Man of La Mancha (1972)

Italië / Verenigde Staten
Muziek / Avontuur

geregisseerd door Arthur Hiller
met Peter O'Toole, Sophia Loren en James Coco

Een musical-versie van Don Quixote. Don Quixote (Peter O'Toole) is een oude, excentrieke edelman die zijn familie in verlegenheid brengt door zijn gekke, onnodige avonturen. Samen met zijn trouwe schildknaap, Sancho Panza (James Coco) vecht hij tegen windmolens en beschermt zijn schone dame Dulcinea (Sophia Loren).

Tot mijn verbazing ben ik hier niet alleen de eerste die een berichtje plaatst, maar ben ik zelfs de eerste stemmer.

Dus wat zal ik ervan zeggen? Ik heb wel genoten van deze versie van Don Quixote. Jammer dat men ervoor gekozen heeft om hier een musical-versie van te maken. Sommige liedjes zijn erg goed en passend, maar andere komen juist weer heel geforceerd over.

Het acteerwerk maakt echter heel veel goed. Peter O'Toole en Sophia Loren spelen hun theatrale rollen met verve. Daarbij is de entourage ronduit prachtig. De vorm waarin in het welbekende verhaal gegoten is, is erg leuk gevonden. Het switchen tussen de realiteit in de kerker en fantasiewereld buiten, die voortdurend in elkaar over lopen, werkt bijzonder goed.

Helaas duurde de film een half uurtje te lang, waarbij, juist tijdens sommige liedjes, de verveling toeslaat. Maar de rating op IMDb is overigens wel erg laag. Na een mooi einde komt de film bij mij toch uit op een ruime 3,5* (nét geen 4*).

Sancho: "They say one madman makes a hundred and love makes a thousand."
Aldonza: "What does that mean?"
Sancho: "I'm not sure."

avatar van Katharina
Wow! Mooie film! En ik vond het wel een goede keuze om hier een musical-versie van te maken. Er zijn al meerdere versies van dit verhaal verschenen, die geen musical zijn (en okay...ik ben een musical liefhebber).
Het acteerwerk is zeker erg goed!
Ik vond het, vooral aan het begin, soms wel een beetje langdradig, maar het einde is echt steengoed!!!
Deze film is echt een aanrader!!

DVD kwam gisteren binnen. Vermakelijke musical. Heel af en toe wat storende detais, maar het geheel was goed, zeker het einde. Goede acteerprestatie door de hoofdpersonen; Peter O'Toole, Sophia Loren en James Coco. Van de hoofd bijrollen sprongen Harry Andrews, Ian Richardson en John Castle er uit. Ook Julie Gregg deed het goed.

Zeker een aanrader voor liefhebbers van musicals.

avatar van movie acteurs
Bijzonder sfeervolle film. De cast is erg goed en het verhaal sprak me aan. Best mooie muziek ook en de film keek voor mij best fascinerend weg. Een dikke 3,5.

avatar van Brix
Prachtige film, met schitterende vertolkingen door O'Toole, Sophia Loren en James Coco, die zo weten te ontroeren dat een beetje gevoelige toeschouwer wel een traantje of twee zal laten.
(En dan te bedenken dat ik niet veel met musicals heb)