The Brøken (2008)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Sean Ellis
met Lena Headey, Melvin Poupaud en Richard Jenkins

Als Gina McVey (Lena Headey) in een drukke straat loopt in Londen, denkt ze dat ze zichzelf in een auto voorbij heeft zien rijden. Ze besluit de auto te volgen en ziet de mysterieuze vrouw uitstappen bij een appartement. Vanaf dat moment verandert het leven van Gina in een nachtmerrie.

Echter, alles wat ik zag versterkte redelijk snel mijn gevoel dat het die richting zou uitgaan.

Ik kijk best veel horror en mysterie films maar ben zelden eentje tegengekomen (kan momenteel op niks komen) die het hele gebeuren zonder verdere verklaring laat. Voor mij was dat dan ook een geweldig leuke verrassing. Het is namelijk een continue minpunt bij dit soort films wat mij betreft.

Zal wel spoiler-gevoelig zijn, maar je mag mij soortgelijke titels zeker PMen.

avatar van Esteban
'k Geloof dat er verwarring bestaat over de zin die werd ge-quote.

"Echter, alles wat ik zag -in het eerste half uur van deze film in kwestie- versterke ..."

Ik kan dus ook geen soortgelijke titels voorleggen.

avatar van Matchostomos
Bij het ingaan van The Brøken had ik nog onvoldoende referentiepunten wat betreft de stempel van Sean Ellis, niet in het minst omdat ik diens bejubelde Cashback als één van de weinigen nog niet had gezien. Bijgevolg bekeek ik The Brøken zonder de nodige verwachtingen en met een neutrale instelling. Het eindresultaat laat uiteindelijk een regisseur zien met een fris gevoel voor stijl, maar evenzeer een regisseur die te laat zijn troeven op tafel legt en zowaar een te korte speelduur hanteert om de kijker finaal knock-out te slaan.

Nochtans gaat Ellis intelligent te werk door de centrale premisse op geheel mysterieuze wijze te presenteren, zonder zich verplicht te voelen tot het uitleggen van de nodige inhoudelijke informatie. Een veel voorkomend euvel bij het gros van de thrillers en horrorprenten, en door Ellis wijselijk uit de weg gegaan. Zodoende voedt hij efficiënt de ongrijpbare en welhaast metafysische spanningsboog van de prent. Ten gevolge van de korte speelduur, die doorgaans geen kritiekpunt mag vormen, vindt Ellis echter niet tijdelijk een aanknopingspunt tussen kijker en personages. Wanneer de climax nadert, lijken we de personages onvoldoende gegrond te hebben om een ten volle met hen mee te leven.

Tussendoor zijn we hoe dan ook getuige van de visuele kunde van Ellis: de montage is verfijnd in zijn vinnigheid, de cinematografie kil en claustrofobisch, en het kleurenpalet sober en haast gesatureerd. Muzikaal is The Brøken meestal echter te simplistisch, tot op het eind wanneer Ellis met een stukje snedige ambient de hartslag alsnog de hoogte in jaagt.

avatar van ralfsjam
kwalitatief gezien een aardige film, maar naar mijn smaak wat traag
acteurs deden het goed, maar 't verhaal zat naar mijn mening wat warrig in elkaar. ik snapte het wel. maar het was allemaal wat moeizaam. verhaal 2.5, film opzich een 3.5
3tje dus.

Traag, beetje flauwe spanning.
Een leuk schrikmoment.
Verder weinig echte ontknoping.
Mooie lijken.

Dooz
Goede schrik momenten, heb me niet verveeld.
Wel raar einde...liet het "waarom" in het midden.

avatar van mixmaster
hele aparte en mysterieuse film die je wel tot op het laatste moment in de greep houd.
helaas vond ik het eind wat slapjes en blijf je met te veel vragen zitten.
al met al vond ik dit eens een keer wat anders dan de doorsnee thriller/horror.

