Cannibal Ferox (1981)

Italië
Horror / Avontuur

geregisseerd door Umberto Lenzi
met Giovanni Lombardo Radice, Danilo Mattei en Lorraine De Selle

Een groep studenten gaat de Colombiaanse jungle in om het tegenbewijs te halen over volksstammen die kannibalisme uitvoeren. Op een ongelukkige wijze komen zij in aanraking met drugdealers die hun vaderlandse slaven martelden omdat ze niet genoeg produceerden. Een van de drugdealers verkrachtte en vermoordde een meisje. Haar stam neemt op monsterlijk wijze wraak op de buitenstaanders door ze in gevangenschap te houden, te martelen, doden en zelfs op te eten.

avatar van Jonesy
Mwah valt mee hoor, deze kan misschien in de schaduw staan van Cannibal Holocaust. Maar zit lang niet zo knap in elkaar... beetje cheesy af en toe wat holocaust niet was. en de soundtrack, jammer dat ze diezelfde ook gebruikte bij umberto's eaten alive, dat was echt afknapper voor mij

puckb96
Jonesy schreef:

Oh ja ik verwacht ook absoluut niet dat deze Cannibal Holocaust zal overtreffen. Maar dat laat niet weg dat het een vermakelijk filmpje kan zijn.

puckb96
yeyo schreef:
De scène in deze film met die schildpad is toch ook behoorlijk walgelijk? Dat beest is nog met z'n pootjes aan het spartelen, ik kon er nauwelijks naar kijken.

ja, is ook duidelijk een rip-off van cannibal holocaust.
binnenkort maar deze eens op dvd aangeschaffen of eventueel downloaden.
ben hier zwaar benieuwd naar,
cannibal holocaust heeft intussen mijn top 10 bereikt.
trouwens hoeveel keer krijgt een vrouw klappen in deze film?
de trailer zit er vol van.

avatar van Jonesy
Haha ja het is ook allemaal wel vermakelijk enzo maar op een gegeven moment word het allemaal wat over de top. met dat afmaken van dieren etc, zo erg dat je er gewoon niet meer van opkijkt en het niet shockeert wat holocaust dus wel deed. En dat is ook zo knap aan die film omdat een beest dood maken 1 is maar ze het gewoon zo veel schokkender weten te brengen naar de kijker toe. En die vaardigheden heeft Lenzi niet als je het mij vraagt. Het gevoel is er niet bij... Maar denk dat je hem wel leuk zult vinden. Wel een film waarbij je een pilsje los kan trekken in ieder geval en niet om serieus te nemen

avatar van Corcicus
Hier was dus echt niet veel soeps aan. Als je cannibal holocaust hebt gezien, dan heb je deze gezien. En gehoord, want de soundtrack van deze film kwam mij verdacht bekend voor.

avatar van psycholamp
Slaapverwekkende film vol onlogische keuzes. Geluidseffecten waren soms lachwekkend (het slaan, het eindeloze gegrom van de jaguar). Het dierenleed had lang niet zo'n impact als in Cannibal Holocaust en ook de martelscenes vallen vies tegen. Het is het allemaal net niet, naar mijn mening.
En oh ja, vergeet niet naar je hart te grijpen als je wordt neergeschoten...pfffffff.

bierbak
psycholamp schreef:

Die scene waar die vrouw met haken door haar borsten wordt opgehangen vind ik toch wel behoorlijk heftig. En wat te denken van de afgerukte penis? De oogbalscene? Het komt misschien wat traag op gang allemaal, maar uiteindelijk is Ferox juist nog een pak goorder dan Cannibal Holocaust.

avatar van psycholamp
Ach ja, rubberen piemels en tieten zie je ook in de sexshop. Ik vond het er nogal nep uitzien allemaal. Die vrouw hing heel duidelijk niet aan haar borsten, maar stond gewoon. Een nepoog op een mesje voor een oog draaien, ziet er echt niet zo echt uit.
En dat kan nog wel allemaal iets hebben, maar dat had deze film voor mij toch niet. En het is misschien wel goorder, maar troch wel minder shocking, dan bijv.(spoiler voor cannibal Holocaust) direct naar de bevalling een pasgeboren baby levend begraven en dan vervolgens de moeder met stenen de kop in beuken.

bierbak
Ik volg je, zo'n dingen vallen mentaal inderdaad zwaarder. Die gorefx herinner ik me wel niet echt als nep uitziend, zal er eens op letten als ik het ooit herzie.

avatar van Zandadder
Corcicus schreef:
En gehoord, want de soundtrack van deze film kwam mij verdacht bekend voor.

