Cannibal Holocaust (1980)

Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust

Italië
Horror / Avontuur
95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)

geregisseerd door Ruggero Deodato
met Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen

Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.

avatar van Herculaas
skinny_tie schreef:
Wie weet iets over de release van Cannibal Holocaust in Nederlands destijds? Ik kan nergens terugvinden dat deze in de bioscoop gedraaid heeft.

Uit de krantenarchieven op Delpher - Boeken Kranten Tijdschriften blijkt dat de film op Curaçao heeft gedraaid, maar er is geen enkele advertentie of bioscoopoverzicht uit Nederland zelf te vinden waarin hij wordt genoemd.

Volgens een artikel uit 1994 was de film wel te huur en zou er ook een koopvideo verschijnen.

avatar van skinny_tie
Herculaas schreef:
Bedankt, deze database kende ik nog niet. Ik had zelf al niks gevonden in het archief van de Bioscoopbond. Aangezien Zombi 2 volle zalen trok in 1980 verbaast het me wel dat niemand er brood in zag deze in de zalen te brengen.

avatar van Herculaas
skinny_tie schreef:

Inderdaad heel vreemd, want het genre moet populair zijn geweest. Il Paese del Sesso Selvaggio (1972) (Mondo Cannibale), Emanuelle e gli Ultimi Cannibali (1977) (Emanuelle en de laatsten der kannibalen), La Montagna del Dio Cannibale (1978) (The Mountain of the Cannibal God), ,
Mangiati Vivi (1980) (Levend opgegeten door de kannibalen) en Cannibal Ferox (1981) (De kannibalen vallen aan) hebben allemaal wel in de bioscoop gedraaid.

avatar van Moviestar1979
Sorry, maar deze film heb ik uiteindelijk toch maar links laten liggen. Ik ben een groot liefhebber van horrorfilms, maar ook van dieren! Dit gaat me gewoon te ver. Als het nu allemaal nep was, dan had ik hem nog een kans gegeven. De brute onthoofding en het ontleden van een schildpad, is niet aan mij besteed. Nu ben ik persoonlijk geen vegetariër, maar het is lastig te omschrijven. Ik heb hem deels bekeken, maar niet helemaal om een stem te geven. Ik weet eveneens dat er genoeg beesten op deze manier aan hun einde komen. Ik heb vaak al moeite met natuurfilms waarbij dieren op een vervelende manier worden afgeslacht. Ik denk dat de bewuste scènes te expliciet in beeld werden gebracht.

avatar van alexspyforever
De mensen die niet kunnen tegen dierenleed, tja die kunnen best geen enkele kannibalenfilm kijken. Eigenlijk is het dierenleed hier niets vergeleken met al de andere jungle horrorfilms dus de film daarop aanrekenen is een beetje makkelijk. Neen, eigenlijk heb ik geen punten van kritiek. Wat mij betreft nog steeds de beste kannibalenfilm. De kannibalen zijn beslist geen doetjes en ze doen wel degelijk erg schokkende dingen. Maar wat de blanke filmploeg doet om een sensationele documentaire te kunnen maken en hopen om op die manier eeuwige roem (en rijkdom) te vergaren is wellicht nog veel schokkender. Of om het met met de laatste woorden van professor Monroe te zeggen:
Who are the real cannibals?
En eigenlijk is er niet ontzettend veel kannibalisme aanwezig, er zijn andere films waar de focus meer op deze menseneterij ligt.

avatar van Darbie
Uitsluitend gemaakt om op platte wijze te choqueren en daarom goedkoop & armoedig in zowel geestelijke- als artistieke zin.

Achterlijke film. Tijdverspilling

avatar van K. V.
Dit is zo'n film die altijd maar terugkomt in lijstjes, dus deze ook maar eens geprobeerd. 'k wist wel al een beetje wat te verwachten, door de titel alleen al
Eerst en vooral wat een mooie titelsong voor deze film. 'k had er nog nooit van gehoord, maar was er toch wel aangenaam van verrast.
De film zelf is natuurlijk wel opvallend door het vele dierenleed. Voor mij hoefde dit totaal niet, maar hier is er al genoeg inkt over gevloeid. De film was wel veel minder kannibaal dan verwacht.
Uiteindelijk toch blij dat ik deze eens heb gezien en viel eigenlijk beter mee dan gedacht.

avatar van memento12
crazy

avatar van LOTR-lover
Ook bij mij stond Cannibal Holocaust al heel lang op m'n watchlist maar door omstandigheden kwam ik er telkens niet aan toe. Nu heb ik er eindelijk de tijd voor genomen en ik ben best wel positief verrast. Natuurlijk heeft de film wat aan kracht verloren door de jaren heen maar de wetenschap dat de dieren echt waren en de kills dus ook maakte vooral die scènes het vrij heftig. Verder had ik een nihil plot verwacht maar kreeg ik zelfs een moralistisch plot voorgeschoteld die je zelf zo diepgaand kan opvatten als je zelf wilt (de regisseur heeft altijd ontkend dat de film een diepere betekenis heeft namelijk).

