ad
  • 8.104.351 stemmen

The Last Man on Earth (1964)

Horror / Sciencefiction | 86 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Alternatieve titel: L'Ultimo Uomo della Terra

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: Ubaldo Ragona en Sidney Salkow

Met onder meer: Vincent Price, Franca Bettoia en Emma Danieli

Releasedatum: 8 maart 1964

Over The Last Man on Earth

"Do you dare imagine what it would be like to be...The last man on earth...Or the last woman."

Dr. Robert Morgan blijft op wonderlijke wijze gespaard van een akelige ziekte die bijna de hele wereldbevolking uitvaagt. Helaas blijven de doden niet in hun graven en gaan ze achter de laatste overlevenden aan.

imageimageimage

Wouter

Naar hetzelfde boek als The Omega Man.

avatar van ichi

ichi

Onsamenhangende film, maar prima tijdverdrijf met een zo nu en dan erg effectieve sfeer.

Wouter

Prachtig begin. Fijne film.

avatar van YuLaw16

YuLaw16

Eerste half uur van de film was erg goed, daarna zakt hij wat in. Op het einde heeft het me weinig weten te boeien.

3/5

avatar van king16

king16

Mooi begin inderdaad.. Zal geen favorietje van mij worden, toch 3* want vermaak was het wel

Heb het boek vanavond besteld en ga I am Legend zeker kijken als die in december draait

avatar van ewalk

ewalk

JA, maar the Omega man is met Charlton Heston. Die film is van 1971!

avatar van blisteringdude

blisteringdude

I am legend is hier toch een remake/gebaseerd op van?

avatar van Ravenstein

Ravenstein

Niet echt.

I am Legend (de film) is net als deze hier en The Omega Man gebaseerd op het boek

I am Legend van Richard Matheson uit 1954.

veron35

Hele goede film. Een beetje de ligtere voorloper van Night of the Living Dead. Deze is tig keer zo goed. De sfeer is lekker rustig. Er word heel goed geacteerd. Ook het einde bij deze vind ik veel beter dan het helden blockbuster einde van I Am Legend. Een ding. Bij I Am Legend worden veel van de beesten niet uitgeroeid ookal kunnen die het virus wel krijgen. Bij deze wel. Deze zit dus wel net iets beter in elkaar. Dat de beeste zijn uitgeroeid kun je vooral opmerken aan het gegeven dan er nog steeds lijken op straat liggen die nog niet aangefrete zijn na 3 jaar. Dan zou je alleen wel zeggen dat die door schimmel moet zijn verteerd, maar daar zal ook wel iets achterzitten. De besmette mensen zijn wel een beetje heel erg nep. Ook voor die tijd. Ze zien er nog uit als gewone mensen. Ik kan niet zeggen welke beter is. I Am Legend of deze. Allebij 4,5*. De sfeer is bij allebij de films heel goed uitgewerkt.

Halcyon

Bedankt voor de moeite veron . M'n interesse is vast en zeker gewekt.

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

Mijn voorkeur gaat toch duidelijk uit naar deze film, tegenover I Am Legend. En dat komt vooral door de toon van deze film. De film is zo pessimistisch, en Vincent Price weet dat perfect over te brengen. Alleen al de opening van de film.

Another day to live through. Better get started. December 1965. Is that all it has been since I inherited the world? Only three years. Seems like 100 million

Hoe hij het brengt, dat stemgeluid, prachtig. En dan die shots van de lege straten, erg goed gedaan. Dat zwart-wit geeft het samen met de aparte hoeken vanwaar het is opgenomen zo’n extra kracht mee. Dan nog de lijken die her en der verspreidt zijn. Het einde van de wereld had niet beter in beeld gebracht kunnen worden, in mijn ogen dan. En ondanks de, waarschijnlijk, beperkte middelen worden de vampiers erg effectief in beeld gebracht. De keuze om deze vampiers ‘menselijk’ in beeld te brengen vond ik erg goed. Iedere keer dat hij de staak door het hart moet jagen kijkt Morgan in de ogen van een mens, ipv. een monster. Ook vond ik het erg goed dat het geen supersterke, atletische beesten zijn. Ik vind het langzame gebons op de deuren dat de hele nacht doorsleept veel dreigender.

Die negatieve lijn wordt eigenlijk in de hele film doorgezet. Morgan is emotioneel volledig afgestompt. De flashbacks naar vroeger zitten vol met ellende, en zelfs als er leven ontdekt wordt zit daar een hele negatieve kant aan. Geen film waar je heel vrolijk van zal worden dus, maar tussen al het kazige sci-fi en horror geweld uit de jaren 50 en begin jaren 60 is het ook wel eens fijn om een film met een wat minder leuke toon te bekijken.

