• 10.514 nieuwsartikelen
  • 8.961.077 stemmen

Invaders from Mars (1953)

Sciencefiction | 78 minuten

Genre: Sciencefiction

Geregisseerd door: William Cameron Menzies

Met onder meer: Jimmy Hunt, Helena Carter en Arthur Franz

Gesproken taal: Engels

Plot Invaders from Mars

"NATURAL or SUPERNATURAL?"

Kleine David ziet 's avonds achter de heuvel bij zijn huis mysterieuze lichten. Als later ook nog alle volwassenen in het dorp zich vreemd beginnen te gedragen, roept kleine David de hulp in van dr. Blake.

David Maclean

Police Chief A.C. Barrows

Army Sgt. Rinaldi

avatar van Sea

Sea

Uit nostalgische overwegingen toch nog 3,5*.

avatar van jay73

jay73

Wat me nog bijstaat van deze film, is dat de marsmannetjes een snee in de nek achterlieten bij hun slachtoffers.

Voor de kostuums had deze film absoluut een Oscar verdiend

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

De remake vond ik ook wel aardig.

avatar van Jos2

Jos2

De remake sucked. Deze was aardig. Jammer van het einde.

avatar van mazdalfa

mazdalfa

Prima film in zijn genre. Mensen vergeten dit soort films nogal eens in de juiste tijdgeest te zien: De Koude Oorlog, de jacht op de Communisten door Senator Joe McCarthy.

In dat kader geeft de film een duidelijk beeld van hoe er begin jaren 50 werd gedacht over "vreemdelingen".

De remake van Tobe Hooper raakt kant noch wal. Enige leuke aan die film is dat het jochie uit het origineel in de remake de politiechef speelt.

Maz

avatar van Toby

Toby

Hoera, ik ben dol op 50/60's paranoia sci-fi!! Maar wat een rare tijd, drie uur 's-middags... hebben die Britten vakantie ofzo?

Dat wordt dus de video instellen!By the way, hallo allemaal ik ben nieuw hier.

avatar van ichi

ichi

Leuke sfeervolle film, die van Hooper heb ik nog niet gezien. Uit die jaren is The thing ook erg leuk en die remake is dus echt wel tof, meer expliciet en minder diep, wel bruuuut!

avatar van neo

neo

zoals maz al aan gaf is de film juist zo interessant omdat deze film inspeelt op de angsten van mensen tegen het onbekende, zoals dat in de jaren 50 was met de communisten. 3.5 sterren

avatar van Baggerman

Baggerman

Deze film gezien toen ik nog een klein jochie was en hij maakte toen indruk. Ik begon me (destijds, ik was maar een kind!) al helemaal voor te stellen dat dit mij zou kunnen overkomen en wat ik in de hoofdpersoon zijn plaats zou doen. Vooral het duistereeinde vond ik destijds wel apart.

Schijnt ook een favoriete film van Steven Spielberg te zijn....

4* (ook mede uit nostalgische overwegingen)

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Dat einde gaf een toch lelijke nasmaak... Daarbij heeft het ook niet helemaal de tand des tijds doorstaan, veel stock footage is er gebruikt en het verschil tussen dag en nacht blijkt ook niet altijd even helder. Het positieve daarentegen is het concept dat het hele griezelige verhaal vanuit dat jochie wordt beleefd. Het neigt richting horror zowat en ik kan me voorstellen dat menig kind in de jaren '50 slapeloze nachten heeft gekregen door deze film.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Op pure nostalgie kan een mens niet overleven maar deze verdiend absoluut een goed plekje in de kast. Herzien leert dat de film behoorlijk gebeten is door de tand des tijds. Maar wat nog steeds staat als een huis is de mooie maar enge sfeer. Een behoorlijke blauwdruk. Redelijk.

avatar van Nephilim

Nephilim

Ik hou wel van dit soort films maar ondanks dat ie entertaining was niet 1 van mijn favorieten.

Hij is me iets te family friendly.

avatar van mipha

mipha

Baggerman schreef:

Schijnt ook een favoriete film van Steven Spielberg te zijn....

4* (ook mede uit nostalgische overwegingen)

je haalt de woorden uit mijn mond, helemaal mee eens.. als kind flink van wakker gelegen.. die kruisjes in je nek....

avatar van Joek

Joek

Jeugdsentiment!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Ergens te vergelijken met Invasion of the Body Snatchers. Hoewel het best leuk in elkaar steekt, blijft de film uiteindelijk toch een beetje te familievriendelijk naar mijn zin. De film heeft zeker wel zijn spannende momenten maar echt eng zal het niet worden. Ook was het mij niet duidelijk wat die marsbewoners nu precies hun bedoeling was mensen te brainwashen en criminele activiteiten te laten doen. Het einde vond ik ook een beetje raar, niet duidelijk wat men hier precies mee wilde vertellen of bereiken. Had het jongetje nu alles gedroomd of was hij nu gedoemd om alles in een oneindige loop te beleven? . Aan de andere kant wel knap dat de makers gingen voor een minder conventioneel einde zeker voor die tijd.

avatar van joolstein

joolstein

Tja het is de eerste UFO/alien-film die in kleur werd uitgebracht. En daar is dan ook alles mee gezegd. Verder vond ik het maar een soort Disney met een te laag budget. De horror komt van een buitenaardse invasie die ertoe leidt dat de lokale bevolking onder hun controle komt. Maar men kiest er dus voor om de film te vertellen vanuit het perspectief van een kind. Het maakt de film zoetsappiger dan gewoonlijker uit de jaren 50. Tja en dan helpt het twist-einde met is allemaal een droom ook niet! Al las ik dat de Europese versie anders eindigt (zelfs een stuk beter!) Ondanks de korte speelduur van 78 minuten is het midden opgevuld met een flinke hoeveelheid stockbeelden van militaire manoeuvres. Wat er dus rest zijn in de climax een stel cheesy beelden van de groene gemuteerde voetsoldaten en het lichaamloze hoofd van de Mars-overlord. Deze SF-film heeft in de loop der jaren zijn charme.. zo goed als verloren.

avatar van Brix

Brix

• 19229 berichten

Nieuwe release van Nederlands label Ignite films >

Ignite Films | Classics for the Future - ignite-films.com

avatar van John Milton

John Milton

Toch wel een andere film dan ik verwacht had aan de hand van de titel en poster. Bij vlagen best hilarisch, want de theremin cheese en overacterende kindjes zijn hier nooit ver weg! Dit was meer een titel geweest voor een avond met bier erin, dan tijdens een rustige dag.

avatar van thunderball

thunderball

Ik kocht een paar maanden geleden de Amerikaanse 4K en heb er toch wel weer van genoten na... ik gok... veertig jaar. Nostalgie speelt hierbij wel een belangrijke rol. Ooit de film op een zondagmiddag op de Belg samen met mijn moeder zitten kijken en ik herinner mij dat wij hem toen reuzenspannend vonden. Het is natuurlijk ook eigenlijk een kinderfilm.