• 8.351.741 stemmen

Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn

Met onder meer: Kim Bodnia, Mads Mikkelsen en Zlatko Burić

Oorspronkelijke taal: Deens

Plot Bleeder

Leo woont samen met zijn vriendin Louise. Als Louise hem vertelt dat ze zwanger is, knapt er iets in Leo. Hij beseft zich dat hij niet in staat is de verantwoordelijk te dragen en wordt daardoor mateloos ontevreden over zichzelf. Hij wordt steeds agressiever en kan zijn woede geen stem geven. Alleen geweld, terwijl hij dat verschrikkelijk haat, spreekt duidelijke taal. Ook Lenny krijgt te maken met geweld, maar dan alleen in films. Hij valt voor de serveerster Lea, die droomt van een andere werkelijkheid.

image

scorsese

Redelijke film waarin een man moeilijk omgaat met het nieuws dat zijn vriendin zwanger is en een andere man maar moeilijk contact maakt met vrouwen. Rauw gefilmd en een aantal gewelddadige scenes. Wel nogal langdradig, maar de film bevat ook een aantal vrij grappige dialogen en ook de referenties aan andere films zijn wel leuk.

avatar van TheBunk

TheBunk

Naast deze duistere exploratie van geweld – het belangrijkste werkgebied van Refn – biedt Bleeder ook een ingetogen liefdesverhaal. Het personage van Mikkelsen, Lenny, valt voor een meisje dat in de plaatselijke snackbar werkt. Lenny is een in zichzelf gekeerde autist die moeite heeft contact te maken met mensen, hij is geobsedeerd door cinema; het personage baseerde Refn op zichzelf. Het zijplot staat in schil contrast met het verhaal rond Leo en Louis. Beide mannen zijn a-sympathiek, maar toch zijn het ambivalente karakters die het in zich hebben om zowel held als slechterik te zijn. Ook visueel kan Refn zich, mede door een groter budget, wat meer permitteren. De camera zwaait avontuurlijk in de rondte.

Lees verder op Cinema Interruptus

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1916 stemmen

Mooie trieste vertelling die een stem geeft aan mensen die zich soms alleen maar via geweld kunnen uiten – niet mijn favoriete personages in films (laat staan in het "echte" leven), maar Refn maakt ze begrijpelijk en toegankelijk zonder neerbuigend te zijn. Dat de plotlijn van Lenny en Lea absoluut niet los van het verhaal van Leo, Louise en Louis staat lijkt me duidelijk: Lenny kijkt goed om zich heen en ziet hoe Leo ontspoort (let op Lenny's lichaamstaal tijdens de scène in het filmzaaltje wanneer Leo opeens met zijn revolver gaat zwaaien), en zijn toenaderingspogingen tot Lea en zijn (wellicht) vertrek bij de videotheek lijken me pogingen om uit het verstikkende wereldje van zijn vrienden te breken (en te stoppen met het dieet van extreme films?). De moeite die hij zich bij Lea getroost (eerst niet komen opdagen bij hun afspraakje, daarna haar toch weer opzoeken) deden me sterk denken aan het ontroerende slot van Delbert Manns Marty (1955). Groots geacteerd door Bodnia, Mikkelsen is zelfs nog iets beter. Grappig, aangrijpend, rauw en ontroerend, beklemmend zonder zo extreem claustrofobisch als bijvoorbeeld Pusher te zijn, een geweldige film.

avatar van de grunt

de grunt

Die Fransen krijgen een prachtige remaster, helaas geen Eng subs

avatar van david bohm

david bohm

Fijne kleine film met een sterke cast. Het verhaal en de personages zijn behoorlijk somber. Het slot is dan weer hoopgevend.

avatar van de grunt

de grunt

Als hij al die regisseurs gaat opnoemen in de videotheek.

avatar van Movsin

Movsin

De karakteruitdieping vind ik een meerwaarde in deze film van Nicolas Winding Refn, die in zijn gekende stijl, camera op de schouder, geweldscènes niet uit de weg gaat.

Meest opvallend is Leo die zijn onopvallendheid vervangt door een geldingsdrang die hij, hersenloos als hij is, niet binnen de marge kan houden met daarnaast zijn vrouw Louise, blij om haar zwangerschap, maar haar beoogde gezinsgeluk niet ziet beantwoordt, integendeel.

Ook de de figuur van in introverte, autistische Lenny, die het moeilijk heeft om buiten zijn cinemataal te treden is een "curieus" figuur en wordt trouwens meesterlijk vertolkt door Mads Mikkelsen.

Opgenomen in Kopenhagen, met Amerikaanse toestanden, is deze "Bleeder" beslist een film die ge als van zelf met aandacht volgt en die in zijn geheel weet te boeien.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1928 berichten

Een licht biografische film van Nicolas Winding Refn over een videotheek eigenaar die alles weet van de films die hij verhuurt maar moeite heeft om aansluiting te vinden bij de rest van de wereld. Deze rol wordt uitstekend gespeeld door een sympathieke Mads Mikkelsen. Zijn dagelijkse beslommeringen en vooral de onhandige dialogen zijn soms erg sterk gedaan. Daarnaast is zijn opbloeiende liefde voor een snackbarmedewerkster bijzonder aandoenlijk in beeld gebracht.

Leuk detail is dat deze rol wordt gespeeld door Liv Corfixen die sinds 2007 getrouwd is met de regisseur. Hierdoor krijgt het allemaal iets authentieks en bekruipt regelmatig het gevoel dat de regisseur zijn liefdesgeschiedenis herbeleeft.

In schril contrast met het liefdesverhaal staat de andere verhaallijn die vooral gebaseerd is op onderhuidse spanning en waarbij je dan als kijker zit te wachten tot het uiteindelijk allemaal mis gaat.

In vergelijking met zijn andere zwartgallige films laat Refn zich hier af en toe van zijn gevoelige kant zien en dat misstaat hem niet. In mijn beleving is het verrassend en verfrissend en maakt deze film zeker het aanzien waard. Het andere verhaal is ook niet slecht maar daarmee doet Refn wat hij eigenlijk altijd doet.

Dankzij de uitstekende acteerprestaties en een aantal aangename verassingen neig ik toch naar een goede beoordeling.

Boven Gemiddeld.

avatar van Brabants

Brabants

• 2026 berichten

Bleeder is een krachtige film omdat het meerdere plotjes naadloos samen laat gaan. De strubbelingen worden sterkt weergegeven. Goed acteerwerk, goede regie, sterke film!