• 15.811 nieuwsartikelen
  • 178.341 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.099 gebruikers
  • 9.377.434 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

59. Fanxiao (2019)

102 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 110

Subgenre: 94. Video Game Adaptation Horror

Themaklassement: 49 punten

Eigen rating: 2,0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/xtCjSzqGLhb0oEiclJUyDApQHR2.jpg

Het ziet er allemaal sfeervol uit en de makers doen duidelijk een poging om een goed verhaal neer te zetten, maar Fanxiao komt vooral wat saai voor de dag. Online staat de film hoog aangeschreven in de lijstjes van het desbetreffende themaklassement, maar ik vond het ongeveer even interessant als de luie videospelbijdrages van Uwe Boll. Uiteraard is dit net wat kwalitatiever, maar niettemin een stuk minder boeiend en vooral vermoeiend om uit te zitten.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

60. Hangar 10 (2014)

83 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 112

Subgenre: 74. Sci-fi Horror

Themaklassement: 50 punten

Eigen rating: 1,5*

https://play-lh.googleusercontent.com/proxy/ZLqnUYF0gGS7KRhB9ccSbKxc3QJ0aAQ665KGc6cd_TS1fnKIhFHkJE_Xr8mowcioGZ1SpG9fy-PRJnKHcSa4vcVD648k0XgrKCRnHtl8flpm1z9VVgRChumxkw=s1920-w1920-h1080

De makers nemen flink de tijd om duidelijk te maken wat er in Hangar 10 nu eigenlijk aan de hand is, terwijl de clou min of meer in de poster al wordt weggegeven. Het acteerwerk is nogal lamlendig en het duurt allemaal gevoelsmatig een eeuwigheid, maar de slotfase brengt een aantal degelijke effecten en de opzet is verder ook prima. Helaas is de film dat zelf allesbehalve en komt vooral oninteressant voor de dag.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

61. Cannibal Ferox (1981)

93 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 114

Subgenre: 95. Video Nasty Horror

Themaklassement: 51 punten

Eigen rating: 1,0*

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/3wm2aIKLBCUYmv7bM6EbIR8cghP.jpg

Krakkemikkige en amateuristische film die vooral de controverse opzoekt voor de marketing en niet de kwaliteit. Wat een triestigheid was me dit zeg, waarin een stel onsympathieke en oninteressante personages het aan de stok krijgen met een stel kannibalen. Ferox kent min of meer hetzelfde verhaal als Holocaust, met als voornaamste verschil dat het er allemaal nog lelijker uitziet. De makers kiezen bovendien voor een wat conventionelere aanpak, waardoor het alleen maar duidelijker is dat de praktische effecten er niet al te best uitzien. Vile is het allemaal wel, maar dat ligt dan vooral aan het idee en niet de uitwerking.

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

14. Peeping Tom (Film, 1960)

FTV

Puntentotaal = 26 + 2 = 28

Deze film werd me aanbevolen door een algoritme van een filmsite. De site opperde 'You might also like Peeping Tom'. De site had het helemaal juist. De film heb Ik met alle plezier bekeken.

We leren de moordenaar kennen als een gekwelde man. Hij vertelt graag verhalen door middel van films. Zo heeft hij op zijn kamer rekken vol met zelfgemaakte films. Een van die dingen die hij graag registreert zijn doodsangsten. Hij realiseert dit beeld door iemand met een mes, die in de voorste poot van zijn camerastatief verstopt zit, te vermoorden terwijl de camera draait. Dit zorgt voor een extra dimensie in de film door ook het perspectief het wapen in beeld te brengen. Verder leren we via oud beeldmateriaal dat zijn vader er ook vrij onnatuurlijke hobby's had. De vader heeft een aantal traumatische gebeurtenissen van de filmmaker gefilmd. Dit deelt de filmmaker uiteindelijk met een huisgenoot voor wie hij meer gevoelens begint te ontwikkelen.

De eerste moord gaat vrij vlug en dient als openingsscène van de film. De tweede moord is iets uitgebreider. Hier zien we hoe de filmmaker bezig is met het opzetten van het ideale plaatje in een filmstudio. Het lichaam verstopt hij ergens op de set, wat later een vrij Hitchcock-achtige scène oplevert. De derde gaat zeer vlug. Het wordt donker en het kwaad is al geschied. Tijdens de finale filmt de filmmaker zijn eigen dood met bijbehorende angst.

Ik vind het een vrij naargeestige film om te zien. Dit was een goede aanbeveling van het algoritme. 4*

oup

• 588 berichten
  • 3194 stemmen

16. Isle of the Dead (1945)

71 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 32

Subgenre: 57. Mystery Horror

Themaklassement: 16 punten (complete subgenres 2, 7, 8, 11, 12, 14, 24, 27, 31, 35, 39, 57, 64, 79, 98, 100)

Eigen rating : 3,0*

Veel geblaat, weinig wol. Zo kun je deze film wel aardig samenvatten. Het sfeertje en de acteerprestaties zijn best in orde (zeker Karloff speelt een goede rol), maar regisseur Mark Robson is vergeten om er ook nog een interessant geheel van te maken. Spanning is ver te zoeken, pas de laatste 10 minuten veer je een klein beetje op omdat er wat 'spooky' scènes zijn. Een 2,92 gemiddeld op MM. Daar sluit ik mij wel bij aan en rond deze af naar een zeer nipte 3,0.

