- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
8. From Beyond
En deze wil ik jullie niet onthouden, ik ben verliefd op 80's Barbara Crampton, nu wellicht te oud voor me
.
Dan moet je toch eens naar "Jakob's Wife (2021)" kijken (is ook een Horrorfilm), want daarin is ze al aardig op leeftijd en is ze ook naakt te zien. Dan kan je het verschil tussen een 80's Barbara Crampton en een 20's Barbara Crampton (waar niets mis mee is) zien 
80's billen:
https://cdn1.aznude.com/barbaracrampton/frombeyond/Crampton-From-HD-s-09.jpg
20's billen:
https://cdn2.aznude.com/haztmmjwl5uw2z27gixgu4dh/haztmmjwl5uw2z27gixgu4dh.jpg
Ik vond die film een leuke en vermakelijk Horror / Komedie en vooral vanwege het meespelen van Barbara Crampton.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
Twee klassiekers uit 1932, al bleek vergelijken bijna onmogelijk, zo verschillend zijn ze:
75 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 43
Subgenre: 93. Vampire Horror
Themaklassement: 22 punten
Dreyer was duidelijk nog gewend aan de stille film, deze film heeft wel dialoog, maar die stelt weinig voor en het verhaal doet hij nog met bordjes uit de doeken. Hij filmt heel realistisch, maar er gebeurt in meeste scenes vrij weinig, zowel in beeld als dialoog. Er zijn paar sterke filmische trucs met schaduwen en geesten, maar sfeer is niet constant. Dat deden Caligari en Nosferatu toch al eerder veel beter. 3.0
64 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 45
Subgenre: 02. 1930s Horror
Themaklassement: 23 punten
Wat een verschil met Hollywood, wat een energie spat er ineens van het scherm met veel zelfbewuste acteurs vol komedie. Freaks is een ongemakkelijke film. Browning had een jaar eerder een enorme hit met Dracula en filmt hier een verhaal dat dicht bij hem ligt, hij werkte zelf jaren in een circus met 'Freaks'. Voor zijn film gebruikte hij veel gehandicapte acteurs en mensen met dwerggroei, ik denk uniek, zeker in zo'n grote Hollywoodproductie. Het hart van de film zit duidelijk op de goede plek, de 'Freaks'. in het circus worden stuk voor stuk integer en als rond karakter neergezet en de boodschap is dat wij iedereen moeten omarmen, de echte 'Freaks'. blijken de mensen die dat niet willen en misbruik van anderen maken. Toch heb je lange tijd in de film ook het gevoel dat het een soort exploitatie is, juist omdat ze wel als 'Freaks' in een circus gepresenteerd worden en door anderen in de film ook als outcasts worden behandeld. Ik denk dat de samenleving eigenlijk nog niet klaar was voor zo'n verhaal en het daardoor een beetje een schizofrene film is geworden. Er werd ook 30 minuten uitgesneden na eerste screenings, de film flopte, mensen wilden dit niet zien en film werd zelfs lange tijd verboden. Het bleek zo'n beetje het einde van Browning zijn carrière, al kreeg de film later alsnog waardering. In de film kon ik het horrorelement trouwens slechts 5 seconden terugvinden. Beter dan vampyr, maar ook hier blijf ik hangen op 3.0
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:720/1*vkWAtBzl1VvMNGKhS9K-Hw.jpeg
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
93 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 47
Subgenre: 15. Animals & Nature attacks Horror
Themaklassement: 24 punten
Precies zo slecht als ik gehoopt had. 1.5 Maar prima vanavond.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
47. Veil of Blood / The Devil's Plaything / Vampire Ecstasy / The Curse of the Black Sisters (1973)
Die film als ook "Shatter Dead (1994)" lijken me wel iets voor mij. Ik ben sowieso een liefhebber van dit soort films uit de jaren 70 en 80. Ik ben ze beide ook al aan het pindakazen, maar dat kan wel eventjes duren (wat niet erg is) en zeker m.b.t. "Shatter Dead", die is nog niet begonnen met pindakazen
Die heeft ook maar één "Peer", de andere heeft drie "Peers".
