Mulberry Street (2006)

Horror

geregisseerd door Jim Mickle
met Nick Damici, Kim Blair en Ron Brice

In Manhattan breekt een vreselijk virus uit, wat ervoor zorgt dat mensen veranderen in bloeddorstige rat-achtigen. Zes nog niet geïnfecteerde personen proberen de nacht te overleven en hun appartement te beschermen terwijl in de stad de hel los breekt.

Leuke en interessante debuutfilm van Mickle. Dit keer geen zombies, maar wel een leuke adaptatie: mensen die in bloeddorstige ratten veranderen. Vele leuke vondsten worden afgewisseld met bij tijd en wijle nogal slordig camerawerk en dito montage. Toch is het lage budget nauwelijks aan de film af te zien.
Ik kijk uit naar de nieuwe film van Mickle, die tijdens de Q&A op het AFFF zei dat hij bezig was met de rechten van een Amerikaans film-noir boek (maar waarvan hij de titel nog niet kon zeggen) en tevens met wat eigen projecten bezig was.

avatar van ralfsjam
mensen die in ratten veranderen... tja, zelfs voor horror begrippen vrij idioot. maar als je dat even vergeet is de rest van de film best aardig. de acteurs waren goed (zie je niet veel meer in horor's) en de verhaallijnen onderling waren ook wel aardig en waren vrij goed in beeld gebracht. al met al viel hij dus best mee. okay vuur en explosies was prut en dat gedoe met die mensratten volslagen debiel. maar toch liet de film mij met een goed gevoel achter. zelfs het einde was redelijk en niet voorspelbaar. de laatste keer dat ik zo'n einde zag was bij "rigt at your door". kortom: rattenverhaal een 1, de rest een 3.5. ik geef een 3

avatar van FillumGek
Vond er eigenlijk geen zak aan. Of het nu zombies zijn, mensratten of vleesetende olifanten; feit blijft dat het weer gaat over een of ander virus die de mensen verandert in monsters. Wat volgt is veel bloed, opgejaagde overlevenden en een matig verhaal. De effects waren wel goed en de film heeft aardig weg van 28 Days/Weeks Later...

Erg jammer dat ik ook niet in de film kwam en hem wel 10x op stop heb gezet om even snel een kleine pauze te nemen. De personages vond ik stuk voor stuk interessant en....ik heb dit gewoon allemaal al veel te vaak gezien.

avatar van xangadix
Wat een tegenvaller. Het duurt een eeuw voor de boel een beetje op gang komt, de menselijke ratten zien er uit als mislukte draculas en alles is weer eens gefilmd in die vervelende, maar voor dit genre blijkbaar onvermijdelijke beeldje-per-seconde stijl. Ook Bowie de huisrat hier was niet onder de indruk.

Mulberry Street is een van de betere horror films van de laatste tijd de film is zeer onderhoudend en is een van de betere uit de reeks 'To Die For'.

avatar van voomzap
Ben gek op dit soort films, deze viel om eigenlijk niet echt verklaarbare redenen ietwat tegen. Mischien soms ietwat te houterig geacteerd, al waren de personages wel heerlijk authentiek. De onheilspellend bedoelde intermezzo's (die vooral uit duistere visuals en creepy sounds bestaan) kwamen niet echt uit de verf (verslapte de aandacht en haalde de vaart eruit) Of komt het omdat ik net de dag ervoor het superieure ' Dead Set ' heb gezien?

Het heeft wat weg van het in mijn ogen veel betere [REC] door de claustrofobische setting in een etage-gebouw en de manier van filmen (al is het dit maal geen hand-held effect), wat veel goed maakt. Het tonen van de geweldige filmlocatie in hartje Manhattan had ook wat explicieter gemogen tijdens de buitenscenes.

Net geen 3. Voor de liefhebber: Deze moet je eigenlijk wel gezien hebben, oordeel zelf.

avatar van sander.h
De gemiddelde score hier valt eigenlijk wat tegen vind ik.
De film is misschien wat onevenwichtig, maar zeker niet slecht.
Voor een horrorfilm uit de B-categorie wordt er namelijk prima geacteerd en zijn de personages behoorlijk uitgewerkt.
Daarnaast zitten er leuke dialogen in (met name WWII-veteraan Frank heeft enkele leuke oneliners). En uiteraard is Kim Blair ontzettend leuk om naar te kijken

Komen we bij de mindere punten. Allereerst (en meteen het meest storend) is het ADHD-achtige camerawerk tijdens de actiescenes. Ik kom dit de laatste tijd steeds vaker tegen, en waar het doorgaans bedoeld is om het low-budget monster-design te verdoezelen kan daar hier toch niet echt sprake van zijn (ondanks dat dat aspect op zich zeker beter had gekund) - maar ik krijg hier de indruk dat het bewust gekozen is om een sfeer neer te zetten. Hetgeen wat mij betreft jammerlijk mislukt.

