Mute Witness (1994)

Rusland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Anthony Waller
met Marina Zudina, Fay Ripley en Alec Guinness

Drie Amerikanen werken in Moskou aan een low-budget film. Billy, een grimeuse, is op een avond op de set getuige van een gruwelijke moord. Ongezien vluchten kan niet meer, om hulp roepen evenmin, want ze is doofstom. Als Billy de misdaad aan de autoriteiten rapporteert, gelooft niemand haar. De moord werd namelijk gefilmd en alleen de moordenaars en Billy weten dat, hetgeen zij gezien heeft, niet geacteerd werd. De moordenaars hebben hun instructies: geen getuigen. Daarom wordt er jacht gemaakt op Billy. Zij en haar vrienden raken verstrikt in een web van leugens, corruptie en bedrog waarbij zelfs de KGB betrokken raakt.

Magnolia-fan schreef:

Oh ok, ik vroeg me al af of dat grappen waren...

Haha, ik denk het toch wel, hoewel ik er ook niet echt om kon lachen... bijv. wanneer Billy naakt voor haar raam begint te springen om de aandacht te trekken, of als de regisseur aan het einde op die afstandsbediening drukt en het net lijkt of Billy alsnog dood wordt geschoten.

avatar van mirjo 2
Alleen de moeite waard dankzij Marina Zudina

avatar van predator
Met minimale middelen is er een hele aardige thriller in elkaar gezet.

avatar van djeebee
Leuk verrassend filmpje 4 sterren !!

avatar van speedy23
Beklemmende en hoogst originele thriller, met tal van knipoogjes naar Hitchcock, die je meeneemt op een angstwekkende tocht door de duistere onderwereld van Moskou. De overleden filmgrootheid sir Alec Guinness speelt een zeer klein bijrolletje als maffiabons.

Zeer verrassende thriller.
Beklemmend, zinderend en prima uitgewerkt.
Vrij onbekende titel maar meer dan het zien waard!
Aanradertje.

dit is niet het beste van Anthony Waller dat is an american werewolf in paris

Deze film had ik ooit gekocht op videoband. Ik heb hem na het zien meteen naar de tweedehandswinkel gebracht, want ik wou er niets meer mee te maken hebben. Zo'n slechte film, bah! Gelukkig kan ik me nu er maar weinig van herinneren, en weet ik enkel nog het gevoel dat ik had dat het een slechte film was. Dit is toch die film waarin er op een bepaalde scène een film gemaakt wordt met een vrijend koppel, he???

avatar van brucecampbell
Theatertje schreef:

als je het niet zeker meer weet, waarom stem je dan?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zeer spannende maar ietwat ongeloofwaardige thriller die Hitchcockiaanse trekjes heeft. Goed.

avatar van *kelly*
Echt een fantastische thriller!
Eigenlijk begint deze film al sterk met de moord op de vrouw en wanneer Billy dan moet weg zien te geraken enzo.
In tegenstelling tot andere(slechte)thrillers is Silent witness in staat om de spanning te behouden tot het einde.
Mooi verhaal, goede cast en spanning ten top!

--------->4,5*

avatar van Malibu Stacy
Goede en spannende film die inderdaad spannend en boeiend blijft tot het einde.

avatar van Quentin
Sterke film waarvan de eerste helft doet denken aan het betere werk van Brian DePalma, helaas kakt de tweede helft wat in met flauwe pogingen tot humor en wat slappe wendingen maar het blijft enorm knap wat Waller destijds met 2 miljoen (!) heeft weten te maken.

dikke 3,5*

avatar van Askikker
Doorgaans vind ik thrillers voor kinderen, maar deze film is zelfs na de derde keer kijken nog geweldig, zeker niet in de laatst plaats dankzij Marina Zuidina. Nóóit meer wat van die fantastische meid gezien, wie meer films met dr weet gelieve contact met me op te nemen!

avatar van Filmkriebel
Alles is er om een fantastische thriller te hebben : een stomme getuige die na haar uren in de studio getuige is van een moord. De opzet lukt ook grotendeels. De lugubere eerste helft in de studio is uitstekend, daarna ontspoort het in de tweede helft een beetje met de onwelkome humor die de knap opgebouwde spanning wegneemt ( de regisseur en zijn vriendin + de onderbuur in het appartement van Billy ). Het einde vond ik erg vreemd maar ik kan er mee leven. Mute Witness is iig een te checken film voor de liefhebbers van zenuwslopende thrillers, want er zitten een aantal zeer spannende scènes in die sommigen een bruine broek zullen bezorgen.

