diegenen te vermoorden, die verantwoordelijk zijn voor zijn toestand. Hij is bevriend met Helen Paige, een blinde pianolerares. Als hij gevoelens voor haar krijgt, gaat hij de straat op om zijn wraak voort te zetten en tevens waardevolle spullen van zijn slachtoffers te stelen om zo de kosten voor haar operatie te kunnen betalen.

avatar van otherfool
Heus een aardige film. De Frankenstein gelijkenissen zijn niet van de lucht en met name de eerste helft zit er nog best een acceptabel tempo in de film. The Creeper/Brute Man balanceert constant op het randje van 'ergens wel sympathiek' en 'gewetenloze moordenaar'. Het einde is doorzichtig maar toch wel sterk.

3*.

Het verhaal van hoofdrolspeler Rondo 'The Creeper' Hatton is overigens minstens zo tragisch. Bij een gasaanval in de 1e wereldoorlog werd zijn gezicht dusdanig vervormd dat zijn latere acteercarrière wordt getypeerd door rollen als 'Ugly Man', 'The Leper' en dus 'The Creeper'. Universal was van plan rond de Creeper een filmserie te maken (zie ook House of Horrors (1946)), maar Hatton stierf op 51-jarige leeftijd, nog voor het uitkomen van The Brute Man, aan een hartaanval.

avatar van Vinokourov
Heel behoorlijk exploitatiefilmpje, dat me vrijwel de hele tijd wist te boeien gelukkig. Het probleem van B-films is dat ze teveel aandacht besteden aan overheidspersoneel, vervelende journalisten en bijdehande speurneuzen. Gelukkig zijn dit soort slaapverwekkende scenes tot een minimum beperkt in de film. De wandelgangen van The Brute Man alias The Creeper worden belicht met een vleugje oprecht drama en zelfs een beetje spanning. Niet helemaal goed uitgevoerd (hoewel voor jaren '40-begrippen?), maar ook lang niet zo vervelend om naar te kijken dus.

avatar van Richard_Voorhees
Een redelijke film met Rondo Hatton, een gezicht die je niet snel vergeet. Hoe hij aan die features kwam is tragisch (als het verhaal hierboven klopt).
De storyline is voor tegenwoordige begrippen wel wat voorspelbaar en het einde al helemaal. Toch heb ik mede door de korte speel duur me weinig verveeld, al werden die krantenkoppen op het laatste wel een beetje irritant (maar dat deden ze wel vaker in die tijd).
Verwacht geen grootse gruwelen, want dat heeft de film niet te bieden. Wel een aardige thriller/drama rondom 'The Creeper'.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Geinig klein filmpje met horror elementen, zeker niet eng maar door de snelheid wel vermakelijk spul!
Jane Adams was het grootste pluspunt in deze film voor mij als de blinde en daardoor onbevooroordeelde vrouw, iets wat Hal het meeste nodig had was iemand die hij kon vertrouwen en een persoon die niet bang voor hem was.

Het einde is zoals andere al zeiden voorspelbaar en stiekem vond ik het best jammer dat Helen(Jane) hem als nog aangaf bij de politie en het voelt best raar dat hij haar na dat krantenartikel gelijk iets wou aandoen, maar ach het is maar een horror filmpje natuurlijk!

3 sterren kan ik hier zeker aan kwijt, niet bijzonder of vernieuwend(zelfs niet voor die tijd) maar wel lekker snel en vermakelijk.

avatar van Woland
Lang niet zo slecht als ik verwacht had. Ik bedoel, echt goed was het ook zeker niet, maar het is best een vermakelijk verhaaltje en qua filmwerk en plot was dit best uit te houden. Om wat context te geven, ik heb deze gezien in de MST3K-versie (leuke episode trouwens), dus ik was klaar om het ergste te verwachten op elk filmgerelateerd vlak. Maar dit is toch echt een pak beter dan wat er gemiddeld voorbij komt op MST3K.

Het is aan de andere kant best wel een tragisch verhaal, zowel in de film als eromheen - hoofdrolspeler Rondo Hatton is (zoals otherfool al aanhaalde) misvormd geraakt in de Eerste Wereldoorlog, en door zijn nogal aparte gezicht heeft hij een marginale acteercarriere opgebouwd waarin hij eigenlijk altijd om zijn hoofd gecast werd. Inderdaad, voor rollen als monster, Ugly Man, Leper, en dat soort dingen.

Ook the Brute Man is nog even een schop na voor mensen als Hatton: het hele plot is eigenlijk dat een man, Hatton dus en bijgenaamd The Creeper, in moorden uitbarst omdat hij zo'n lelijk misvormd gezicht heeft. De lekker korte film volgt met name de relatie tussen hem en een blinde vrouw, die hem wel normaal behandelt maar uiteindelijk alsnog verraadt, en de seriemoordenaarspraktijken van The Creeper en het bijbehorende onderzoek. Simpel plot, wat voorspelbaar ook, maar uberhaupt een plot is bij een MST3K-film niet iets waar je vanuit kan gaan. En The Brute Man is redelijk sfeervol, acceptabel geacteerd en ook gewoon best capabel gefilmd. Best geslaagd filmpje voor diep in de nacht.