Jungle Book (1942)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Zoltan Korda
met Sabu Dastagir, Joseph Calleia en John Qualen

De tiener Mowgli, die groot gebracht is door de wolven, duikt op in een klein dorpje in India en wordt geadopteerd door Messua. Mowgli leert de taal en handelen van de mensen snel, alhoewel hij toch wel zijn jungle-trekjes behoudt. De koopman Buldeo is tegen 'beesten' en wat hem betreft valt Mowgli daar ook onder. Buldeo's mooie dochter denkt daar anders over. Mowgli neemt haar mee op een tour door de jungle en daar vinden ze een schat. Daarmee wordt de hebzucht van de mensheid in gang gezet.

avatar van tovenaar
Ik vond het altijd wel vaag dat deze helemaal niet op die Disney-versie lijkt!

heel ander verhaal.

Herald
Jah dat vond ik ook zo raar, ik bedoel het is zo stom dat deze film uit 1942 zich niet heeft aangepast aan de Disney versie van 25 jaar later.

Herald schreef:
het is zo stom dat deze film uit 1942 zich niet heeft aangepast aan de Disney versie van 45 jaar later.

Je vind het raar/stom dat deze scriptschrijver het verhaal niet op een andere manier heeft bewerkt, omdat ze dat 45 jaar later ook zouden gaan doen? Of je vind het raar/stom dat deze film niet is aangepast nadat de Disney-film een succes was? De bedoeling van je opmerking ontgaat me even (en dan met name het vreemde woord 'aangepast').

Herald
verdikkie, ik lag gisteravond in bed bedacht ik me dat het in plaats van 45 25 jaar had moeten zijn. En natuurlijk wordt dat gequote voordat ik het kan veranderen.

Maar om even de grap uit te leggen, er wordt een opmerking gemaakt dat dit verhaal anders is dan van het Disneyverhaal alsof dat het origineel zou zijn. Dus maakte ik een grap dat het inderdaad stom is dat die schrijvers niet in de toekomst hebben gekeken naar dat 'originele' Disneyverhaal. Maar je kan helemaal niet in de toekomst kijken en de Disneyversie is ook maar een vrije interpretatie van Kipling's verhaal ha ha...

Niet

Oh, dus ik zet me zelf zeker weer voor schut hier

Oh, dus ik zet me zelf zeker weer voor schut hier

Ah joh, maak je niet druk

Herald schreef:

Ik begreep dat tovenaar het alleen opmerkelijk vond dat twee verfilmingen van hetzelfde boek zo verschillen - vandaar dat jouw grap mij ontging. Excuses voor mijn tamelijk overbodige commentaar dan.

Queto Yurlunyur schreef:

Correct!

Queto Yurlunyur schreef:

Disneyverfilmingen wijken sowieso erg vaak af van het originele verhaal. Zo was Oliver Twist een jongetje en geen katje, stierf de kleine zeemeermin in het sprookje en is het verhaal van Tarzan ook niet geheel ongeschonden gebleven.

(verwijderd)
de disney versie is eigenlijk een prequel als ik 't goed schrijf

avatar van ThaMovieVoter
Het verbaast me dat deze film zo'n lage score heeft, maar goed, dat is niet aan mij om te bepalen.
Deze film is ook jeugdsentiment bij mij, natuurlijk ben ik niet in 1942 geboren , maar ik kreeg de film toen ik klein was vrij vaak voorgeschoteld.
3 sterretjes, omdat het mowgli is.

Pracht van een film.
Buitengewoon kleurrijk en sfeervol verfilmd met een uitstekend op zijn plaats zijnde Sabu als Mowgli.

Hierbij vergeleken vallen de overige versies in het niet, al vind ik de Disney animatiefilm wel erg leuk.

Zeker 4 sterren waard voor mij.

K@i
Jammer dite veel meer van verwacht had verwacht minstens een 3 testemen
maar nee dat gaat mooi niet door

avatar van movie acteurs
Groots opgezette film. Prachtig gefilmd en wat mooie scene's met oa wilde dieren. Toentertijd zal dit een groots spektakel zijn geweest maar daar houdt het voor mij helaas mee op. Maar de film heeft zeker nog wel een voldoende gevangen. 3,5.

avatar van beavis
Binnenkort eindelijk een goede DVD release, in de Sabu box van Criterion Eclipse!!

Is 't waar?!
Dank v.d. tip!

avatar van Phantasm
Voor die tijd is de film wel aardig in elkaar gezet, leuk voor een keertje.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De meeste mensen kennen Jungle Book van Disney, terwijl die het verhaal vrij sterk verdraaid hadden. Maar het geeft de sfeer wel weer en zij lieten de dieren meer aan bod. In deze film uit 1942 gaat het dichter bij het boek, maar zijn de dieren ook gewoon dieren. Op zich al een prestatie om die dieren te laten doen wat je wil. Het zijn geen hondjes die je leert recht op zitten.

De film focust zich op de mensen en vooral dan de strijd tussen Mowgli als bewoner van de jungle en de jager Buldeo die vooral aan geld en prestige denkt. Ik had liever iets meer van de dieren gezien. Geen idee wat het beste werkt, want nu zijn het echte dieren en Disney ging dan weer de hele andere kant uit. Ergens tussen in? De film kent enkele mooi scènes. Vooral in de jungle dan. Over het algemeen merk je wel dat dit voor zijn tijd een grootse epische film is. Maar de producers, de broers Korda waarvan één deze film geregisseerd heeft, hadden een stijl die nu soms wat kitcherig en gedateerd aandoet. Bij The thief of bagdad (1940) zie je dat helemaal, deze Jungle Book heeft er gelukkig wat minder onder te lijden. Ik dacht altijd dat de film later gemaakt was, maar toch voel je dat ouderwetse.

Jungle Book is een mooie avonturenfilm geworden maar mist de epische impact die het had in de jaren '40. En ik hoopte dat de dieren meer waren dan figuranten. Enkel de slangen kregen een stem en dat was op een eigen manier eigenlijk niet slecht.

avatar van Darbie
Zelden een film gezien met zoveel Kleurenpracht.

avatar van Brix
De Duitse Blu-ray release van SchröderMedia ziet er prima uit en kost weinig.

Dit blijft toch mijn favoriete filmversie van het verhaal.