ad

Geregisseerd door: Frank Darabont

Met onder meer: Thomas Jane, Laurie Holden en Toby Jones

Releasedatum: 21 november 2007

Over The Mist

"Belief divides them, mystery surrounds them, but fear changes everything."

Nadat het kleine plaatsje Bridgton getroffen wordt door een hevige storm, verschijnt een mysterieuze mist. David Drayton (Thomas Jane) en diens zoontje worden, net zoals vele andere dorpelingen verrast door de mist terwijl ze inkopen doen. Al snel blijkt de mist een dekmantel, waarin de meest vreemde en gevaarlijke wezens zich verstopt hebben. Drayton vreest voor zijn leven en voor dat van zijn kind en probeert met alle macht te overleven...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van rep_robert

rep_robert

The Mist is zo'n film waar ik goede herinneringen aan koester, want ik heb de film in 2007 voor het eerst gezien in zo'n typische drive-in bioscoop in Amerika. Erg leuk om meegemaakt te hebben en een ideale film voor in de auto. Het verhaal is lekker klassiek King. Een klein stadje ergens in Amerika (waarschijnlijk Maine), normale dorpelingen die de hoofdrol spelen in het verhaal en een mysterieus sausje dat zorgt voor een onderhuidse spanning. De dynamiek in een groep dat met zo'n situatie omgaat is ook interessant. De onderlinge vetes tussen de mensen worden in zo'n situatie uitvergroot en je kan je tijdens de film ook lekker ergeren aan zo'n religie gekkie. Normaal zou ik dat als negatief beschouwen, maar doordat zij haar verdiende loon krijgt, vind ik het juist een sterk punt. Ik kan me nog herinneren dat iedereen in de auto zat te juichen toen het gebeurde.

Verde

Dat de CGI de tand des tijds absoluut niet doorstaat is een klein smetje op de film, maar het heeft meer te bieden waardoor ik het geen storende factor vond. Verder zijn de acteurs wel oké, maar geen bijzonderheden verder. Het was wel leuk om een paar personages uit the Walking Dead voorbij te zien komen. Je weet dan gelijk hoe Darabont daaraan is gekomen.

Waar de film boven een gemiddeld King verhaal uit weet te stijgen is het einde. Normaal wordt er een einde aan gebrabbeld en voelt deze vaak een beetje cheesy aan. Maar het schokkende einde en de uitzichtloosheid waar Jane's personage mee denkt te kampen is schrijnend en snijd door je ziel. Toch een van de sterkste eindes in een King verfilming die ik ken.

Uiteindelijk gewoon een sterke King verfilming van Darabont en eentje die ik lang zal koesteren uit sentimenteel oogpunt.

avatar van rep_robert

rep_robert

Chainsaw schreef:

Dat hij uiteindelijk voet bij stuk hield voor dat einde is niet helemaal verkeerd gekozen, want dat is toch iets waar men nog het meest over praat. Helemaal geweldig is het niet, mede omdat wederom daar nogal vreemde keuzes worden gemaakt. Zoals in de hele film gaat alles nogal snel. Doodnormale mensen in een supermarkt vinden het na twee dagen al prima om een jongen te doden als offer voor God, terwijl in het befaamde einde hoofdrolspeler Thomas Jane maar enkele seconden nodig lijkt te hebben voor hij kiest om zijn kind en de andere overlevenden dood te schieten. Het is allemaal best memorabel, maar niet volledig om de juiste redenen. Desondanks is The Mist een op zich aardig monsterfilmpje, dat vooral weinig opstartproblemen kent, de film gaat lekker vlot van start. Dat alles daarna ook wel héél erg snel gaat is iets minder positief.

Ik snap wat je bedoelt, het is niet zo dat je een uur lang de uitzichtloosheid hebt mogen ervaren. Maar ikzelf begrijp en voel het wel. We gaan zo ver als dat de auto ons kan brengen. Ik ga er zelf dan wel vanuit dat de tank na 5 minuutjes rijden al leeg is. Ik beeldde mezelf erbij in dat ze al wel een tijdje door de mist aan het rijden waren.

avatar van Jynxter

Jynxter

Mijn hemel. Deze film is een groter gedrocht dan de monsters die erin voorkomen. Of het nu het ondermaatse acteren is, de bizar onnatuurlijke reacties of het oeverloos gezwam van één van de meest irritante karakters uit de geschiedenis van film, dit was mijn pijnlijkste kijkervaring in lange tijd. En dan heb ik het nog niet over de CGI die uit het Commodore 64 tijdperk lijkt te stammen. Of de complete incompetentie van de acteurs om ook maar enigszins geloofwaardig met deze later toegevoegde nepmonsters om te gaan. Ik snap dat The Mist geen gebruik kon maken van de digitale mogelijkheden die vandaag de dag gebruiken. Maar deze film is van 2007. En er zijn 80's film die het beter deden.

Daarnaast heerst er überhaupt een chronisch gebrek aan sfeer. Deels door bovengenoemde punten, maar ook door het veelal weglaten van muziek. Waar dat bij een film als No Country For Old Men een versterkende factor was, maakt het hier een toch al zielloze film nog leger.

Darabont is geen koekenbakker en heeft prachtige dingen gemaakt. Maar hier gaat hij toch keihard de mist in (pun intended).`

Met heel veel pijn en moeite heb ik deze draak uitgezeten. (Ok, eerlijk, ik kon het tegen het einde niet laten af en toe een paar keer de "10 seconden vooruit" knop aan te klikken.) Zodoende heb ik toch het einde van de film nog gezien. En dat is op zich meteen het beste deel van de hele film, al had het van mij niet zo dramatisch gehoeven. Het einde had alleen een film verdiend die me had geboeid, had laten meeleven met de karakters en me zodoende uiteindelijk keihard had geraakt. Maar wegens de 2 uur doorbijten was van geen allen sprake.

Het is dat het verhaal op zich helemaal niet verkeerd in elkaar steekt, dat ik er nog een 2 van maak. Maar hoe de regisseur die met Shawshank liet zien juist meester te zijn in het pakkend en meeslepend vertellen van een verhaal dit heeft kunnen produceren, is me echt een raadsel.

avatar van DoctorMovie

DoctorMovie

Einde is totaal anders dan het boek

avatar van Daan258

Daan258

Na de film ongeveer 14 jaar geleden voor het laatst gezien te hebben, viel het mij nu pas op hoe slecht de CGI eigenlijk is

Ondanks dat was dit zeker wel één van de wat betere verfilmingen van Stephen King.

Zeker het eind blijft altijd wel bij.

Een kleine 3,5*

Zo slecht, zo slecht. Ik ken mensen die dood zijn die nog beter presteren dan deze film. Alstublieft mensen, verdoe je tijd niet met deze film. Ik heb spijt van elke minuut die in naar dit gedrocht heb zitten kijken. Het wordt ook alleen maar erger hoe langer hij duurt. Als je gaat zitten wachten of het einde toch nog een beetje voor verlichting zorgt dan kom je van een koude kermis thuis. Ik heb speciaal voor deze film een account aangemaakt, en dat doe ik never dus dat zegt al genoeg........