Daarnaast wordt er vrij veel moeite gestoken in de introductie van het Casey-personage in de verhaallijn door haar hele reis vanaf het treinstation naar Manhattan te laten zien, inclusief haar onzekerheid/schaamte over het gewond te zijn geraakt tijdens een militaire operatie. Zeker mooie scenes, maar achteraf lijken ze niet echt een doel te hebben. Had daar dan meer mee gedaan, denk ik dan.

Ook het einde vond ik vrij abrupt.

Maar al met al redden de personages en het goede acteerwerk de film. Ook de soundtrack is trouwens niet slecht! Een zeventje.

avatar van Vascago
Ik las net op Imdb dat deze film met een budget van rond de 60.000 dollar is gerealiseerd en dat de cast en crew allemaal vrienden of familie van de regisseur zijn en niets betaald hebben gekregen. Als dat zo is maakt het dat des te indrukwekkender, want er wordt gewoon goed geacteerd. Ook het camerawerk is goed in deze film. Veel close-ups en wat lange shots. Past gewoon bij deze film. En het hand-camera gedoe is hier ook passend. Deed me wel denken aan [REC] , en niet zoals bij Cloverfield en vooral Diary Of The Dead, donders irritant. De soundtrack is ook mooi. Enige nadeel is het feit dat alles wat te donker is gefilmd. Ik ben wel zeer benieuwd naar ander werk van deze regisseur.

avatar van Boeikens
Redelijk goed.

Redelijk goed geacteerd, goede sfeer, goed geprobeerd de zombielijn wat te vervormen maar de bijhorende fx was niet altijd even goed.
Na een wat traag begin komt er toch een redelijke vaart in met toch enkele goede gore scènes.
Soms wat vervelend camerawerk, nogal wat te duister gefilmd en zeker geen happy end

3*.

avatar van IcU
IcU
Het is jammer van die 2 seconde met dat neppe vuur, wat weggeeft dat je met een goedkope productie te maken hebt. De film opzich is sterk. Ratten; eens iets anders dan zombies. Daarnaast vind ik de filmhuis-achtige aanpak zeker goed. Het camerawerk was rauw, evenals de montage, licht- en kleur gebruik. Dat is vernieuwend als je het vergelijkt met de horrorfilm die al snel als standaard gezien kan worden.

avatar van james_cameron
Met weinig middelen gemaakte maar toch vrij effectieve horrorfilm die een originele draai geeft aan het zombiegenre: ratmensen! In de praktijk pakt het gelukkig eerder creepy dan lachwekkend uit, vooral door de realistische setting, de onheilspellende soundtrack en het rauwe handheld camerawerk. Iets te druk gemonteerd en af en toe een beetje amateuristisch, maar het akteerwerk kan ermee door en de aktiescenes zijn grimmig en intens. De film wordt naar het einde toe ook steeds beter. Weinig plot en sporadisch wat aan de saaie kant, maar niet verkeerd.

Goed.

Mickle weet net als in Stake Land een aardig sfeertje neer te zetten. Met heel weinig middelen slaagt hij er in om heel Manhatten af te zetten en een claustrofobische film te creeren.

De setup was goed, de acteurs vielen allen mee. Camerawerk soms een beetje slordig, maar de montage maakt veel goed en ook het kleurgebruik mag geprezen worden. Naar het einde soms iets te donker geschoten, al is dat ook maar een klein smetpuntje. Net zoals de iets te opzichtige explosie trouwens.

Verder zijn de ratten een leuke variatie op het zombiegebeuren die net genoeg vernieuwing brengen om het niet de zoveelste flauwe zombievariant te maken. Einde is ook oké, Mickle laat eigenlijk weinig tot geen steken vallen hier.

Het is geen superoriginele horrorfilm en het budget wreekt zich soms een klein beetje, maar verder toont Mickle hier veel potentieel en laat hij zien wat er met beperkte middelen mogelijk is. Aanradertje dat best wat meer aandacht verdient.

avatar van Noodless
Degelijk B-filmpje die qua sfeer en gore best te pruimen is. Het verhaal heeft ook een leuke insteek en een aantal spannende momenten. De film komt wat traag op gang, maar dat hoeft niet echt een minpunt te zijn. Zo krijg je ook wat meer kijk op de personages. 6/10