Han Solo 420
-
- 250 berichten
- 1697 stemmen
12. The VelociPastor (Film, 2018)
Beide FTV
Puntentotaal : 22 + 4 = 26
The VelociPastor: Hoewel ik niet-serieuze films best kan waarderen (Samurai Cop en Hard Ticket to Hawaii), vind ik deze toch beduidend minder. Het deed me qua humor een beetje denken aan 'Kung Pow: Enter the Fist'. Die film vond ik ook niet zo leuk. Ik kan hier wel een lang verhaal opsteken van wat er niet zo goed is aan de film, maar de maker zijn zelfbewust dat het geen hoogvlieger is. Die 'VFX Car Explosion' vond ik een van de leukere grappen. Ook het dinosauruskostuum was wel leuk. Ninja's maken alles beter.
Een parodie film waarvan ik de omschrijving van het verhaal leuker vind dan de uitvoering. 2*
The Dentist: Zoals de meeste gebruikers hier vind ik het concept wel tof maar de uitwerking minder. Het gevoel van spanning ontbrak bij mij. Patiënt neemt plaats, tandarts flipt en verminkt patiënt, patiënt vertrekt en komt niet meer terug. Alleen bij de laatste patiënt (het meisje met de beugel) ging het iets meer leven. De patiënt was al op een eerder tijdstip aanwezig in de wachtkamer, dus als kijker ken je deze persoon al iets beter.
De praktijk zelf met de verschillende thema's per behandelkamer was wel een leuk decor. Maar de film oogt vrij rommelig. Vrij weinig shots zijn me bijgebleven. Het effect dat wordt gebruikt wanneer de tandarts door het lint gaat is vrij goedkoop. Bernsen ken ik als Henry Spencer van de serie Psych. Leuk om hem een keer een hoofdrol te zien vertolken.
Een krappe voldoende 2,5*
Nog 4 films te registreren, maar dat komt denk ik morgen.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
Dan moet je toch eens naar "Jakob's Wife (2021)" kijken (is ook een Horrorfilm), want daarin is ze al aardig op leeftijd en is ze ook naakt te zien. Dan kan je het verschil tussen een 80's Barbara Crampton en een 20's Barbara Crampton (waar niets mis mee is) zien 
80's billen:
(afbeelding)
20's billen:
(afbeelding)
Ik vond die film een leuke en vermakelijk Horror / Komedie en vooral vanwege het meespelen van Barbara Crampton.
Er is helemaal niks mis mee! Ik ga hem opslaan, sowieso. Ik blijf het een prachtige vrouw vinden. Ik zag dat ze ook nog in enkele films speelt die ik al had gemarkeerd voor de horrorchallenge, dus er gaan volgende maand nog meer films met haar er in langs komen!
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
50. Bloody Bloody Bible Camp (Film, 2011)
90 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 99
subgenre: 61. Nunsploitation
Themaklassement: 49 punten
Eigen score: 2.5*
https://de.web.img3.acsta.net/r_1280_720/medias/nmedia/18/93/19/45/20241629.jpg
Moest na Hagazussa niet een al te zware film meer kijken dus deze b film over een moordende non leek me uitermate geschikt. Tsja, het is eigenlijk precies wat ik er van verwachtte. Veel puberale humor, beetje seks, beetje sleeze, en vooral hilarische kills. Vooral niet te serieus nemen dan is dit best prima, maja met 90 minuten voelt deze film toch wel wat aan de lange kant. Film is verder vooral beetje Friday the 13th, maar dan is Jason vervangen voor een non. Best ok, maar na een tijdje wordt de film wel wat samey.
