The Mist (2007)

Alternatieve titel: Stephen King's The Mist

Horror / Mystery

geregisseerd door Frank Darabont
met Thomas Jane, Marcia Gay Harden en William Sadler

Nadat het kleine plaatsje Bridgton getroffen wordt door een hevige storm, verschijnt een mysterieuze mist. David Drayton (Thomas Jane) en diens zoontje worden, net zoals vele andere dorpelingen verrast door de mist terwijl ze inkopen doen. Al snel blijkt de mist een dekmantel, waarin de meest vreemde en gevaarlijke wezens zich verstopt hebben. Drayton vreest voor zijn leven en voor dat van zijn kind en probeert met alle macht te overleven...

avatar van patrickman
wat een kut film wow XD werkelijk waar niks is goed verhaal slecht acteurs slecht effects slecht heb het 40 min volgehouden wat komt er na een B film ?

the mist de hele film boeide mij kei van een film!

Deze mysterie-horror waarin de reacties van mensen op een ramp centraal stonden, gebaseerd op een kort verhaal van Stephen King, werd als speelfilm te veel uitgerekt waardoor het een zich voortslepend karakter kreeg. De productie had zonder meer zenuwslopende en intensieve delen en de psycho-elementen en speciale effecten waren sterk. Echter de godsdienstwaanzin kreeg (voor mij) een te prominente plaats toebedeeld (hoe uitstekend Maria Gay Harden de vrouw ook speelde), waardoor het verhaal belachelijk werd.

Ik snap niet waarom deze film zo'n hoge rating heeft.
De special effects zijn echt heel lelijk. Dusdanig lelijk dat het voor mij moeilijk was om me in te leven. De dialogen zijn slecht, ik krijg geen binding met de characters doordat je vrijwel gelijk middenin het verhaal springt zonder enige character opbouw. Echt een kutfilm

gauke schreef:
D. De productie had zonder meer zenuwslopende en intensieve delen en de psycho-elementen en speciale effecten waren sterk.

laat me niet lachen, die shit zag er echt niet uit.

Zwolle84
"Welcome to Sesame Street. Today's word is expiration."

Briljante, zenuwslopende film met een dijk van een einde! Een van de beste horrors van de laatste jaren.

avatar van Franza
Ik vond het een saaie langdradige film met een wel aardig einde.
Maar er leek geen eind aan te komen aan de film.
Ik heb me zoiezo al heel de film blauw lopen ergere aan dat bijbelvrouwke.
Eng was hij ook niet, spannend was hij evenmin.
Laten we het erop houden dat het niet mijn film was.

1.5* met toch een + 0.5 voor het einde
Dus ik ga voor een 2 *

avatar van Miszmi
Het is voor mij al een tijd geleden dat ik deze film heb gezien. Weet alleen dat ik hem verschrikkelijk vond, en het einde nog het aller ergste. De film leek eeuwen te duren, maar ik zet zelden een film uit in de hoop dat hij toch nog wordt gered (of in elk geval een geweldig eind.)

avatar van Verkaazde
Jullie hebben echt altijd commentaar godverdomme zeg.. Deze film is goed en waarom? omdat het laat zien hoe mensen echt zijn als er iets gebeurt wat niet alledaags is! Nou zijn de monsters niet realistisch natuurlijk maar bijvoorbeeld een andere natuurramp en de mensheid veranderd net zoals hun! Spannend was hij zeker en heb me ook zeker vermaakt!

daarom geef ik een 4

avatar van John Barry
The Mist vind ik een goede film, maar deze film laat kansen liggen.

Deze film speelt zich voor een groot deel af in een supermarkt. Een groep mensen probeert zich zelf te beschermen tegen monsters buiten verborgen in de mist. Maar het gevaar komt niet alleen van buiten uit, maar ook van binnen uit…….