Halcyon

Ook jij bedankt voor de moeite Celluloid Dreams. Staat hoog op de verlanglijst. Waarschijnlijk ergens volgende maand bestellen.

veron35

Hij is ook gewoon op internet te zien zoals Wouter al aangaf.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Jeezes, wat een slechte kwaliteit! Hoe kan je daar in godsnaam naar kijken?

veron35

Ik heb er eentje met iets beter kwaliteit zitten kijken.

brucecampbell schreef:

Jeezes, wat een slechte kwaliteit! Hoe kan je daar in godsnaam naar kijken?

Ik heb zelf een prima versie op dvd.

veron35 schreef:

Hij is ook gewoon op internet te zien zoals Wouter al aangaf.

Ik kijk films liever via de originele DVD .

avatar van Ravenstein

Ravenstein

Of deze hier:

Toffe site, er staan enkele leuke, oude dingen op...

Halcyon

Na het zien van I Am Legend geïnteresseerd geraakt in deze eerste verfilming van het originele boek. Het concept spreekt sowieso tot de verbeelding en is bijgevolg interessant materiaal om een film over te maken. Al denk ik eerlijk gezegd dat een boek het beter doet omdat de fantasie daar quasi geen grenzen kent.

Opvallend is de voice-over in deze film. Waar Will Smith in I Am Legend dagelijks een praatje maakt met zijn hond, is Vincent Price louter op zichzelf aangewezen. Zijn in voice-over verwerkte gedachten vragen aanvankelijk wel wat gewenning van de kijker, maar uiteindelijk weet het desolate gevoel voldoende te overtuigen.

Een lange verklarende flashback is een beetje typisch voor het tijdskader waarin de film geschoten is, maar kan verder ook geen kwaad. Er worden geen overbodige of absurde zaken voorgekauwd, dus het beetje informatie dat we krijgen valt goed te verteren.

Ook de verdere ontwikkelingen in "The Last Man On Earth" zijn niet onaardig en zorgen voor een intelligente insteek. Het zwartgallige einde is, hoewel relatief verrassend, de enige juiste keuze.

Al bij al een verrassend goede film.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Meesterlijke film.

Deze film omvat perfect het eenzame gevoel zoals je dat zou verwachten van de situatie. Een meesterlijke horrorsfeer, schitterende leegte en magnifieke angst. Enkele prachtbeelden en een perfect spelende Vincent Price. Je kunt zien waar Romero z'n inspiratie vandaan haalde.

avatar van danuz

danuz

Heb I Am Legend niet gezien, dus vergelijkingen zijn moeilijk te trekken. Wel een concept dat enorm gelieerd is aan veel zombiefilms. Ondanks dat het acteerwerk (vooral tijdens de flashback) en de muzikale begeleiding (mij iets te veel aanwezig) soms wat in de weg zaten, kreeg ik toch veel van Robert Morgan's desolate gevoel mee. En precies dat gevoel is waar een film als deze om behoort te draaien. Het dag in dag uit eropuit trekken en telkens weer die strijd om er niet bij neer te vallen. Komt dus niet helemaal lekker uit de verf, had van mij nog een pak grimmiger gemogen.

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Hé, zijn dat niet dezelfde zombies die vier jaar later weer rondwandelen in Night of the Living Dead..? Leuke film, luguber sfeertje - de leegte in het begin roept associaties op met Franse/Italiaanse films uit die tijd. Price is weer heerlijk en blijft één van mijn favorieten, maar als ik in zo'n situatie zou komen zou ik geen moeite meer doen: gewoon even langs de slijterij en de apotheek voor een laatste cocktail...

avatar van namingway24

namingway24

De shots van de lege straten met lijken zijn erg mooi, en het is leuk om te zien hoe Vincent Price de straten afstruint op zoek naar voedsel. Verder is dit een weinig opmerkelijke film, met een aardige Price, maar een dun plot. de wezens vormen geen echte bedreiging en het voelt nooit echt alsof er wat op het spel staat.

Het einde is typisch een geval van gebrek aan communicatie: als Price gewoon meteen gezegd had dat hij een geneesmiddel had was het misschien anders gelopen maar dit einde was wel oké. Nee, het boek I Am Legend wacht nog steeds op een echt goede verfilming.

avatar van Prudh

Prudh

namingway24 schreef:

Nee, het boek I Am Legend wacht nog steeds op een echt goede verfilming.

