The Bat (1959)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Crane Wilbur
met Agnes Moorehead, Vincent Price en Lenita Lane

Verfilming van het boek en toneelstuk van Mary Roberts Rinehart. Cornelia van Gorder huurt voor de zomer het huis van een rijke bankier. Wat ze echter niet weet is dat hij voor zijn vertrek een geldsom van een miljoen dollar heeft verborgen in het huis. Naarmate dit gerucht echter bij meer en meer mensen bekend wordt, proberen steeds meer mensen het huis binnen te dringen. De zaak wordt ernstiger als er plotseling doden vallen door toedoen van een mysterieus figuur onder de naam "The Bat".

avatar van otherfool
Prachtige film met een bijkans briljante Price als dokter in een film over moord, hebzucht, sterke vrouwen, een miljoen dollar en een als vleermuis (nouja) verklede man.

Wat opvalt zijn de heerlijk villeine en a-correcte personages, zeker voor die tijd. In welke film uit de jaren 50 zie je dat zowel de plaatselijke dokter, de bankdirecteur en de politiecommisaris de grootste boeven zijn?

Hoog tempo en perfect gespeeld; een lust voor het oog. 4*.

avatar van Flat Eric
Prima mystery thriller met mijn favo acteur Vincent Price.
Film kijkt lekker weg en is opvallend vlot voor die tijd.
De stoere dames laten zich mooi niet wegjagen uit de villa. Ik was allang weggegaan!

avatar van The One Ring
Een landhuis. Een bekende schrijfster van detectiveromans. Een reeks verdachte mannen. Een paar onschuldige vrouwen. Een seriemoordenaar. Een vraag: wie is The Bat, de seriemoordenaar?

Klinkt als een vermakelijk tussendoortje nietwaar? Helaas, het geheel wordt verpest door een enorm omslachtig verhaal. Het is logisch om bij een mysterie valse sporen te gebruiken om het geheel spannend te houden, maar in The Bat wordt het wel erg bont gemaakt. De meest onzinnige methodes worden gebruikt om je als kijker de verkeerde dader te laten vermoeden. Die dokter die alle vleermuizen, inclusief een groot vleermuissymbool, heeft bijvoorbeeld is al één ding, maar het wordt almaar gekker. Dieptepunt voor mij was toen The Bat een harde klap tegen het achterhoofd kreeg. Toevallig had de dokter daar vervolgens een wond zitten, maar de echte Bat niet. Of wat dacht je van die detective die zomaar rondjes gaat lopen door het bos middernacht en die verdachte ex-crimineel die er doodleuk achteraan loopt. Al die dingen worden wel gemotiveerd, maar het is zo bedacht allemaal dat je weet dat deze elementen er alleen maar inzitten om de kijker op het verkeerde spoor te zetten. Het was me te flauw allemaal. Ook zoiets: Agnes Moorehead die in iedere veilige scène een pistool met zich meedraagt, maar die toevallig niet bij zich heeft als ze een gevaarlijke situatie opzoekt. Het is misschien geen overdreven serieuze film, maar het is gewoon moeilijk om met zoveel onzin mee te gaan, zeker omdat dit juist een door plot gedreven film is.

Natuurlijk er zit wat sfeerschepping in, met name door wat schaduwen van The Bat op de muur te laten opduiken. Aardig, maar niets wat je niet in een standaard noir of meer dan dan 30 jaar eerder in Nosferatu aantrof. Daarbij doorbreken de nogal slechte komische tussenstukken de sfeer. Die vrouwelijke bediende was nogal irritant. Moorehead en Price zijn altijd vermakelijk, maar er zijn betere films om hun talent in te zien.