The Relic (1997)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan / Nieuw-Zeeland
Horror / Thriller

geregisseerd door Peter Hyams
met Tom Sizemore, Penelope Ann Miller en Linda Hunt

Een onderzoeker aan een museum in Chicago komt terug uit Zuid-Amerika met enkele kisten met gevonden voorwerpen. De politie ontdekt een aantal verschrikkelijke moorden op het schip waarmee de kisten Amerika binnen gekomen zijn, gevolgd door een moord in het museum zelf. Lt. Vincent D'Agosta wordt op de zaak gezet. Hij moet op zoek naar een gigantisch beest dat zich in het museum bevindt.

Boek herlezen en naar aanleiding daarvan film gezien. En helaas kon de film mij niet echt bekoren. Niet spannend, niet eng, veel te donker gefilmd dus details zijn soms nauwelijks zichtbaar. Ook geen goede acteerprestaties, ik heb ze tenminste niet gezien. Maar het belangrijkste: veel te afwijkend van het boek, en dan in de slechtste zin van het woord. Geen hoofdpersoon (Pendergast), er gaan in de film mensen dood die in het boek blijven leven (en omgekeerd), afwijkend einde van het monster, de hele epiloog komt niet in de film voor. Nee, dit was het niet.

avatar van AmazingPP
Ik heb het boek gelezen en dat vond ik echt OK, maar deze film?? Mwaaaah... Ik weet niet of de regisseur ooit van licht heeft gehoord, maar de film is veel te donker. Ik kon weinig tot niks zien. Misschien ligt het aan de tranfer naar DVD, maar op een gegeven moment heb ik de film uitgezet, omdat ik het gewoonweg niet kon volgen vanwege de donkerte. En inderdaad: Waar is Pendergast? Dat is de belangrijkste persoon uit het boek. Hoe kan een scriptschrijver die in hemelsnaam weg laten? Verder best aardige film die sommige mensen zeker in hun broekje doet eh... nou ja, je weet wel, maar als doorgewinterde horrorfanaat deed het me weinig. 2 *

avatar van jeroentjuhhhhh
Stevig ondergewaardeerde creature feature. Deed nogal denken aan Mimic (niet geheel toevallig ook uit 1997). Beide bieden een mix van droog, wetenschappelijk gelul en nogal cheesy monster-actie. Qua gore ook opvallend 'edgy', voor een late 90's B-film dan. Waren toch vaak wat beperkt en véél conservatiever dan in de decennia daarvoor. Onverwachts leuke pulp met een solide mix tussen practical effects en CGI.

avatar van BlueJudaskiss
jeroentjuhhhhh schreef:
Stevig ondergewaardeerde creature feature. Onverwachts leuke pulp met een solide mix tussen practical effects en CGI.

Helemaal mee eens. Heb de lage waarderig hiervoor ook nooit zo begrepen.

avatar van xxERWINxx
Goede en spannende horrorfilm, een soort mimic kan je het wel een beetje mee vergelijken.
Ik heb hem nu voor de 3e keer gezien en hij blijft best goed.
Jammer dat er nooit een 2e deel is gekomen.
Enige minpunt is dat er veel donkere scenes zijn waardoor je niet alles goed ziet wat er gebeurd.

avatar van BlueJudaskiss
In m'n herinnering leuker dan toen ik 'm vanmorgen weer een keer bekeek. De film had lekker claustrofobisch kunnen zijn, maar is soms zo donker dat ik soms amper zie wat er gebeurt