Laat ik beginnen met het gevaar van buiten uit. Dat gevaar zijn enge monsters. De filmmakers hebben goed werk verricht met de monsters. Ze zien er angstaanjagend uit. De insecten die de winkel gingen aanvallen vond ik nog het mooist gemaakt. Ik vond deze aanval scene ook een goede actie scene. De actie scènes in deze film zijn zo wie zo wel mooi gemaakt. Ik vond die soort van spinnen in die apotheek ook mooi gemaakt. Die mieren er ook bij maakte het geheel nog angstaanjagender.Er komen ook enorme reuzen van monsters in deze film voor. De eerder genoemde spinnen en insecten vallen daarbij in het niet. Maar we krijgen maar beperkte gedeeltes van de grote monsters te zien. We zien die niet in volle glorie. En dit vond ik een goede keuze van de filmmakers. Dat het uiterlijk van die grote monsters niet helemaal duidelijk word maakt het allemaal nog een beetje angstaanjagender. De kijkers kunnen nu toch een beetje dingen erbij fantaseren. Het gedeeltelijke onbekende van het uiterlijk van de groten reuzen,maakt het allemaal nog wat angstaanjagender vind ik.

Nu de dreiging van binnen uit. Die dreiging komt van een vrouw gemaand Mrs. Carmody. Ze gelooft in god, maar draaft een beetje te ver door met haar geloof. Ze krijgt binnen een aantal dagen vat op een hele grote groep mensen. Ze vormen een soort van sekte. Echt beangstigend word het wanneer de sekte soldaat Jessup laten executeren. Nog erger lijkt het te worden als de sekte een klein kind willen opofferen. Een grote groep mensen word binnen een paar dagen gehersenspoeld. Is het wel zo geloofwaardig dat een zo grote groep mensen zich laat hersenspoelen ? Ik denk niet dat zo grote groep mensen zich zo snel laten hersenspoelen. Op zich is het wel ongeloofwaardig te noemen dat een grote groep mensen gevoelsmatig in staat zijn binnen een paar dagen een onschuldig kind te vermoorden. Aan de andere kant is de hersenspoeling van die grote groep mensen niet geheel ongeloofwaardig. Mensen zijn kudde dieren. En we hebben vaker gezien dat grote groepen mensen zich laten hersenspoelen. We hebben vaker gezien dat mensen in moeilijke tijden zoeken naar een grote leider. Hebben mensen die leider gevonden , dan gaan ze hem in bijna alles volgen. Dit zelfde gebeurt eigenlijk exact in deze film. Een groepje mensen zit in de problemen. Een charismatische dame genaamd Mrs. Carmody weet in de loop van de tijd veel volgelingen te krijgen. Dus zo ongeloofwaardig vond ik het gedeelte met Mrs. Carmody niet. Ik vind alleen het proces van hersenspoeling te snel gaan. Voordat je een groep mensen in die situatie zo ver hebt om een kind te vermoorden is dat een kwestie van weken en ik denk niet van dagen. Dus geheel geloofwaardig is het allemaal ook niet, maar het is toch wel een stuk geloofwaardiger dan je in eerste instantie zou denken. En dit gegeven vond ik eigenlijk nog wel het beangstigde van de film.

Dan het acteerwerk. Marcia Gay Harden als Mrs. Carmody acteert redelijk. Ik vond dat Marcia zich wel een beetje schuldig maakt aan overacting. Haar personage was met wat meer minimalisme wat beter uit de verf gekomen. Je moet natuurlijk overdreven acteren om zo personage als Carmody te spelen. Maar je moet uitkijken dat je niet te ver doorslaat. Want dan komt het juist niet angstaanjagend maar een beetje belachelijk over. En dat belachelijke had ik een beetje aan het eind van de film. Marcia speelt haar rol net iets te enthousiast en valt daarmee soms van het zijden draadje. Maar Marcia vond ik zeker niet slecht acteren. Ze doet het goed. Ze speelt alleen soms iets te enthousiast. Thomas Jane als David Drayton acteert goed. Op hem geen kritiek. De rest van de cast acteert ook goed.