17. Häxan (1922)

104 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 34

Subgenre: 77. Silent Horror

Themaklassement: 17 punten (complete subgenres 2, 7, 8, 11, 12, 14, 24, 27, 31, 35, 39, 57, 64, 77, 79, 98, 100)

Eigen rating : 3,5*

Häxan is één van de films die al jaaaren op de lijst staat. Ondanks de notering in liefst 17 ICM-lists, was het er gek genoeg nog nooit van gekomen. Dat is ook weer zo mooi van deze horrorchallenge om eindelijk dit soort werkjes eens te bekijken.

Deze film is lastig te categoriseren. Het is een documentaire, horror en fantasy ineen verdeeld in zeven hoofdstukken.

Het eerste hoofdstuk is wel echt even keihard doorbijten. Met een aanwijsstok krijgen we geschiedenisles over hekserij door de eeuwen heen. Gelukkig komt de vaart er dan iets meer in vanaf hoofdstuk 2. In plaats van kijken naar plaatjes zijn er nu bewegende beelden.

Ik moet zeggen, per hoofdstuk gaat het niveau omhoog. Er zitten een aantal pareltjes van scènes in. En je weet ook waar Dreyer inspiratie vandaan heeft gehaald voor zijn meesterwerk La Passion de Jeanne d'Arc (1928) van zes jaar later. De fraaie close-up beelden van de biechtende heks voor de jury komen bijna 1-op-1 terug in die film. Blij om deze ein-de-lijk eens gezien te hebben!

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

15. A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (Film, 1985)

16. Hospital Massacre (Film, 1981)

Beide FTV

Puntentotaal: 28 + 4 = 32

A Nightmare on Elm Street 2: Na jaren alleen het origineel te hebben gezien, heb ik een keer het vervolgdeel aan geslingerd. En ik moet bekennen: ik had erger verwacht. Het is me redelijk meegevallen. De film kiest voor een andere aanpak dan het origineel. In plaats van een groep jongeren te treiteren in dromenland, probeert Freddy in dit deel via een specifieke knul te handelen in de materiële wereld. Ik vind het een vrij logische stap na het verhaal van het eerste deel. Dit wordt ook best goed onderbouwd door middel van het gevonden dagboek van Nancy.

De uitvoering zelf ben ik minder over te spreken. Het geheel ontbreekt aan spanning. In dit deel wordt veel aandacht besteed aan het dagelijks leven van het gezin. We zien hoe verhuisdozen worden uitgepakt, hoe schroefjes worden aangedraaid, wat lessen op school, en wat gedans op jaren 80 muziek (oei). Deze zaken helpen het verhaal niet echt verder en slaan de spanningsboog plat. Het is ook niet filmtechnische leuk gemaakt, waardoor er ook niks bijzonders op mijn scherm is verschenen tijdens het kijken.

De film heeft zo zijn momenten. Vooral de twee scènes met de schoolbus waren wel vermakelijk. Hierdoor kom ik nog een krappe voldoende uit. 2,5*

Hospital Massacre: Gewoon iets willekeurigs opgezet met het trefwoord 'Massacre'. Ik ben van een koude kermis thuis gekomen.

In de openingsscène zien we een jongen en meisje met een trein spelen op Valentijnsdag. Een andere jongen laat een liefdesbrief op de stoep achter voor het meisje. Het tweetal lacht de liefdespoging uit waardoor de romanticus zich gekweld voelt en uit is op wraak. Tijdens deze scène proberen de filmmakers al geestig te zijn door een meisje op een vrij moordlustige manier een taart te laten aansnijden. De toon was voor mij al gezet.

Negentien jaar later moet een vrouw (het eerdergenoemde meisje) naar het ziekenhuis. Tijdens dit bezoek proberen de makers eenieder zo verdacht mogelijk maken. Een man (de coassistent) krijgt deze behandeling niet. En rara wie is de moordenaar. U raadt het al de coassistent. Het rara-wie-is-het spelletje vind ik een van de sufste drijfveren om spanning in een verhaal te brengen. Het houdt mij helemaal niet bezig.

Mensen verdwijnen links en rechts. De moordenaar wijzigt ondertussen wat medische gegevens van de vrouw, waardoor zij in een intensief behandeltraject belandt. Het personeel doet alsof er niks aan de hand is en zet de behandeling voort op basis van zeer merkwaardige testuitslagen. Natuurlijk moet er weer een uitgebreid lichamelijk onderzoek plaatsvinden, want de patiënt is een jonge vrouw. Stelletje amateurs. Net zo dodelijke als de moordenaar zelf.

Ik heb me groen en geel geërgerd tijdens deze film. 1,5*

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

62. Braid (2018)

82 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 116

Subgenre: 57. Mystery Horror

Themaklassement: 52 punten

Eigen rating: 2,5*

https://www.filminquiry.com/wp-content/uploads/2019/02/Braid-1.jpg

Zonder meer origineel en mysterieus, maar de makers sturen de actrices veel te veel richting karikatuur. Heb me de volledige film eigenlijk enorm zitten ergeren aan Sarah Hay en Madeline Brewer, waardoor Braid al vroeg een nogal vermoeiende zit vormt. Gelukkig zijn er wat mooie plaatjes en een hoop experimentele benaderingen vanuit de regisseuse. Imogen Waterhouse is bovendien een sterke actrice en weet als enige de balans van haar personage perfect te beheersen.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

63. Le Pacte des Loups (2001)

152 minuten (Director's Cut)

FTV (2). Totaal aantal punten = 118

Subgenre: 97. War Horror

Themaklassement: 53 punten

Eigen rating: 2,5*

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1400/0*YTr8PC1vmI5au5GW.jpeg

Heb de film uit een lijstje getrokken van het desbetreffende themaklassement, maar achteraf zat er weinig "oorlog" in. Nu heb ik echter al een film uitgezeten met een speelduur van 152 minuten, dus je moet het er maar even mee doen. Pfoe.

