
Phantom of the Opera (1943)
Verenigde Staten
Drama / Thriller
92 minuten
geregisseerd door Arthur Lubin
met Nelson Eddy, Susanna Foster en Claude Rains
De componist Erique Claudin wordt tijdens een schermutseling overgoten met brandend zuur en hangt nu rond in de catacomben van de opera in Parijs als spook. Hij wil de muziek die van hem gestolen is terugkrijgen en heeft een oogje laten vallen op de bevallige sopraan Christine
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=m0yLIsk7bxE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,4 / 6616)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)3.5*
de combinatie met lekkere humor en "horror" was wel lekker... en het gebaar van de phantom (lange neus en baard ding je weet wel) zit er bij mij en me vrienden nogsteeds in als er iets raars gebeurd

toch nog wel 4* voor claude rains
Van Leest is ook op het web te vinden: www.vanleest.nl
BASWAS
De beste Phantom verfilming vind ik nog steeds de 1925 versie met Lon Chaney, Sr. maar ook deze film (in sprankelend technicolor) is een genot om te zien. 3,5*
1,5*
Voor diegenen die opera niet zo je dat vinden - en daar hoor ik toe - is de film sowieso al minder, daar de muziek, met hoofdrollen voor gierende sopranen en brommende baritons, nogal alomtegenwoordig is.
Ik zag deze film als onderdeel van de 4DVD Monsters Collection van Legacy en kan melden dat je voor iets dat ook maar enigzins bij horror in de buurt komt, toch echt elders moet zijn.
Een beetje een showfilm met veel kostuum en veel gezang - nogmaals, leuk voor de liefhebber, maar niet voor mij.
1.5 ster voor de moeite.
Het theaterwereldje en de daarbij behorende sfeer zit goed in de film, daarbij komt ook nog eens de tamelijk goede opera en je hebt een interresant stukje film over het parijse theater. Het fantoom lijkt dan ook een beetje een zijverhaaltje te worden, en dat is een punt waar de film uitglijd.
3,5*

Phantom of the Opera is onderdeel van de Classic Monster Collection van Universal, maar valt toch een beetje buiten de andere titels zoals Frankenstein, Dracula en The Invisble Man. Desalniettemin is het een onderhoudende film die het welbekende verhaal leuk weet te presenteren. Goede rol ook van Claude Rains die het Fantoom op een overtuigende wijze weet neer te zetten. Waar ik me bij deze film wat aan ergerde waren de operaopvoeringen, die iets te vaak en te lang aanwezig waren, en de lelijke inkleuring van de film.
lelijke inkleuring? Technicolor is fantastisch!!!!!
NB ik bedoel de 4DVD Classic Monsters Collection van Universal.
Ja die heb ik ook! Geweldige box. Phantom of the Opera is ook een leuke film. Het verbaasde me dat hij in technicolor was, ik ging uit van z/w. Dat was dus sowieso al een voordeel. De horror is inderdaad ver te zoeken hoewel de film wel zijn spannende momenten heeft (de kroonluchter!). Ik ben ook geen operafan, maar ik had niet zoveel moeite met de operazang die nogal naddrukkelijk aanwezig is, op een paar onnatuurlijk hoge uithalen van de dame in nood na. Ik snap dat dat voor een aantal mensen een dooddoener kan zijn. Die mensen raad ik dan ook maar aan om de Chaney versie uit 1925 te kijken, die ook niet verkeerd is. Ik vond deze wat aangenamer qua tempo en sets. Het spook kan dan weer niet ge-evenaard worden, maarja, Chaney he...
