• 8.251.810 stemmen

Geregisseerd door: Sean Ellis

Met onder meer: Lena Headey en Richard Jenkins

Plot The Brøken

"Face your fear."

Als Gina McVey (Lena Headey) in een drukke straat loopt in Londen, denkt ze dat ze zichzelf in een auto voorbij heeft zien rijden. Ze besluit de auto te volgen en ziet de mysterieuze vrouw uitstappen bij een appartement. Vanaf dat moment verandert het leven van Gina in een nachtmerrie.

imageimageimageimageimageimage

avatar van DVD-T

DVD-T

Sean Ellis does it again! Na Cashback bewijst de regisseur ook met een ander genre erg goed uit de voeten te kunnen.

Wat een fijne film. Het eerste wat opvalt zijn de sterke visuals en de goede muziek. Erg donker geschoten ook allemaal. Dit zet al een heerlijke mysterieuze sfeer neer, die gewoon erg goed werkt. Vanaf het eerste moment zat ik er helemaal in, en dat is al een goed teken. Verhaal loopt op sommige punten net wat te traag maar dat boeit verder niet veel. Het blijft de hele tijd gewoon erg spannend en je wilt weten hoe het nu allemaal zit. Goed acteerwerk van Heady en de rest van de cast, en erg mooi in beeld gebracht allemaal

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Na een overweldigende kennismaking met Sean Ellis ''wassenbeeldensupermarkt Cashback'' was ik uiteraard licht benieuwd wat een horrorfilm van zijn hand nou precies op zou kunnen leveren.

Het is onmogelijk om niet te denken aan The Invasion of the Body Snatchers bij het aanschouwen van deze film of om de film niet te linken aan Aziatische horrors waarin veel spiegelterreur voorkomt. Gelukkig heeft de regisseur dit goed door en besluit hij om maximaal te investeren in sfeer, waardoor The Broken uiteindelijk de beschikking krijgt over een geheel eigen gezicht, mits zijn personages de kans krijgen om zichzelf te bezichtigen in de spiegel.

Alles is prachtig gestileerd en aangekleedt met veel primaire kleuren waar vooral blauw vrij spel heeft, zelfs boven de underground lijkt Londen getransformeerd tot een duistere spookstad waar opvallend weinig bedrijvigheid te noteren valt. De film heeft vanaf het begin een continue dreiging over zich, die goed wordt uitgebuit door onheilspellende muziek op de geluidsband.

De film kent enkele grandioze visuele scenes, waarvan de eerste ontmoeting tussen Gina en haar spiegelbeeld, het auto ongeluk en de badscene er bovenuit steken. Tussen de bedrijven door leidt de regisseur ons rond in Londen, aan de hand van wat stadsoverzichten, lege gebouwen, donkere stegen en de voor Londen zo onmiskenbare metro, waar de spanning inmiddels om te snijden is.

Constant heb je het gevoel alsof je begluurd wordt. De regisseur weet dit gevoel goed aan te wakkeren, dankzij een suggestief script en daarbij behorend camerawerk. Enkele creepy scenes maken de boel af: iemand die vanachter een spiegel naar zijn slachtoffer loert danwel schaduwen die opdoemen en de gestalte van een mens aannemen als Gina een telefoononderhoud met haar vader heeft.

De film vloog in no time voorbij en de twist op het einde vind ik geen twist, maar een simpele perspectiefwijziging die zijn uitwerking op mij niet miste. Sean Ellis laat volledig in het midden van het hoe of waarom, mede daardoor voelt het uiteindelijke einde zo ongelofelijk machtig aan. Een pracht van een eindscene, met fijne visuals, stoempende muziek uit de speakers en een ongrijpbaar en wat desolaat einde. Dikke 4*

avatar van Norma

Norma

De schrikeffecten in The Broken zijn misschien niet de meest originele, maar effectief zijn ze wel! Ik heb tenminste een aantal keren met ingehouden adem zitten kijken. Het is wellicht wat jammer dat er al vrij vroeg in het verhaal duidelijk wordt wat er speelt, (het is niet het soort plot dat je van je stoel doet vallen van verbazing) maar het maakt de film er tegelijkertijd niet veel minder spannend om. Het uitblijven van een verklaring laat enerzijds een wat onbevredigend gevoel achter, maar anderzijds laat het ook ruimte voor eigen interpretatie open wat het geheel wel weer wat intrigerends geeft. Mede dankzij de sobere, maar fraai in beeld gebrachte setting zeker de moeite waard om nog eens te herzien!

avatar van Avitas Sibannac

Avitas Sibannac

Knap stukje tekst maxcomthrilla.