Verder een film met fijne plaatjes, genoeg sfeer en goed acteerwerk van de hoofdpersonages, maar aan de andere kant slechte effecten en romantische elementen die veel te oubollig worden uitgewerkt. Kreeg het idee dat de makers er zelf een enorme zin in hadden, waardoor het allemaal wel lekker luchtig blijft. Helaas wordt het naarmate de tweede helft vordert toch wat taaier, omdat Brotherhood of the Wolf daar de verschillende genres iets minder effectief bij elkaar krijgt.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

64. Strange Darling (2023)

97 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 120

Subgenre: -

Eigen rating: 3,0*

https://44.media.tumblr.com/b83e5f76c00f30fed32d6e7ebcb593cf/1aa5a3dee33019b8-12/s540x810_f1/85c92e2f01220f23bfef4e4ffbdbd9d05f8fb4f5.gif

Ik had de uiteindelijke insteek (mede door het spervuur aan positieve geluiden op het internet) eigenlijk al geraden, maar gelukkig weerhield dat Strange Darling er niet van om entertainend en onderhoudend voor de dag te komen. Effectief en vermakelijk genrewerk waarin Willa Fitzgerald een fenomenale acteerprestatie neerzet. Helaas voegt de regisseur daar verder niet al te veel aan toe, met vervelende geluidseffecten en veel te veel kabaal om een stabiele sfeerzetting of geslaagde spanningsopbouw mogelijk te maken. De film lijkt gevoelsmatig ook niet helemaal te weten hoe het moet eindigen, waardoor de finale een wat chaotische indruk achterlaat.

Shadowed

• 11414 berichten
  • 6715 stemmen

65. Altered (2006)

88 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 122

Subgenre: 23. Backwoods / Rednecks / Hillbillies

Themaklassement: 54 punten

Eigen rating: 1,0*

https://resizing.flixster.com/GMWKrcXNn7A5RPLWuu6YvTksbUw=/fit-in/352x330/v2/https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p159787_k_h10_ab.jpg

Sfeerloze en amateuristische drek (naar mijn optiek natuurlijk). Het is wat mij betreft ook niet mogelijk om hier een mooi plaatje van te vinden op het internet, dus voeg ik maar een stukje van de poster in. Enkel de expliciete smerigheden maken in Altered een beetje indruk, de rest allesbehalve. Slecht geacteerd, een hoop lelijke (praktische) effecten, een idiote inhoud en een gebeuren dat van geen ophouden weet. Een flinke domper, omdat ik deze film ooit op mijn kijklijst had gezet en daar belanden alleen maar projecten die me actief interessant lijken.

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

20 Zwart Water (Film, 2010)

FTV ( 2 punten )

Totaal : 40 punten

https://media.s-bol.com/31R2w1rE63Jn/1200x796.jpg

Best een aardige horrorfilm uit Nederland met een interessant gegeven over de haat tussen tweelingzussen in het verleden waarbij de dochter van één van de zussen de geest van de ander tweelingzus ontmoet. Stapje per stapje komt de kijker dichter bij het gruwelijk geheim dat uiteindelijk een zeer verrassende clou bezit die je niet ziet aankomen. 6/10

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

39. Danza Macabra (1964)

87 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 92

Subgenre: 46. Gothic Horror / Urban Gothic Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 20,23,28,29,42,46,54,55,58,65,66,68,77,80,83,86,91,100)

Themaklassement: 37 punten

Eigen rating : 3*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/4pz6I324rK8J9mXek6YAKqlWTjb.jpg

Toch een mooie Gothic griezelfilm. De sfeer is fantastisch neergezet. Een oud kasteel vol spinnenwebben, schaduwen en verreks goed brandende kaarsen Spijtig genoeg vond ik het verhaal iets minder. Vooral de romantische draai in het geheel zorgde ervoor dat het griezelige er uitging. Actrice Barbara Steele zet wel een goede rol neer maar schitterde meer in "La Maschera del Demonio". Persoonlijk vind ik het geen schoonheid en worden haar vrouwelijke vormen telkens goed verstopt onder haar nachjapon. Het lijkt ook alsof ze dezelfde aanheeft in elke film. Toch één wulpse verschijning nl. Sylvia Sorrente. Spijtig genoeg maar van korte duur

j_u_u_l

• 207 berichten
  • 1631 stemmen

Hallo! Wel opletten hoor, ik had er al 17 gezien

joolstein schreef:

En daar is ie weer een overzicht van de 44 deelnemers! Dit keer zowel de hoeveelheid films als ook de punten zoals jullie die hebben geregistreerd! Gezellig op de bank met...