92 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 101 punten
Subgenre: 9. 2000s horror
Themaklassement: 50 punt
Eigen score: 1.5*
https://cinematicdiversions.com/wp-content/uploads/2020/09/Rest-Stop-3-1-678x381.jpg
Kwam deze eigenlijk tegen voor het hillbilly genre, maar kan hem daar moeilijk onder kwijt dus dan maar onder 2000s. Hoe dan ook niet echt een aanrader, ben het dan ook vooral met Shadowed zijn review eens. In het begin poogt de film vooral een rauwe vieze film te zijn, maar het is eigenlijk gewoon behoorlijk tam en zien we ook vrij weinig.
Het is vooral een autotje dat heen en weer rijdt, en op het einde wat martel scenes die ook nog eens vrij kort zijn.
Oke oke, er is op zich nog wel een mooie twist op het einde van wat het nou allemaal precies moet voorstellen, maja toen was de film mij al wel echt behoorlijk kwijt om daar ook nog maar iets om te malen. Sommige scenes zijn nog best leuk en af en toe is de editing best hip, maar overall was dit weinig indrukwekkend.
52. August Underground (Film, 2001)
71 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 103 punten
subgenre: 44. found footage horror
Themaklassement; 51 punten
Eigen score: 2*
De film begint vrij goed, meteen met de neus in de boter/stront. Dat eerste half uur in die basement was zodoende best wel interessant en wat er met de dame in kwestie gebeurd is wel echt nasty, zeker ook omdat de daders het allemaal hilarisch vinden. Dat is echt wel knap gedaan, maarja... Helaas is het na een tijdje ook wel wat saai, dat gedoe met die eerste meid was eigenlijk het leukste. Daarna valt de film in herhaling en vind ik sowieso de scenes buiten de basement een stuk minder interessant. Dat in die supermarkt was overigens nog wel nog wel prima, maar dingen als dat concert en met die tattoo shop tsja..
Uiteraard verschrikkelijke beeld kwaliteit maar ja, dat is nu net het hele punt.. het idee geven dat het echt is. Film had er wellicht ook goed aan gedaan om geen credits te tonen, dan blijft die vraag toch wat meer hangen, want de hele reden voor die 'saaie' uitstapjes is natuurlijk ook om de illusie te creëren dat ze een echt leven leiden. Naja, ondanks dat ze die illusie wel creëren is het wel gewoon teveel van hetzelfde. Wel leuk om eens gezien te hebben.
De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 359 stemmen
Sam Raimi
85 minuten - FTV (2)
Puntentotaal: 6
Subgenre: Animals & Nature attacks Horror (15, 32, 74)
Datum: Dinsdagochtend 24 september
Bron: Amazon Prime
Zo, dat was een heerlijk begin van de dag. The Evil Dead was, tot al mn verwachtingen in, best spannend, misschien komt dat omdat ik zelf nog een beetje slaapdronken was, maar hier en daar was er een moment waar ik van schrok. De sound design was fantastisch, zeker voor zijn tijd en schrale budget, dat is al een factor voor een spannede film en het is geweldig gefilmd en geëdit, dat draagt ook bij aan de sterke sfeer. Het acteerwerk moet je voor lief nemen, daar ergerde ik mij in ieder geval weinig aan.
Gore, hell yeah! 4*
Brian de Palma
98 minuten - FTV (2)
Puntentotaal: 8
Subgenre: Creepy Kid (33, 15, 32, 74)
Datum: Zaterdagavond 28 september
Bron: Amazon Prime
https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/06/carrie-prom.jpg
Dit is, naast Darren Aronofsky's Mother!, een van de meest intense, unheimische films die ik heb gezien. Wat was dit ongemakkelijk zeg, maar in een van de beste vormen. Ik ga de technische dingen die ik hierboven over The Evil Dead zei herhalen, het camerawerk en de editing waren geweldig, de felle kleuren waren prachtig, maar het sound design, man, dat was van een ander niveau!
