Hospital Massacre (1982)

Alternatieve titels: Be My Valentine, or Else... | Ward 13 | X-Ray

Horror / Thriller

geregisseerd door Boaz Davidson
met Barbi Benton, Charles Lucia en Jon Van Ness

Susan moet op een dag naar het ziekenhuis om wat simpele testresultaten op te halen. Door een mysterieuze man wordt ze opgenomen en op dat moment begint het moorden. Het lijkt alsof het hele ziekenhuis zich tegen haar keert en haar steeds maar niet wil geloven...

avatar van Friday the 13 th
Lijkt me een goede film. Heerlijk die 80's slashers, eens kijken of ik hem ergens kan vinden.

Bas I.
Een vrij standaard en clichématige slasher maar wel een van de leukere die ik heb gezien. De ontknoping zag ik al van verre aankomen maar het einde vond ik dan wel weer erg leuk. Onvoorstelbaar dat hier nog geen DVD van is. En oja, het begin van de film is werkelijk geweldig!!

avatar van Vascago
Verhaal is er niet, het acteerwerk is dramatisch en de laatste 10 minuten zijn gewoon slecht. Maar er is ook genoeg te genieten. De setting is erg mooi en er wordt genoeg spanning opgewekt. De soundtrack is bij vlagen goed, maar ook vaak te luid aanwezig. De kills zijn aardig, alleen mocht er wat meer gore in.

Duffe "Slasher" film met belabberde acteurs, saaie moorden en 0 gore. Voeg daar aan toe een super regisseur als Davidson ("Dutch Treat") en je krijgt dit misbaksel. Een flop en zelfs voor de fervente verzamelaar van 80`s slashers een teleustelling. 0,5

avatar van Richard_Voorhees
De film begint op een haast gortdroge manier. Grappig dat het meisje uit 'Bloody Birthday' in deze beginscene de jonge versie van het hoofdpersonage speelt. We gaan daarna naar het heden en Susan word opgenomen in het ziekenhuis.
De setting in het oude ziekenhuis met een aantal duistere gangen is wel tof en de moordenaar ziet er nog best gaaf uit zo in dat chirurgenkostuum. De moorden zijn helaas wel wat inspiratieloos en veel meer dan wat spetterend bloed en een aantal heel slechte 'make-up fx' (al zijn ze die naam amper waardig) krijgen we niet te zien.
Daarnaast is het 'acteerwerk' in deze film wel héél slecht. Nu weet ik dat het acteerwerk in slashers meestal niet super is en dat neem ik altijd wel op de koop toe, maar zelfs ik heb grenzen in hoe ver men hiermee kan gaan. De actrice die hoofdpersonage Susan speelt is eerder irritant dan dat ze geloofwaardig overkomt. Daarnaast zijn de meeste dialogen te houterig voor woorden.
Dit weet ervoor te zorgen dat zelfs die 89 minuten gevoelsmatig erg lang duren.
Volgens mij is deze enkel op VHS te vinden, maar ik zou zeggen dat men de moeite van het zoeken wel kan besparen, want dit is wel een heel magere film uit dit subgenre.

avatar van perceived
Zoals te verwachten meuk, wel best vermakelijke meuk.

avatar van BlueJudaskiss
Erg leuke slasher - geen idee waar al die slechte reacties vandaan komen. Sfeervol en spannend: een van de weinige slashers die mijn aandacht redelijk kon vasthouden. Op hoofdrolspeelster Benton heb ik ook niets aan te merken, integendeel. Prima!

Clapboy
Goede slasher met creepy sfeertje.