Aardige film, kijkt makkelijk weg.
Enige rare is dat de film bij mij nogal abrupt eindigde..namelijk:
ze heeft door dat zei ook een "spiegelmens"is en gaat naar het ziekenhuis en bekijkt die rontgenfoto van haar waar ze ook ziet dat haar hart aan de verkeerde kant zit. dan loopt ze de gang op, gooit die foto weg en staat voor haar broer. ze kijken elkaar aan en je ziet die broer zich nog net omdraaien en een stap de andere kant opzetten en dan stopt de film.. ook geen aftitels ofzo.. dus mis ik nou nog 5 min van de film of is het einde net zo vaag als de hele film:P ?

gajes schreef:
Aardige film, kijkt makkelijk weg.
Enige rare is dat de film bij mij nogal abrupt eindigde..namelijk:

Misschien niet zo raar: op deze manier is het altijd mogelijk om een sequel te maken, ware het niet zo dat ik in ieder geval het gevoel heb dat we zelf een einde moeten brouwen aan deze film: het lijkt wel of er ge-appeleerd wordt aan de intelligentie van de kijker en dat die maar moet bepalen wat voor hem/haar bevredigend genoeg is om zelf te bepalen wat er met dit einde bedoeld wordt.
Ik vind dat -ondanks het vele nadenken wat ik ervoor over had- er alleen maar gebakken lucht overbleef, en een flinke dosis hoofdpijn.
Eerst wilde ik de prent een 4 geven, maar gegeven het einde kom ik niet verder als een 2,5.....

Ja heb hem vanavond bekeken maar moet eerlijk zeggen......
Ik ben niet echt positief want heb me het eerste uur goed verveeld en had het meer weg van een slechte thriller..
Maar na een uur kwam er meer spanning en een aantal leuke schrikmomentjes...
Ik geef de film 2 sterren en dat is alleen voor het acteerwerk..
Deze film komt ook uit de: 8 films to die for afterdark horrorfest maar heb vanavond ook Autopsy gekeken uit dezelfde serie maar deze was veel beter..
Echt een leuke slachtfilm..

avatar van dulcinea
De film begint eerder als een trage sfeervolle thriller maar op het einde zit je toch echt wel naar een horrorfilm te kijken.
Ik vond de sfeer en de opbouw van de spanning héél sterk, ik zat op het puntje van m'n stoel. Het verhaal vond ik ook best origineel en bij momenten ook wel eng.
Ik hou wel van dit soort thrillers, dat alles niet wordt uitgelegd aan het einde is wat mij betreft alleen een klein minpunt want uiteindelijk heb je als kijker wel door wat er nu precies gebeurde.
vragen die bij mij overbleven waren gewoon wie de mensen uit de spiegel waren, demonen? een soort parallelle wereld?

Raffael77
De horror films van de reeks 8 to die for zijn stuk voor stuk het net niet.

Er mist elke keer iets. De ene keer het verhaal, dan weer camera werk, dan ook het geluid en tuurlijk de graphics die het vaak te wensen overlaat.

Ook het acteer werk is regelmatig dun. Bij deze film maar eigenlijk bij de hele reeks.

avatar van Inland Rabbit
sfeer, heel veel ook.
Een film die qua ontwikkeling en tempo vrij laag ligt, maar er is zoveel oog voor detail Een simpel shot van een omgevallen koffiebeker ziet er al best mooi uit en in de flashbacks van het ongeluk komt zijn slowmo stijl weer mooi naar voren, waar je de prachtigste dingen vertraagd voorbij ziet komen .

Het mysterie word grotendeels bepaald door dat tempo en die sfeer. Trage shots en vage gebeurtenissen, zorgen dat je steeds geboeid blijft. Beetje bij beetje worden er hints gegeven, zodat je steeds meer te weten komt. Dat valt behoorlijk tegen (verklaring?) en dat vond ik een geweldige verassing. Je krijgt het 'hoe' te weten maar het 'waarom' kun je alleen maar naar raden. gaaf!

Ik denk niet dat Ellis al op zijn top zit. De soundtrack was mooi donker, maar als je dan zo'n track op het eind hoort, denk je wel even van "huh, dat had wel eerder gemogen".
Verder denk ik gewoon dat ie nog veel meer met zijn manier van detail filmen kan. Ik denk niet, dat hij de donkere sluipscenes met zaklamp nodig heeft. Toch een beetje cliché en het is gewoon duidelijk dat hij prima op zijn eigen manier sfeer kan opbouwen.
Zijn trademark slow motion scenes, moet hij ook zeker blijven gebruiken. Je ziet toch dingen gebeuren in de momenten, die erg speciaal zijn.

