The Brøken (2008)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Sean Ellis
met Lena Headey, Melvin Poupaud en Richard Jenkins

Als Gina McVey (Lena Headey) in een drukke straat loopt in Londen, denkt ze dat ze zichzelf in een auto voorbij heeft zien rijden. Ze besluit de auto te volgen en ziet de mysterieuze vrouw uitstappen bij een appartement. Vanaf dat moment verandert het leven van Gina in een nachtmerrie.

Trage film. Slechtste regie die ik me kan herinneren met veel overbodige scenes en flashbacks. Waarschijnlijk om een sfeertje te creeeren. De film predendeert een geweldig verhaal op te bouwen. Helaas leidt het allemaal tot niets. Op het einde volgt een warrige vergezochte ontknoping, en ben je na het kijken 88 minuten van je leven kwijt die je nooit meer terug krijgt.

avatar van Psolitsa
Wat een vage film.
De sfeer doet me nog het meest denken aan een kruising tussen Dark Water en Triangle, hoewel het verhaal compleet anders is.
Er zitten een paar hele sterke scenes in , waarvan de haartjes in mijn nek echt rechtop gingen staan .
Maar over het algemeen gezien vind ik toch dat er net ietsjes te weinig gebeurde en ook niet genoeg uitleg/clou was aan het einde.
Desalniettemin wel waard om te kijken,door het camerawerk en het sfeertje. 3***

avatar van Psolitsa
s0062423 schreef:
Film net herzien. Score blijft staan, zo ook m'n mening. Wel zeer vreemd dat eindshot me vorige keer niet zo hard is opgevallen , wat een klasse!

Wat is er precies met het eindshot? Lijkt erop dat het mij ook niet is opgevallen..?

avatar van chevy93
Prima duistere en mysterieuze film. Het waarom en het hoezo maakt niet uit bij dit soort films, omdat het voor de rest prima geregeld is. Sterke sfeer, prachtige shots en een passende score en je hebt een prima film. Dat leert The Brøken ons. Ik ben wel benieuwd hoe het precies zit. Als er überhaupt al een theorie mogelijk is dan.

avatar van Icer
Helemaal mee eens

avatar van Knisper
TimF schreef:
Dat is nou niet per se de taak van de regie.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sean Ellis kon mij al visueel omverblazen met Cashback. Benieuwd wat deze 'The Broken' dan zou worden. Het is een adembenemende film geworden met opnieuw de visuele aandacht die het genre nodig heeft. Het doet wat denken aan Hitchcock gemixt met Invasion Of The Body Snatchers. Niet alleen visueel, maar ook de bekende truuks van weinig effectief in beeld te laten of het gebruik van weinig muziek (enkel daar waar nodig) zorgt voor een spannende sfeer die elk geluid en elke beweging extra energie geeft.

De film moet het vooral van de sfeer en z'n visuele sterkte hebben. Het enige nadeel is wel dat Ellis die sfeer wel mooi opbouwt, maar niet meer doet stijgen naar het einde toe. Je blijft wat op je honger zitten en ik mis de nodige spreekwoordelijke mokerslag of geniale twist om er echt een topper van te maken.

Desalniettemin een topper in het genre en deze film doet me naar meer films van Ellis verlangen. Jammer van de lage score hier, want dat verdient hij zeker niet.

avatar van MovieHolic
TimF schreef:

Agreed!

avatar van K. V.
Deze thriller begin heel traag en bouwt langzaam een zekere spanning op. Je weet dat er iets niet klopt en je zit spannend af te vragen wat. Voor bepaalde mensen was de film duidelijk te saai, want een deel had de zaal zelfs verlaten. De ontknoping was voor mij teleurstellend
Een thriller die het niet moet hebben van de schrikeffecten en is dus eerder een subtiele thriller.
Niet direct een film die je gezien moet hebben, maar toch het bekijken waard als ze hem eens op tv of zo tonen.

avatar van Shinobi
Op zich een interessante film met veel sfeer en erg stijlvol gefilmd. Hier en daar soms iets te langdradig.
Alleen het hele concept van de 'spiegelmensen' die de echte mensen overnemen snapte ik niet zo goed. De plottwist was overigens ook vaag dat Gina uiteindelijk een kloon blijkt te zijn, maar als je naar de andere klonen kijkt zijn zij erg rustig, een soort van robotachtig. Alhoewel het ook kan komen door de auto ongeluk die ze heeft gehad.

3,0 Sterren.

Een dubbel gevoel heb ik over deze psychologische, meedogenloze thriller, niet bijster origineel, waarin vooral de melancholieke en paranoïde sfeer (de beelden van Landen zijn eng) goed is opgebouwd en de sterke en schrandere personages worden gespeeld door een capabele cast. Helaas is het plot niet zo sterk en irriteert zelfs zo nu en dan en ondanks de tijdsduur van 88 minuten komt de film nodeloos lang over; ook de vragen die het verhaal opwerpt worden niet allemaal beantwoord.

avatar van tattoobob
lekker filmpje hoor!!!!!
zeker een aanrader

avatar van leatherhead
Aardige Ellis.

Maar zoals wel vaker weten zijn films het niet hoger te schoppen dan het predicaat 'gewoon solide'. Hier ook weer een verdienstelijk stukje film, maar om een topper te kunnen zijn had Ellis wat meer uit de kast moeten halen.

De duistere sfeer doet zijn werk; de sinistere soundtrack en lome pacing kunnen daarbij tot de meest prominente factoren gerekend worden. Eens het hoogtepunt - de nachtmerrie sequentie - de revue gepasseerd is, is de film niet zo verheffend meer, maar ach, het sfeertje zelf blijft consistent. Had alleen op wat meer echte uitschieters gehoopt.