Deze is van Buddy Maglione en wordt in meer Cannibal-films gebruikt, inderdaad.

avatar van fappie
Corcicus schreef:

Soundtrack lijkt totaal niet op die van Cannibal Holocaust. Misschien op die van een andere kannibalenfilm.

Saai. Cannibal Holocaust had nog een beklemmend sfeertje, maar door het gebruik van locaties die eerder lijken op een standaard LARP-dorpje blijft er van het hele desolate gevoel helemaal niets over. Het gebruik van soundtracks die men in soft-erotische films al afgrijselijk zouden vinden, maakt het geheel allemaal niet veel beter, ongelooflijk hoe amateurisme als dit een film kan verzieken.

Goed, dit zijn dingen waarvan ik begrijp dat het allemaal hoort bij de charme, maar ook de gore viel me bijzonder tegen. De indianen komen nergens dreigend over en met uitzondering van enkele scenes, is de film nergens zo schokkend als Cannibal Holocaust was. De acteurs zijn weer eens allemaal personen waar je geen moment iets mee voelt, waardoor de dingen die ze ondergaan ook weer een stuk minder over komen. Daar komt ook nog eens bij dat de impact bij vlagen gewoon non-existent is zoals iemand met een afgesneden geslachtsorgaan die zonder al teveel moeite daarna weer gewoon doorloopt.

Een compleet irrelevant puntje,maar wel een waarvan ik het noodzakelijk vind om erover te zeiken, is het feit dat er op het einde een doctoraat wordt uitgereikt aan iemand die heeft bewezen dat kannibalisme niet bestaat. Je kunt een negatief niet bewijzen in de wetenschap! Alles bij elkaar blijkt so far weer eens voor me dat ik die hele kannibalenhype steeds minder begrijp, so far vond ik alleen Mountain Of The Cannibal God vermakelijk vanwege zijn slechtheid.

avatar van Richard_Voorhees
Persoonlijk vind ik deze iets minder dan Eaten Alive. Erg jammer dat Lenzi de soundtrack hergebruikte. Ook het idee dat het verhaal niet enkel van de kannibalen afkomt gebruikte hij al in de voorganger. Het idee dat de kannibalen het geweld enkel uitvoeren als vergelding voor wat er tegen hen is gedaan is wel goed verzonnen en uitgevoerd. Ook vond ik de boobytraps wel leuk bedacht. Geen slechte film voor liefhebbers van dit soort exploitation.

avatar van Albert S
Het onderwerp van deze film leek mij wel wat maar na een half uur gekeken te hebben (hoe hield ik het vol), besloot ik om te stoppen.

Wat een slechte acteurs!! Het leek of ze letterlijk hun script oplazen.
Bij sommige, nogal wrede, scenes werd er gereageerd alsof ze gezellig in de kroeg zaten.
Geen emotie, geen affiniteit met het onderwerp.
Wat me ook bevreemdde is dat een stel (uiteindelijk vreemden van elkaar), in een hut, in een kannibalen-dorp lekker gaat liggen vrijen en met elkaar praten alsof ze in een grote stad op een hotelkamer zijn. Ik zou zo zeggen: er zijn andere dingen waar je je op dat moment druk om moet maken. Dit kwam me heel amateuristisch over.
Nee, deze film (komt door de acteurs), wil ik nooit meer zien,
Ik zou het bijna een C-film willen noemen.

Ik heb ooit eens 'Cannibal Holocaust' gezien. Deze film was -tig keer (wat ik me herinner) beter dan dit gedrocht al waren dit óók geen top - acteurs. Maar altijd nog beter dan wat ik bij 'Cannibal Ferox' zag.

Ik gaf een 0,5. Toch nog iets maar achteraf had ik er spijt van.

Om je te bescheuren deze film, zo waardeloos was hij. Het hele verhaal was zo achterlijk als maar wat en hetzelfde geldt voor het goor en de smerigheid (de scenes met de kannibalen waren gewoon lachwekkend). Het is triest dat hier weer o.a. veel onschuldige dieren het slachtoffer van zijn geworden. Ook de hele uitvoering stelde bitter weinig voor en de cast was zelfs intens triest. Met name die Zora Kerova in de rol van achterlijk hoertje Pat (ze hield op het einde nog van stevige SM) was om te huilen zo slecht. Nee deze film is van een zo'n waardeloos niveau dat hij eigenlijk een vette nul verdient. Helaas kun je dat hier niet geven.

