Ercole alla Conquista di Atlantide (1961)

Alternatieve titels: Hercules Conquers Atlantis | Hercules and the Captive Women | Hercules and the Conquest of Atlantis

Italië / Frankrijk
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Vittorio Cottafavi
met Reg Park, Fay Spain en Ettore Manni

Hercules belandt op een eiland waar een jonge vrouw op het punt staat geofferd te worden aan een monster. Hij verslaat het monster echter en de dankbare jongedame neemt hem mee naar haar stad Atlantis. De moeder van de jongedame heeft echter een extra reden voor de dood van haar dochter, verscholen in oude profeties. Hercules zal haar opnieuw moeten redden.

Samen met Hercules in the haunted world (Hercules in the centre of the earth) de beste uit deze reeks van de jaren 60

avatar van Brix
De beste Hercules acteur (Reg Park) in de beste van de vele Hercules verfilmingen!

avatar van Vinokourov
De beste Hercules-film die ik tot nu toe heb gezien. Er is kwistig met lires gesmeten, gezien de vele extra's en kleurrijke decors. Er gebeurt ook genoeg, vervelen doet het niet door de actiescenes, die nog redelijk gemaakt zijn voor die tijd. Het enige grote mankement is toch de goofyness en het plot vond ik ook niet altijd even lekker te volgen.

avatar van otherfool
Met de decors zit het inderdaad (opnieuw) wel snor en hoewel de actie soms knullig is (die opgeblazen gekko bijvoorbeeld) heb ik me wel redelijk vermaakt.

2,5* lijkt me echter wel voldoende (en zelfs iets aan de hoge kant maar vooruit).

avatar van kirk douglas
leuke hercules-film.
zo nu en dan erg knullig maar ik had niks anders verwacht.

avatar van Brix
Een schoolvoorbeeld van hoe je met een beperkt budget, de juiste acteurs, maar vooral veel fantasie, tóch een erg leuke film kan (kon) maken.

N.B.

mijn waardering van 5 sterren voor deze film betekent dat ik die toeken aan een film in het sixties 'sandalenfilm' genre.
Daarin is het voor mijn gevoel een topper (ondanks de beperkingen)

avatar van kirk douglas
zijn voorganger the revenge of hercules vond ik beter.
de kwaliteit van the revenge is een stuk minder maar mede door sommige erg knullige monsters en mooie sets is die toch nog wat leuker

avatar van Brix
Kwestie van smaak denk ik.
Mark Forest deed het best wel goed, maar Reg Park is en blijft met afstand mijn favoriete Hercules acteur.
Daarna Steve Reeves, Alan Steel, Brad Harris en dan Forest.
Daarna volgt nog en heel leger van andere 'sterke mannen'.

Ik heb genoten van die pretentieloze, maar onderhoudende, films in de bioscoop destijds.
De meeste heb ik gelukkig op dvd nu.
Al laat de beeldkwaliteit soms wel wat te wensen over

I

avatar van stephan73
Een van de vele Peplums die in de jaren '50 en '60 in Italië werden gemaakt, en zoals Brix zegt is het één van de betere. Een leuk verhaal, een goede Hercules rol van Reg Park en fantastische effecten. Hercules was dan wel de bekendste, maar ook de Maciste's en alle andere Italiaanse spierbundels zijn zeer de moeite waard!

avatar van bladonis
Uranus… to rule over all!

Deze briljante quote komt uit Ercole alla conquista di Atlantide uit 1961. Een van de leukere Hercules-saga’s die het Peplum genre te bieden heeft! Hercules conquers Atlantis, oftewel Hercules and the Captive Women heeft alles wat een Italiaanse Sword-and-Sandals (of ‘Peplum’, Italiaans voor ‘tuniek’) film moet hebben, een beest van een held, een sidekick, avonturen in exotische oorden, en natuurlijk pittige tegenstand van pittige tegenstanders. Alleen het departement ‘vrouwen’ blijft wat achter.