Kan het er alleen maar eens mee zijn.

Na Cashback weet Ellis me weer te verbazen met een (horror)/ thriller/mystery zoals ik ze nog niet te vaak gezien heb.

Duistere, slimme film met een uiterst mysterieus laagje.

De onheilspellende, dreigende sfeer en idem soundtrack maken hier een echte sfeerbom van. Al had ik het graag wat meer gehoord zoals die geniale track op het einde. Visueel dik in orde en met momenten best wel eens creepy.

Een film die voor mij duidelijk niet doelt op een plottwist en er eigenlijk zelfs niet echt één heeft.

Eigenlijk biedt de film een 'optioneel' einde aan. Erg knappe oplossing.

Wie nu eigenlijk die dubbelgangers/spiegelbeelden zijn, waarom ze er zijn en wat er allemaal gebeurd wordt echter knap in het midden gelaten.

Dikke 4 *

avatar van gmx

gmx

Potverdorie, had zin om hier wat over te zeggen, heeft 'maxcomthrilla' alles al verwoord (zet alleen effe je eerste zin van je 2e alina in spoiler tags)

4 *

avatar van eddyeddy

eddyeddy

Met verwondering naar gekeken, een ingetogen en meeslepend geheel die met subtiel camerawerk en sound een geweldige toon weet neer te zetten.

Vanwege het uitblijven van een duidelijke verklaring over het hoe en waarom krijgt deze film een lagere waardering dan die waar het recht op heeft.

Juist mede door dit in ongewisse laten maakt deze film tot een absolute topper.

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

@GMX: Ik heb aan een moderator gevraagd of ze het even aan kunnen passen.

avatar van Knisper

Knisper

Als The Broken iets is, dan is het wel de bevestiging van Ellis' talent. Ook deze film is erg mooi geschoten, erg donker en weet een desoriënterend gevoel in deze toch wel bekende stad Londen te creëren. Ook het verhaal is erg aangenaam, wat met het rustige tempo en opbouw goed werkt.

Toch heb ik liever dat Ellis weer zoiets als Cashback maakt. Want hoewel zijn talent ook hier duidelijk naar voren komt, zijn er mijns inziens wel meer regisseurs die dit soort werk kunnen maken (Brad Anderson bijv.), terwijl zijn vorige film toch veel unieker was. Maar ik zet hoe dan ook nog een plusje achter zijn naam en kijk uit naar wat er hierna komt. Toch grappig weer dat het gemiddelde van alle aangevinkte recensies weer een heel stuk hoger ligt. Ik doe daar ook aan mee. (erg) Ruime voldoende!

a-rdaa

Hij leek mij heel leuk, maar wat er dus zo gestoord aan is, IS HET EIND? Ik snapte er geen jota van, en hoe komt dat? Omdat het niet klopt, en dat weet de reggisseur zelf ook wel. Jullie uitleg stinkt allmeaal. Er zit een vreemd luchtje aan.

Die kloon kan gewoon onmogelijk die gina van het ongelijk zijn omdat:

- Ze droomt over enge dingen, waarom zou een kloon over enge dingen dromen en KLONEN in de spiegel zien in haar droom? Logisch?!

- Ze zegt dat die vriend veranderd is, maar hoe moet die kloon gina in GODSNAAM weten dat die vriend veranderd is, als ze 'de vriend van daarvoor' helemaal niet kende. Ze is pas na het ongeluk ingesprongen dus hoe weet zij nou in godsnaam wat voor 'n karakter die vriend heeft he?

ja jongens hier heb ik wel een punt, en die kunnen jullie niet vergeten, want het verhaal stinkt.

Hij had heel goed kunnen zijn, maar een onkloppend eind frustreerd me. Ik erger me er ma-te-loos aan.

Ciao a bella.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

ff spoilertags plaatsen, of je bericht aanpassen. Je geeft zo teveel info weg, voor de mensen die dit topic lezen en de film nog niet hebben gezien.

avatar van Speed3ple

Speed3ple

Tjsa, ik weet niet goed wat ik hier van moet maken. Qua sfeer, acteren en visueel ziet het er allemaal prima uit. Maar de plot?