De obligate 'twist', het zogenaamde 'moment suprême' hadden ze voor mijn part wel mogen schrappen. Vond het de core van de film geen enorme bijdrage leveren, noch viel ik uit m'n stoel van verbijstering. Had wat mysterieuzers geprefereerd, persoonlijk. De cast deed het verder naar behoren.

Op zich wel een geslaagd filmpje, voornamelijk omwille van het unheimische sfeertje. En een pluimpje voor de speelduur, die was geen seconde te lang. Niet geweldig dus, maar denk wel het beste wat ik tot dusver van Ellis gezien heb. Hangt tussen de 3,0* en 3,5* in, maar vooralsnog hou ik het op een ruime 3,0*.

avatar van Rickyman
Best een aardig filmpje inderdaad, dat er heel mooi uitziet. Stijlvol gefilmd, een prima sfeertje en een uitstekende cast. Het verhaal wordt rustig opgebouwd en is ook spannend, heerlijk mysterieus en helaas ook iets te wazig.
Niet dat alle films wat mij betreft een verklaring nodig hebben, maar zou hier wel fijn zijn geweest. Je blijft toch met vraagtekens achter.

avatar van Corcicus
Weinig verheffend mysterie dat uiteindelijk maar slap wordt uitgewerkt.

avatar van joolstein
Redelijk verrassend! Veel filmkijkers hebben bepaalde ervaringen opgedaan in andere films, het is dan ook leuk om te zien, hoe er hier met die verwachtingen wordt gespeeld. Doordat de kijker als het ware zelf bezig is het werk te doen, maar het verwachte shockeffect uitblijft, zijn er een paar geslaagde spannende momenten in de film te vinden. Al zijn er in de film net iets te weinig thrillerelementen die tot uiting komen. De film verspilt ook geen tijd aan zinloze verklaringen voor het bovennatuurlijke, en is vooral erg suggestief. Misschien ook iets te suggestief voor sommige liefhebbers omdat hierdoor een choquerende climax uitblijf. Die zullen met onvoldaan gevoel achterblijven. Ikzelf vond die afwezigheid van de drang om alles uit te leggen, best aangenaam.

avatar van Shadowed
Sfeervol maar saai

The Broken was nu ook niet een film waar ik naar uitkeek om te kijken. Dit was dan ook zo'n film geweest die ik alleen had gekeken als hij toevallig eens op TV zou komen. Maar toen hij werd genomineerd bij de 2019 editie van de Horror K.O. films toch maar opgezocht.

Het hele idee van de dubbelgangers of moordende spiegelbeelden is voor mij niet erg uitnodigend, bedenkend dat ik dat gewoon niet zo slik. Ik vind het vooral een geforceerd excuus om iets origineels op het scherm te plaatsen, maar de uitwerking van deze film laat dan vooral te veel wensen over.

Wel is de uitwerking niet perse slecht, maar vooral een beetje standaard. Ik kende Ellis als regisseur nog niet, maar zo te zien probeert hij van alles. Deze keer dus horror, maar veel indruk maakt hij niet op mij met zijn horrorfilm.

Het is wel bij vlagen zeer sfeervol. Maar echt nagelbijtend spannend echter nooit. De film gebruikt een groot actrice, Headey, die niet al te veel indruk maakt. Nu vind ik Headey ook niet de meest opwindende keuze voor een hoofdrol, maar ze doet het in ieder geval verdienstelijk.

Qua camerawerk weinig te beleven. Ellis doet wel zijn best, maar het is niet beklemmend genoeg geschoten. Qua belichting iets beter. De omgeving zit er lekker depressief uit en de donkere zolders en badkamers zien er sfeervol uit.

Qua horror niet al te veel te beleven. Soms sfeervol, maar zelden echt spannend. Er gebeurd nu nooit echt iets wat het nou zo spannend moet maken. Bovendien is het hele horroridee dan ook niet heel erg spannend. Maar Ellis slaagt er ook niet in het allemaal nog verdienstelijk te maken.

Zo goed als geen gore. Nee, helemaal geen gore zelfs. Weinig gespook of iets dergelijks en een matige twist op het einde. Er is wel een beetje over nagedacht, maar ik vind het net wat te simpel. Bovendien weet het mystery van de film ook niet meteen te boeien.

Het is een redelijk saai filmpje geworden, met wel sfeervolle kamers en locaties, en bij vlagen sfeervolle scenes, maar in het algemeen heeft het te weinig om het lijf om mij te kunnen overtuigen dat het een goede film is.

avatar van alexspyforever
Exact om dezelfde reden gekeken als Shadowed en ook ik keek niet echt naar deze film uit. Ik dacht misschien toch liefst zo snel mogelijk de minser interessante films wegwerken. Het leek me zoiets vaag te gaan worden en dat was het ook. Ik ben ook veel te lui geworden om mijn aandacht bij dit soort mysteries te gaan houden. Misschien moet ik het brein van Noodless af en toe eens lenen want die houdt er kennelijk wel van om zulke zaken uit te gaan vlooien

Ik heb er eerlijk gezegd geen reet van gesnapt. Ik ga er dan ook geen cijfer aan geven. Ik kan em afvinken that's it!

Nu ik er wat meer over lees ja geen mis concept maar wat een vreselijk saaie uitwerking. Geen wonder dat ik op een gegeven moment definitief ben overgestapt van thriller naar horror. Geef mij dan maar liever lompe horror dan horror die slim poogt te zijn maar in feit gewoon een thriller/mystery is.