(afbeelding)

01 joolstein 54 films - 108 punten

02 77ships 54 films - 107 punten

03 Shadowed 54 films - 100 punten

04 Tartarus 50 films 100 punten

05 Threeohthree 52 films 99 punten

06 John Milton 50 films 99 punten

07 Fisico 40 films 80 punten

08 Brabantze 39 films 78 punten

09 ikkegoemikke 38 films - 90 punten

10 ibendb 37 films - 73 punten

11 Number23 35 films 62 punten

12 Woland 33 films - 66 punten

13 robertinho 32 films 64 punten

14 remorz 25 films 48 punten

15 mezzanine 24 films 47 punten

16 Tanguy 23 films 46 punten

17 IH88 22 films 43 punten

18 Shambala 20 films 39 punten

19 Noodless 19 films 38 punten

20 DVD-T 18 films 36 punten

21 Dentheman 18 films 33 punten

22 Seam 17 films 34 puntenen alexspyforever 17 films 34 punten

23 j_u_u_l 15 films 30 punten en oup 15 films 30 punten

24 ZZ TOP 13 films 26 punten en Han Solo 420 13 films 26 punten

25 Tommeh 12 films 24 punten en moviemike 12 films 24 punten en Q Jones 12 films 24 punten

26 john mcclane 2 12 films

27 Theunissen 11 films 22 punten

28 madmadder 10 films 19 punten

29 jordandejong 9 films 14 punten

30 cinemanukerke 8 films 16 punten

31 Kondoro 8 films 15 punten

32 shugenja 8 films

33 Sanderkeuh 7 films 14 punten

34 stef89 7 films 10 punten

35 Collins 5 films 10 punten

36 rebelkush 5 films en Splinters 5 films

37 wendyvortex 4 films 8 punten

38 De gestoorde filmfanaat 4 films 8 punten

remorz

• 2497 berichten
  • 2742 stemmen

26. Final Destination 3 (2006)
93 min
RW (1 punt)
Puntentotaal: 49
Subgenre: 84. Teen Horror
Themaklassement: 26 punten
(9-14-18-20-25-27-28-30-32-33-39-40-56-57-64-65-67-68-71-73-76-78-80-83-84-95)

Het is een nadelige vorm van bodemdrift om zonder écht goede reden, na deel 1 toch die reeks in één ruk af te willen kijken.

Dit deel is toch weer een klein tandje slechter dan de eerste twee. De beginchaos is teleurstellend en Winstead is als Wendy het meest zeikerige, zelf-melijwekkende hoofdpersonage tot nu toe. Ze brengt teveel drama in een franchise die zich met deel 2 juist een luchtige toon had aangemeten. De gimmick van de foto’s is een beetje flauw, maar je kunt het de reeks slecht kwalijk nemen wat variatie in die plichtmatigheid van voorspellende visioenen aan te willen brengen. Wendy en consorten lopen echter wel snel overtuigd achter hun vermoedens aan. Ach, als het hen sneller van de ene naar de andere kill brengt hoor je mij niet klagen.
https://mycreativeramblings.org/wp-content/uploads/2021/04/tanning-beds.jpg
De zonnebed-scene steekt er hier wel bovenuit: ook al mist het the element of surprise, de manier waarop de scene uitgesmeerd wordt is vrij luguber met minstens zoveel impact. Bovendien is de overgang van zonnebedden naar grafkisten (met echoënde doodsschreeuw van de meiden) een filmisch spaarzaam creatief momentje. En dan de dood van Lewis, die illustreert de zelfrelativerende charme van de reeks wel weer goed: het is een moment dat je een bioscoopzaal haast hóórt toejuichen. Hilarisch.

Daarna gaat het weer bergafwaarts en is het einde zelfs teleurstellend te noemen. Natuurlijk moeten de overlevenden zich even veilig wanen, alvorens te realiseren dat Dood hen nog steeds op de hielen zit. Maar ook daar wist deel 2 iets leuks van de maken, waar dit deel het wat suf afraffelt. Een erg krappe 2,5*

Sanderkeuh

• 582 berichten
  • 2953 stemmen

8. Jaws 3-D (1983)

99 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 14 + 2 = 16

Subgenre: 15. Animals & Nature attacks Horror

Themaklassement: 7 + 1 = 8 punten

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2017/09/Jaws-3D.jpg

3.25/5

Eerlijk, op veel vlakken vond ik deze leuker dan eerste. Leuker, niet beter. Toffe setting, leuke personages en acteurs, strak tempo en duurt niet té lang.

3D-effecten zien er natuurlijk wat knullig uit (zeker in 2D..) maar dat maakte het soms alleen maar leuker.

Er is een ontbindend lijk in close-up maar verder weinig horror.

*

9. The Lawnmower Man (1992)

140 minuten (director's cut)

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 16 + 2 = 18

Subgenre: 83. Techno-horror

Themaklassement: 8 + 1 = 9 punten

https://i0.wp.com/psychodrivein.com/wp/wp-content/uploads/2020/10/Lawnmower-man-header.jpg

3.5/5

Tof! Terug eentje die op MovieMeter geen horrorlabel heeft, maar op Letterboxd wel. Ik was eigenlijk vergeten dat het een horrorfilm was, tot de laatste act..

Hoe dan ook erg van genoten, director's cut bouwt traag op wat ik wel een meerwaarde vond. Neemt genoeg z'n tijd om kennis te maken met de personages.

Die 90s special effects hebben zeker z'n charmes. Film neemt zichzelf serieus (zelfs al is er een cyber-chimpansee) maar ik kon er wel in mee gaan.

*

10. Jaws: The Revenge (1987)

89 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 18 + 2 = 20

Subgenre: 49. Holidays / Christmas Horror

Themaklassement: 9 + 1 = 10 punten

2/5

Hmm, toch blij dat ik aan de laatste Jaws-film gekomen ben. Lorraine Gary keert terug als Ellen Brody en haalt de franchise naar een dieptepunt.

Hadden all-in cheesy kunnen gaan met zo'n flauw plot maar helaas. De setting (Kerst & Bahama's), het flauwe plot en de kortere speelduur maken het nog eenszins kijkbaar, maar veel meer positief heb ik er niet over te zeggen. Jammer!

