Fear X (2003)

Denemarken / Canada / Verenigd Koninkrijk / Brazilië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met John Turturro, James Remar en Nadia Litz

Harry Cain (John Turturro) opent langzaam de gordijnen van zijn buitenwijkwoning, ergens in Utah in het winterse middenwesten van Amerika. De vrouw van Harry is kort daarvoor doodgeschoten in de parkeergarage van een van die inwisselbare shopping-malls waar hij veiligheidsmedewerker is. Harry is een gebroken man, maar hij móet weten waarom zijn vrouw werd vermoord. Behalve zijn vrouw werd er nog iemand gedood; de politie staat voor een raadsel. Eindeloos lang speurt Harry de videotapes van de shopping-mallbeveiliging af, op zoek naar verdachte personen. Wanneer de politie uiteindelijk een vaag beeld van de vermoedelijke dader levert, beseft Harry dat deze man misschien wel enige tijd in het huis aan de overkant heeft gewoond. Aangezien de politie niet genoeg bewijsmateriaal heeft om verdere stappen te ondernemen, gaat hij zelf verder op onderzoek. Het spoor leidt naar het koude Montana.

Leuke puzzel, die te leggen is zoals je dat zelf wil. Refn zei zelf eens dat er geen juiste of verkeerde interpretatie is, omdat het open ligt. Ik vind het voor hem spreken dat ie geen crowd pleaser is en toch met wat houvast komt, want het publiek vindt zo’n concept natuurlijk eigenlijk maar niets. Of ie er nou bijna aan failliet zou gaan of niet, hij is niet voor een compromis gegaan.

Ik ben geneigd om voor de meest rationele verklaring te gaan. Dat is voor een deel ook omdat ik niet zo houd van ‘t “het was maar een droom” concept en een beetje moe word van meervoudige persoonlijkheden op het witte doek. En als we het dan toch mogen uitleggen zoals we zelf willen… Het is een vrij intelligente thriller over een door verlies verteerde man. Het acteren van Turturro is erg goed. Heerlijk ingehouden / ingetogen, mooi op een lijn met de hele feel van de film.

Verder is het prima in beeld gebracht. De nachtmerrie-achtige sfeer is hier ook weer goed getroffen, maar er zitten ook prachtige meer conventionele shots in, zoals in het winkelcentrum. Misschien miste ik een beetje een climax in de kenmerkende broeierige opbouw, maar eigenlijk was het wel goed zo. Wellicht is het feit dat ik nergens echt van mijn stoel viel, toch de reden dat ik het zijn minste film vind, maar dat zegt veel meer over de rest van zijn oeuvre (want als dit toch eens de minste film is die je als regisseur maakte). 3,5 sterren. Ik sluit niet uit dat dit een ‘groei’film is. Er zitten toch wel erg mooie dingen in en de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon is erg krachtig.

yorgos.dalman
Al snel opnieuw gekeken. En hoe meer negatieve reacties en recensies ik over Fear X lees, hoe meer ik de film ga waarderen, inclusief het door velen verguisde einde.
Het raadsel wordt misschien alleen maar vergroot en wat is daar mis mee?
Nicolas Winding Refn zorgt, als bij zoveel van zijn films, voor een fascinerende meerder-gelaagdheid. Brian Eno's bedwelmende minimalistische muziek helpt hier veel bij.

Aardige film die soms wat vreemd overkomt en je aan het twijfelen zet aan hetgeen je ziet. Toch zit er een duidelijk verhaal in die prima te volgen is, maar je zo ingewikkeld kunt maken als je zelf wilt. Qua sfeer erg sterk en Turturro speelt goed, echt van de grond komt het echter nooit.

avatar van HarmJanStegenga
Refn begint een favoriete regisseur van me te worden zo. Ook deze 'Fear X' is me uitstekend bevallen. John Turtorro speelt z'n rol als Harry Caine erg sterk. Een man die na het verlies van z'n vrouw in een bijzonder verwarrend rouwproces is belandt. En hij trekt de kijker met 'm mee. Caine is totaal verward en begint met een obsessieve zoektocht naar de moordenaar van z'n vrouw - het valt natuurlijk direct op dat de basis (de fotonegatief in het huis tegenover hem) nergens over gaat. Caine heeft ze allemaal niet op een rijtje.

