The Mist (2007)

Alternatieve titel: Stephen King's The Mist

Horror / Mystery

geregisseerd door Frank Darabont
met Thomas Jane, Marcia Gay Harden en William Sadler

Nadat het kleine plaatsje Bridgton getroffen wordt door een hevige storm, verschijnt een mysterieuze mist. David Drayton (Thomas Jane) en diens zoontje worden, net zoals vele andere dorpelingen verrast door de mist terwijl ze inkopen doen. Al snel blijkt de mist een dekmantel, waarin de meest vreemde en gevaarlijke wezens zich verstopt hebben. Drayton vreest voor zijn leven en voor dat van zijn kind en probeert met alle macht te overleven...

Zwolle84 schreef:

Dit komt niet op me over als groei, maar als de valkuil waar veel mensen op latere leeftijd in lopen: het beter te denken weten dan anderen omdat ze nu eenmaal levenservaring hebben. Het koord waar je dan op balanceert met arrogantie als ravijn is dun (waarmee ik niet wil zeggen dat jij arrogant bent, ik ken je niet, maar het gevaar loert wel). Lijkt me eerlijk gezegd ook niet fijn om met die instelling films te herzien die je vroeger leuk vond. Dan gaat alle lol er toch vanaf?

On-topic:
Ik heb de film na vele jaren herzien en verbaas me juist over de kwaliteit. Het is allemaal erg vakkundig en fijn uitgewerkt, waarbij je de stereotypen meer als een soort cult-humor moet zien. En dat einde: veel beter zijn ze nog steeds niet gemaakt.

Neem maar van mij aan dat je smaak in de jaren verandert!!! Ten eerste word je kritischer en je hebt al veel gezien. Dat gebeurt op alle gebieden van kunst cultuur...Films, kunst, boeken,muziek...Mocht je als je 60plus nog uit je dak gaan van Bambi dan klopt er iets niet... Ouder worden is Groei!!!..in alle opzichten. Heeft niets met beter te weten te maken, of misplaatste arrogantie...gewoon een ontwikkelde smaak,persoonlijke groei gebaseerd op veel kijkervaring, opleiding, milieu, vrienden en kennissen!!! Maar een aantal films doorstaat de tand des tijds...Voorbeeld??? The Postman always rings twice...Casablanca...films van Hitchcock...Allen.. etc etc...En....I almost have seen it all.......Er zijn pakweg 15-20 thema's waar een film aan op wordt gehangen...Deja vu dus.!!!!! Z Amerikaanse, Franse, Spaanse, Italiaanse, Skandinavische films zijn vaak een verademing...Niet wat Hollywood uit poept, dat is vaak voor teeners en jong adolescenten en laag opgeleiden....

avatar van Zwolle84
Ik ben het met gedeelten eens, frans123. Tuurlijk word je kritischer naarmate je meer hebt gezien en dat is ook prima. Je moet alleen oppassen dat het niet doorslaat in je neus ophalen voor dingen waar je je te goed voor voelt. Dat is waar bij veel mensen de arrogantie om de hoek komt en daarom erger ik me bijvoorbeeld ook regelmatig aan het gedrag van senioren in de bioscoop, die overal hardop commentaar op leveren.

Zwolle 84

Heeft niks te maken met arrogantie...Kijkervaring na decennia, grroei in algemene zin.....en andere punten die ik noemde. Voorbeeld??/ Drugsfilms...Honderden van gezien..Zelden een goede...Ik sla ze over...Trek er mijn neus niet voor op,maar ik hoef niet...Got it?? Horror..evenzo...Relatiefilms? ...hoef ik niet.Twee uur gewauwel vaak over micro-gevoelens... Sci-fi??/ Graag,....maar Sci-fi is zelden goed,vaak ook met teeners die de aarde even redden..Of bizarre verhalen die van geen kant kloppen...Daar ben ik te oud voor....

avatar van Zwolle84
frans123 schreef:
Daar ben ik te oud voor....

Dat is net het punt waar we van mening verschillen: je bent er niet te oud voor, maar je hebt een eigen smaak.

Zwolle84 schreef:

Smaak is zeker afhankelijk van leeftijd....en dat komt door heel veel factoren,zo veel gezien en vaak zoveel beter,deja vu.....Kijkervaring en niet alleen vanwege 'ouder worden.,Je wordt kritischer , selectiever...je krijgt er bijna 'verstand van......Maar dat geldt niet voor iedereen..iemand die uit zijn dak ging van Rambo, kan dat dertig jaar later nog doen....Dan is de smaak niet ontwikkeld....Maar dat is subjectief en doet er ook niks toe. Maar op de film gespitst....Stephen King schrijft rommel. heeft een niet-kritisch miljoenenpubliek. Succes van zijn films zegt helemaal niks...Frans Bauer heeft 25 miljoen euro bij elkaar gezongen met zijn wanstaltige liedjes ...Smaak...zo betrekkelijk.( gister gaf hij toe in een programma dat hij de laatste jaren rommel maakte!!) Frans wordt ook ouder.....ahhaha

Ik snap deze hoge score niet maar ook weer wel. Voor de mensen die het boek hebben gelezen zal deze film dan ook wel hoog scoren. Ik vond het maar nep, al die slechte computer special effects. En tja, er is mist. Weet je wat ik doe.Ik pak een landrover met 20 lampen erop ( ja ja toevallig staat die daar) en ik rij er mee weg...kom vervolgens niemand tegen, en daarna de halve wereld in een auto,vrachtauto en tank die voorbij komt crossen...tjonge jonge...Nee, ik heb al veel beter gezien dan dit.

avatar van baspls
Scarto70 schreef:

Dit moet wel even netjes tussen Spoiler-tags