*

11. Talk to Me (2022)

94 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 20 + 2 = 22

Subgenre: 22. Australian / Ozploitation / Oceania Horror

Themaklassement: 10 + 1 = 11 punten

https://static01.nyt.com/images/2023/07/26/multimedia/talk1-khtf/talk1-khtf-superJumbo.jpg

3.5/5

Pfoe. Van de horror films die ik voorlopig gezien heb deze challenge waren Alien: Romulus en deze wel met voorsprong de engste.

Donker, donker, griezelig sfeertje. Best zware film. Gaf me tijdens én ná het kijken toch wel een ongemakkelijk gevoel, al was ik niet zo goed mee met het einde.

Goed dat er horrorfilms zijn die het van sfeer en spanning hebben zonder daarvoor veel jumpscares nodig te hebben (er zijn er wel een paar maar ze zijn op 1 hand te tellen).

*

12. Lawnmower Man 2: Beyond Cyberspace (1996)

92 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 22 + 2 = 24

Subgenre: 84. Teen Horror

Themaklassement: 11 + 1 = 12 punten

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1400/1*ta334dOt-SADV0HeF8fKLA.jpeg

2/5

Mja nee, niet goed hé. Er keert maar 1 acteur uit de vorige films terug (geen van de hoofdrollen) maar dit is een heel ander soort film.

De eerste had een aandoenlijk personage, die uit de sequel is irritant. Veel bla-bla over technologie waar niemand iets van verstaat om het plot vooruit de duwen, maar wordt nooit interessant.

Geen idee ook waarom het plots plaatsvind in een post-apocalyptische LA terwijl er, in het verhaal, maar 6 jaar tussen de eerste en tweede film zit.

Net als bij Jaws: The Revenge speelt de korte speelduur in z'n voordeel. De special effects vond ik ook wel leuk om te zien, maar dit heeft me op geen enkel moment zo geboeid als de eerste.

Jammer maar weer een flauwe sequel. En op vlak van horror is hier ook weinig te beleven trouwens. Liet me wel wat bekomen van Talk To Me.

Voorlopig afgevinkte subgenres: 06; 14; 15; 18; 22; 47; 49; 75; 80; 83; 84; 86

remorz

• 2497 berichten
  • 2742 stemmen

27. The Final Destination (2009)

82 min

RW (1 punt)

Puntentotaal: 50

Subgenre: 60. North American Horror

Themaklassement: 27 punten

(9-14-18-20-25-27-28-30-32-33-39-40-56-57-60-64-65-67-68-71-73-76-78-80-83-84-95)

Something’s wrong. Things are happening, just like at the track.

Hier is inderdaad duidelijk iets mis, want wie schrijft zulke slappe dialoog? De film zit er vol mee. Niet alleen dat, dit moet de meest oninteressante, emotioneel vlakke, van charisma gespeende club personages tot nu toe zijn, met in de hoofdrol Nick en zijn ja-knikkende vriendin. Iedere interactie tussen deze lui zónder dat er iemand doodgaat is pijnlijk voor de kijker: het acteerwerk heeft écht een klap opgelopen in dit deel. Die security guard lijkt soms wel van cue cards te lezen joh.

https://pbs.twimg.com/media/FGGwyk6VEAA7JRO.jpg:large

De hondslelijke (om niet te zeggen: afleidende) 3D-effecten in deze film zijn een behaagzieke vorm van aandachttrekkerij en op het spoor komen van Doods plan was ook nog nooit zo houtje-touwtje aan elkaar geknutseld: “oh we hebben gegoogeld op ‘premonition’ en ‘visions’ en dit zijn de heersende theorieën over Doods werkwijze.” Bijzonder hoe snel zo een vermoeden kan omslaan in vastberadenheid om iedere visuele flard die je brein aan je voorschotelt tot visioen te verheffen en slaafs na te jagen. Het werkt soms behoorlijk op de lachspieren.

- You, what are you doing here?

Trying to find you. Hey man, sorry for being blunt, but your life might be in danger and I think you’re gonna die.

Really?

https://www.mikeymo.nl/wp-content/uploads/2009/12/finaldestination4_screen.jpg

En what is up met die lelijke CGI waar met name de visioenen mee doorspekt zijn? En: een 3D-film in een 3D-film? Is dat meta/grappig bedoeld? Maar het ergste is nog: er zit geen noemenswaardig moordje tussen. Ik had nog hoop voor het zwembad maar dat heb ik blijkbaar in mijn hoofd bijzonderder gemaakt dan het is, want hoe suf wordt het in beeld gebracht?

Nee, weinig te genieten hier. 1,5*

Number23

• 8638 berichten
  • 5682 stemmen

Kondoro schreef:

(quote)

Ik heb hemzelf op die gronden hier niet genoteerd, al is het niet aan mij zoiets goed of af te keuren.

Ik heb om dezelfde reden deze ook niet mee geteld.

Collins

• 7301 berichten
  • 4317 stemmen

6. The Brøken (2008)

88 minuten

FTV - Totaal 12 punten

Subgenre: 85. Thriller/Suspense Horror

Themaklassement: 6 punten

https://thewolfmancometh.com/wp-content/uploads/2011/07/the-broken-movie-bathroom-dead-body.jpg

Een feestje in de Amerikaanse ambassade in Londen. Een spiegel valt van de wand en breekt in vele stukjes uiteen. Een ongelukkig voorval dat verder weinig opwinding veroorzaakt. Toch is het voorval aanleiding tot vreemde gebeurtenissen. Gina, de dochter van de ambassadeur meent even later haar doppelgänger voorbij te zien rijden, krijgt kort daarna een ongeluk en kampt met momenten van amnesie. Een leuk en intrigerend uitgangaspunt.