P.S. het meeste achterlijke in deze film vond ik nog toen die twee vrouwen werden opgesloten en ze begonnen te zingen om de moed erin te houden

avatar van GrobbekuikenXL
Toch wel matig. Komt niet in de kannibalenfilm top 3. Op een of andere manier saai en weinig sfeervol. Gore valt ook wel mee eigenlijk. John Morgen vond deze film ook niet veel soeps. Hij vond zichzelf slecht in deze film en Lenzi vond hij ook maar een flapdrol. De scène met de slang en het vastgebonden beestje is echt niet prettig.

avatar van frolunda
Qua sfeer vond ik Cannibal ferox toch te kort schieten.De gore was wel in orde maar de lokatie was niet angstaanjagend genoeg.Ik had ook nooit het gevoel dat ze echt diep in de jungle zaten. Dat het verhaal niet veel soeps was en het acteren van zeer bedenkelijk niveau was neem ik op de koop toe bij zulke films.Maar dit was wel erg matig.Daarnaast was ook het New York gedeelte overbodig,tja en dan blijft er niet veel over.Eigenlijk was het maar een rommeltje.

avatar van RuudC
Een vreemde film, maar als je je beseft (de mensen hierboven doen dat volgens mij niet) dat het een Italiaanse productie is, heeft Cannibal Ferox eigenlijk maar weinig verrassingen. Het is typisch geïnpireerd op (het succes van) Cannibal Holocaust. Het verhaal wordt dan ook aardig herverteld en het verbaast me dan ook niet dat er dierenleed gefilmd is, een groep tieners verdwaald in de jungle en net de verkeerde mensen tegenkomt. Zelfs de boodschap van het verhaal komt overeen. Dan blijft de prettige, goedkope gore over en de belachelijke dialogen en verhaalwendingen die onbedoeld grappig zijn. Shockerend is dit in de verste verte niet meer, behalve dan de gedachte dat dit ooit volksstammen naar de bioscopen liet komen.

avatar van psycholamp
Vervelend, dat er 5 pagina's vol staan met meningen van mensen, die niet beseffen, dat dit een Italiaanse productie is.

avatar van RuudC
Het maakt mij niet uit, maar het helpt wel met welke verwachtingen je de film kan ingaan.

avatar van Albert S
Met alle respect.. maar een Italiaans produktie ( psycholamp en RuudC op 10 nov 2014) hoeft nog niet te betekenen dat het slecht hoeft te zijn Ik ken vele Italiaans produkties, sterker nog ik vind sommige prachtig. Er zitten echt juweeltjes tussen. Mocht ik mij vergissen dan hoor ik dat graag.

avatar van jordandejong
Na herziening toch een 0,5 puntje erbij. Daarmee komt Cannibal Ferox, net als Cannibal Holocaust (1980) & Mangiati Vivi (1980), op een 3,5*.

Cannibal Ferox is vooral zeer vermakelijk, ook al voelt het vaak cheesy aan. De cast is er op zich eentje waar een genre fan van gaat watertanden. Giovanni Lombardo Radice, Robert Kerman, Zora Kerova en ook Lorraine De Selle heeft vaker in low-budget producties uit de 70's en 80's opgedoken. Zelfs Perri Pirkanen (Cannibal Holocaust) heeft een klein rolletje als New Yorkse maffia thug. Giovanni Lombardo Radice zet op heerlijke wijze de ruige, doorgedraaide Mike Logan neer. Zora Kerova is iets minder, maar zorgt wel voor wat naakt (en een hele fijne deathscene). Robert Kerman zelf bevindt zich, in tegenstelling tot zijn rollen in Cannibal Holocaust en Eaten Alive, niet in de jungle. Dat is jammer, maar ook als New Yorkse detective is hij erg vermakelijk.

De dierenmartelingen/slachtingen blijven een doorn in het oog. Gelukkig beperken deze scenes zich over het algemeen tot de eerste 3 kwartier. Dat betekent dat je de rest van de film met relatieve rust naar de slachtingen van onze personages kan kijken. Overigens wordt de film ook pas echt vermakelijk vanaf die 45 minuten, zeg maar vanaf het punt dat de jonge mannelijke kannibalen terugkeren naar het dorp om de westerlingen te grijpen. Wat volgt zijn flink wat sadistische praktijken (met haken opgehangen worden aan je tieten, castraties enz.) met behoorlijk lekkere gore ook. Fantastische soundtrack ook. Vooral die jungle theme paste helemaal in het plaatje.