Stel, dat Ellis echter nooit een regisseur zal worden die echt gaat pieken, vind ik dat niet erg. Een sterke eigen stijl en genoeg verrassende en leuke elementen.

SanderSander88
Waar is deze film te vinden?

avatar van Zandkuiken
Woooow, erg gave film! Het verfrissende Cashback vond ik al geslaagd (zou ik eigenlijk nog 'ns moeten herzien) maar met The Broken kan Ellis me pas écht overtuigen.

Hoe sfeervol wordt Londen hier wel niet in beeld gebracht: heel donker en er heerst voortdurend een "unheimlich" gevoel. Leuk dat die bevreemdende sfeer zo lang blijft rondsluimeren. Pas als het echt niet anders meer kan, zie je ook de horror (en dan nog maar met mondjesmaat).

De acteurs vind ik erg goed gecast: niet aardverschuivend, maar gewoon de juiste types voor de verschillende rollen. Lena Headey combineert op zeer overtuigende wijze angst met elegantie. Ook Richard Jenkins, in een relatief kleine rol, doet het prima.

De soundtrack ten slotte is gewoon degelijk, zonder mij echt te overdonderen.

Een zéér sfeervolle en mysterieuze prent die hier vreemd genoeg nog niet bijster goed scoort.

avatar van Vascago
hmm lijkt me leuk.

avatar van RickZ
Traag en warrige horrorthriller.

Mr_White
Net niet. Was al geen fan van Ellis' Cashback (één van de weinige films waarvoor ik de veel te vaak gebruikte term 'pretentieus' aan haal) maar hier beviel hij me beter. Ik moet zeggen dat ik vanaf het begin af aan wel problemen met de film had, zoals het grauwe kleurenpalet (ik haat kleurenfilters), de montage (veel te veel fades) en het tot in de treurnisse herhalen van het auto-ongeluk (één keer in slow-motion was voor mij wel genoeg).

Ook zag ik het einde al snel aankomen omdat Ellis de kostbare fout maakt om zaken bewust niet te laten zien (van het moment dat ze de kamer binnengaat switchen naar dat ze al in de auto zit) waardoor je weet dat die missende informatie de clue verbergt. Hierdoor pikte ik al gauw op hoe het in elkaar stak.

Ondanks al deze minpunten merkte ik dat ik de hele film met een kloppend hart zat te kijken, want Ellis weet wel overal spanning uit te halen en dat maak ik toch zelden mee. Bovendien is het acteerwerk uitstekend en weet Ellis visueel sowieso wat hij doet. Dat is bij elkaar genoeg om de film te redden.

avatar van dragonlady1982
ik vond de film niet zo veel aan
had wel iets meer spanning i n gemogen en ik vond dat de film een beetje een raar eind had .

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zoutloze vertoning.

Op een enkel schrik-momentje na leunt dit mysterie vooral op een traag lopend en enigszins flauw verhaaltje, m.u.v. het niet openlijk geven van verklaringen. Ook het einde verdient m.i. geen schoonheidsprijs. Op de ietwat voorspelbare twist na kon deze film mij niet genoeg bekoren. Wat wel knap is, is dat de film redelijk weet te onderhouden.

Twee sterren, geen stuiver meer.

avatar van james_cameron
Intrigerende thriller, niet helemaal bevredigend uitgewerkt maar wel spannend en beklemmend. De gestileerde, enigzins futuristische vormgeving, het afstandelijke akteerwerk en het spaarzame gebruik van onheilspellende muziek dragen bij aan een zeldzaam naargeestige sfeer. Uitstekend geregisseerd, met fraaie fotografie en montage. Enige nadeel is het karige script, dat iets teveel zaken onopgelost laat.

avatar van Naomi Watts
Zeer goede beklemmende thriller.

De krahct van deze film zit vooral in het gebrek aan informatie. De kijker wordt helemaal in het ongewis gelaten hoe de vork nou i nde steel zit. We beleven het als het ware precies zoals Lena Headey het beleeft, erg sterk. Film kent ook een heerlijk traag tempo.

Ook erg heerlijke sfeerschepping en voor de onheilspellende en aanzwengeldende muziek werkt zeer effectief. Er komen ook een aantal gestileerde verfijnde shots voorbij, Ellis bewijst dat hij van een doorsnee conceptje iets bijzonders kan maken.

