The Brøken (2008)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Sean Ellis
met Lena Headey, Melvin Poupaud en Richard Jenkins

Als Gina McVey (Lena Headey) in een drukke straat loopt in Londen, denkt ze dat ze zichzelf in een auto voorbij heeft zien rijden. Ze besluit de auto te volgen en ziet de mysterieuze vrouw uitstappen bij een appartement. Vanaf dat moment verandert het leven van Gina in een nachtmerrie.

avatar van Ronnievb
Lijkt me een erg interessant project, zeker als je ziet hoe goed Ellis met drama overweg kon. Het plot belooft ook veel goeds.

avatar van Mc
Mc
Cashback beviel me erg goed. Ik ben benieuwd of het een one-hit-wonder was of dat Ellis ons opnieuw weet te verassen. We zullen zien...

avatar van Phoenix
Ellis bewees met Cashback in ieder geval een goede sfeer te kunnen neerzetten en psychologische hersenspinsels treffend te kunnen schetsen. Laten we hopen dat dit hier nog een trapje wordt doorgevoerd.

avatar van Knisper

Kijk hier enorm naar uit.

Ergens zou ik het jammer moeten vinden dat Ellis niet verder met zijn goede drama gaat, maar ik zie een enorm visueel sterke horror/thriller van zijn hand ook enorm zitten. Ik hoop dat dat het ook gaat worden.

avatar van MuteMath
Cashback is me goed bevallen. Ik kijk uit naar deze film.

Is hij inmiddels al gereleased?

avatar van bioscoopzaal
Een film die na een beperkte festivalrelease compleet onder de radar is verdwenen.

Jammer. Maar wat een vreemd beestje ook. Op het eerste zicht een thriller, maar uiteindelijk veel meer dan dat. Het enige probleem: het verhaal is wat eenvoudig, en de clou rust op zo'n subtiel detail, dat zelfs referenties naar gelijkaardige films al een hoop verklappen. In feite is het een variatie op Invasion of the Body Snatchers, maar dan met een hele leuke invalshoek (het hoofdpersonage weet namelijk niet van zichzelf dat zij de kloon is). Erg slim gevonden, maar net niet voldoende vlees voor een langspeelfilm.

Toch doet Ellis ook hier geen concessies. De hele film baadt in een ijzige sfeer, en het onheil stapelt zich boven de personages (en de kijker) op als een onweerswolk. The Broken moet het dan ook vooral hebben van het subtiele acteerspel en het fijne camerawerk. Heeft qua sfeer en stijl wat weg van Birth, maar dan met een volledig andere insteek.

3.5 sterren.

De film jaagt je wel schrik aan met het angstaanjagende geluid, maar er gebeurt telkens maar weinig. Op het einde is dat spelletje echt uitgewerkt.

Ik begrijp overigens niet al te veel van de film, maar ik vermoed dat dat ook niet de bedoeling was zeker..

Ik heb die films gisteren ook gezien tijdens de halloween night in kinepolis. Ik vond het niet echt zo goed
Het verhaal was (Origineel) gevonden maar daar bleef het ook bij.
Af en toe een wat schrikmomenten maar niet echt overdreven !
Het verhaal is saai gebracht vind ik !!
En ik begreep het ook niet !! toen de films gedaan was vroeg zo iedereen aan elkaar "Begrijp je de film" !!
Maar misschien als ik hem nog een bekijk dat ik het dan wel zal snapen !

Voor mij een 2.5*

avatar van matti
Filmpje dat vlot wegkeek maar teveel vragen onbeantwoord liet...hier had men veel meer uit kunnen halen mits een betere uitwerking!

matti schreef:

Hier ben ik het helemaal niet eens, als je vindt dat deze film vlot wegkijkt dan heb je nog maar weinig goede films gezien hoor Nee dit was echte HORROR op Halloween... dat ze ze zo slecht nog maken, man man man.

avatar van matti
Kintu schreef:

Wat ben jij een leugenaar seg! Hoewel ik deze film samen met jou zag en je me vertelde dat je vond dat de film wel zeer vlot wegkijk maar eigelijk helemaal niet je stijl is, lig je hier wat te liegen...Dit kan een serieuze breuk in onze vriendschapsrelatie betekenen makker!

matti schreef:

Hmmz, ik meen mij te herinneren dat ik gezegd heb dat ik moest vechten tegen de slaap. Miss heb ik dat gevecht verlore en heb ik al slapend gezegd dat de film wel meeviel, maar dat zou ik toch nooit op een bewust moment zeggen.

matti schreef:

dit was juist de sterkte van de film vond ik, dat er niet echt een uitleg wordt gegeven aan wat er juist aan de hand is. hij zet je zelf een beetje aan het denken! vele films gaan juist helemaal de mist wanneer een verklaring wordt gegeven voor sommige gebeurtenissen. waren het aliens? is het een virus? is het een droom? ik opteer voor de aliens!!

Kintu schreef:

Beste Kintu,
ik moet jammer genoeg member Matti gelijk geven. Je hebt duidelijk gezegd, en ik quoteer: " hij keek wel vlotjes weg". Mocht je dit onbewust gezegd hebben omdat je de strijd tegen de slaap verloren had, dan zou ik het ten zeerste apprecieren mocht je je stem verwijderen! alvast bedankt!

