The Champ (1931)

geregisseerd door King Vidor
met Wallace Beery, Jackie Cooper en Irene Rich

Het vertrouwen van een zoon in zijn vader (een beroepsbokser die het heeft gehad) is grenzeloos, maar is dat ook wel terecht?

Prima film maar kan niet tippen aan de remake met Jon Voight, Faye Dunaway en Rick Schroder met name de laatste want niemand roept zo veel emotie op als Rick Schroder begint te huilen.
The Champ (1979)

avatar van Mochizuki Rokuro
Een voor King Vidor's (The Big Parade, The Crowd) doen kleinschalig project - en de film is misschien ook nog wel gewoon beter door deze eenvoud. Beery won een Oscar (samen met Fredric March, de enige tie in de acteurs categorie ooit), maar het is Cooper die in twee scènes de show steelt: de scène met zijn moeder - kinderlijke eenvoud, rechttoe rechtaan - en het slot. Best wel overtuigdend.