Lenzi brengt een wat cheesy versie van Cannibal Holocaust. Dat is niet erg, want vermakelijk is het daardoor absoluut. Cast vol bekende koppen, lekkere soundtrack, toffe jungle setting en wat gory mutilations. Wat dat betreft een zeer geslaagde film.

avatar van john mcclane 2
wat een gedrocht.
Er blijken in de jaren zeventig een ware kannibalen opleving te hebben geleefd.
Waarvan cannibal hollocoast het meest succesvol ,trok blijkbaar volle zalen.
Vond ik ook erg heftig,en zeker geen hele slechte film.

dit daarin tegen was tenenkromend slecht en mijn verdere interesse in dit soort films is ook niet bepaald groter geworden.

Wilde er gewoon nog een zien,na dus holocaust en The Green Inferno.
dat blijken pracht werken vergeleken bij dit.
De muziek,het acteren,de regie.
wansmaak is soms leuk,hier kon ik het er niet in vinden,

avatar van Woland
Het begint allemaal als een wat flauw aftreksel van Cannibal Holocaust: een zelfde verhaal waarbij een groepje blanke Amerikanen de jungle intrekt (om iets andere redenen), wat in het begin al wordt 'opgeleukt' met wat slechte grappen en slapstick. De blonde doos en haar douche-aanbieder, het huisdiertje, het belerende academische tutje, en al gelijk een ongelukje bij het eerste het beste dier dat ze zien. Het is nogal een ongeloofwaardig incompetent stelletje expeditiegangers. Maar in no time zitten ze schijnbaar diep genoeg in de jungle om de kannibalen tegen te komen, en niet alleen dat, ook nog twee andere New Yorkers (klein wereldje die jungle, schijnbaar) die zich nogal misdragen hebben tegen de lokale Indianen.

Helaas is ook deze kannibalenprint nou niet gemaakt door een dierenliefhebber - we zien al snel hoe een slang uitgebreid een ander beest aan het wurgen is, niet heel veel later is een slang aan de beurt om door een hagedis doodgebeten te worden, wederom een schildpad die met bruut geweld geslacht wordt, en gedurende de film zien we wel vaker beestjes geslacht of opgegeten worden. Op dat vlak is het misschien nog wel een graadje erger dan Cannibal Holocaust.

Wat je ook van het dierengeweld vindt, ook daarbuiten is het niet zo'n hele geweldige film. Het is een vooral een parade van gore en buitensporig geweld (inclusief bovengenoemd dierenleed), een paar blanken die zich misdragen tegen de kannibalen en de kannibalen die wraak nemen, echt heel slecht acteerwerk en zeker in het begin nogal wat flauwe grappen. Dat past wat mij betreft totaal niet in wat later een veel grimmigere film wordt. Als in de tweede helft de kannibalen los gaan wordt het nog wel enigszins te genieten, maar uiteindelijk blijft het een mindere variant van Cannibal Holocaust, wat voorlopig toch de ultieme kannibalenfilm blijft voor mij.

avatar van joolstein
De film volgt in grote lijnen het zeer vergelijkbaar verhaal van Deodato’s meesterwerk, Cannibal Holocaust, maar is niet ingelijst op de 'found footage'-manier. Daarmee wordt wel meteen duidelijk dat regisseur Umberto Lenzi mee probeert te liften op het succes van deze film. Op het eerste gezicht lijkt het dan ook dat ‘Cannibal Ferox’ zich niet bijzonder veel laat onderscheiden van zijn soortgenoten. Maar wie een beetje bekend is met het genre ziet algauw dat deze film van iets betere makelij is. Zo is het verhaal opvallend goed geschreven. Alhoewel de film duidelijk wel de platgetreden paden bewandelt en het toegevoegde gangster-gedeelte een beetje uit de toon valt. Ook de karakters (hetzij wel typetjes) komen net iets beter uit de verf dan in menig ander kannibalen-film van die tijd. Al is de film net als zijn genre-genoten heerlijk pervers, gewelddadig, smerig en ongenuanceerd, het zijn juist de stukken die dingen aan de suggestie overlaten die heel goed werken en het tot een betere film in het genre maakt. De film is zeker niet voor iedereen maar kijkers met een sterke maag (door het dierenleed) en een nieuwsgierigheid naar smerigheden moet deze film eens gezien hebben.

