Snowtown (2011)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Justin Kurzel
met Daniel Henshall, Lucas Pittaway en Craig Coyne

Wanneer de 16-jarige Jamie voorgesteld wordt aan een charismatische man ontstaat er tussen hen een vriendschap. Naarmate de relatie groeit, krijgt Jamie steeds meer bedenkingen tegenover hem. Dan komt hij erachter dat zijn leven wordt bedreigd door zowel zijn loyaliteit jegens en zijn angst voor zijn nieuwe vaderfiguur...

avatar van Kakihara
Ziek en harde film.Boeiend van begin tot eind en goed geacteerd. Aanrader !

avatar van T-man
donker, hard, eigenlijk onvoorstelbaar dat dit waar gebeurd is, maar het is een aanrader. Ik zeg niet dat je deze perse gezien moet hebben want het doet wel wat met je.

avatar van bjerik76
deprimerende film waarin alles en iedereen in een neerwaartse spiraal terecht komen.

Ik zou eerst even op google het een en ander uitpluizen.
Er komen zoveel personen voor in het huishouden dat je al snel niet weer weet " wie wie" is, en wie wat voor relaties zij met elkaar hebben.
De namen worden amper genoemd.

Ik wist niet eens wie er ineens vermoord was, maar het bleken elke keer bekende te zijn die je eerder in de film zag ??

Dit haalde wel de score naar beneden.
ook het eind was heel onverwacht.
Je zit midden in de film, en ineens krijg je tekstueel te lezen hoe het verder met iedereen af liep.
het was al een lange zit, maar dat had dan wel ingekort kunnen worden om het eind ook in beeld te kunnen brengen,

3 sterren voor het acteren, dat was behoorlijk goed.

avatar van JohnnyRehab
Hele nare sfeer in deze film. En dan te bedenken dat het ook nog waar gebeurt is.
Niet even "gezellig een filmpje" voor de zondagmiddag.

avatar van mikey
Deze film kan ik niet afkijken.. te vreselijke beelden en ranzigheid zoals onsmakelijke diners van eierdooiers en afgehakte koppen van kangoeroes en zo...

avatar van tattoobob
Pittig filmpje hoor.......niet voor gevoelige kijkers!!!!
Sommige stukken vond ik wat traag en niet boeiend vandaar 3.5 ster anders had ik hem meer gegeven!!!
Aanrader

avatar van Passiebloempje
Echt een goede film kan ik het niet noemen, er zaten veel trage stukken in en (zoals al eerder werd aangegeven) soms wat het moeilijk te volgen omdat ik niet meteen doorhad wie wie nu eigenlijk was.
Er zitten een aantal misselijkmakende scenes tussen, niet aan mij besteed, ik ben hier te gevoelig voor.
Het feit dat het een waargebeurd verhaal is maakt het voornamelijk indrukwekkend, denk ik. De acteerprestaties vind ik trouwens zeker goed. Maar het is een verschrikkelijk deprimerende film die je beter niet kan gaan kijken voor het slapengaan (zoals ik nu), want ik denk dat het niet erg gezellig gaat worden in Dromenland.
In z'n geheel geef ik de film een 3.

avatar van Brabants
Film met een nogal deprimerende sfeer, waarin een zwakzinnig gezin in aanraking komt met en wordt overheerst door een nogal morbide persoon. Deze persoon lijkt op het eerste oog een echte moraalridder, maar blijkt qua normen en waarden niet zo doorsnee te zijn als het op ethiek aankomt. Het acteerwerk is zeer goed en de zielloze gezinsleden tonen hun zwakheden op een verbluffende manier. Dit waargebeurd stukje drama is dan ook uiterst triest te noemen, en qua film hierin zeker geslaagd.

avatar van Oliveri
Zeer rommelige film ,voor mij onduidelijk wie nu wie was. Na 30 minuten opgegeven met kijken, zonde van de tijd.

avatar van Vascago
Aardige film. Zeer deprimerend, maar met goed acteerwerk, mooie beelden en een goede soundtrack. Er had wel wat meer ingezeten nog denk ik, maar al met al vond ik het heel aardig.

avatar van wendyvortex
Degene die de film nog moeten gaan zien even een tip: lees je van tevoren even in betreffende de Snowtown Murders, 4 daders, 2 medeplichtigen en 11 slachtoffers waarvan een gedeelte ook weer gelinkt is aan de daders en iedereen verschijnt maar in beeld zonder duidelijke introductie dus enige voorkennis is zeer aan te bevelen. Grandioze fout, in ieder geval buiten Australië waar het verhaal bekender zal zijn.

De film zelf heeft de benodigde grimmigheid en is zeer goed geacteerd. Groepje pedofielen-hunters dat hun werkterrein ook uitbreidt naar homoseksuelen (hoewel één van de daders zelf ook homo is), gehandicapten en de familie.
Niet geschikt voor de gevoelige kijkers.
Jammer van de afwezige zijnde karakter-introducties want dat kost de film een vol punt.

broncode
Een van de betere serialkiller films van de laatste jaren.
Sterk acteerwerk ,vooral van 'John bunting' henshall die je de rillingen over het lijf bezorgd
Een nadeel is dat de film af en toe in kakt, maar als je beseft dat het gebeurd is op waargebeurde feiten mag je van een topper spreken.

