Deadly Blessing (1981)

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Maren Jensen, Sharon Stone en Ernest Borgnine

Een lid van een Amish-achtige sekte sterft in een mysterieus ongeval met een traktor. De overgebleven leden van de sekte geven de vrouw van hun overleden lid de schuld van het ongeluk en beginnen te geloven dat zij een werktuig van de duivel is.

avatar van mikey
met sharon stone en een dikke spin 1.5. Niet eng

Enorme saaie griezelfilm die eigenlijk geen griezelfilm is.
Een groep strenge hittieten vervloeken een gezin.
Overdreven bloedig eind.

avatar van Horrordude
Is dat niet die man uit The Hills have eyes op die poster??

avatar van Mac Hammer Fan
Horrordude schreef:
Is dat niet die man uit The Hills have eyes op die poster??

Inderdaad, een gezicht om nooit te vergeten.

avatar van niethie
Ben dol op was craven films en heb er dan ook een hele hoop gezien en hij heeft geweldige films gemaakt maar ook slecht daar is dit er een van, weinig spanning, saai verhaaltje en bovendien erg langdradig verder af en toe nog wel een lichtpuntje.

2 sterren

avatar van Aapje81
Vond dit eerlijk gezegd een van de betere films van Craven. Heel subtiel en spannend met enkele interessante camerashots.

avatar van mayhemblik
niethie schreef:
was craven 2 sterren

Onbedoeld?? Anders is dit erg leuk gevonden en jammer genoeg waar.

avatar van Smallprint84
Nieuwe Arrow release:

Arrow - Deadly Blessing

avatar van dutchtuga
Film die de hele speelduur neigt naar 2,5*, veel bijzonders zien we namelijk niet, maar het laatste shot zorgt toch wel voor een extra halve ster. Heerlijk zo'n twisted draai aan de gecreëerde verwachtingen.

avatar van Mac Hammer Fan
Bij mij is het eerder omgekeerd, een halve ster eraf voor het einde, terwijl ik de film best sfeervol vond.

avatar van maurice74
Net als Summer of Fear een briljante film uit de begintijd van Wes Craven. Het verhaal is misschien wat warrig en langdradig, maar de spanning in veel scenes is echt zenuwslopend. Daarnaast vind ik het een erg sfeervolle film met sterk acteerwerk.

avatar van Basto
Ik vond het een erg gedlaagde spannende en sfeervolle horrorthriller. Heb me er goed mee vermaakt. Leuk ook om te ontdekken dat Craven zijn beroemde badkuipscene uit Elmstreet van zichzelf gepikt heeft.

Kleine 4

keimpeS
Goede horror, ik kon deze nog niet van Wes Craven maar heeft me aangenaam verrast. De sfeer is wat je mag verwachten van zo’n typische jaren 80 horror, ondanks de lage score hier en op IMDB heb ik genoten van deze horror! Ik heb de blu-ray uitgave gezien van Arrow Video, geen hoogstaande uitgave maar voldoende!

avatar van alexspyforever
Ik zit te twijfelen tussen 3 of 3,5 *. Uiteindelijk zitten er wel een hoop spannende momenten in de film en over het geheel is deze erg sfeervol. Het verhaaltje is nogal mager dient enkel een als een kapstok om de spannende scènes aan elkaar te rijgen. Ja die badkuipscène had hij dus hergebruikt in Nightmare on Elm Street! De uiteindelijke ontknoping was best verrassend al vond ik de finale toch niet zo best. En dat einde vond ik toch niet zo geslaagd. Aan de andere kant vind ik het een verdienste dat ik flink op het verkeerde been was gezet. Ach wellicht de beste die ik van Craven heb gezien toch een 7 dan.

avatar van Collins
Leuk plotje. Zet drie lekkere en vrijgevochten dames in een boerderij midden in een gebied dat wordt bevolkt door de ascetisch levende geloofsgemeenschap der Hittieten en je hebt de poppen aan het dansen. Een prima setting in deze horrorfilm die het vooral van sfeer en enkele heftige scènes moet hebben.
Wes Craven regisseert en houdt de heftige scènes hier minder bruut en bloederig dan in later werk. Toch maken ze indruk door goede timing en een benauwende opbouw naar de climax. Er komen een paar fijn verontrustende scènes in de film voor.
Met de fijne setting en het voor de hand liggende conflict wordt wel iets gedaan maar niet genoeg. De negativiteit die er tussen de ouderwetse geloofsfanaten en de drie modernistische vrouwelijke personages natuurlijk is, wordt te weinig benut. Slechts af en toe komen de afschuw en het onbegrip over die duivelse vrouwen die zoveel immoraliteit ten toon spreiden fel naar boven in een preek of in een afwijzend buren bezoekje. Dergelijke scènes zorgen voor spanning en onrust. Maar ja, vervolgens volgt er na zo’n uitbarsting weinig tot niets. En dat is jammer. Jammer dat die momenten niet worden uitgebouwd tot een dreiging die in alle hoeken en gaten van de film is te vinden en te voelen. De scènes zijn gewoon te los en afgezonderd door het verhaal geweven om dat te kunnen bewerkstelligen
Wes Craven vindt het eigenlijk ook al gauw goed met die Hittieten en hun afschuw en richt zich liever prominent op de drie leuke hoofdrollen. En dat werkt goed. De dames zijn ook zonder inmenging van de religieuzen snel ontdaan, geraken om niets in paniek en (niet onbelangrijk) ontdoen zich gemakkelijk van vervelende kledingstukken.
Uit de angst en de paniek komen enkele memorabele scènes voort. Genoeg te genieten en te huiveren. Heerlijk zo’n jaren 80 film.
Oh ja. Sharon Stone en Ernest Borgnine doen ook mee. Beide niet indrukwekkend.