Transsiberian (2008)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Spanje / Litouwen
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Brad Anderson
met Woody Harrelson, Emily Mortimer en Ben Kingsley

Roy (Harrelson) en zijn vrouw Jessie (Mortimer) keren na hun liefdadigheidswerk in Peking samen terug naar huis met de legendarische Transsiberië Express via Moskou. Onderweg ontmoeten ze rugzaktoeristen Carlos en Abby die op wereldreis zijn. De reis krijgt een onverwachte wending als Roy de trein mist na een korte tussenstop. Jessie besluit om op hem te wachten in het volgende station, samen met hun nieuwe kennissen. Daar begint ze zich te realiseren dat haar reisgenoten blijkbaar niet zijn wie ze beweren te zijn.

avatar van de grunt
Jammer van het einde dat een beetje over the top was, maar ik heb me goed vermaakt. En wat is Mortimer toch een verademing om naar te kijken.

Hoop dat ze nog groeit als actrice.

Goede film, ik lees hierover veel over het feit dat Woody Harrelson zou tegenvallen, vond dat zelf nog wel meevallen! De film gaat over een koppel die terugkeren na een poosje vrijwilligerswerk te hebben gedaan in het verre oosten. Om optimaal van de ervaring te kunnen genieten kiezen ze ervoor om de legendarische transsiberische treinroute te volgen. Tijdens deze reis ontmoeten ze een ander koppel die niet blijken te zijn wie ze zeggen dat ze zijn.

Na een wat traag begin komt er toch al vrij snel wat tempo in de film. Uiteindelijk vind ik het verhaal wat dun en tevens vergezocht. Desondanks verveel je je niet tijdens de film, mede ook door de 'sfeervolle' omgeving van een ijskoud Rusland.

Al met al een ruime voldoende voor mij (6,5-7/10), een lekker filmpje om zo 's avonds eens mee te pakken!

avatar van romar10dsf
Gij zult geen valse getuigenis afleggen.

Film wordt eigenlijk pas spannend nadat Jessie Carlos vermoord heeft en ze Kingsley ontmoeten. Jessie heeft vervolgens veel angst dat Kingsley ontdekt wat ze in haar tas heeft. Dat Jessie voortdurend de waarheid voor zichzelf houdt is belangrijk voor het verhaal omdat dat de spanning erin houdt.

avatar van Flat Eric
Na het voortreffelijke The Machinist benieuwd of deze prent van Brad Anderson ook zo sterk zou zijn.
Nou, nee dus. Mooie scenery maar het gedoe in de trein met de smokkelwaar vond ik maar mager uitgewerkt.

avatar van LPereboom
Van deze Transsiberian toch niet zo onder de indruk. Het verhaal is iets te slapjes en de spanning vind ik niet goed uitgewerkt. Ik zelf zit niet op het tipje van men stoel met deze film, Ik vond Woody Harrelson wel goed acteren. Er mocht wel wat meer diepgang zitten in de film.. vond alles vrij magertjes en zat daarom niet in de sfeer precies… voor mij een 6/10.

avatar van nadrin
Woody is dik ok net als de rest vd acteurs. Het verhaal is goed maar ik heb het gevoel dit plot vroeger al eens gezien te hebben

avatar van Luppie00
Het eerste uur is prima over te slaan.

avatar van TornadoEF5
Doet me een beetje denken aan de film: The Tourist. En dat is geen goede vergelijking. Erg lang geleden dat ik nog zo een saaie en inspiratieloze film zag. Om het dan nog erger te maken, waren er vaak niet al te subtiele verwijzingen die de film er al niet luchtiger op maakten, en waar het gewenste effect: een beetje mysterie toevoegen aan de film, bij mij niet bereikt werd. De overgangen waren ook pijnlijk irritant. Sfeerbeelden waren er wel met momenten, maar konden iets beter gezien de setting daar ook wel de mogelijkheid toegaf. Het leek ook bij momenten zo dat de sneeuw maar vooral het bloed fake waren. Ik heb verder nog nooit gehoord van de acteurs. Na afloop van de film is dat niet veranderd wegens de onopvallende prestaties. Neen, ik moet niet zeggen dat ik warm wordt van deze film, al had ik dat ook niet verwacht met zo een titel.

avatar van SmackItUp
Gemiddeld.

Brad Anderson kan altijd toch wel een aardig filmpje schieten. Weet toch altijd een smoel aan zijn films te geven, en een aardig sfeertje te creëren. Ditmaal is Mother Russia de setting. Niet de eerste film met dit als decor, maar het draagt zeker bij aan een onderhoudend sfeertje. Kille, afstandelijke setting, net als de verschillende personen die het stel tegenkomen in de trein. Harrelson vond ik maar kwakkelen, rest van de cast was redelijk.

Wederom een alleraardigst filmpje van Anderson, 3*.

avatar van Alathir
Deze film kwam me eigenlijk bekend voor, misschien ooit al eens een stuk van gezien maar ik wist echt niet meer hoe het zou aflopen. Echt memorabel is de film dan ook niet en er wordt wel redelijk geacteerd maar het verhaal is gewoon te mager en het mist wat spanning voor zo'n saaie setting.
Hetgeen wat er echt toe doet is eigenlijk het tweede deel want qua inhoud stelt het eerste deel weinig voor. Natuurlijk is een beetje inleiding nodig maar er hadden bepaalde stukken zeker geschrapt kunnen worden. Ook zijn er iets teveel toevalligheden in de film, iets waar ik me wel aan kan beginnen storen.

Zoals ik dus reeds zei, zijn de acteerprestaties best geloofwaardig te noemen en je snapt al snel hoe het karakter van de personages in elkaar zit. Het script is dus zeker wel goed maar het mist spanning en de overgangen zijn slaan soms totaal de bal mis. Zo herinner ik me op het einde waar Emily Mortimer op bezoek gaat in het ziekenhuis bij Kate Mara en ze dan die scène abrupt afbreken en ze vervolgens op het vliegtuig zit.

Al bij al ok voor eens tussendoor mee te pakken maar je verwacht toch meer van een regisseur van The Machinist.