avatar van Collins
Erg.
Een serieus bedoelde slasher die niet serieus kan worden genomen. Ik dacht tijdens het kijken zelfs dat het een parodie was. Dat is het dus niet. Als parodie op een slasher voldoet de film trouwens ook niet. Zelfs daarvoor is de film te slecht. Het is zo erg dat onbedoeld grappig niet eens meer grappig is.
Zelden patiënten in een ziekenhuis zo overdreven ziek zien zijn. Echt op het het absurde af.
Ook zelden artsen zo ondeskundig en onprofessioneel met een patiënt om zien gaan. Het slechte-sketchgehalte is hoog.
En ook zelden een ziekenhuis gezien dat bij de entrée vol mensen is en op de kamers en in de hallen zo verlaten. Geen ziel te bekennen. En dat alles op klaarlichte dag. Pure parodie.
De kills en de aanhangende effecten vallen bij dergelijke producties nog wel eens mee. Hier niet. De overdrijving en de kunstmatigheid druipen van elke kill af. En ook ondanks deze parodische kwaliteiten is de film nog steeds een serieuze film.
Slecht acteerwerk ook. Dat het acteren van laag niveau is, verwondert niemand, denk ik. Dat is in dit type film vaker zo. In deze film was het trouwens wel heel erg. Iedereen is ongeloofwaardig en onaangenaam. Mijn bijzondere hekel gaat uit naar de geplastificeerde hoofdpersoon die in het echt de naam Barbi draagt. Veelzeggend.
Een slechte film. Als onbedoelde parodie iets beter verteerbaar dan als bedoelde serieuze slasher.
Erg.

avatar van Grindhouse62
Vascago schreef:
Hiermee is het dan ook prima omschreven. Kwam deze slasher tegen toen ik in mijn digitale filmdatabase aan het spitten was. Ik denk dat het ongeveer 35 jaar geleden is dat ik deze film voor het laatst gezien heb en ik als liefhebber van o.a. exploitatiefilm kan zo'n filmpje als dit dan ook best waarderen. Heb hem vanmiddag dus weer met plezier herzien. Een 2.5

Jaren 70 en 80 Horror / Thriller films vind ik vanwege de tijdsfeer (zo zie je in deze film o.a. ouderwetse telefoons met een draaischijf en typemachines) en het meestal aanwezige vrouwelijk bloot altijd leuk om te zien en daarom heb ik deze gisteravond (ik heb nu lekker vakantie) bekeken.

In dit verhaal draait het om een krankzinnige die bezeten is van Susan Jeremy (Barbi Benton, en "B" had ze ook als cupmaat) en die haar kwelt en pijnigt tijdens een routine onderzoekje in een groot ziekenhuis.

Het verhaal is smakeloos en zwaar paranoïde en eigenlijk te belachelijk voor woorden, want ik heb nog nooit zo'n achterlijk kaal en kil ziekenhuis (wat niet eens een naam heeft, maar gewoon "Hospital" heet) gezien in een film, waarbij eigenlijk alle opgenomen patiënten gestoord, onvriendelijk of pervers zijn en schijnbaar mocht je destijds in een ziekenhuis ook gewoon vet eten (zo eet iemand op een zeer onsmakelijk manier een hamburger in een lift), roken (o.a. Susan Jeremy, die "Marlboro" sigaretten rookt) en alcohol drinken (zo zie je een patiënt met een fles lopen op de gang en dat was overigens een perverse patiënt).

Ze kramen ook de meest belachelijk onzin uit, zoals het moment waarop Susan Jeremy te horen krijgt dat ze onder observatie valt en misschien erg ziek is, waarop dan een patiënt zegt:

Jong en mooi aan de buitenkant, misschien...
Maar oud en verrot binnenin.
Wegterend en smerig, zo een zonde.
Ik vraag me af hoe haar beenderen verpulveren.
En haar organen zijn ranzig.
En haar bloed is ziekelijk slijm.

Dat is toch gewoon te belachelijk voor woorden Waarop Susan dan ook zegt:

Wil je gewoon je mond houden ?

De dokters en verpleegsters zijn overigens meestal ook niet echt vriendelijk (op ééntje na dan en dat is natuurlijk de krankzinnige, namelijk Dr. Harrold, die vroeger Harry heette en verliefd was op Susan en die haar "Hart" wilt en nu dus letterlijk) en behulpzaam. Eén van die dokters was Dr. Saxon (John Warner Williams) en hij had wel na circa 30 minuten de eer om Susan Jeremy lichamelijk te onderzoeken (waarbij ze zich volledig moet uitkleden, op haar wit slipje na dan) en waarbij ze dan een aantal minuten zittend en liggend topless is te bewonderen (haar borsten zijn dan o.a. in close-up te zien) op een onderzoekstoel / tafel. Barbi Benton mocht er destijds best wezen en zij zorgt er voornamelijk voor dat ik deze film helemaal heb uitgekeken.

