Cat-Women of the Moon (1953)

Alternatieve titel: Rocket to the Moon

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Arthur Hilton
met Sonny Tufts, Victor Jory en Marie Windsor

Vijf astronauten worden voor een wetenschappelijke missie naar de achterkant van de maan gestuurd. Ze ontdekken dat ze daar gewoon kunnen ademen en dat de omgeving bewoond wordt door knappe vrouwen in strakke pakjes. Helaas hebben de vrouwen niet veel goeds voor met de astronauten en willen ze hun schip stelen.

avatar van otherfool
Hoewel ik dol ben op dit soort films stelt het geheel qua verhaal en acteerwerk natuurlijk he-le-maal niks voor. De ene onlogische actie of bizarre opmerking wordt in rap tempo op de volgende gestapeld, wat een enorm suffe film oplevert. Maar echt boos kan ik op dit soort werkjes nooit worden...

1,5*.

avatar van wendyvortex
Altijd gedacht dat vroeger in de Speelfilmencyclopedie stond:
"Je hebt niet geleefd voor je de cat-women hun dansje hebt zien doen".
Maar bij nadere bestudering bleek dat er helemaal niet bij te staan!
Maar goed...Er zit een dansje in!!
Geweldige maan-decors in deze film, maar dan moeten ze weer zonodig in grotten en ondergrondse steden bivakeren.
De raket is overduidelijk nep en de overige special FX bestaan uit een brandblusser (om de atoomreactor mee uit te blussen) en een meteoriet (Bukken!!!).
Bij vlagen aardige drive-in-nonsens, maar het duurt nogal even voor de film op gang komt (en die duurt dus maar 64 minuten).

avatar van wendyvortex
Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de quote betrekking heeft op "Fire Maidens From Outer Space".
Binnenkort dus op het programma.

avatar van baspls
Soundtrack van Elmer Bernstein

avatar van joolstein
“You’re too smart for me, baby — I like ’em stupid!”

Tja, typische jaren '50 spul, oorspronkelijk opgenomen in 3D, maar degene die ik heb bekeken, was in 2D. Het is, denk ik, een van de onbekwame sciencefictionfilms die toen werden gemaakt. De grote nadruk van dit soort films werd gelegd op 'traditionele' familiewaarden en vrouwelijke gehoorzaamheid, het was ook maar niets, zelfs bedreigend, van die vrijgevochten vrouwen. Wat ze nodig hebben, is een stoere Amerikaanse man dan beseffen die vrouwen zich wel dat het leven zoveel aangenamer is. En degenen die zich niet laten overrompelen door deze Adonis uit Hollywood (vaak aan drank zijnde B-acteurs van middelbare leeftijd) worden eenvoudigweg gedood.

De film opent met vijf astronauten in wat op het eerste gezicht lijkt op een kantoor of laboratorium, maar blijkt de controlekamer van een ruimteschip te zijn. En wat doe je als vrouw als je net uit je cryoslaap kom? Juist het eerste wat je doet is je uittrekken om vervolgens een spiegel en kam te pakken.Lang leve stereotypen. Het is dus een van de hoofddoelen van de film om te laten zien hoe verschrikkelijk een door vrouwen geleide samenleving wel niet zou zijn!

En zoef je met de eerste raket naar de maan dat gaat dat uiteraard mis. Het eerste dat opvalt is dat de astronauten niet gewichtloos zijn. Een razende meteoor treft het schip en breekt de salpeterazuurtanks. Gelukkig wisten de ingenieurs dat het opslaan van bijtende vloeistoffen gevaarlijk is en monteerde een handig waarschuwingslampje "salpeterzuur lekt" Waarna de dappere copiloot met een CO2-brandblusser het zuur dooft!

Na op de maan nog een meteoriet; Bukken! tegen te komen wordt de mannelijke fantasie algauw werkelijkheid. Een samenleving van mooie vrouwen (in nauwsluitende sexy zwarte pakjes) zonder mannen in de buurt. Welke man wil dat nu niet? De Kattenvrouwen van de maan bezitten telepathische invloeden die alleen werken op vrouwen maar zijn niet in staat om namen te onthouden. Walt heet opeens Doug?

Oh, en de Kattenvrouwen voeren een dansje uit op de dromerige-charmante fluitmuziek van Elmer Bernstein (ja, DE Elmer Bernstein ). Een belachelijke dans. Niet om de astronauten te vermaken, want ze slapen allemaal (mensen slapen veel in deze film). Maar gewoon zonder aanwijsbare reden. Waarschijnlijk omdat het sexy had moeten zijn. Wat het niet is. De climax van de film is een voice-over?

Een sciencefictionfilm van 65 minuten is wel erg kort, wat hier een van de weinige goede dingen is die je erover kunt zeggen. Ook heb ik het vermoeden dat de film links en rechts decorstukken en sets leent. Niets past bij elkaar en het lijkt gewoon alsof de filmmakers alles hebben verzameld wat ze in een ateliermagazijn konden vinden. Hoewel het niet heel saai is, is de film wel dom en slecht.