SanderSander88
Klinkt spannend, de beoordeling op deze website alleen niet.

Komt deze week alsnog in BE in de bioscoop. Hopelijk geen al te kleine release, sowieso waarschijnlijk wel snel bij zijn want meer dan een week of twee geef ik hem niet.

Heb er wel nog steeds veel zin in!

avatar van s0062423
Wegens allerlei omstandigheden ben ik deze film pas zojuist kunnen gaan zien. Door deze week vertraging was hij al een eigen leventje gaan leiden in mijn hoofd. Hierdoor zat ik met extreem hoge verwachtingen in de zaal, dezen zijn voor het leeuwendeel bevredigd.

Met The Broken toont Ellis dat hij de filmtaal zeer goed beheerst. De film weet perfect balans te houden, ondanks het feit dat er met twee totaal tegenovergestelde registers gewerkt wordt. Enerzijds is het een diepgaande karakteruitdieping, anderzijds een beklijvende horrorprent. Doch valt de film nergens stil of voelt hij geknutseld aan. Het script zit zeer goed in elkaar waardoor het verhaal nergens voorspelbaar wordt. Integendeel!

Ook op vlak van sfeer haalt The Broken een ruime voldoende. Gedurende de gehele film is er een spanningsopbouw die op gepaste tijden door samenspel van muziek en onverwachte invalshoeken wordt gelost om dan direct weer opgebouwd te worden. Visueel schiet Ellis nergens te kort, misschien op uitzondering van een paar vreemde scherpteverlegingen, waardoor ik The Broken dan ook als een klein meesterwerkje beschouw. Op muzikaal vlak is hij iets te ééntonig. Net als in Cashack is het ook hier weer vooral 'klassieke muziek'.

Kortom, ga deze niet kijken als je op zoek bent naar goedkope schrikmomenten en een flinterdun verhaaltje. The Broken is een 'volwassen' horrorprent, die mij zeer goed is bevallen. Als je na twee films al zou kunnen spreken van een typerende stijl van een regisseur, is deze van Ellis: zeer sfeervolle psychologische doordenkertjes. Hij is een filmpoëet.

avatar van Esteban
De positieve punten van "Cashback" waren voldoende om me naar de nieuwe Sean Ellis te lokken. De man toont zich opnieuw een bekwame sfeerschepper en zit duidelijk boordevol ideeën die zich vooral visueel uiten.

Helaas. Hoewel mijn mede-bioscoopganger hem niet kon smaken omdat het volgens hem niet te begrijpen viel, overkwam mij net het omgekeerde. Omdat er juist iets té nadrukkelijk gewezen werd op verscheidene zaken, was de hele clue kort na het ongeval al helemaal klaar en duidelijk. Het gevolg was dat het naar de ontknoping opbouwende geheel extreem voorspelbaar werd en de iets meer psychologische benadering z'n kracht verloor.

Volgens mij onderschat Ellis in deze Hitchcock-achtige benadering z'n publiek toch wel een beetje. Als er in het script iets subtieler met de (ongewilde?) hints werd omgegaan, had hier een film van formaat in gezeten. Toch blijf ik benieuwd naar de eerstvolgende Ellis, deze regisseur heeft 't in zich. Geen twijfel.

I didn't want Broken to be a twisty plot, "guess the ending" kind of thing. It's not structured that way. It's structured like you experience it, whether you have a certain interpretation of it is fine because it's open to that. It's not locked down.

Ben het ook volledig met Ellis eens. Het einde is voorspelbaar omdat Ellis er zelf ook geen geheim van maakt, de spanning draait rond het "hoe", "wat" en "waarom" van de gebeurtenissen, en die laat Ellis héél slim in het midden. De kracht van de film.

avatar van Esteban
Niet mee eens, ik noem het de zwakte van The Broken. Als de film zou draaien om hetgene wat hij zegt, spreekt z'n structuur dat helemaal tegen. Bovendien valt het dan allemaal veel te lichtjes uit.

Erg gaaf filmpje van Ellis verder.

Lekker duister, en hij laat het publiek compleet in het ongewisse over het hoe en het waarom. We krijgen enkel het "wat" te zien door de ogen van de hoofdpersoon. Maakt de film erg mysterieus en sfeervol.

Ook lekker duister geschoten. Visueel mooi, fijne soundtrack (met vooral het nummer op het einde wat geniaal is - had meer van dat gemogen) en een verhaaltje dat traag verloopt maar makkelijk weet te boeien.

Verder blijf ik erbij dat er geen sprake is van een echte twist op het einde, noch dat de film daarrond zou draaien.

4.0* en een uitgebreidere review. Laat Ellis vooral meer films maken.

avatar van Esteban
Van mij mag Ellis nog vele films maken, maar in bovenstaande mening kan ik me verder niet vinden. Integendeel. Het mysterie moet inboeten door het feit dat alles zo voor de hand liggend is. Het blijft boeiend om te zien, maar het blijft te vlak om er veel meer uit te halen. We krijgen knappe beelden en een beklemmende sfeer, waarvoor ik met veel plezier m'n petje afneem, maar verder schiet deze prent -helaas- te kort. En misschien dat een straffere actrice in de hoofdrol ook wel zou geholpen hebben.

