Ivanhoe (1952)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Richard Thorpe
met Robert Taylor, Elizabeth Taylor en Joan Fontaine

In het Engeland van de 12de eeuw vechten Saksen en Normandiërs een bloedige oorlog om de heerschappij uit. In deze woelige tijd gaat ridder Ivanhoe op zoek naar de Engelse koning Richard, die verdwenen is. Na een jarenlange tocht vindt de ridder zijn koning in de kerkers van een Oostenrijks kasteel. Richard wordt er vastgehouden met medeweten van zijn wrede broer John, die aast op de troon en bijgevolg weigert om het gevraagde losgeld te betalen. Vastbesloten de som te verzamelen, trekt Ivanhoe naar de burcht van zijn vader Cedric waar hij de jood Isaac en diens knappe dochter Rebecca ontmoet. Het meisje wordt meteen smoorverliefd op de moedige ridder en wil hem maar al te graag helpen om zijn doel te bereiken...

Dit is zo'n geweldige film, gelukkig geregelt op TCM, ik heb deze klassieker van ongeveer van af mijn 7de, 40x gezien deze is geweldig, mooie decors, geweldige acteurs, mooie dialogen, prachtig verhaal.

En een hele hele hele hele grote aanrader!

5* yeeeaaahhh!

avatar van Melkor
Hier heb ik destijds een toneelstuk voor school moeten opvoeren (al zo'n 6 jaar geleden) en omdat al die mietjes ( ) van mijn klas niet wilden Ivanhoe zelf spelen, moest ik dan maar. Met als gevolg dat het uitdraaidde op een komedie. Maar terzake nu, om me destijds beter te kunnen inleven heb ik alle films van Ivanhoe die ik te pakken kon krijgen bekeken, en dit is toch wel de beste. Mooi acteerwerk en leuke decors zoals hierboven gezegd.

En wat voor cijfer melk?

empirekees schreef:

En wat voor cijfer melk?

Voor mijn toneel of voor de film ?

Melkor schreef:

Voor mijn toneel of voor de film ?

Zeg maar allebei

avatar van Melkor
4 voor de film en voor mijn toneel euhh... ow ja juist, je kan niet meer dan 5 geven

schaal van 5 op 10, zeker

avatar van Brix
Hoe is het mogelijk dat deze top-klassieker nog steeds niet op dvd verkrijgbaar is in ons landje???

Wát een geluk dat TCM deze film herhaaldelijk laat zien.

En wát een sterren cast is hier aan 't werk.
Ik kan er maar niet genoeg van krijgen.
Telkens wanneer TCM- of een andere zender de film op het programma heeft staan kijk ik wéér!

Vandernagel
Brix schreef:
Wát een geluk dat TCM deze film herhaaldelijk laat zien.
Zeer zeker. Dankzij TCM heb ik vroeger menig klassieker gezien.
Vooral de decors zijn mooi om naar te kijken maar voor de rest is de film redelijk standaard. Het verhaal, de dialogen, de actie, het acteren, ...

3,0 sterren

Dick2008
Deze film gekeken omdat er vroeger ook een serie van was met o.a. Roger Moore, later nog Thierry La Fronde en Floris.

Ik vond de film wel gaan, maar echt super toch niet. Wat de series betreft Floris vind ik nog steeds grandioos, maar die andere twee series, nooit meer gezien. Was toen nog klein. Was leuke kindertijd met zwaard en schild op straat spelen.

avatar van JDSsmetje
ik heb 1 scene gezien ( de gevechtscene ) en dat zag er zeer slecht uit. Geen special effects toegevoegd waar nodig 'fake' is ecvht zichtbaar

Dick2008
Vrijdag 11 november 2011, ARD (Duitsland 1) 10.20-12.00

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben een liefhebber van de historische romans en hun verfilmingen. Dit is een genre waar Hollywood wel goed in is. Grootse spektakelfilms met mooie kostuums en prachtige kleur (I love Technicolor). De makers hebben het script mooi bijgewerkt. In tegenstelling tot het verhaal van Robin Hood is Ivanhoe niet echt het machotype in het boek maar dat wordt goed opgelost. Het acteerwerk is zoals het hoort vrij theatraal, maar dat hoort bij het genre en past er goed bij. Wel zal ik altijd de speelse Robin Hood altijd verkiezen boven de drogere Ivanhoe. En in tegenstelling tot de film uit de jaren '30 met Robin Hood (The Adventures Of Robin Hood) zijn de gevechten niet altijd even mooi uitgewerkt. Desalnietemin een aangename film voor liefhebbers van de historische avonturenfilms.

