Destination Moon (1950)

Sciencefiction

geregisseerd door Irving Pichel
met John Archer, Warner Anderson en Tom Powers

Een zakenman wil als eerste de ruimte in en regelt een expeditie, zodat hij de Russen voor kan zijn. De Amerikaanse astronauten vliegen ernaar toe en zetten een basis op, maar ze komen erachter dat ze mogelijk niet genoeg brandstof hebben om terug naar aarde te keren...

Meesterlijke film die, jaren vóór de echte maanlanding, heel dicht in de buurt komt van het echte werk. Kleine foutjes, zoals het feit dat de gewichteloosheid pas halverwege de reis op komt dagen, zijn door pure onwetendheid best grappig. Vooral het Woody Woodpecker filmpje is leuk bedacht. Ik vond het wel prachtig om te zien dat wanneer de raket eindelijk van de maan vertrekt, ze een ongelóóflijke rotzooi achter laten om op te kunnen stijgen..

Heeft een Oscar gekregen voor Beste Special Effects.

avatar van Vinokourov
De eerste SF-film van de jaren '50 en ook eigenlijk een van de eersten, zo niet de eerste, van het type "Raket-met-astronauten-gaat-de-ruimte-in". Het wordt hier nog dichtbij huis gehouden, men gaat namelijk naar de maan toe. Overigens heeft Destination Moon her en der een educatief karakter. Dat Woody Woodpecker-filmpje was bijvoorbeeld bedoeld voor een zo breed mogelijk publiek (jong & oud) denk ik. Het maakt de film alleen maar leuker eigenlijk .

avatar van wihu61
Hele aardige film die laat zien hoe de stand van zaken anno 1950 was. Vreemd dat ik nu meer weet dan de makers toen...
Tekenfilmpje doet sterk denken aan het tekenfilmpje in Jurassic Park 1 (meesterwerk trouwens).

avatar van Legan
Ondanks het vrij simpele verhaal en een paar schoonheidsfoutjes, is het uitstekend qua detail, realisme, effecten en decors. Maar de oppervlakkige stereotype personages en vooral het acteren halen deze film helemaal naar beneden.

avatar van SnakeDoc
Ik verplaats me een beetje in de tijdsgeest van de jaren '50, neem de gekleurde kauwgomballen maanpakken voor lief en zie een heel interessant verhaal over astronauten en hun reis naar de maan, geschoten en verteld op een manier zoals het jaren later bijna identiek zou plaats vinden.

Vind deze film ondanks het niet al te spectaculaire verhaal daarom toch erg knap en uiterst origineel voor zijn tijd.

Blij dat ik deze eindelijk op DVD heb kunnen bemachtigen!