In deze film (van 1 jaar na Casablanca) speelt hij de titelrol, maar hij krijgt pas de derde acteer-credit. Dat zegt misschien al genoeg. Rains-liefhebbers komen hier geheel niet aan hun trekken. De scènes met Rains (als componist én als fantoom) zijn leuk en dynamisch, maar de rest is weinig soeps, heel weinig soeps zelfs. 't Is niet voor niks die opera in de titel. Het begint al taai en de film is doorspekt met langdradige operascènes. Kijk maar eens op de klok bij het kijken. Na vijftig minuten is er vrijwel niets noemenswaardigs geweest (zelfs de zwavelzuur scène is mager) en zit je weer met opera en een hoop jeremiërende lieden opgescheept. Sowieso alleen maar vervelende mannen in deze film verder. Van die lui die je in het echte leven nooit hoopt tegen te komen en die alleen lopen te zeiken, zeuren en lanterfanten aan het Engelse hof of een Frans operagebouw. Zoiets.
Ik heb nog wel wat in Rains' oeuvre zitten grasduinen. Hij kreeg vier Oscar nominaties. Niet geheel verrassend uitsluitend als supporting actor - zelfs als hij de titelrol vertolkt (zoals hier, maar ironisch genoeg ook in The Invisible Man) is hij nauwelijks in beeld. Die Oscar-bijrollen zijn naast Capra's Mr. Smith... (waar hij bij mij nu niet bepaald is blijven hangen), Casablanca en Notorious ook voor Mr. Skeffington. Een film die ook binnenkort bekeken zal worden - daar heb ik wel weer verwachtingen van - ook daar is het de titelrol die blijkbaar in werkelijkheid de bijrol is (en zo ook in Here Comes Mr. Jordan)... Story of his life blijkbaar.
Er zijn nog meer problemen. Zo was het me allemaal iets te kleurrijk. Dit verhaal leent zich eigenlijk het meest voor zwart-wit en de fleurige aanpak hier is sowieso niet de beste. Buiten dat om ziet het er allemaal prachtig uit, overigens, met mooie sets (onder andere uit de eerdere verfilming met Chaney), kostuums en vloeiende, elegante camerabewegingen die dan wel weer passen bij het verhaal. De verandering van focus in het verhaal pakt ook minder goed uit, omdat de andere hoofdfiguren niet bijzonder aanspreken. De twee mannen worden vooral gebruikt voor humor, want aanvankelijk nog wel leuk is, totdat je begint te merken dat dit tot vervanging dient van de horrorscènes. Om nog maar te zwijgen van de keuze om meer schermtijd te besteden aan de opera's dan aan de acties van de Phantom. Dat de opbouw naar de climax en het uiteindelijk einde afgeraffeld aanvoelen helpt ook niet bepaald mee.
Toch kan ik er nog wel een krappe voldoende aan kwijt. Dit is niet bepaald een versie van The Phantom the Opera die het verhaal echt eer aan doet, maar op zichzelf is hij nog wel vermakelijk, met uitzondering van tijdens de operascènes (ik begin me overigens zo langzaam af te vragen of ik ooit zal begrijpen wat de aantrekkingskracht van opera's precies is). De sets maken het een en ander goed, maar het is de toch wel bezielde Claude Rains die dit nog net red van de ondergang. Een essentiële horrorfilm uit de oude doos zou ik het echter niet noemen.
3*
NB ik bedoel de 4DVD Classic Monsters Collection van Universal.
Vooral de vele muziek momenten beginnen naarmate de film vordert heel erg vervelend te worden. Daarentegen staan die in contrast met de goede regie, prachtige sets en het erg goede spel van Rains. Na The Invisible Man weer een erg memorabele rol. Dan is er ook nog Technicolor. Die komt helaas nergens goed uit de verf en zorgt er voor dat het er erg lelijk uit gaat zien. Nee wasniet helemaal mijn ding in deze film.
Verder nog een aantal leuke sterke momenten, waarbij zeker de climax erg goed is. Helaas verder wat oninteressant en begint Phantom of the Opera door de vele muziek/opera behoorlijk op de zenuwen te werken.
Vooral de agent en de met hem concurrerende operazanger zijn voor tegenwoordige begrippen behoorlijk stoffige, gedateerde personages.