Poeh, wat moet ik over deze film zeggen. Het verhaal was aardig, de acteurs deden het prima, maar teveel onbeantwoorde vragen. Geen geweldig plot met een antwoord op de vragen die je hebt. Uiteindelijk maakt dat de film behoorlijk zwak. Deze film kon mij niet bepaalt bekoren uiteindelijk. Voor het acteerwerk een 2.

avatar van Naomi Watts
Dat vind ik juist wel sterk dat je geen uitleg krijgt. Ik krijg een beetje jeuk van die films waar ze het nodig vinden om alles even uit te leggen op het eind. Dan gaat de mysterie er een beetje af.

avatar van Phoenix
Met Cashback blies Sean Ellis mij compleet weg. The Broken is eigenlijk het spiegelbeeld van Cashback. Hetzelfde strakke uiterlijk, maar verder tótaal anders van karakter.

In plaats van de warme romantiek in Cashback schotelt Ellis ons hier een ijzig delirium voor. Een volkomen klinische omgeving, waarin we samen met de antipathieke hoofdrolspeelster zeer langzaam maar zeer zeker in verzuipen. Fade na fade verliezen we grip. Er hangt daarbij ook een sterk gevoel van onvermijdelijkheid, en Ellis verwijst hier vaak naar. Hoe vaak we de crash ook terugzien, het eindresultaat blijft hetzelfde.

Zoals gezegd lijkt The Broken qua uiterlijk best op Cashback. De freeze frames zijn weliswaar vervangen door slow motion, maar de secure camerabewegingen, typische belichting (inclusief lensflares) en stadsaangezichten zijn wel weer van de partij. Het geheel ziet er weer fijn uit.

Qua audio vond ik deze echter stukken minder. Vooral in het eerste deel ergerde ik me aan de generieke aanzwellende strijkers en de HARDE GELUIDEN op quasi-onverwachte momenten. Paste totaal niet bij de rest van de film. Gelukkig is dit in de tweede helft minder. Wanneer het stil is, werkt The Broken namelijk het best. Die scène waarin Gina een bad neemt is werkelijk doodeng. Geweldig opgebouwd ook, Ellis heeft veel gevoel voor timing. Wanneer het niet op geluidseffecten aankomt dan.

Het gebrek aan hoe en waarom beviel me prima. Ook ik had vrij snel het idee dat ze eigenlijk zelf haar evil doppelganger was. Wanneer het dan bevestigd wordt, denk je nog eens terug, en dan past het puzzeltje toch wel erg aardig. Met name het afstandelijke, emotieloze spel van Headey valt op zijn plaats. Ik vond alleen de rol van die counselor een beetje nutteloos. Nogal geforceerde en goedkope poging om de surrealistische gebeurtenissen toe te wijden aan een medische/psychische aandoening.

Verder nog even wijzen op de scène op het autokerkhof, en dan met name op de seconde vertraging die de reflectie van Gina's hand heeft op de autolak.

4* Niet zo goed als Cashback, maar Ellis bevestigt zijn talent.

erik1677
rondt uit saaie film

avatar van _Daan_
Aparte Film! je moet goed bljven opletten!

Raar einde! wel jammer

avatar van vcrrr
In tegenstelling tot de film 'Mirrors', heeft deze film, met vergelijkbaar thema, wél spannende momenten.

Het einde was verrassend, maar toch ook wat teleurstellend.

avatar van Uier
erik1677 schreef:
rondt uit saaie film

Ronduit waardeloos Nederlands.

De film vond ik zelf ook niet vermakelijk. Er zit inderdaad veel sfeer in de film, maar de spanningsopbouw leidt meestal nergens heen. Constant denk je dat er eindelijk eens iets gebeurd en dan vervolgens op de climax rijdt er een autootje langs. Deze anti-climaxen zijn een beetje te nadrukkelijk aanwezig om boeiend te blijven.

Misschien moet ik de film eens kijken als ik meer energie heb. Wellicht val ik dan niet in slaap.

wat een trage film zeg, het duurde zo lang voordat er eindelijk iets gebeurde en dan dat einde, schiet mij maar af, een einde ?
ja ze komen uit spiegels maar het hoe en waarom blijft helemaal weg,
waardeloos einde voor mij 0,5 ster voor de moeite