De film werkt wat vlakjes toe naar een aardige twist. Verder ook wel een aardige film. Een intrigerend verhaal zonder grote explosieve effecten. Een paar aangename momenten van spanning. De sfeer kil, onheilspellend. Vooral veroorzaakt door het emotieloze gedrag van de personages maar ook dankzij de kleurstelling die met het gebruik van onopvallende kleuren niet zinnenprikkelend werkt.

2.5*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

Gisterenavond nog bijgewerkt maar te moe om te posten

De nieuwe bijgewerkte lijst van uniek gekeken horrors tot nu toe.

Zelf heb ik er 338 van de 833 gezien (40%)

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

23. Y Llyfrgell (Film, 2016) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w780/6KB7YV90zPBuZKsbqV3ZOLIeFpY.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 45 punten.

Heerlijk taaltje hoor dat Welsh. Of de film (en vooral het einde) helemaal werkt en logisch is weet ik nog steeds niet, maar de dubbele rol van Catrin Stewart is echt uitstekend uitgewerkt. Prima actrice. Het is een film die eigenlijk op het begin en einde na plaatsvindt op één locatie, en het zorgt voor een beklemmend sfeertje. Spannend wordt het nergens en de andere acteurs zijn matig (krijgen ook weinig te doen). Maar Stewart en het (op het eerste gezicht) wraakverhaal rond tweelingzussen die de dood van hun moeder willen wreken zorgt voor een leuke filmavond.

3*

Gezien op Amazon Prime.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

55. Pop Skull (2007)

86 min. – VS

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 109

Subgenre: 56. Mumblegore Horror

Themaklassement: 55

(1, 12, 14, 16, 20, 24, 26 – 32, 34 – 36, 38, 40 – 42, 44, 46 – 49, 53 – 54, 56 – 57, 64 – 71, 74 – 82, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 95 – 96)

https://i0.wp.com/midwestfilmjournal.com/wp-content/uploads/2019/10/cropped-Screen-Shot-2019-09-29-at-8.14.07-PM.png?w=1001&ssl=1

Mooi dat ik deze meegepikt heb dankzij het subgenre. Ik zou deze niet zijn gaan opzoeken anders maar het was een mooie ontdekking.

Daniel geraakt maar niet over zijn laatste relatiebreuk. Hij is eenzaam en stort zich in het misbruik van en experimenteren met pillen om de pijn te verzachten. Natuurlijk helpt dit niet en verergert dit de situatie. Hij studeert niet, hij werkt niet en zijn enige vrienden zijn problematisch. Door het constante drugsgebruik begint hij nog eens dingen te zien en wordt realiteit minder duidelijk.

Pop Skull had duidelijk niet veel budget (2000 - 3000 $), ik heb slechter uitziende films gezien gemaakt voor meer geld. Het plot is vaag tot minimalistisch. Het heeft absoluut een sfeer om in weg te zinken wat het mooi maakte. De eenzaamheid, gevoel van gefaald te zijn, verloren etc. Ik associeerde Mumblecore met haast Dogma95 camerawerk maar de film probeert veel, haast invloeden van Brakhage, Ken Jacobs en dat soort lui. Heerlijk die emo kapsels hier en iemand heeft een Pig Destroyer t-shirt. Mensen vergelijken deze vaak met Pi en dat snap ik wel. Mij deed het ook zeker denken aan “The Man Who Sleeps” en “In the Dark”. Ongelofelijk dat deze persoon nu die barslechte King Kong / USA Godzilla films maakt.

j_u_u_l

• 207 berichten
  • 1631 stemmen

Bloederige geprezen horrorfilm die viraal ging in de VS nu geheel gratis te bekijken: 'Dit moet je zien' | Film Nieuws | MovieMeter.nl

Nederlandse horrorfilm 'De Kuthoer' is gratis te streamen op NPO Start: 'Uitstekende zwarte komedie'

Kwam ik op de voorpagina tegen

j_u_u_l

• 207 berichten
  • 1631 stemmen

18. Beetlejuice (Film, 1988)

FTV 2 punten

Puntentotaal 36

Niet aan mij besteed. Moet wel in een ernstige verveelbui zijn om het vervolg Beetlejuice Beetlejuice (Film, 2024) te gaan kijken, is die leuker?

https://image.tmdb.org/t/p/w780/530hY2IMWWgPInY9AcGtDOLkdQa.jpg

19. Abigail (Film, 2024)

FTV 2 punten

Puntentotaal: 38

Ik begrijp de goede reviews niet echt. Vrij standaard verhaaltje van een groepje mensen die een voor een worden afgeslacht. Vanaf het begin af aan weet je al dat het meisje de 'evil one' is dus echt spanningsopbouw is er ook niet.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/gE4zJNtXMgpTDRCsmWEDMbXQSZd.jpg

20. Longlegs (Film, 2024)

FTV 2 punten

Puntentotaal: 40

Deze beviel me alweer wat beter. Wát een rol van Nicolas Cage na al die baggerfilms van hem. Ik wist van tevoren dat hij erin mee speelde, maar was het tijdens alweer vergeten en toen zag ik dit pas weer na de film. Ik had hem niet herkend! Sterke film met goede spanningsopbouw. Ik vond haar een beetje stoïcijns spelen op de een of andere manier. Ook een duivelsfilmpje, maar dan veel subtieler gedaan.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/xxJtCVIHSYSmC9E2jnH0Awa7DdL.jpg