Een van die mensen van de rest van de cast is Andre Braugher als Brent Norton. Andre weet zijn personage erg goed neer te zetten. Ik vind het alleen jammer dat Brent zo korte rol in de film heeft. Brent is de buurman van David. Die twee hebben een wat moeizame relatie met elkaar. Ik had gedacht: Hier gaat de film wat mee doen. Dit doet de film ook in eerste instantie. Brent gaat zich in de film opstellen als een mannetje die het allemaal wel beter weet. Meneer wil maar niet geloven dat er monsters in de mist zijn. Dit zorgt voor ruzie met zijn buurman David. Ik dacht dat dit een mooi geven was waar verder opgebouwd kan worden. Ik vond het dan ook jammer dat Brent eruit geschreven werd. Er had meer met zijn personage gedaan kunnen worden.

Wat ik ook wat minder vond is de gedachten gang van de personages in het gedeelte van de apotheek scene. Eerst mag van David niemand naar buiten. Maar dan gaat David met een clubje zelf naar buiten naar apotheek om medicijnen te halen. Want de kans is groot dat iemand sterft aan verwondingen. Maar de kans is even groot dat er ook iemand sterft tijdens de expeditie naar de apotheek. Dus op zich wel krom dat je iemand probeert te redden terwijl je weet, dat er waarschijnlijk nog meer doden gaan vallen als je aan die expeditie begint. ( en als de personages dit zelf niet door hadden waren ze erg naïef ) Het handelen van de personages in dit stuk vond ik wat vreemd. Er moest volgens mij alleen maar een excuus gevonden worden om een ( geslaagde ) spannende scene met spin monsters in de film te stoppen.

Dat de personages uiteindelijk besloten om met de auto te vluchten vond ik dan weer wel wat geloofwaardiger. De situatie in de winkel werd voor hun onthoudbaar. De mensen van de sekte konden alleen maar nog gekker worden. En dat bleek ook wel toen het clubje wilden vluchten en de sekte dat jongetje wilden vermoorden. Ik snap wel dat ze beter konden weg gaan om het erop te wagen. In dit stuk vond ik de gedachten gang van de vluchtelingen niet zo krom. Al was het wel een groot risico wat ze namen en wisten ze zelf ook wel dat de kans groot was dat niet iedereen de auto levend zou halen.

Het einde zou ik absoluut geen happy end willen noemen. Het is nog wel droevig dat David iedereen in die auto heeft vermoord inclusief zijn eigen zoon. Maar dan blijkt later dat als hij nog even had gewacht, dat dit alles niet nodig was geweest. Het leger rukt op. De monsters worden verdreven. Ondanks het best wel goed nieuws is dat de monsters worden verdreven, ben je als kijker helemaal niet in vreugde. Dit maakt het einde naar mijn mening best sterk.

De muziek in deze film vond ik nergens echt heel erg goed. Muziek is toch best wel belangrijk in dit soort films. Muziek kan een hele goede sfeer neerzetten. Dat doet de muziek in deze film niet echt. Voor een groot deel van de film vond ik de muziek maar matig en komt het niet boven de middelmaat uit. Tegen het eind gaat het echt pijnlijk fout met de muziek. Tijdens het laatste stuk van de film als een groepje mensen in een auto door de mist rijdt is de muziek erg overdreven aanwezig. De muziek probeert een naargeestige sfeer neer te zetten, maar faalt daarbij volledig. Deze scene is op zich heel sfeervol. Maar de muziek verpest die sfeer voor een groot deel. De muziek is te dramatisch. Het camera werk in deze film is op zich niet slecht. Maar ook nergens bijzonder. In bijvoorbeeld de Shinning zag je hoe goede muziek en subliem camera enorm veel bijdroeg aan de sfeer in de film. In deze film is het camera werk vrij standaard en is de muziek middelmatig tot gewoon slecht. In zekere zin vind ik dan ook dat The mist een gemiste kans is. Ik denk dat met goed camera werk en goede muziek deze film nog een stuk beter was geweest.

Al met al vond ik The mist een goede film. Maar een echte topper is deze film niet. Maar desalniettemin vond ik dit een spannende film.