En velen met jou waarschijnlijk, denk ook dat het daarom is dat de film zo slecht verspreid wordt. Vind het alleen jammer dat er altijd zo hard gefocust wordt op plottwists, zelfs als deze er eigenlijk niet eens zijn.

Dat Ellis een feitje achterhoudt is niet meer dan logisch, hij kan moeilijk tonen dat Gina eigenlijk al verwisseld is door haar spiegelbeeld, het publiek zou ook heel anders naar de film gaan kijken dan. Hij lost het gewoon erg goed op door het een aanneembare optie te maken en niet op zoek te gaan naar een "surprise!" effect.

avatar van Esteban
Het hoofdprobleem is dat hij inhoudelijk weinig om handen heeft buiten de plottwist waar hij heel duidelijk naartoe werkt. Het feit dat hij dat zelf ietwat betwist, doet m'n wenkbrauwen fronsen, want dan is er toch wel iets misgelopen. Ik zou me met plezier willen laten overtuigen, geloof me, ik heb zelfs een boontje voor Ellis, maar ik heb het gevoel dat jouw ervaring de feiten omdraait. Neen, voor z'n volgende film zit ik in de zaal, maar deze had meer kunnen worden.

Het hoofdprobleem is dat hij inhoudelijk weinig om handen heeft

Vind je? Een uiterst interessant gegeven dat langzaam uit de doeken gedaan wordt, maar dit keer zonder domme geforceerde verklaring. Zo blijft het ook na de film nog gewoon lekker mysterieus.

En als Ellis echt naar een twist zou gewerkt hebben zou hij veel subtieler zijn omgesprongen met de hints tijdens de film zelf, en eigenlijk de twist zelf al niet half gesuggereerd hebben. Nogal een onderschattig van de regisseur wmb.

avatar van Esteban
Het feit dat zowat alles vrij snel zo klaar als een klontje is, nekt het mysterie gedeeltelijk. Zodoende is mijn beleving geneigd dat inderdaad te vinden. Het hele verloop werd nogal doorzichtig en om het dan nog écht interessant te houden schiet er weinig over. Hij heeft het althans niet ten volle benut. Nogmaals, jammer genoeg.

Maar goed, het mag dus duidelijk zijn dat onze visie op dat gebied pal tegenover elkaar komt te staan op dat gebied.

Het mysterie van de film is volgens mij toch echt wie die spiegelmensen nu eigenlijk zijn, waarom ze er zijn en wat er nu eigenlijk gebeurt. Daar wordt echt helemaal niks over los gelaten.

Dat er daarnaast een plotpuntje tot op het einde in het midden gelaten wordt doet niet bepaald veel af aan het gehele mysterie door de film, integendeel, net door het even in het midden te laten (want dat is wat Ellis uiteindelijk doet) wordt het mysterie alleen maar versterkt.

Je kan je bij deze film toch moeilijk alleen maar richten op het fragment voor het ongeluk dat in eerste instatie achtergehouden wordt?

avatar van Esteban
Neen, daar wordt inderdaad niets over los gelaten, maar hij vangt daar dus ook niets mee aan. Hij laat het in het gewisse, akkoord, vervolgens maakt het dan ook weinig uit wie of wat ze zijn. 'k Was me op voorhand al bewust van het feit dat we dat niet zouden te weten komen.

Maar bouwt hij z'n film op rond dát mysterie? Niet helemaal, want de vorm van het script spreekt dat volledig tegen. Nogmaals, als hij weinig in de plaats te bieden heeft, breekt het de kracht van het mysterieuze. Het één is onvermijdelijk aan het andere gelinkt in een scenario als dit.

Je slotzin doet in mijn beleving of mening weinig ter zake. 'k Vrees ook dat we onszelf eindeloos aan't herhalen zijn.

Nee toch, het script speelt daar volledig op in. Net door haar event op de achtergrond te houden komen we stilaan te weten wat er gebeurt. Pas op het einde krijg je een idee van wat de gebeurtenissen in de film inhouden, zonder daarbij een hoop onzin te moeten slikken die een verklaring proberen te geven.

Maar blijkbaar had jij voorkennis?

avatar van Esteban
Wel. Neem je eerste alinea, draai ze om, haal het woord 'onzin' er uit en je hebt mijn indruk.

Neen trouwens, enkel de naam Ellis heeft me van het plan om 'Frost/Nixon' gaan te bekijken doen afwijken. 'k Wist niet eens waar 'The Broken' over ging. Echter, alles wat ik zag versterkte redelijk snel mijn gevoel dat het die richting zou uitgaan. Voor mij was het dan ook op de meeste vlakken een voorspelbare filmbeleving met weinig verrassingen.

Let wel, de film krijgt 3 sterren wat 'goed' is, de kracht van het beeld en de elementen die Ellis eigen zijn maken dat ik 'The Broken' alles behalve ondermaats (laat staan slecht) kan vinden.