Die kenmerkt zich vooral door het volstrekt ontbreken ervan.

Ieder z'n smaak maar ik kan er dan niet meer dan 2 sterren voor geven.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Aardig thrillertje, maar na Cashback had ik toch op iets beters gehoopt.

Sfeer is wel behoorlijk fijn, maar dat is één van de weinige echte pluspunten. Sommige dingen zijn gewoon wat te simpel en standaard, met name richting het einde werd het mij wat te 'verklarend'. Niet echt interessant, had wel wat mysterieuzer gekund.

avatar van Reinbo

Reinbo

Vond het een beetje zwakke Day of the Triffids kloon, zag ook niet echt wat het nadeel was als je werd overgenomen. Dus de spanning ontbrak daardoor een beetje. Kleine 3*

avatar van Near_Dark

Near_Dark

Ik zal het maar meteen zeggen: dit is een traag vorderende, mysterieuze Thriller die absoluut niet bedoeld is voor het grote publiek. Velen gaan die al afzetten nog voor het goed begint te worden en dat is pas na een half uur durende intro met sfeervolle beelden en een donkere soundtrack maar weinig inhoud.

Maar dan, zo'n 30 minuten in de film, begint het écht wel 'creepy' te worden.

Nergens krijg je enige opheldering over de bizarre feiten die zich voordoen en blijft je met heel wat vragen zitten na het open einde.

Ik vond het met andere woorden een geslaagde, verontrustende Thriller.

Zeker geen 'cola met chips'-film maar eerder eentje om 's avonds in je eentje te bekijken, met de lichten gedimd en het geluid op maximum.

Op die manier kan je fantasie helemaal met je aan de haal gaan.

7/10

Een geslaagde, sfeervolle Mystery-Thriller die nog een tijdje blijft nazinderen.

Hij deed me sterk terugdenken aan de filmklassieker: "Invasion of the Body Snatchers (1978)" maar dan met een eigen, originele twist en een veel duisterder ondertoon.

avatar van t-i-m

t-i-m

een goede horrorfilm! ben zelf een groot fan van cashback dus was benieuwd naar sean ellis zijn nieuwe film. audiovisueel is de film prachtig. de film loopt heel langzaam, er zit ook heel veel rust in het camera werk. gelukkig neemt de rust niet de spanning weg, voor mij blijft de film 90 minuten lang erg spannend en mysterieus en werd voor mij nergens saai. ik kreeg ook heel erg het gevoel dat ik naar een vrij oude horrorfilm aan het kijken was, volgens mij heeft ellis zich heel erg laten inspireren door horror uit de jaren 50/60. ook heeft de actrice in de hoofdrol een heel klassiek gezicht wat me ook weer terug deed denken aan oude horror. jammer vond ik dat het verhaal wat diepgang miste, het bleef allemaal net iets te oppervlakkig, en zelfs wanneer je op het einde veel duidelijkheid krijgt worden net de antwoorden op vragen die de film meer diepgang had kunnen geven ontweken. dit me vrij onbevredigend achter. verder heb ik me wel heel erg vermaakt.

avatar van wibro

wibro

Uitstekende horrorthriller die mij de nodige koude rillingen bezorgde. Film met schitterend camerawerk is zeer fraai vormgegeven en de onheilspellende soundtrack gaf deze film voor mij een bijzondere mysterieuze sfeer. De spanningsopbouw vond ik voortreffelijk. Naar het waarom van de nachtmerries of hallucinaties van Gina wordt door de regisseur geen verklaring gegeven. Voor mij is dit echter geen beletsel deze film een zeer hoge waardering te geven. Een horrorfilm die je gekluisterd houdt aan het scherm en menigmaal zoals ik al eerder heb gezegd de koude rillingen bezorgt is voor mij als horrorfilm gewoon geslaagd. Ik ga deze film gewoon nog een keer bekijken. Sean Ellis heeft met deze film voor mij bewezen geen eendagsvlieg te zijn want met zijn vorige film "Cashback" - een totaal ander genre - had hij ook al een uitstekende film afgeleverd.

avatar van s0062423

s0062423

Film net herzien. Score blijft staan, zo ook m'n mening. Wel zeer vreemd dat eindshot me vorige keer niet zo hard is opgevallen , wat een klasse!

avatar van David Aaronson

David Aaronson

De film begint met een quotering van het laatste stuk van Edgar Alan Poe’s korte verhaal "William Wilson".