avatar van alexspyforever
joolstein wat gek ik was gisteren toevallig hier nog aan het lezen op deze pagina omdat op op een andere site ging over welke de favoriete kannibalenfilms zijn. Eentje had deze bovenaan op de lijst staan, bij mij staat deze helemaal onderaan. Ben het toch niet echt met je eens dat Ferox van betere makelij is, er is nog meer focus op dierenleed (en dan vooral tussen dieren onderling) dan in andere. De karakters vond ik saai en het verhaaltje stelde naar mijn mening niks voor. Maar als suggestie volgens jou dit tot een betere film maakt, waarom zou je dan uberhaupt een kannibalenfilm kijken? Jij mag de karakters en het verhaal dan misschien wel leuk vinden dat is vooral een kwestie van smaak, maar die redenering van suggestie maakt deze film een betere kannibalenfilm klinkt net als ik kijk een splatterfilm omwille van het verhaal. Die redenering gaat mijn petje toch te boven. Als de gruwelijkheid dan vooral gesuggereerd moet worden en een goed verhaal dan denk ik dat Schiave Bianche: Violenza In Amazzonia (1985) nog 100 keer beter is dan Ferox. Dus ja die zou ik je dan ook wel aanraden., ik vond die zelf ook erg goed.

avatar van joolstein
alexspyforever

Tot nu blijf Cannibal Holocaust voor mij nog steeds de onbetwiste NR. 1 En misschien dat er nog betere of net zulke goede kannibalen-films zijn. Dat weet ik (nog) niet! Zo ver ik het nog weet heb ik er ook maar vier gezien; Jungle Holocaust, Slave of the Cannibal God, Cannibal Holocaust en deze. Waarbij Slave de enige was die wat tegenviel, een kannibalen-film zonder kannibalisme? Je tip gaat zeker op de nog te kijken-lijst!

Dat er meer dierenleed is, valt mij niet zo gauw op. Ik heb daar ook maar weinig moeite mee, het was daarbij ook nog een andere tijd. De realiteit is anno nu vele malen erger, menig documentaire over gruwelen tegen dieren raak mij harder, dan de paar dieren die hier voor exploitatie worden gebruikt. Sterker, als de dieren worden opgegeten voor consumptie vervaagd voor mij het schokkend effect. De beelden van dieren die elkaar opeten zijn voor mij zelfs helemaal niet schokkend. Daar zal ik dus de film geen lagere waardering voor geven. Neem niet weg dat het niet hoort, zeker als het nu zal gebeuren.

Wat betreft suggestie was de film zeker wat anders; bijvoorbeeld de scène waarin de dames in een kuil worden gegooid en vervolgens een stuk vlees krijgen toegeworpen. Vlees dat vermoedelijk van mensen was, wie weet zelfs één van hun vrienden. Het gevoel van die machteloosheid van de vrouwen was een stuk gruwelijker als de castratie of schedellichting Of wat te denken van de hulpeloosheid van het slachtoffer als er een vliegtuig overvloog, zeker als daar zijn redding in zat.

avatar van alexspyforever
joolstein nu moet ik wel eerlijk toegeven dat het al een hele tijd geleden is dat Ferox heb gezien dus mijn memorie is na het zien van hopen andere films erg wazig is geworden. Mij leek het meer een herhalingsoefening van Cannibal Holocaust en andere kannibalenfilms (en als je anderen hun reacties leest ben ik niet alleen met die opinie). Niet dat elke film iets volledig nieuw moet brengen maar ik vond het allemaal erg gemakzuchtig in elkaar gezet. Ondertussen heb ik er al slechtere gezien dan Ferox maar voor mij behoort hij toch echt wel tot de zwakkere kannibalen of junglehorrors.

Voor mij zijn Cannibal Holocaust en Last Cannibal World/Jungle Holocaust veruit de beste die ik tot nu toe heb gezien, Amazonia op 3 gevolgd door Mountain Of The Cannibal God en Zombie Holocaust . Op het moment dat ik de ranglijst opmaakte stond Ferox op 9 van de 10 geziene kannibalenfilms, ik had er nog Eaten Alive!, Emanuelle And The Last Cannibals en Man From Deep River voor staan. Ik denk dat vooral de ontgoocheling was dat ik er eenvoudig niks leuk in kon vinden zwaar heeft doorgewogen.

En neen ik ben ook niet echt zo eentje die moord en brand schreeuwt bij dierenleed zeker niet tussen dieren onderling, het is de natuur eten en gegeten worden. Maar alweer ik vind het alweer erg makkelijk scoren en getuigt van een zwak script voor mij dan.

avatar van Boeikens
alexspyforever schreef:

Zo zien we maar weer dat smaken (gelukkig) zeer verschillen