3 sterren voor deze film.

avatar van Leland Palmer
Na (dik) vijf jaar herzien en stem verhoogd. Fantastisch sfeerwerkje van Darabont met één van de beste - zoniet.. het (!) beste einde ooit. 'The Host of Seraphim' van Dead Can Dance is zo vreselijk indrukwekkend en maakt de eindscéne bijna buitenaards. Verder weer vreselijk genoten. Marcia Gay Harden haar rol blijft vervelend, maar zo is-ie bedoeld. En ik vond 't (de personages en de keuzes die ze maken) allemaal erg goed en geloofwaardig gebracht. Ik zat er in ieder geval helemaal in. Beste van Darabont? Misschien wel.

doeshnormal schreef:
Ongelofelijk; ik zit vrijwel altijd wel op 1 lijn met de scores op MM, maar dit slaat echt alles.
Dit is echt 1 van de slechtste films die ik ooit gezien heb. Het is ten eerste een 13-in1-dozijn horror/rampenfilm. De enige die goed acteerde was dat kleine knaapie, voor de rest was het echt om te janken. De special effects leken ook nergens op. Langdradige stukken, ik kan zo nog wel even doorgaan.

Geeft iedereen deze film nou een hoog cijfer omdat het geschreven is door Stephen King en geregisseerd door dezelfde man als van The Shawshank Redemption en The Green Mile?

Schiet mij maar lek.

Helemaal mee eens. Wat een bagger film en zwaar beroerd geacteerd. Dat hadden wij ook gekund zonder ook maar acteerlessen te volgen.
Dat deze film zo hoog scoort is mij werkelijk een raadsel. Waarschijnlijk 'gedragen' deze mensen zich net zo als de mensen in de film, namelijk als malloten. Ik ga er ook maar vanuit dat de hoge score komt door de naam: Stephen King, want de film is waardeloos slecht en dat komt vooral door de beroerde acteerwerk en f*cked up dialogen (mooier kan ik het niet verpakken). Wel - voor mij althans - veel bekende acteurs en actrices, maar die hadden er blijkbaar weinig zin in of kregen te weinig betaald want normaal acteren ze wel overtuigend.

avatar van nakada
Alexander1900 schreef:
Deze score komt duidelijk door vriendjespolitiek en dat is jammer.
Wat een onzin. De naam van King of Darabont hebben niets met de, of in ieder geval mijn beoordeling te maken. Daar zou ik eerder punten aftrek voor tellen.

nakada schreef:

Gisteren heb ik de film voor de helft bekeken, en vandaag de andere helft. Het werd met de minuut slechter. Dus weer puntenaftrek. Dit is werkelijk de slechtste film die ik ooit heb gezien en heb inmiddels duizenden films gezien. Bah, wat een ongelofelijke kl*te film die vreselijk slecht geacteerd is. Heb af en toe moeten lachen doordat David Drayton (Thomas Jane) het wel erg bont maakte met zijn *acteerkunsten*.

The Myst ending - How it should be! With JCVD! - YouTube

avatar van nakada
Waarom quote je mij nou? De tekst daaronder heeft er niets mee te maken.

Onzinnige tekst ook weer, maar goed. Je hebt al duizenden films gezien dus je zal wel weten waar je over praat.

avatar van chiel
Alexander1900 schreef:
Deze score komt duidelijk door vriendjespolitiek en dat is jammer.

Vriendjespolitiek? Wat een onzin. Erg goede film, in tegenstelling tot de overgewaardeerde The Green Mile.
Het eind is meesterlijk.

chiel schreef:

Het eind is meesterlijk.

Het einde is meesterlijk? Buiten de verdomd slechte acteerwerk en geschreeuw, is het niet doordacht. Meesterlijk is het zeker niet, ik zou het noemen: dit had ik totaal niet verwacht. En dat komt omdat niemand er ooit aan heeft gedacht om zo'n niet doordachte einde in elkaar te flansen. Niet alleen het einde hoor, maar de hele film.

avatar van John Barry
Waarom is het einde niet doordacht ?