Anywho, niet zo schokkend (op het dierenleed na) als ik had gedacht maar zeker de moeite waard om te kijken en je in te lezen in de achtergrond van deze film. En natuurlijk een absolute pionier wat betreft found footage films.

7/10 (IMDB)

avatar van baspls
Ondanks dat ik min of meer wist wat ik kon verwachten wist Cannibal Holocaust me toch behoorlijk te choqueren. Een Italiaan gaat naar Venezuela en Colombia met een handje vol derdegraads (porno)acteurs om een kannibalenfilm te maken. Dat is de productieachtergrond, maar het plot is niet veel anders.

Toen de film werd uitgebracht in Italië werd Ruggero Deodato ervan verdacht dat hij de acteurs zou hebben vermoord voor het maken van de film. Ik weet niet welke versie de Italiaanse officier van justitie heeft gezien, maar in mijn versie was al het menselijke toch vrij duidelijk in scène gezet. Deodato had het ook een beetje over zichzelf uitgeroepen want de acteurs moesten als gimmick een jaar uit de publiciteit verdwijnen na het maken van de film. De film is 10 dagen na de première voor 3 jaar lang verboden geweest in Italië en werd in ruim 50 landen ook verboden (in veel zuid-Amerikaanse en Aziatische landen is de film nog steeds verboden). In Japan werd het de meest succesvolle film na E.T. in 1983. Sergio Leone bewonderde de film schijnbaar om zijn realisme.

Jammer eigenlijk dat de found-footage documentaire is verpakt in een soort speelfilm. Het hele ultra-realisme gimick dat Deodato nastreefde is daarmee namelijk de das om gedaan. Bovendien was het speelfilm-gedeelte haast net zo beroerd geschoten als de nep docu (out of focus). Verder was het wel vrij knap hoe veel van de lange docu-shots zijn opgenomen en was de gore voor het lage budget wel geinig.

De film is bedoeld als een soort kritiek op de sensatiezucht van de media. Wie zijn nou de echte kannibalen? De Indianen of de westerlingen die wreedheden begaan. Wat geld voor de controversiële filmers in de film geld echter ook voor regisseur Deodato zelf. Ondanks zijn mischien 'nobele' moraliserende bedoeling blijft het pure exploitatie. Puur voor shock-value dieren afslachten (ook al zijn ze daarna door Indianen opgegeten) vind ik ook behoorlijk verwerpelijk en ergens ook pervers hoe hij de Indianen voor zijn film gebruikt heeft (zeker gezien Zuid-Amerikaanse stammen helemaal niet aan Kannibalisme doen). Wat me nog meer verbaasd is dat Deodato ook een hele crew en cast kon vinden die het prima vond om dieren af te maken. Door retakes moesten twee aapjes eraan geloven... De dierenmishandeling in de film is verreweg het walgelijkste dat ik ooit op film heb gezien. Een muskusrat, een aantal slangen, een vogelspin, twee aapjes, een zwijntje en een grote schildpad zijn voor de film gedood. Nu doen Indianen dat ook in het wild, maar dat vind ik toch een heel ander verhaal, die weten niet beter en kunnen niet anders.

Een bizar contrast met de lelijkheid van de opnames en de walgelijkheid van de daden op het scherm is de prachtige muziek van Riz Ortolani, tenminste de Main Theme zou een perfect bij een romantisch drama hebben gepast. Ik denk dat het het shock-effect moest versterken om tamelijk vrolijke muziek te spelen bij gruweldaden.

Vele male interessanter dan films als The Blair Witch Project, maar met andere editing zou de film veel beter uit de verf zijn gekomen. Lastig te beoordelen film uiteindelijk. Als je een film puur op morele overweging zou beoordelen had deze de laagst mogelijke score, maar dat doen we niet. Echt sterk vond ik hem niet, maar het was toch wel goed in scène gezet allemaal. Een van de schokkendste films die ik ooit heb gezien.

avatar van GoodOldJack
Matig tot slecht. Is het omdat ik een zieke geest ben of omdat ik met bijzondere verwachtingen aan deze film begon? Ik weet het niet maar het punt blijft dat het allemaal nog wel behoorlijk goed vond meevallen qua ranzigheid. Vond de scènes waarin wreedheden tegenover mensen gebeuren misschien wel "erger" dan de dieren scènes (ik gok dat je in een gemiddeld slachthuis even gedegouteerd zou buiten gaan na een bezoekje).

En ja veel blijft er dan niet over natuurlijk bij deze film als de shock scènes je niet echt shockeren. "Tof" experiment wel en ik snap ergens de cultstatus nog wel (zeker als je het in zijn tijdsperiode bekijkt) maar veel meer dan een drietje kan ik er toch niet aan geven.