Twee van de mooiste vrouwen, die Hollywood heeft voortgebracht en voor hetzelfde geld krijg je het spannende jongensboek van Sir Walter Scott er bij: wat meer kun je wensen?
Niet zo heel erg veel zou je denken, temeer omdat de film zich redelijk nauwgezet houdt aan het oorspronkelijke verhaal. Maar ja, als dan de gevangen Rebecca voor het gerecht verschijnt in een jurk die zo uit de collectie van Cardin of Yves St. Laurent had kunnen komen, of wanneer de innemende glimlach van milady Rowena steevast verdwijnt onder een dikke laag lippenstift, dan ontstaat er toch een beetje een onbehaaglijk gevoel. Dat nog versterkt wordt door de amateuristische wijze waarop actiescènes, zoals de verovering van het kasteel door de mannen van Locksley (doorgaans beter bekend als Robin Hood), in beeld wordt gebracht.

Hét probleem van de film is dan ook regisseur Richard Thorpe. De man heeft in zijn lange en zeer productieve carrière van meer dan 40 jaar met bijna 200 films (!) eigenlijk niet één film gemaakt, die boven de middelmaat uitstijgt. Dat geldt ook voor deze film, waarbij hij toch de beschikking had over een heel mooi verhaal én over een topcast met louter sterren: Robert Taylor, Joan Fontaine, Elizabeth Taylor, George Sanders, Finlay Currie, om er een handvol te noemen.

Er is veel goede wil nodig om deze film een ruime voldoende te geven en dat is dan vooral te danken aan het aangename weerzien met al die befaamde Hollywood-gezichten én aan Sir Walter Scott voor zijn verhaal.

avatar van Metalfist
Can Saxons fight? All day and through the night!

Een tijd geleden was het Elizabeth Taylor Day op TCM en hoewel ik veronderstelde dat ik ondertussen wel alles van de actrice had gezien dat TCM ter beschikking heeft, kwamen ze ineens met Ivanhoe op de proppen. Ik heb dit soort films altijd wel graag gezien (al vind ik ze nu vaak onbedoeld komisch doordat ik altijd flashbacks krijg naar Monty Python) maar de vorige Robert Taylor film in deze setting die ik had gezien, Knights of the Round Table met de bekoorlijke Ava Gardner, viel me een tikkeltje tegen. Ik verwachte een film van eenzelfde niveau maar ben aangenaam verrast.

Zeker ook omdat Ivanhoe, Knights of the Round Table en The Adventures of Quentin Durward als een onofficiële trilogie wordt beschouwd met telkens dezelfde regisseur (Richard Thorpe), dezelfde producer ( Pandro S. Berman) en dezelfde hoofdrolspeler (Robert Taylor). Nu is het alweer een halfjaar geleden dat ik Knights of the Round Table heb gezien maar een echt vervolg zie ik daar toch niet in. Soit, één van de hekelpunten bij die film waren de gevechtscènes en het is jammer om te zien hoe knullig sommige scènes er hier ook uitzien. Ondertussen heeft Ivanhoe de kaap van 60 jaar alweer overschreden maar tijdens de bestorming van het kasteel Torquilstone worden er door Locksley's mannen, onder leiding van een naar een bijrol herleide Robin Hood, een arsenaal aan pijlen afgeschoten. Die treffen vaak hun doel maar het zijn maar uitzonderingen waar het effect echt geslaagd is. Het merendeel ketst dan ook gewoon als rubber van de acteurs af en dat is zonde. Zeker omdat de film voor de rest vrij indrukwekkend is. De bestorming van het kasteel is naast dit euvel geslaagd te noemen en ook de climax met het gevecht tussen Ivanhoe en De Bois-Guilbert kan er mee door. Het legde de regisseur dan ook geen windeieren want Ivanhoe werd genomineerd voor 3 Oscars (Best Picture, Best Color Cinematography en Best Music) en is de meest opbrengende MGM film uit 1952.

