Bleeder (1999)

Denemarken
Drama / Thriller

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Kim Bodnia, Mads Mikkelsen en Zlatko Buric

Leo woont samen met zijn vriendin Louise. Als Louise hem vertelt dat ze zwanger is, knapt er iets in Leo. Hij beseft zich dat hij niet in staat is de verantwoordelijk te dragen en wordt daardoor mateloos ontevreden over zichzelf. Hij wordt steeds agressiever en kan zijn woede geen stem geven. Alleen geweld, terwijl hij dat verschrikkelijk haat, spreekt duidelijke taal. Ook Lenny krijgt te maken met geweld, maar dan alleen in films. Hij valt voor de serveerster Lea, die droomt van een andere werkelijkheid.

Redelijke film waarin een man moeilijk omgaat met het nieuws dat zijn vriendin zwanger is en een andere man maar moeilijk contact maakt met vrouwen. Rauw gefilmd en een aantal gewelddadige scenes. Wel nogal langdradig, maar de film bevat ook een aantal vrij grappige dialogen en ook de referenties aan andere films zijn wel leuk.

avatar van TheBunk
Naast deze duistere exploratie van geweld – het belangrijkste werkgebied van Refn – biedt Bleeder ook een ingetogen liefdesverhaal. Het personage van Mikkelsen, Lenny, valt voor een meisje dat in de plaatselijke snackbar werkt. Lenny is een in zichzelf gekeerde autist die moeite heeft contact te maken met mensen, hij is geobsedeerd door cinema; het personage baseerde Refn op zichzelf. Het zijplot staat in schil contrast met het verhaal rond Leo en Louis. Beide mannen zijn a-sympathiek, maar toch zijn het ambivalente karakters die het in zich hebben om zowel held als slechterik te zijn. Ook visueel kan Refn zich, mede door een groter budget, wat meer permitteren. De camera zwaait avontuurlijk in de rondte.

Lees verder op Cinema Interruptus

avatar van Roger Thornhill
Mooie trieste vertelling die een stem geeft aan mensen die zich soms alleen maar via geweld kunnen uiten – niet mijn favoriete personages in films (laat staan in het "echte" leven), maar Refn maakt ze begrijpelijk en toegankelijk zonder neerbuigend te zijn. Dat de plotlijn van Lenny en Lea absoluut niet los van het verhaal van Leo, Louise en Louis staat lijkt me duidelijk: Lenny kijkt goed om zich heen en ziet hoe Leo ontspoort (let op Lenny's lichaamstaal tijdens de scène in het filmzaaltje wanneer Leo opeens met zijn revolver gaat zwaaien), en zijn toenaderingspogingen tot Lea en zijn (wellicht) vertrek bij de videotheek lijken me pogingen om uit het verstikkende wereldje van zijn vrienden te breken (en te stoppen met het dieet van extreme films?). De moeite die hij zich bij Lea getroost (eerst niet komen opdagen bij hun afspraakje, daarna haar toch weer opzoeken) deden me sterk denken aan het ontroerende slot van Delbert Manns Marty (1955). Groots geacteerd door Bodnia, Mikkelsen is zelfs nog iets beter. Grappig, aangrijpend, rauw en ontroerend, beklemmend zonder zo extreem claustrofobisch als bijvoorbeeld Pusher te zijn, een geweldige film.

avatar van de grunt
Die Fransen krijgen een prachtige remaster, helaas geen Eng subs