Hercules (gespeeld door de Britse meervoudig Mr. Universe Reg Park) redt een schoon meisje uit handen van een gemeen wezen. Samen met Androcles (Ettore Manni), de koning van Thebe, reist hij naar haar geboorteplaats, het eiland Atlantis. Hier blijk dat de boosaardige Koningin Antinea (prachtige rol van bloedmooie cultfavoriet Fay Spain) een duivels plan heeft uitgebroed om de wereld te overheersen.

De Engelse titel is wat misleidend. Er zijn geen ‘gevangen vrouwen.’, maar slechts één. En echt gevangen wordt ze ook niet gehouden. Wat dat betreft komt de Italiaanse titel meer in de buurt. Hercules verovert immers Atlantis. Al zal-ie zelf hard-achtig blijven beweren dat-ie ze bevrijd heeft! Als je de kans krijgt, ga dan de originele Italiaanse versie zien. Deze is langer, en heeft dus nóg meer beefy goodness in zich! Plus minder last van de Engelstalige dubs, die niet altijd zo charmant zijn gedaan.

Zoals de meeste Italiaanse Swords-and-Sandals is het een goedkoop en soms wat sukkelig overkomend geheel. Toch ziet het er, voor een met piepschuim, papier-maché, stopverf en ducktape inelkaar geMacGyverd spektakel geweldig uit! Het doet groots aan met zijn enorme en kleurrijke sets. De special effects zijn uiteraard niet hoogstaand, maar ze wérken wel! Het is juist die creativiteit en de MacGyver mentaliteit die het naar een hoger plan tillen. Perfect in al zijn kazige goedheid.

Reg Park is de gedroomde Hercules. Als bodybuilder, drievoudig Mr. Universe, had Park de perfecte bouw om de Zoon van Zeus gestalte te geven op het witte doek. Goed, mede-geweldenaars Steve Reeves, Alan Steel, en later Arnold Schwarzenegger en Lou Ferrigno deden het ook lang niet slecht. Maar de Engelse Adonis zet met zijn strakgespannen, ingeoliede, immense lichaam en immer schmierende glimlach de Griekse halfgod Hercules (eigenlijk Herakles, maar kniesoor) een waardige, zwierige, archetypische superheld neer die zijn weerga niet kent! En uiteraard zijn krachtige baard.

Speciale aandacht ook voor de betoverende Fay Spain. Deze prachtige mysterieuze femme fatale steelt naast Reg Park de show in een film die nou niet bepaald overloopt van het vrouwelijk schoon. Zij maakt het echter meer dan goed. Ze domineert elke scène waarin ze schittert. Intens, smeulend, hooghartig, wreed en adembenemend, ze ís Koningin Antinea, laat dát duidelijk zijn!

Voor the British Beefcake en the American Bombshell in een Italiaans Superheldenepos, 4,0 piepschuimen sterren!
Today is dedicated to Uranus!

@ bladonis:

Prachtige recensie

En bedankt voor de tip betreffende de Italiaanse versie.
Ik heb het jarenlang moeten doen met de Duits-nagesynchroniseerde opname van TV, die wel een betere beeldkwaliteit heeft dan de (dure) Amerikaanse DVD, die ik ook heb.
En ook minder verknipt is trouwens.

Maar de Italiaanse versie heb ik nooit gezien.
Destijds draaide een Engelstalige versie in de Nederlandse bioscopen.
Daar heb ik aardig wat zakgeld aan gespendeerd toen, haha.

Nu maar eens zien waar ik die Italiaanse versie uit kan halen.

avatar van bladonis
Hey Brix,
Dank je wel! Ik probeer altijd de cultpareltjes hun moment in de schijnwerpers te geven. Bij deze dus...

Ik moet eerlijk zijn, ik heb hem in het Duits gezien, erg leuk, zo'n Duitse dub over een 'Bovenmenselijk Wezen', kreunnn... En nu dan de Engels gedubde. Ook geweldig, maar zoals gezegd, de dubs zijn wat dubieus af en toe.

Maar ik weet dat er een Italiaanse, ongeknipte versie, is. Weet alleen NIET of die uit is op dvd. Ik denk dat ik FatMike héél lief moet gaan aankijken of ie daaraan kan komen.

Als FatMike dat voor elkaar krijgt "ruled" Uranus niet meer alleen