Ben ook wel benieuwd naar een écht goeie versie idd. Dit is wel de beste van de drie (?), maar nog wel redelijk flawed. Die vampierzombies kunnen echt niet meer anno 2012, al zijn ze wel weer iets beter dan de nachtcultuszombies die Heston van zich af moest slaan in de jaren-70-versie. En Price is ook vele malen beter dan Heston. Danny Boyle zou hier wel iets mee kunnen.

avatar van Lennert

Lennert

Ik was al een tijdje erg benieuwd naar hoe de eerste van Matheson's iconische boek vandaag de dag stand gehouden zou hebben. Met een acteerkanon als Vincent Price had ik van te voren al hoge verwachtingen, maar gedurende mijn kijkbeurt leek het er tevens op dat men behoorlijk wat problemen met de productie moet hebben gehad door de slechte beeldkwaliteit en enkele verschrikkelijke dubs die het toch allemaal wat minder spectaculair maken om uit te zitten. Gelukkig verpest dit de film niet helemaal, want buiten Price' performance heeft de film een aantal mooi geschoten scenes en zijn de momenten bij de brandende put waar de lichamen in gedumpt worden erg sterk. Jammer dat net zoals in de Charlton Heston variant het geval was de monsters zelf niet bijster angstaanjagend en eerder kneuzig zijn. Met een hoger budget was het waarschijnlijk een stuk beter geweest, nu is het vooral leuk. Dan blijf ik I Am Legend toch echt de beste verfilming van de 3 (4 als je I Am Omega rekent) vinden.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

I Am Legend avant la lettre.

De apocalyptische sfeer was erg goed neergezet. De eenzaamheid en wanhoop van Vincent Price was invoelbaar. Aan het zombievrouwtje heb ik me geërgerd maar voor het overige heb ik me vermaakt en als cult filmpje is het prima te verstouwen.

avatar van Brix

Brix

The Last Man On Earth, Australian dvd/blu ray release September 2015.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Het eerste deel van de film is erg sterk met sterk acteerwerk van Vincent Price. Je kan je als kijker helemaal verplaatsen in het desolate, wanhopige gevoel dat hij moet hebben. Verder zijn er erg veel gelijkenissen te zien tussen deze film en Romero's Night of the Living Dead.

De manier waarop men met de infectie omgaat is te vergelijken met de aanpak in NofLD, verder probeert Romero ook een beetje desolate sfeer neer te zetten. Verder moet de een van de hoofdpersonen uit die film een vergelijkbare situatie ondergaan als Price z'n karakter in deze film met zijn vrouw.

Wanneer Ruth Collins (gespeeld door Franca Bettoia) erbij komt word het langzaamaan steeds wat vager. Zo is de aard van het Collins personage apart te noemen en is de reden van hun ontmoeting ook een beetje apart. Verder slaat de eindsequentie nergens naar, gezien beide personages (die van Price en Bettoia) dit voorval hadden kunne voorkomen.

Soms meer drama dan horror, maar over het algemeen weer een best sfeervolle film met Price.

avatar van clubsport

clubsport

• 1973 berichten

aardige zombi achtige horror dit keer zonder de gore van de latere jaren waarin romero dit genre op de kaart zette .

de sfeer is wel goed gedaan zeker in het eerste deel van de film , het eind echter vond ik een stuk minder geslaagd .

avatar van joolstein

joolstein

Another day to live through. Better get started.

Deze film is de eerste filmische bewerking van Richard Matheson's klassieke roman 'I Am Legend' (1954) En op het eerste gezicht is het net zo gebrekkig als de twee later uitgebracht versies; Omega Man (met een albino cult) en I Am Legend (met een mislukt einde, niet overtuigende schepsels en Will Smith), maar uiteindelijk was deze vroege versie misschien zo gek nog niet! Aan de ondode worden krachten van een vampier toegeschreven echter lijken ze erg op sjokkende zombies. Sterker ze zijn vergelijkbaar met de ondode uit 'Night Of The Living Dead' van George Romero. Ondanks dat de combinatie van een laag budget en een slordige plot niet voor de grootse ervaring zorgen is toch best onbevredigend. En de prestatie van Vincent Price als de laatste eenzame man van het uitgestorven mensenras is uiteraard onvergetelijk.

avatar van Noodless

Noodless

Deze voorloper uit de oude doos met Vincent Price weet mij niet te boeien. I Am Legend met Will Smith vond ik slecht , geef mij maar The Omega Man die de beste uitvoering van de drie is. Deze film begint wel aardig in een desolaat landschap en met een overtuigende rol van Price. Al heb ik hem al beter zien spelen, maar dat kan ook met de uitwerking van het plot te maken hebben. Wanneer hij ergens in het midden van de film een vrouw ontmoet, zakt de film helemaal ineen. De wendingen die dan volgen zijn raar en eigenlijk ook wat flauw uitgewerkt. 5/10

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Fijne afsluiter van het weekend. I'm Legend uit de jaren 60. Vond het eerste deel uitermate sterk. De wezens die gedurende de nacht bij Robert Morgan trachten binnen te dringen, zagen er niet angstaanjagend uit en hun doodskreten waren soms wel lachwekkend. Maar toch wist het me te boeien. En dat voor zo'n oude, gedateerde film