Het was niet de eerste keer dat beide Taylor's samen werkten in een film, ze deden het 3 jaar hiervoor al met Conspirator, en het blijven toch allebei erg goede acteurs die goed op elkaar zijn ingespeeld. De chemie tussen beide is zeker aanwezig, ze zijn gelukkig geen familie van elkaar want dat zou maar raar zijn eerlijk gezegd, maar het is vooral Robert Taylor die hier lekker de show kan stelen als Ivanhoe. Deze rol ligt hem dan ook precies beter dan die van Lancelot in de Knights of the Round Table. Die andere Taylor wordt hier jammer genoeg wat herleidt tot een pretty face en dat is zonde want ze heeft wel meer in haar mars. En dan zou je bijna die andere schone nog vergeten, namelijk Joan Fontaine die de rol van Rowena op zich neemt. Ook zij wordt herleidt tot eenzelfde kaliber als Elizabeth Taylor maar bon, in dit soort films is dat wel passend. Voor de rest zijn er nog een aantal geslaagde bijrollen van onder andere George Sanders en Finlay Currie die het geheel afmaken.

Jammer van de soms slecht uitziende effecten maar bon, met films van deze ouderdom wil ik gerust wel eens mijn goed hart laten zien. Dit soort massaspektakels worden toch niet meer op deze manier gemaakt (vandaag de dag zouden Lockley's mannen allemaal CGI zijn) en het heeft zeker en vast zijn charme. Degelijk verhaal en een dito cast. Meer heb je niet nodig.

avatar van thunderball
Deze laatst bekeken.
Ivanhoe is natuurlijk een wereldberoemd boek, hoewel er nog maar weinigen zullen zijn, die het daadwerkelijk hebben gelezen. Meestal wordt er meteen gedacht aan de TV-serie uit eind jaren '50 met Roger Moore in de hoofdrol, die echter behalve het hoofdkarakter nog nauwelijks wat met het originele boek van Sir Walter Scott te maken heeft.

Deze film uit 1952 is wel gebaseerd op het boek en eerlijk gezegd viel het mij wat tegen:
vooral in het begin veel oudbollig aandoend gemauw en weinig vaart, actie en spektakel.

Toch wordt de film gered door hoofdrolspeler Robert Taylor, die qua uiterlijk en uitstraling geboren lijkt om dit soort van rollen te spelen en door twee actievolle scene's:

het steekspel en de bestorming van de burcht.

Verder is de aanwezigheid van Liz Taylor een lust voor het oog (Wow! Wat is ze hier oogverblindend mooi!) en is Sanders zoals gewoonlijk weer de uiterst geslepen en aristocratisch aandoende schurk.

Geen ware klassieker zoals Robin Hood met Flynn, maar zeker leuk om gezien te hebben.

Een mager zeventje, ofwel 3,5 ster.

Toch wel interessant, bijna nostalgisch, om zo'n Amerikaans avonturen- en spektakelfilm uit de jaren 50 te zien, met "gedempte" gevechtsscenes zonder afgehakte lichaamsdelen en rondspattende bloederige brokken.
En eigenlijk zijn die massascenes, voor die tijd, best behoorlijk gemaakt, zijn de decors en de costumering prima, is het script genietbaar (charmante openingsscene) en is er ook Elisabeth Taylor, actrice die de aandacht verdiende om haar uiterlijk maar zekerlijk ook om haar steeds keurig acteren en taalgebruik (heel wat anders dan die Amerikaanse vrouwelijke kraakstemmen waarmee we het vaak moeten doen).
Goede en populaire avonturenfilm.

avatar van des1
Grappig, hoe één pagina Moviemeter een tijdscapsule is. Eerste commentaar over Ivanhoe dateert uit 2003. Mijne van net "nu", 2017. Bestaat TCM nog eigenlijk?