Tom Sawyer (1973)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Don Taylor
met Johnny Whitaker, Jodie Foster en Warren Oates

In een stadje aan de Mississippi woont Tom bij zijn tante Polly. Hij is een echte kwajongen met zijn hart op de juiste plaats. Hij helpt Muff Potter, als deze verdacht wordt van moord op een man.

avatar van GFM
GFM
Deze film kwam ik hier toevallig tegen, ik hoop dat ik hem nooit hoef te zien...

Tom Sawyer 'speelt' toch mee in The League of extraordinary gentlemen, niet?

Dat blonde 20-jarige kereltje met z'n krullen?

Ik vroeg me al af wat z'n special force was .

Het originele werk van Mark Twain is redelijk goed gevolgd. Dat geldt helaas niet voor de film Huckleberry Finn van 1974, waarin de titelrol wordt gespeeld door Jeff East (net zoals hij Tom Sawyer ook Huck speelde). Gelukkig hoefde Jodie Foster (als Becky Thatcher)niet te zingen. Jammer genoeg is de DVD (US, regio 1) in 4:3 terwijl de film in Panavision is opgenomen.

Redelijke film over een jongen die liever kattenkwaad uithaalt dan naar school gaat. Een geslaagde familiefilm met een paar liedjes. Uiteraard gebaseerd op het boek van Mark Twain. Het kijkt wel gemakkelijk weg en de hele aankleding en de locaties zijn meer dan prima. De kindacteurs doen het aardig.