Wat een heerlijke film. De film kijkt lekker weg en is nergens afgeraffeld. De film is spannend met af en toe in het midden van de film wat "dode momenten". Een originele film, een aanrader!

avatar van Kondoro0614
The Mist

The Mist is destijds de eerste horror film die ik heb gezien. De alle eerste. Met mijn moeder samen, dat weet ik nog heel goed. Ik vond The Mist toen die tijd hartstikke eng. Maar vergeleken met horror films die ik nu al gezien heb stelt het eigenlijk niks meer voor. De aliens waren best wel vet gemaakt. Die spinnen waren wel eng. De rest vrijwel niet echt.. Ik haart spinnen namelijk hahaha ! Het verhaal was leuk, het concept was ook wel geinig. Het einde was van mij part het ontroerende wat er was. Toen hij zeg maar langs zijn eigen huis reed met de mensen, dat hij toen iedereen neer had geknald inclusief zijn zoontje, en ze toen gered werden... Aanrader om een keer te kijken!

After Dark
Frank, wat doe je nu?

Schandalig vind ik het. Net wanneer ik dacht de beste man volledig door te hebben, doet ie iets compleet anders. Je zou kunnen zeggen dat je daaraan pas een echt goede regisseur herkent, ware het niet The mist ook een misser van formaat is.

Laten we positief beginnen. De film is minder irritant dan het vorige trio. Ik heb slechts enkele keren mijn ogen willen uitsteken, en voor een Darabont-film is dat verdacht weinig. Daarnaast hebben we hier te maken met een ware horror-film (brrr) en bijbehorende donkere setting.
Dit betekent dan ook dat de hoeveelheid suikergoed waar Frank mee rondstrooit tot een minimum beperkt is. Fijn.

Heeft onze vos dan zijn streken verleerd? Welnee. In essentie blijft het exact dezelfde opzet als in zijn vorige films. Hij steekt een paar lieve mensen in een kot met wat mindere schatjes en tracht zo de eerstgenoemden er extra sympathiek uit te laten zien. Natuurlijk slaagt hij daar in, want de reli-gekkies worden zo extreem gebracht dat er nog maar weinig ruimte voor andere gedachten is. De gebruikelijke Darabont-doctrine dus.

De sfeer zou bedrukkend moeten zijn, maar van zodra je de eerste cgi-vehicles binnen komen rijden wordt het een beetje een lachwekkend gebeuren, zo lelijk zijn die krengen. Eng wordt het dan ook echt nergens.

Opmerkelijk is het cynische einde. Na eerst volledig in een deuk te hebben gelegen, vroeg ik me af of dit een grote Fuck You van Darabont was naar de critici. Ja hoor Frank, je kan op een duistere manier eindigen. You showed us!

avatar van AC1
AC1
Leland Palmer schreef:
Beste van Darabont? Misschien wel.

Zeker de minst begrepen film van Darabont. Moet je de commentaren hier maar eens lezen. Je lacht je een breuk.

avatar van Woland
Moi he, dat was niet best. Als old school monsterfilm kan het er nog wel enigszins mee door, al werd er wat mij betreft veel te weinig aan de verbeelding overgelaten. De CGI was niet echt goed gedaan, en dat hele Arrowhead-verhaal vond ik ook maar slapjes - al kijk ik geen horror(achtige) films voor de goed doortimmerde verhalen. Maar een belangrijk deel van de film betrof toch de sociale dynamiek van een groep mensen in gevaar, het zondebokgedrag en de escalatie van zo'n situatie. En dat werd me toch een potje slecht uitgewerkt. Sowieso was het acteerwerk als geheel matig, maar de personages die neergezet werden waren al helemaal niet geloofwaardig. Een overacterende, hysterische, clichematige fundamentalistische kol die in no time driekwart van de supermarkt indoctrineert tot hersenloze, moordende volgeling, die David Drayton die geen moment geloofwaardig overkomt, de irritante, domme, absurd antagonistische buurman, en het eindeloze gezever in die supermarkt dat nergens de indruk maakte die het volgens Darabont waarschijnlijk moest krijgen. En dan duurt het ook nog eens ruim langer dan nodig was. Als monsterfilm hou ik het op twee sterren, het middenstuk wat een bijzonder beroerd uitgevoerde variant op Lord of the Flies is krijgt een halve ster, en laat ik 'm voor de goede orde gewoon naar boven afronden. Een 1.5.

