ad

Genre: Thriller / Mystery

Geregisseerd door: Crane Wilbur

Met onder meer: Agnes Moorehead, Vincent Price en Lenita Lane

Over The Bat

"When it flies...someone dies!"

Cornelia van Gorder huurt voor de zomer het huis van een rijke bankier. Wat ze echter niet weet, is dat hij voor zijn vertrek een geldsom van een miljoen dollar heeft verborgen in het huis. Naarmate dit gerucht echter bij meer en meer mensen bekend wordt, proberen steeds meer mensen het huis binnen te dringen. De zaak wordt ernstiger als er plotseling doden vallen door toedoen van een mysterieus figuur onder de naam "The Bat".

imageimage

John Fleming

Victor Bailey

avatar van otherfool

otherfool

Prachtige film met een bijkans briljante Price als dokter in een film over moord, hebzucht, sterke vrouwen, een miljoen dollar en een als vleermuis (nouja) verklede man.

Wat opvalt zijn de heerlijk villeine en a-correcte personages, zeker voor die tijd. In welke film uit de jaren 50 zie je dat zowel de plaatselijke dokter, de bankdirecteur en de politiecommisaris de grootste boeven zijn?

Hoog tempo en perfect gespeeld; een lust voor het oog. 4*.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Prima mystery thriller met mijn favo acteur Vincent Price.

Film kijkt lekker weg en is opvallend vlot voor die tijd.

De stoere dames laten zich mooi niet wegjagen uit de villa. Ik was allang weggegaan!

avatar van The One Ring

The One Ring

Een landhuis. Een bekende schrijfster van detectiveromans. Een reeks verdachte mannen. Een paar onschuldige vrouwen. Een seriemoordenaar. Een vraag: wie is The Bat, de seriemoordenaar?

Klinkt als een vermakelijk tussendoortje nietwaar? Helaas, het geheel wordt verpest door een enorm omslachtig verhaal. Het is logisch om bij een mysterie valse sporen te gebruiken om het geheel spannend te houden, maar in The Bat wordt het wel erg bont gemaakt. De meest onzinnige methodes worden gebruikt om je als kijker de verkeerde dader te laten vermoeden. Die dokter die alle vleermuizen, inclusief een groot vleermuissymbool, heeft bijvoorbeeld is al één ding, maar het wordt almaar gekker. Dieptepunt voor mij was toen The Bat een harde klap tegen het achterhoofd kreeg. Toevallig had de dokter daar vervolgens een wond zitten, maar de echte Bat niet. Of wat dacht je van die detective die zomaar rondjes gaat lopen door het bos middernacht en die verdachte ex-crimineel die er doodleuk achteraan loopt. Al die dingen worden wel gemotiveerd, maar het is zo bedacht allemaal dat je weet dat deze elementen er alleen maar inzitten om de kijker op het verkeerde spoor te zetten. Het was me te flauw allemaal. Ook zoiets: Agnes Moorehead die in iedere veilige scène een pistool met zich meedraagt, maar die toevallig niet bij zich heeft als ze een gevaarlijke situatie opzoekt. Het is misschien geen overdreven serieuze film, maar het is gewoon moeilijk om met zoveel onzin mee te gaan, zeker omdat dit juist een door plot gedreven film is.

Natuurlijk er zit wat sfeerschepping in, met name door wat schaduwen van The Bat op de muur te laten opduiken. Aardig, maar niets wat je niet in een standaard noir of meer dan dan 30 jaar eerder in Nosferatu aantrof. Daarbij doorbreken de nogal slechte komische tussenstukken de sfeer. Die vrouwelijke bediende was nogal irritant. Moorehead en Price zijn altijd vermakelijk, maar er zijn betere films om hun talent in te zien.

avatar van clubsport

clubsport

• 2038 berichten

het kon mij allemaal niet bijster boeien en ondanks de korte speelduur had ik redelijk moeite om mijn aandacht erbij te houden .

Maar goed toch uitgezeten , wat hierboven beschreven staat hoef ik eigenljk niks toe te voegen .

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19239 berichten

Aangezien de originele film mij nogal tegenviel bij herziening, dacht waarom niet een van de remakes een kans geven? Die uit 1930 had ik al gezien en is eigenlijk een gesproken versie van de originele silent dus dat wierp geen ander licht op dit mysterie. Deze versie heeft Vincent price altijd een pluspunt al is de echte hoofdrol wel voor Agnes Moorehead die eigenlijk de film draagt. Ik vind haar eigenlijk nog fijner dan de originele Cornelia Von Gorder. Ook de rol van Lizzie wordt goed vormgegeven door Lenita Lane. Een goede chemie ook tussen deze dames hetgeen het allemaal geloofwaardiger maakte dat Lizzie al 20 jaar voor Cornelia werkte en hierdoor een sterke band zeg maar onafscheidelijke vriendinnen waren geworden.De originele Lizzie vertolkt door Louise Fazenda blijft evenwel mijn favoriet. Dus ook in deze versie zijn deze 2 vrouwen de meest interessante. Ik vond het ook een geslaagd idee om Cornelia uit te spelen als de auteur van murder mysteries, een soort Agatha Christie die in dit geval zelf de kans krijgt om voor speurdertje te spelen. De andere personages zijn er ook, soms kregen ze een andere naam of invulling. Price moest natuurlijk de rol van de dokter krijgen, was hem ook op het lijf geschreven. Verder opvallend dat de dames hier erg dapper uit de hoek komen en de bat zelf is een stuk meedogenlozer met geklauwde handschoenen. Wel jammer dat the bat zijn batmasker heeft ingewisseld voor een zwart masker (muts) en een hoed. Batman was ondertussen al gecreëerd door Bob Kane als iemand die de misdaad bestreed. Kane zou later schrijven in zijn biografie dat hij zijn inspiratie voor Batman haalde uit The Bat Whispers. Hij veranderde The Bat dus in een good guy. Of dat er iets mee te maken had ik weet het niet.

Gesproken remakes van silents gaan soms een beetje in overdrive met dialoog (een goed voorbeeld is de 1939 versie van The Cat and the Canary die ronduit vervelend werd door het gepraat hetgeen de sfeer niet ten goede kwam en comedy acteur Bob Hope was ronduit irritant in de hoofdrol). Dat viel hier nog goed mee. Jammer wel dat het allemaal wat statischer is dan de voorgaande verfilmingen. Er had toch iets meer kunnen worden gedaan met de setting van het huis met zijn vele vertrekken, trappen en geheime doorgangen.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Hier was ik niet zo onder de indruk van. Vond het ook niet bepaald een horror (ook al krijgt deze film op IMDb dit label mee) maar eerder een thriller. Veel irritant geschreeuw en absurde situaties. De illustere "The Bat" sluipt door het huis en wordt betrapt door de beide dames. Maar we gaan toch gerust slapen met de deur op slot. Proest !