Ter afwisseling het vermakelijke Twisters (Film, 2024) en de komische De Terugreis (Film, 2024) gekeken. Wat is die Martin van Waardenberg toch hilarisch, net als in Ome Cor (Film, 2022) en het nog betere De Marathon (Film, 2012). "42 kilometer?? Moet er niet aan denken, ik vind 't met de auto al ver"

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

51. Pura Sangre (1982)

90 minuten - Colombia

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 101

Subgenre: Holidays Horror (Day of the Little Candles)

Themaklassement: 49 punten (Voltooid: 1-49)

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w780/zeQnIYV1qmAD844wYySvvUsX3qX.jpg

Day of the Little Candles was voor mij totaal nieuw, maar ik ben dan ook geen Colombiaan. De film zelf is op MovieMeter al niet veel bekender, want de mijne is de eerste stem. Pura Sangre gaat over Roberto Hurtado, een schatrijke, maar ook ernstig zieke man. De beste remedie tegen zijn ziekte is het bloed van jonge mannen. Zijn chauffeur Perfecto moet regelmatig op zoek naar geschikte kandidaten in de schimmige wijken van Cali. Hij tapt hun bloed af tot ze sterven, soms geholpen door Hurtado's verpleegster, Florencia, of door Ever, de chauffeur van Hurtado's zoon Adolfo. Maar er waart nog een andere moordenaar rond, met dezelfde voorkeur...

Aardig om zo'n genrewerkje te zien vanuit Colombia, en dan ook nog uit de jaren '80. Maar heel veel indruk maakte het ook weer niet. Echt spannend wilde het niet worden en ik verloor bij vlagen soms toch de aandacht iets.

2,8*

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

53. The Relic (Film, 1997)

110 minuten

FTV= 2 p

puntentotaal= 106

subgenre= 8 1990's horror

themaklassement=53 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90,91,92,93,94,95,97,98,99,100,1,2,3,4,5,6,7,8

2,5* Ik heb ooit het boek gelezen en dat was erg goed, dus het leek me erg leuk om deze film te zien. Ik wist dat er wat grote veranderingen in de film zaten, bv geen Pendergast, maar toch wou ik het een kans geven. En op zich was het geen heel slechte film als ik het boek niet had gelezen, denk ik, maar nu miste zoveel spannende details dat de film er maar karig af kwam. Gemiste kans, dit had iets heel bijzonders kunnen zijn.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8935 stemmen

j_u_u_l schreef:

Hallo! Wel opletten hoor, ik had er al 17 gezien

Oh ja sorry! Ik raakte opeens in tijdsnood en helemaal de registratie niet omhoog gescrold, in mijn Exel lijst staat het gelukkig wel goed!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8935 stemmen

55 Starve Acre (2023)

98 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 108 + 2= 110

43. Folk Horror

Themaklassement: 1 punt = 55 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 4 -6 -7 - 9 -11- 14- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -41-42 -43 -44 -45 -47- 48 -50 - 51- 57- 58 -59 -60 - 63 -84 -65 -67- 68 -69 -70 -71 - 74 -77 - 78 -79 - 82 - 84 -85 -86 - 88 -90 -91 -94- 95- 97 -98 - 100

Eigen score: 3,5*

https://helios-i.mashable.com/imagery/articles/03GDho7ZN858zjEDK2zc3wK/images-1.fill.size_2000x1126.v1725633615.jpg “We have to let him go,”

Deze filmversie van de sinistere novelle van Andrew Michael Hurley is zo ongelooflijk Brits dat de film denk ik ook alleen maar daar vandaan kon komen. Een film waar het eeuwenoude kwaad geworteld is in het land. Zo we hebben Prins Daemon Targaryen (House of the Dragon, Matt Smith) en Galadriel (LOTR; Rings of Power, Morfydd Clark)als het stel Juliette en Richard Willoughby Die met hun vijfjarige eerste en enige kind Ewan verhuizen naar Richards ouderlijk huis Starve Acre in de afgelegen Yorkshire Dales. Het noodlot slaat toe als Ewan die zegt stemmen van Jack "Dandelion" Grey, een plaatselijke volkslegende te horen en die hem dingen laat doen, overlijd.

Vader Richard begint na de dood van zijn zoon, zijn belofte te vervullen om de stronk en wortels van de legendarische Stythwaite Oak te vinden. Een eik waarvan de bijgelovige lokale bevolking zeg dat er een vloek of goddelijke straf op rust. Met moeder Juliette gaat het minder goed. Ze beweert dat ze de aanwezigheid van Ewan nog steeds in huis kan voelen en raakt geobsedeerd door een medium. De ontdekking van het skelet van een haas zet een reeks gebeurtenissen in gang.

Dit is ook meer een film (of boek) wat schatplichtig is aan de psychodrama van schrijvers als (Amerikaanse) Shirley Jackson, Henry James of (Britse) Charlotte Brontë. Dus een langzaam verhaal over verdriet, terwijl er subtiel op het randje van bovennatuurlijke horror, bijna zachtaardig, wordt gebalanceerd en er geleidelijk wordt opgebouwd naar een verontrustende climax. Om een idee te geven dit kan zo doorgaan voor een Victoriaanse versie van Pet Sematary maar waar alles openstaat voor speculatie.

