The Adventures of Tom Sawyer (1938)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Norman Taurog en George Cukor
met May Robson, Walter Brennan en Tommy Kelly

In een stadje aan de Mississippi woont Tom bij zijn tante Polly. Hij is een echte kwajongen met zijn hart op de juiste plaats. Hij helpt Muff Potter, als deze verdacht wordt van moord op een man.

avatar van NarcissusBladsp.
Meest opvallende aan deze film is dat het in technicolor opgenomen is. Dat veraste mij want de verpakking van deze dvd, uit de Hollywood Classics reeks (nr 17), is zwart/wit met gouden randjes. En opeens zijn daar de prachtigste kleuren. En dat voor een film uit 1938. De film doet wat kwaliteit betreft helemaal niet oud aan.

De inhoud natuurlijk wel. Het is een klassieker die niet kapot kan. Tenminste bij mij. Gewoon een heerlijke romantisch verhaal over een jochie vol kattekwaad maar met het hart op de goede plek, die bijzondere avonturen beleeft.

Het verhaal wordt vlot verteld op een vrolijke toon. De meeste rollen zijn voor de kinderen. Hun theatrale uivoering vind ik eigenlijk nog steeds hartverwarmend. Ondanks dat het volgens moderne opvatting te gekunsteld is. De hoofrolspeler steelt de show, maar er zijn ook leuke bijrollen. Goed het zijn stereo-typen, maar er straalt veel plezier van af wat, bij mij, aanstekelijk werkte. De setting is oubollig maar de frisse kleuren en de levenslust van de personages maken deze film met recht tot een fijne kinderfilm....die volwassenen zeker niet hoeven over te slaan. De grot scéne is prachtig...en spannend....in beeld gebracht.

Ook Margaret -'wicked witch'-Hamilton heeft een klein rolletje. En Walter Brennan speelt ook mee.

kleine 4*

Dick2008
Voor een familiefilm uit dat jaar vond ik de kleuren ook heel verrassend. De eerste keer, dat was met z'n allen rondom zo'n zwart wit toestel. De eindscene, hoelang geleden ook herinner ik me als de dag van gisteren, met de taart en de klap na.

avatar van Filmkriebel
Klassieke familiefilm en misschien wel de bekendste verfilming van Mark Twains Tom Sawyer verhalen. De kwajongen met het gouden hart, die van zijn jeugd geniet en toch al een glimp opvangt van het leven van de volwassenen. Brengt ook nostalgie naar boven.

De film neemt enkele belangrijke hoofdstukken op zoals de moord op Dr. Robinson, de liefde voor Becky, Tom Sawyer die piraat wordt en het avontuur in de grot. Ook één van de oudste kleurenfilms ooit en het ziet er wel goed uit.