w Delta z (2007)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Tom Shankland
met Stellan Skarsgård, Melissa George en Selma Blair

Rechercheur Eddie Argo (Stellan Skarsgård) is een doorgewinterde professional in het bestrijden van allerlei criminaliteit, waarbij hij tot nu toe nauwgezet de regels heeft gevolgd. Zijn zelfvertrouwen wordt echter op de proef gesteld, wanneer hij en zijn nieuwe partner Helen O'Mara (Melissa George) geconfronteerd worden met een reeks gewelddadige moorden. Hierdoor zal Argo een oude zaak moeten heropenen die hij liever vergeten was.

avatar van Insignificance
Groezelig. Zeker tijdens nachtscènes druipt de grauwheid van de stad af. Muzikale ondersteuning en andere geluiden doen er nog een schepje bovenop. Toch komt het nooit helemaal in prikkelende sferen terecht. Er ontspint zich dan wel een luguber verhaaltje waardoor het nooit helemaal wegzakt, maar Shankland excelleert ook nergens. Dader en daden imponeren niet echt en wie als laatsten zullen worden getest, zal niemand verbazen.

Bij deze grimmige, grauwe, smerig uitziende, maar willekeurige horrorthriller in eind zeventiger jaren stijl, over een seriemoordenaar die zijn zaken op een beangstigende wijze onder controle heeft, lijkt de regisseur schaamteloos plagiaat te hebben gepleegd ('Saw' en 'Seven'). Het plot is passend en glibberig, de psychologische bedenksels zijn sterk, maar de personages, op die van de killer na, worden te karikaturaal neergezet.

avatar van Harco
Ach, pluspunt is dat de makers in ieder geval wisten dat ze kopiërend en plakkend bezig waren. Op de hoes prijkt namelijk levensgroot: "Saw by the way of Seven." Maar van beide films mag het de veters nog niet strikken: shaky, digitaal camerawerk om misselijk van te worden en het acteerwerk is onder de maat. Die twist op het eind is trouwens echt om te huilen. Ik klink nu trouwens wel heel negatief, maar zo erg was het nou ook allemaal weer niet. Positief punt is de enorme bende in de stad. Leek erg Amerikaans, maar in de credits vond ik alleen maar dingen over Belfast en één klein dingetje over New York. Iemand een idee waar dit geschoten is?

avatar van umbra
Geen slecht filmke, maar horror, nee hoor, een deftig thrillerke voor tussendoor

avatar van Jawaddedadde
Gestoord filmpje zeg!

Zie de vergelijking met Saw en Se7en wel, maar het zou afbreuk aan deze film doen om het slechts als een rip-off te beschouwen. Film heeft weldegelijk een eigen smoelwerk.

Erg grimmige beelden, vaak erg shaky ook en erg duister. Even wennen in het begin maar het geeft de film wel een erg (g)rauwe look.

Skarsgård steelt wat mij betreft de show als de cynische en destructieve flik Eddie Argo. Kettingrokend en grommend loopt hij de hele film rond op zoek naar verlossing, en vindt die uiteindelijk ook.

Pluspunt is dat de moordenaar niet gepakt wordt, maar gewoon haar werk kan afmaken. No happy ending here.

Sterk.

avatar van Elineloves
Best intens.

Hoewel ik deze film een aantal jaar geleden al eens gezien had, herinnerde ik me er niet veel meer van. Daarom eens in de herziening gegooid.

De sfeer van de film is meteen de grote kracht. Het acteerwerk is solide, maar niet altijd even overtuigend. Af en toe had ik moeite met Eddie, die toch de film moet 'dragen'. Ik kon lastig een beeld van hem vormen, en hoewel dat wel bij zijn personage hoorde, stoorde het me af en toe. Toch heeft hij iets wat intrigerend is, juist dat 'ongrijpbare' van hem. Vreemd, zo'n dubbel gevoel. Zijn nieuwe partner wist me helaas niet te boeien, Melissa George is inwisselbaar en weinig memorabel.

Selma Blair doet het daarentegen wel erg goed. Vanaf het moment dat zij in beeld komt gaat het eigenlijk in sneltreinvaart. Einde is daarom ook erg sterk, ze weet indruk te maken.