De setting is jaren '70 en ik kan me niet onttrekken dat dit bewust is gedaan als eerbetoon aan de Britse horrorfilms uit die tijd. (de onheilige drie-eenheid van folk-horror) En het geheel doet denken aan de BBC A Ghost Story for Christmas films. Het is een interpretatie van een boek en wat ik daarover lees is die duisterder en dus beter maar wat het aan bronmateriaal mist, maakt het onmiskenbaar boeiende sfeer goed. Meestal zijn deze slowburners, die meer geïnteresseerd zijn in het drama dan in de horror, niet mijn ding maar de ondoorgrondelijke enge sfeer dat er iets bestaat in de lucht, de aarde en alles wat daarin groeit, was hier toch wel angstaanjagend goed.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8935 stemmen

56 The House on Skull Mountain (1974)

89 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 110 + 2= 112

26. Blaxploitation Horror

Themaklassement: 1 punt = 55 punten

Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 4 -6 -7 - 9 -11- 14- 15 -16 -23- 24- 26- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -41-42 -43 -44 -45 -47- 48 -50 - 51- 57- 58 -59 -60 - 63 -84 -65 -67- 68 -69 -70 -71 - 74 -77 - 78 -79 - 82 - 84 -85 -86 - 88 -90 -91 -94- 95- 97 -98 - 100

Eigen score: 2,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMGE2MDk2MjctMzRlNS00OTM3LWE5MTktODhhN2U5YmI3OWE2XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Als je denk dat plot, heb ik eerder gehoord, kan dat kloppen! Dit is namelijk een Blaxploitation-versie van House on Haunted Hill (1959) Het volgt dus exact het plot over een rijke oudere vrouw die sterft, en haar vier achterkleinkinderen (op een vage manier afstammelingen van koning Hendrik I van Haïti en iets met voodoo-geest Dambala) naar een afgelegen landgoed roept om haar testament voor te lezen, alleen hier ontaard dit in een vijftien minuten durend Voodoo-ritueel in een geheime grot. En dat waarschijnlijk om deze speelfilm op een ​​passende 89 minuten te krijgen. De zwarte acteurs zijn zekere niet slecht maar door het budget is het allemaal erg knullig. Tja en als je een huis bouwt bovenop een berg in de vorm van een schedel, vraag je erom!

Oh…nog even dit; De regisseur van Skull Mountain is Ron Honthaner, en het grootste deel (of enige) van zijn carrière deed hij productie-dingen bij de Tv-serie Gunsmoke In die serie speelde Victor French regelmatig een of ander personage en ergens moeten die twee vrienden zijn geworden! Dus als je de kans krijg om een goedkope speelfilm te regisseren, waarom dan niet de hoofdrol geven aan je vriend Victor French?

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

52. Blood on the Highway (Film, 2008)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 104

Subgenre: 32. Comedy Horror

Themaklassement: 52 punten

Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 32, 37, 38, 39, 41, 42, 44, 50, 51, 57, 59, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 75, 77, 78, 80, 84, 85, 87, 88, 90, 91, 92, 93, 94, 98, 99

Eigen score: 2,0*

MM: 26 stemmen, 2,52* gemiddeld

https://wipfilms.net/wp-content/uploads/2013/07/Blood-on-the-Highway-2008.avi_003423294.jpg

Moeilijk te kaderen. Eigenlijk een aaneenschakeling van een hele hoop onzin, misschien net te veel in overdrive. Veel seksistische taal en dirty talk, best creatief bij momenten, maar naar mijn gevoel te 'vol' met dat soort dingen waardoor de waarde ervan wat verloren ging.

Door de dirty talk wel veel gepalaver en lange 'dialogen', veel geruzie dat best geestig was, maar waar veel wordt gepraat, is er tegelijk weinig actie. De actie die er wel was, mja, leuk wel. Beetje gore en daar.

Het is zo´n horror parodie die ik al bij al best kan smaken in een challenge, maar op een ander random moment misschien minder apprecieer. Hoogstaand kan het nooit worden, vermakelijk zeker en vast. Leuke verknipte personages, dat ook wel.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

53. Baby Blood (Film, 1990)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 106

Subgenre: 55. Mutant Horror

Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 32, 37, 38, 39, 41, 42, 44, 50, 51, 55, 57, 59, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 75, 77, 78, 80, 84, 85, 87, 88, 90, 91, 92, 93, 94, 98, 99

Eigen score: 2,5*

MM: 72 stemmen, 2,72* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/oudiWD59jcZaldeSevx4lAeyBYK.jpg

Baby blood omvat zo een beetje alles wat die 80s horror movies trachten te zijn. Traditionele ingrediënten zoals vreemde creaturen, gore en naakt zijn aanwezig. Misschien niet de gehele film door, maar de combinatie van dit alles maakt zeer veel goed. Emmanuelle Escourrou is misschien niet het grootste licht geweest in de acteerswereld en haar oeuvre is daardoor vervolgens beperkt gebleven. Toch laat ze een indruk na. Op haar gespleten voortanden kon je niet naast kijken, net als haar voluptueuze lichaam en boezem. Waar dit in het begin van de film in het circus nog verborgen bleef, gaat ze in dat vervallen pand total loss.

Geeft ze in de film geboorte aan een vreemd creatuur dat haar in de buik aansprak om hem met bloed te voeden. Krijg je meteen de Alien gadgets er gratis bij: een chestburster en facehugger! Het begin ook van het gore gedeelte van de film. Je moest er toch even op wachten. Het ritje in de ambulance wordt vervolgens onvergetelijk.

Het eindigt jammer genoeg nogal abrupt. Daar kon nog veel meer plezier uitgehaald worden. Misschien was het budget op? Leuk en vermakelijk was het zeker, maar een hoogvlieger is het niet, toch niet in naamsbekendheid.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.