De krankzinnige (die rondloopt met een chirurgen outfit, handschoenen en mondkapje, waardoor hij zwaar ademt, en daardoor zie je alleen zijn ogen) die het voorzien heeft op Susan, slaat zeer regelmatig toe (wat dat betreft is dit een pure Slasher-film) in het ziekenhuis (op de circa vijf minuten durende opening na, die zich 19 jaar terug in de tijd afspeelt, speelt het hele verhaal zich af in het ziekenhuis), maar de kills (o.a. met een mes, zuurbad, beenzaag, wurgen, bijl en een groot plasticzeil) zijn niet echt bijzonder en goor zie je eigenlijk ook niet. Wel is het leuk dat hij op een gegeven moment de verloofde van Susan, te weten Jack (Jon Van Ness), vermoord en daarna zijn hoofd in een cadeaudoos persoonlijk bezorgd op de kamer van Susan

Pas op het einde wordt duidelijk wie de krankzinnige moordenaar is (hij staat dan op het punt om Suzan's hart eruit te snijden, "Wat wil je ? Wat ik altijd al wilde. Jouw hart") en deze wordt uiteindelijk door Susan gedood door hem in brand te steken (Suzan rookt en heeft dus een aansteker bij zich), waarna hij van het dak van het ziekenhuis springt en dus brandend te pletter valt. Daarna zie je Susan gewoon de volgende dag uit het ziekenhuis lopen (alsof er niets gebeurt is), waarbij ze verwelkomd wordt door haar dochtertje Eva (Tammy Simpson) en haar ex Tom (Jimmy Stathis).

Al met al een matige Horror / Thriller film, die eigenlijk alleen het aankijken waard is vanwege Barbi Benton (en dan vanwege haar schoonheid en niet om haar acteertalenten), die vroeger in de Playboy heeft gestaan, want de rest is gewoon belachelijk.

avatar van alexspyforever
Ik vind het toch gek dat er nog mensen zijn die zeuren dat de kills niet bloederig genoeg zijn in deze film. Ik heb nu een resem slashers gezien en ik vind deze toch een stuk bloederiger dan het merendeel die ik heb gezien uit deze periode. Dit is low budget trash, de ene houdt ervan de andere niet. Als je het verhaal slecht vindt in een slasher wel dat is zelden het sterke punt in dit genre. Zelfs klassiekers als Halloween en Friday the 13th hadden een verhaal van likmevestje. De film doet gewoon wat het moet doen: kills, bloed, gratuit naakt en een kaal hospitaal en freaky patiënten om de horror en het trashgehalte te verhogen. Ik moet alweer meegaan in de recensie van BlueJudaskiss
En Collins ik had ook wel het gevoel bij de eerste kills dat het eerder een parodie worden maar uiteindelijk was het toch wel serieus bedoeld. na een tijd had ik zoiets van ach maakt me geen flikker meer uit oh het al of niet serieus is bedoeld, ik heb ervan genoten. Ik begrijp je ergernissen wel bij deze film maar ik erger me dan meer aan die killers die het merendeel van de tijd gewoon niets doen en als ze dan in actie schieten blijven ze terug opstaan of herrijzen uit de dood, liggen het ene moment op de grond en zijn 2 seconden later compleet verdwenen etc. Zoiets kan ik dan al helemaal niet serieus nemen klassiekerstatus of niet.

avatar van Collins
alexspyforever schreef:

Dat herken ik wel en dat overkomt me soms ook. Bij deze film lukte dat niet. ik kon er de lol maar niet van inzien. En dan ga ik dus letten op alles dat niet deugt en juist dat benadrukken. In zo'n bui komt dat nooit meer goed. Ik had gewoon geen klik met de film.

avatar van clubsport
Ik zag deze net op youtube helaas matige kwaliteit maar hij was nog wel redelijk te volgen .
Theunissen heeft de film prima omschreven en ben het grotendeels wel met hem eens .

Wat mij verder wel flink stoorde waren de onlogische reacties van Suzan door niet bv te eisen van die dokter wat er nou precies aan de hand was en waarom ze moest blijven , ook die dokters onderling met hun gesmoes kwam raar over .
De geloofwaardigheid ging nog verder achteruit toen de lijken zich begonnen op te stapelen maar niemand leek wat in de gaten te hebben .
De setting was wel heerlijk sfeervol creepy maar er werd toch te weinig mee gedaan .
Eigenlijk is er geen film met een ziekenhuissetting die wat mij betreft kan tippen aan COMA en deze
zat er qua niveau ver onder .