Dit verhaal heeft als thema het filosofische doppelgänger/dubbelganger fenomeen.

In sommige tradities voorspelt het zien van een dubbelganger door vrienden of familie van de persoon ziekte of gevaar, terwijl het zien van een eigen dubbelganger een voorteken is van de dood.

Een uiterst stijlvolle film (en hoofdrolspeelster) die veel dieper gaat dan het op het eerste gezicht simpele verhaal doet vermoeden. De bloederige douchescene doet mijns inziens afbreuk aan de perfect opgebouwde mysterieuze sfeer.

avatar van Matthiasc88

Matthiasc88

enorm lange aanloop, kwam eigenlijk nooit ten volle op dreef volgens mij... niet zo bijster

kloon aspect was te ver gezocht en niet goed genoeg uitgewerkt

avatar van Noodless

Noodless

Het verhaal is mysterieus en heeft een paar knappe enge beelden.

Jammer van een aantal foutjes in de plot. Daarentegen vond ik de stille momenten ( bv. een bad nemen ) ijzersterk gefilmd.

Lena Headey zet een goede performance neer , ook de andere acteurs waren degelijk. 6/10

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2029 stemmen

Een matig begin waar je denkt te maken te hebben met een standaard thrillertje en dito schrikmomentjes, maar na een half uur wordt de film met de minuut beter en houdt de mysterieuze spanning je stevig vast. Knap staaltje van het opbouwen van een sluimerende sfeer.

Net zo opvallend is het rustige camerawerk en het gedoseerd gebruik van opvallende kleuren van voorwerpen (ala Argento) in een verder grauwe en doodse omgeving.

De film heeft een paar sterke scenes en wisselt goed af tussen stiltemomenten en muziek. De slotscene in de auto is er een om audiovisueel van te likkebaarden.

Hoe het verhaal precies in elkaar steekt blijft (voor mij) onduidelijk maar dat past eigenlijk wel bij de vertwijfeling van Gina.

avatar van djginod

djginod

Film gezien, en was een spannende film. Ook hier lees ik dat. Waarom dan toch zo een lage score ?

avatar van Gish

Gish

Na het erg goede Cashback alweer een uitstekende en dit keer spannende thriller van Ellis. Vooral de mooie fotografie en het camerawerk vallen weer op. Ook het tempo van de film is briljant. Verder uitstekende regie van alle acteurs, vooral de timide vaderrol valt op. Kortom, een met zorg gemaakte film die net niet genoeg piekt voor de maximale score, maar die hier met een score van slechts 2,75 zwaar ondergewaardeerd wordt. Aanrader.

scorsese

Na het verrassende en originele Cashback, komt regisseur Sean Ellis met een geheel andere film. The Broken is een origineel en bij vlagen angstaanjagende horrorfilm. Sfeervol in beeld gebracht, een traag tempo en een effectieve soundtrack.

De uitvoering is dus bijzonder sterk, de inhoud jammer genoeg wat minder. De personages blijven nogal oppervlakkig en de draai in het verhaal is al ver van te voren te raden.

avatar van Remke86

Remke86

Ben een groot fan van Lena Headey, maar dit was toch wel 10x niks.. De film dus wel maar 1,5 gegeven, maar voor de inhoud of het acteerwerk hoef je het niet te doen. Met moeite de film afgekeken, maar gaat zeker niet nog een keer de dvd-speler in!

avatar van winke082

winke082

Tikkeltje vreemd maar toch oké.

Prima sfeer en mooi camera werk.

En goede geluids effecten.

Wel vind ik dat het nog wel iets spannender kon.

Als je niet van horror achtige thrillers houd, moet je gewoon niet kijken!

Scheelt weer een laag gemiddeld cijfer.

avatar van bobbydigital01

bobbydigital01

Deze staat zeker in de top 3 van de after dark serie.

Ik ben er een wederom een groot fan van.

avatar van mug13

mug13

Vage film,maar mijn waardering is aanwezig.

avatar van Broek

Broek

its broken allright.....

avatar van Glacius

Glacius

Reinbo schreef:

Beetje vreemde opmerking. [ Jij zou je toch ook verzetten als iets je lichaam en bewustzijn zou overnemen? (of je gewoon vervangt, wordt niet helemaal duidelijk)