Maar wat levert het een prachtige, spannende en sfeervolle film op. Een bijzonder mysterieuze zoektocht, waar regisseur Refn ons trakteert op schitterende scenes. Dan doel ik vooral op een paar zeer spannende scenes in de lift (ijzersterk camerawerk + montage) en de scenes in het hotel. 'Fear X' deed me soms erg denken aan een Lynch-film. De erg mooie score maakt het af. Ik heb genoten. Op naar de Pusher trilogie.

avatar van leatherhead
Refn maakt wederom indruk.

Heerlijke film, eentje die me voor een keer weer eens écht aan het scherm gekluisterd hield. Inderdaad doet het veel denken aan Lynch, de verwarde kop van Turturro deed me in bepaalde shots zelfs wat aan Eraserhead denken. Met het mysterieuze sfeertje zit het hier dus ook helemaal goed. De sfeervolle setting (het hotel), wat kenmerkende Refn belichtingen, en een sounddesign van jewelste vormen hierbij de belangrijkste schakel.

Turturro bewijst uit het juiste hout gesneden te zijn voor dit soort rollen, de rest van de schare acteert op een adequaat niveau mee. Grappig ook om die vader uit Dexter eens te zien. Wat het hele verhaal achter de film betreft: geen hogere wiskunde lijkt me. Redelijk simpel, edoch doeltreffend. Bovendien niet per se noodzakelijk om te kunnen genieten van dit sfeervolle werkje, aangezien de film gelukkig meer is dan louter een puzzeltje.

Refn heeft me nimmer teleurgesteld, en deze Fear X brengt daar geen verandering in. Klasse. 4,0*.

Dreiecke schreef:
Een geweldige film. De beelden zijn superb en de geluiden nog meer Het acteren is goed, naturel en overtuigend en het verhaal is sowieso intrigerend, wel of niet begrepen.

Deze film was de volgende Winding Refn in mijn viewlist, niet zo toegankelijk bij de eerste kijkbeurt, daarom meteen een tweede er achteraan gedaan, met als uitgangspunt enkele vermoedens.
Deze bleken te kloppen en meer viel op z'n pek. Het kan echter nog meer kijkbeurten duren om meer of (hopelijk) alle details te plaatsen. Echt overal is over nagedacht en ALLES heeft een functie.

Het verhaal is op meerdere manieren te bekijken, oppervlakkig of dieper, maar er is toch volgens mij slechts 1 onderliggende oplossing. Het is een kwestie van heel goed kijken én luisteren en vooral alles duiden.

een scene bv
(liedje met soms scanner geluiden en conversatie op de achtergrond)

(B)room?
Five O 3?
Yeah
Name?
Harry
Last name?
Caine
How d'you spell th't mr Caine?
C-A-I-N-E
CA eye 'n E?
Yeah
Ok, we'll keep an eye on foryea

Heb de film zojuist bekeken, maar begrijp absoluut niet wat je hiermee probeert te zeggen.....

avatar van TheBunk
In plaats van de documentaire stijl die Refn hanteert in zijn eerste twee films, is Fear X zeer stilistisch en ambigu. Het heerst een unheimische sfeer die nog het meeste verwantschap toont met het werk van David Lynch. Met name de donkere kleuren, de sfeervolle score van Brian Eno, de situering van het verhaal in een mysterieus all-American dorp en de eenzame, zwijgzame protagonist die een nachtmerrieachtige trip onderneemt; Fear X vertoont verhaaltechnisch en visueel verwantschap met Lynch-films als Eraserhead (1977), Blue Velvet (1986) en Lost Highway (1997). Ook gebruikt Refn voor het eerst in zijn carrière de kleur rood zeer veelvuldig. De kleur staat voor zelfdestructie, passie, strijdvaardigheid, allemaal eigenschappen die de koppige Harry bezit. Terugkijkend is Fear X een zeer bepalende film geweest voor de verdere ontwikkeling van Refn als filmmaker. Veel van zijn latere visuele vondsten en stijlelementen vinden hun oorsprong in deze door weinig mensen geziene film uit 2003.

Lees verder op Cinema Interruptus