avatar van DarlingDionne
Wow, wat rauw en hard en troosteloos en en en... heb er de juiste woorden niet voor. Deze heeft erin gehakt bij mij. Kende de zaak van tevoren al een beetje en dat hielp wel. Het was wel wat warrig maar dat is ook niet zo gek, zoveel daders en betrokkenen en veel random slachtoffers ook, die gewoon de pech hadden uitgekozen te worden. Als alles helemaal uitgelegd moest worden hadden ze er een miniserie van moeten maken vrees ik en ik denk niet dat een gezond mens dat vol kan houden, zoveel ellende in een serie gepropt. Ik had al moeite met de 2 uur. Maar dat wil wel zeggen dat het een prima film is want ik kijk best veel (real) crime... Toch heb ik een paar x even op pauze moeten drukken. Even met mijn poezen kroelen en weer verder. Dus het beste is om je idd gewoon eerst even in te lezen over de zaak zoals hierboven wordt aanbevolen.

avatar van tattoobob
tattoobob schreef:
Pittig filmpje hoor.......niet voor gevoelige kijkers!!!!
Aanrader

Herzien....vind het nog steeds wel een tof filmpje.
Visueel wel tof....lekker deprimerend .
Acteerwerk is ook niet slecht....en die pittige scenes zijn nog steeds lekker recht voor z,n raap.

avatar van Insignificance
Kijk aan, concurrentie voor Michael Rooker. Daniel Henshall is de naam. IJzingwekkend figuur. Verschil met Henry is dat deze film het perspectief kiest van een kwetsbare jongen in een ellendig voorstadje. Een bleke film met een sinistere score, somber en treurig van toon. Henshall schijnt een van de weinige echte acteurs van deze cast te zijn, de rest bestaat uit locals. Nog een reden waarom het erbarmelijke sfeertje zo goed uit de verf komt. Kurzel maakt het je niet gemakkelijk met zijn achteloze narratief, blijft ver weg van goedkoop scoren, maar schetst zo wel een tragisch en ronduit onthutsend portret van een achtergestelde samenleving waarin een seriemoordenaar blijkbaar geruime tijd z'n gang kon gaan. Een bittere pil. Sterke film.

Matige film over een jongen die goed op kan schieten met de nieuwe vriend van zijn moeder. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een aantal gruwelijke moorden in Australië. Het verhaal en de personages zijn nogal rommelig, en het lijkt erop dat de film ervan uit gaat dat je al bekend bent met beiden. Een naargeestige sfeer en een paar beklemmende scenes.

avatar van leatherhead
Sterk, maar mist net dat beetje extra. Opmerkelijk dat ik nog nooit gehoord had van deze film, dit ligt immers wel in mijn straatje. Snowtown is over de gehele lijn gemeten een meer dan aardige film: het sfeertje is somber en deplorabel, het acteerwerk van met name Henshall geweldig.

Jammer dat de film verder nergens echt culmineert, de harde scenes wat aan impact ontberen, en het zaakje in de laatste pakweg 20 minuten wat teveel stuurloos aanmoddert. Maar boeien deed het zeker, al was het maar omwille van Henshall's ijzingwekkende vertolking van John Bunting. 3,0*.

avatar van Flat Eric
Wat een akelige film. En dat bedoel ik positief.
Een naargeestige sfeer met dito soundtrack en een goede white-trash cast.
De film verloopt traag maar is juist niet storend omdat de onderhuidse spanning daarmee dreigend aanwezig blijft.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Even inlezen over de Snowtown Murders maakt dat je de film beter kunt volgen.

avatar van missl
Interessant verhaal maar wat een rommelige film en daardoor moeilijk om doorheen te komen.

avatar van schenkowiets
Ontzettend saai en ik ben maar blijven kijken/wachten tot er bizarre dingen zouden gaan gebeuren maar er kwam niets. 1 moord heb ik geloof ik gezien en 1 teen nagel die uitgetrokken werd,als dat alles is waar de mensen zo een poeha over maken dan zou ik maar niet naar saw kijken of wolfcreek ofzo . En als je niet eerst ff uitvind via google hoe t verhaal in elkaar zit dan weet je idd steeds niet wie wie is,want alles is zo onduidelijk als de pest.

avatar van Warp
Deprimerend filmpje, alhoewel ik het toch een stuk duisterder had verwacht. Het helpt dan ook niet mee dat het verhaal aardig rommelig verteld wordt. Sommige personages waren mij wat onduidelijk, achteraf heb ik nog het een en ander opgezocht. Zeker naar het einde toe werd het voor mij lastig te volgen en soms wat saai. Maargoed, de film scoort dan ook het hoogst bij mij op de relatie tussen Jamie en John, die erg overtuigend is.

avatar van brucecampbell
Rauw, emotieloos, somber, kil...dat zijn de woorden waar ik aan denk na het kijken van deze film.
Soms staan deze woorden synoniem voor een film die je beklijft en aan je blijft plakken, maar spijtig genoeg is dat niet het geval hier.
Het had zoveel beter kunnen zijn, maar de regisseur koos een andere weg.
Vrij rommelig gefilmd allemaal en veel te lang.
Dit soort waargebeurde feiten moeten je bij het strot kunnen pakken en dat lukt maar in één scene.
Wel een uitstekende rol van Daniel Henshall.

avatar van umbra
Drama vh harder soort met een zeer mistroostig karakter en blijkbaar gebaseerd op de gelijknamige moorden die tussen 1992 en 1999 plaatsvonden in Australië. Alleen al die mensen en de setting, puur op zicht, geeft al weinig hoop op wat vreugde en dat gevoel groeit nog sneller, van zodra we John (Daniel Henshall) aan het werk te zien krijgen, als, toch wel de sadistische maniac. Film houd dat zeer mistroostige karakter vast tem het eind. Ik vond dit toch wel meer dan aardige film, maar net iets te langdradig en mits wat harder doorduwen had deze een 8/10 gekregen. Nu denk ik dat deze, voor de die hard disturbing-fan, net te weinig is om echt top te zijn en vr de brave kijker, te rauw.