Het 'spook' komt wel overtuigend over in diens meest iconische uitdossing. De onthulling op het einde mist echter het shockeffect. De make-up is wel goed gedaan, maar gewoonweg niet angstaanjagend genoeg. Dat deden ze in de silent versie een stuk beter als ik de fotos zo zie in het bij de boxset horende boekje.
Voor tegenwoordige begrippen een haast cartooneske vertoning van het klassieke verhaal, maar hij weet hier en daar nog best te vermaken.
Ik heb een bloedhekel aan opera. Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen hier naar kunnen luisteren, laat staan een verhaal kunnen volgen. De oubollige sfeer is ook een dingetje waar ik maar moeilijk mee kan omgaan. Nu is de film volledig in kleur te bewonderen, waardoor de mottenballenlucht van oude meubels de woonkamer in lijken te komen. De film zit zo vol met lelijke, kitscherige decors dat mijn ogen ervan prikte. Sfeervol, maar alleen voor de liefhebber.
The Phantom of the Opera bevat veel dingen, waarvan horror het minste is. Het gaat vooral om romantiek, gecombineerd met kinderachtige humor. Het spook is verliefd op Christine, evenals de met Zorro-snor beplakte Anatole en Daubert. Vooral die laatste twee zijn daardoor elkaars concurrent en lijken maar niet met elkaar door één deur te kunnen. Ook laten ze elkaar nooit uitpraten. Bij de derde keer rolde ik wederom van de bank van het lachen, maar werd al snel rechtop gebeukt door de luidruchtige operastemmen alsof ze met hun ballen tussen een bankschroef hingen.
Want er is véél opera, het beslaat misschien de helft van de film. Het enige pluspunt wat geluid betreft was de stem van Claude 'Invisible Man' Rains. Fijn om die weer te horen, acteert ook wel redelijk. Het spook is echter een slechte creatie met een wel erg pover masker. Er gaat geen enkele dreiging van uit. Er vallen een paar doden, maar ik heb geen druppie bloed gezien. Jammer dat alles offscreen gebeurt. Nee, dit was eigenlijk stiekem echt helemaal niks.
Ik denk Universal's slechtste horrorfilm, een verschrikkelijke zit. Ik heb deze klassieker erg lang laten liggen vanwege het onderwerp wat me niet ligt, maar aangezien hij in de Universal Horror box zit en het enige historische waarde heeft moest ik hem toch een keer bekijken. Het is ook de eerste verfilming die ik zie van het verhaal, en ook de laatste.
Ik heb een bloedhekel aan opera. Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen hier naar kunnen luisteren, laat staan een verhaal kunnen volgen. De oubollige sfeer is ook een dingetje waar ik maar moeilijk mee kan omgaan. Nu is de film volledig in kleur te bewonderen, waardoor de mottenballenlucht van oude meubels de woonkamer in lijken te komen. De film zit zo vol met lelijke, kitscherige decors dat mijn ogen ervan prikte. Sfeervol, maar alleen voor de liefhebber.
The Phantom of the Opera bevat veel dingen, waarvan horror het minste is. Het gaat vooral om romantiek, gecombineerd met kinderachtige humor. Het spook is verliefd op Christine, evenals de met Zorro-snor beplakte Anatole en Daubert. Vooral die laatste twee zijn daardoor elkaars concurrent en lijken maar niet met elkaar door één deur te kunnen. Ook laten ze elkaar nooit uitpraten. Bij de derde keer rolde ik wederom van de bank van het lachen, maar werd al snel rechtop gebeukt door de luidruchtige operastemmen alsof ze met hun ballen tussen een bankschroef hingen.
Want er is véél opera, het beslaat misschien de helft van de film. Het enige pluspunt wat geluid betreft was de stem van Claude 'Invisible Man' Rains. Fijn om die weer te horen, acteert ook wel redelijk. Het spook is echter een slechte creatie met een wel erg pover masker. Er gaat geen enkele dreiging van uit. Er vallen een paar doden, maar ik heb geen druppie bloed gezien. Jammer dat alles offscreen gebeurt. Nee, dit was eigenlijk stiekem echt helemaal niks.