Op zich wel een vermakelijke film wat wel erg verpest werd door sommige zeer irritante personages.. Daarom met moeite 3 sterren.

avatar van baspls
"Hey, crazy lady, I believe in God, too. I just don't think he's the bloodthirsty asshole you make him out to be."

Toen ik deze zag staan op Netflix dacht ik, waarom ook niet. Bleek een super sterke film te zijn. Ik vind Stephen King verfilmingen altijd wel goed (uitzonderingen daar, bijv. Dreamcatcher) en deze film van Frank Darabont stelde me dan ook niet teleur.

De film is gebaseerd op een kort verhaal van Stephen King uit de bundel Skeleton Crew (1985). Ik heb het echter nooit gelezen dus ik kan de film er niet mee vergelijken. In een documentaire die ik onlangs zag - Fear of the Unknown - vertelde ze dat dit verhaal van King erg is beïnvloed door H.P. Lovecraft. En dat is te zien, heerlijk Lovecraftiaans allemaal. Aan het eind zien we zowaar iets dat op Cthulhu lijkt!

Het acteerwerk was ruim in orde. Allemaal onbekende acteurs, en dat is eigenlijk prettig, zo komt de film realistischer over. Het verhaal vond ik ook erg sterk. Een mysterieuze mist waaruit vreemde tentakels komen... Dorpelingen die vast zitten in een winkelcentrum en doen wat mensen zoal doen bij een ramp. Geweldig dat deze film zich zo op het gedrag van mensen in zo'n situatie richt. Echt verschrikkelijk die Joodse vrouw met haar oude testament, als katholieke christen vond ik het haast grappig hoe naïef zij was met haar dag des oordeels. De sfeer is ook prima en de film heeft een prettige spanning. Echt eng word het nergens en er zijn niet echt schrikmomenten.

De CGI - een techniek waar ik nooit echt een fan van ben - was matig. Gelukkig is de mist meestal met rookmachines en dergelijke gedaan. De wezen zagen er in een paar shots erg sterk uit maar in close-ups was het meestal te videogame-achtig. Ik wel veel slechtere CGI gezien hoor en eigenlijk was het helemaal niet storend. De Gore en special-effects waren goed gelukt.

Een geweldige knipoog in het begin van de film is dat in het attelier van David allemaal filmposters hangen van Drew Struzan. Waaronder The Thing en een plaat van The Dark Tower (met iemand die lijkt op Clint Eastwood/Harrison Ford).

De opnames waren helemaal prima, op een paar shots met te veel beweging in de camera na. Ook denk ik dat de cameraman in sommige scènes een beetje te lang was (de camera had lager gemogen). Maar The Mist was toch echt een bijzonder vermakelijke film. Lekker lang ook. Een van de betere Stephen King-verfilmingen.

leuk , vermakelijk filmpje

intussen nog een 3de keer gezien, en verhoogd naar 4*
Bij momenten eindeloos gepraat, maar het sfeertje verandert zienderogen, en het einde doet je naar adem snakken. Toch een toppertje binnen zijn genre als je het mij vraagt!

avatar van megaman
Halve punt er af helaas. Het verhaal is sterk, de personages goed uitgewerkt, de atmosfeer is perfect (beetje a lá Silent Hill) maar dat alles wordt verkloot door de goedkope CGI effecten die eerder in een Uwe Boll productie thuishoren.

avatar van TM Scarface
Het verhaal en de (meeste) personages zijn sterk en goed uitgewerkt.
De film heeft als hoofdlijn, hoe de mens tijdens een ramp probeert te overleven. En dat zag er volgens mij aardig realistisch uit.
Ongeveer het eerste half uur/drie kwartier van de film had ik een beetje het gevoel naar een B film te kijken, maar iets nadat de actie begon, werd de film een stuk beter. Vooral omdat de personages op dat moment zich (dieper) begonnen te ontwikkelen.
De film is nooit echt heel spannend of heel eng, maar het verhaal en de ontwikkelingen die de personages meemaken, maken het een goede film.
Ook heeft deze film een sterk deels onvoorspelbaar/niet cliché einde.

avatar van Joris Balneger
Begint leuk maar eindigt apart. Wel de moeite waard maar verwacht niet te veel.