Dit is gewoon een intressante TV film. Uiteraard geen horrorfilm. Heb me wel vermaakt, maar het liet niet over.

avatar van Willy Wartaal
Slappe hap, overgewaardeerd hier op MM. De regie en met name de cameravoering (vooral aan het begin) en de digitale look van de beelden zijn echt storend, het ziet er echt superslecht uit. Cinematografisch kan het er zo nu en dan wel mee door en de sfeer en de sets zijn over het algemeen ook wel te pruimen. Het verhaal is niet slecht maar ze laten het te belangrijk lijken voor een film van dit formaat. Skarsgård zal ik nooit kunnen waarderen en Melissa George is inderdaad een grote irritatie met dat opgetrokken bovenlippie. Tom Hardy en Selma Blair kunnen wel vernoemd worden, zij zijn het die de film niet lager laat doen zinken. ''Intelligent'' is zeker geen woord dat op de poster had mogen staan, evenals natuurlijk de titels van die andere twee films.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als je op de affiche de films Se7en en Saw vermeldt, moet je niet verschieten dat het vergelijk wordt gemaakt. En dan stel ik al snel vast dat deze W Delta Z nogal clichématig en vrij saai is. Het is nergens echt boeiend en pas als Selma Blair in beeld komt, ben ik nog even mee. Maar dan is het kalf al halvelings in de gracht gesukkeld. De film is goed bedoeld, maar komt te geforceerd over. Hier had meer in gezeten.

avatar van Left4Dead
Eén van mijn favoriete misdaadfilms. Een mooie cast die je door een hoop ellende loodst wat voelbaar op beeld is vastgelegd. Donker is het verhaal met een dosis wraak als hoofdmotto.
Met sterk camerawerk en regie voel je de pijn die men heeft wanneer men in het afvoerpuntje van de wereld is beland.

Ongevoeligheid tegenover gevoeligheid, een ijzersterke ongevoelige Skarsgård en een gevoelige George. Het gaat om overleven in deze film, een puzzel om er achter te komen hoe de vork in de steel steekt. De film neemt je mee naar de krochten van de stad en de geest van de seriemoordenaar.

Prima werk dat ik graag zie, verveelt me nooit dankzij de regie en het acteerwerk.
Btw, het was de eerste film waar ik Hardy in een film zag, was toen niet onder de indruk maar de man kan mij tegenwoordig meer kapot.

Lee92
Ok, al een 10 jaar oude film, maar ik zie deze nu voor het eerst. De score van 3,09 sterren laat zien hoe ziek de kijkers zijn om deze film zo hoog te waarderen. Het is een zwaar zieke, misselijkmakende film waaruit typisch weer de WERKELIJKE Amerikaanse maatschappij in beeld wordt gebracht.
Halverwege de film gestopt en in de shredder gestopt. Het allerslechtste en duivelse stuk van de mens wordt hier breed uit getoond. Dat is dus vooral de bedenker van dit filmscript en de zieke acteurs/actrices die hierin meespelen. Geen greintje menselijk gevoel, maar dan van de goede kant.
Jammer dat 9/11 niet op veel grotere schaal heeft plaatsgevonden. van New York tot aan Hollywood en van Vancouver tot aan Miami. De VS als één grote bomkrater is mijn ultieme wens, maar dat zal helaas wel nooit gebeuren. Als er maar geld wordt verdiend aan krankzinnigheid, dan is in de USA werkelijk alles geoorloofd!

avatar van Left4Dead
Lee92 schreef:

Zo, dat is in ieder geval duidelijk vanuit jouw oogpunt. Realistisch relaas?, kortzichtig op vele vlakken zeg ik. Goed je ogen sluiten voor verknipte personen, dan overleef je deze wereld wel! Ook in ons kikkerlandje gebeurt veel, en nee....... ik ben zeker geen USA-liefhebber. In tegendeel.

avatar van Daan258
Prima misdaad/thriller film met tegen het eind wat horror elementen.

Bij de eerste helft ( 30 a 45 min) had ik nog wat moeite met de film. Het verhaal vond ik nogal wazig over komen en wat onduidelijk allemaal. Op dat moment zat ik nog een beetje te twijfelen of ik nu wel zal afkijken of later is opnieuw beginnen. Toch maar even doorgezet en gelukkig was dit een goede keuze.
Heel fijn dat na 45 min de film veel interessanter word en het verhaal achteraf eigenlijk best een simpel en zelfs wat standaard. ( gewoon een wraakfilmpje) Juist omdat ik niet erg zin had in een film met een nogal wat ingewikkeld verhaal was dit een grote en leuk pluspunt.
Het word dan ook allemaal steeds spannender en spannender hoe verder de film vordert . En dan tegen het eind nog wat bloed en een aantal sterke scene's en zelfs een leuke kleine verassing wat ik absoluut nooit had zien aankomen.

De cast weet de film ook helpen om het niveau wat omhoog te krijgen.
Melissa George vind ik sowieso altijd prima spelen maar vooral Stellan Skarsgård wist hier erg goed en een overtuigende rol weten neer te zetten. Goed verrast door deze acteur.
Ook vond ik het heel erg leuk en ook dit een verassing toen ik opeens Tom Hardy in beeld zag komen. Erg leuke bijrol in de film.

Zeker een aanrader voor de misdaad liefhebbers.

Dikke 3,0*