Mahal
13 in een dozijn film. als je nu helemaal niks te doen hebt is aanvaardbaar, 2.5 *

avatar van sinterklaas
Best een vermakelijke thriller. Alleen wel jammer dat ik het woord "vermakelijk" moet gebruiken want ik had er wel wat meer van verwacht. Het verhaal is wel weer erg goed, want wie geloofd je nou als je als doofstom meisje getuige bent van een moord op een set van een b-horrorfilm? (het plot lijkt trouwens door Dick Maas wel te zijn recycled voor de film Do Not Disturb) Wat volgt is een vrij spannende kat en muis spel tussen Billy en de moordenaars alias acteurs, die de hele boel manipuleren. Het begin is in iedergeval goed te doen en het is ook zeker erg spannend. De beelden van de groezelige buurten van Moskou zijn ook perfect op zijn plaats. Helaas zakt de film daarna erg in tot een standaard conspiracy-concept en een tenenkrommend einde die erg afgeraffeld en fout op de plaats is. Sommige humor momenten waren wel ok, maar dat konden ze beter bewaren voor een andere film.

Maar desalnietemin toch wel een film om te matsen.

avatar van SnakeDoc
Dat je stom bent is tot daar aan toe, maar zo stom? Mevrouw pakt veel te weinig pen en papier, waardoor het 95 minuten Hints kijken is.

Teveel onzin, teveel toevalligheden maar bovenal te voorspelbaar.

Film is zo lek als een mandje.

Knullig in elkaar gestoken film en er wordt matig geacteerd. Heeft wel spannende momenten, maar slap verhaal.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k vond het wel een goeie film met heel wat spannende scènes.
Het verhaal was toch wel goed gevonden en met een minimum aan middelen toch een puike film afgeleverd.
De cast deed het prima en Marina Zudina speelde overtuigend een stomme.
Verder verveelde de film zeker niet en wist dus de volledige speelduur te boeien.

Onverwacht goede thriller met een origineel onderwerp, dat later door filmmakers opnieuw is gebruikt.
Spannend ook. Vier sterren van mij.

Clapboy
Fantastische thriller! Classic.

avatar van Gang_Star
Het verhaal van een getuige van een moord die niet kan praten, is een sterk gegeven en een goed uitgangspunt voor een film. Qua verhaal trok het mijn interesse. Bij vlagen is de film spannend maar toch wist het me niet helemaal te vermaken. Inhoudelijk vond ik het niet al te bijzonder waardoor Mute Witness toch uiteindelijk niet meer was dan een aardige thriller naar mijn mening.

avatar van Insignificance
Leuke thriller die eventjes de spanningsboog bijzonder strak weet aan te trekken, maar het daarna over een hele andere boeg gooit. Spannendste onderdeel is zonder meer wanneer Billy op de vlucht slaat in de filmstudio, nadat ze getuige is van het maken van een snuff film. De Palma schoot mij ook te binnen. Vanaf de agenten begint niet alleen de toon te veranderen, het kent ook wat twists en dergelijke, maar dat countert het met een dosis humor, zodat het altijd een bepaalde flair weet te behouden. Ik kon wel lachen om de boze onderbuurman, vooral als je z'n badjas ziet. Of de toiletborstel. De regisseur en zijn vriendinnetje doen het dan weer leuk als modern screwball duo die steeds achter Billy aanstuiteren. Want dat is de heldin van de film. Marina Zudina.

avatar van wibro
Aangename thriller die soms toch wel meer weg had van een komedie, als we het geklungel van de gangsters en die Amerikaanse film medewerkers in ogenschouw nemen. Van geloofwaardigheid moet deze film het dus niet hebben maar so what. Ik heb mij prima geamuseerd met deze film waarbij ik wel moet zeggen dat zonder de verschijning van de zeer aantrekkelijke Russische Marina Zudina in de rol van de Amerikaanse Betty de waardering van mijn kant voor deze film een stuk minder zou zijn geweest.