https://filmfolly.com/wp-content/uploads/2023/06/Carrie-bucket-blood.webp
Als de climax op het schoolbal komt, de emmer met varkensbloed over Carietta heen valt en de muziek stopt. Het enige wat te horen is, is de emmer dat aan het touwtje heen en weer bungelt, het bloed wat na beneden sijpelt en mijn eigen ademhaling, top notch! En dit is nog alleen maar een enkele scène omschrijving. Ongelooflijk dat dit uit 1976 komt. De kwaliteit druipt er van af. Sissy Spacek is gemaakt voor deze rol, haar blik is zonder dat haar ogen heel wijd open staan afschrikwekkend. Dit zal nog voor een lange tijd in mijn hoofd rond blijven spoken.
"These are godless times, Mrs. Snell."
''i'll drink to that.'' 
4.5*, neig naar de 5 sterren.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
23. Sea Fever (2019)
89 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 45
Subgenre: 18. Aquatic Horror
Themaklassement: 23 punten
(9-14-18-20-25-27-28-30-33-39-40-56-57-64-65-68-71-73-76-78-80-83-95)
Fijn, spannend filmpje.
https://cineuropa.org/Files/2020/01/31/1580437637501.jpg?1679275873087
Zoals de titel aangeeft ontstaat er best een claustrofobisch koortsig sfeertje daar aan boord. Was zelf vooral te spreken over het acteerwerk en hoe de spanning vormgegeven wordt; de beperkte hoeveelheid gore of exposure van de antagonistische entiteit laat wat te wensen over maar de film maakt daar zelden verkeerde keuzes in. Bescheiden 3*
24. Rubber (2010)
82 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 47
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Themaklassement: 24 punten
(9-14-18-20-25-27-28-30-32-33-39-40-56-57-64-65-68-83-71-73-76-78-80-95)
Van Dupieux zag ik enkel eerder Wrong (2012), die ik echt geweldig vond.
Deze moet daar duidelijk voor onderdoen: het verhaal is wat rechtlijniger, waardoor de grap wat sneller uitgespeeld lijkt of herhaling/flauwigheid in ieder geval wat sneller op de loer ligt én visueel vond ik het weliswaar verzorgd - de manier waarop de band visueel een persoonlijkheid wordt toegedicht is vrij bijzonder gedaan - maar toch net iets minder, of eentoniger dan eerdergenoemde film.
https://denniscooperblog.com/wp-content/uploads/2016/10/rubber03.jpg
Qua horror hoef je op enkele exploderende hoofden na uiteraard niets te verwachten, qua sfeer en teneur is dit een volbloed komedie. Leuk om een keer gezien te hebben maar na twee films ben ik wel wat (sceptisch) nieuwsgierig hoe houdbaar de humor van Dupieux doorheen zijn oeuvre blijkt te zijn. 3*
25. Final Destination 2 (2003)
90 min
RW (1 punt)
Puntentotaal: 48
Subgenre: 67. Prequel / Sequel Horror
Themaklassement: 25 punten
(9-14-18-20-25-27-28-30-32-33-39-40-56-57-64-65-67-68-71-73-76-78-80-83-95)
Tja, als we dan toch bezig zijn, deeltje 2 ook maar aangeslingerd. En zag dat ze allemaal op Netflix staan, dus wellicht volgen er spoedig meer 
Oké, de nieuwigheid is eraf en de formule zoals die uit deel 1 ontstond wordt hier netjes nagevolgd. Wat deze dan uniek maakt zijn voor mij dan toch de beginramp en enkele kills die echt wel de moeite waard zijn. Echt spannend wordt het nooit, het zijn van die korte momenten dat je met een glimlachje toch stiekem onder de indruk bent. Alles eromheen neem je een beetje op de koop toe.
De beginramp is voor mij de beste opening uit de serie: hoe de boomstammen in al hun massiviteit vanaf de oplegger losbreken en destructief op ramkoers over de snelweg en dwars door enkele auto’s heen vliegen is best een machtig moment.
Ook kan ik me (momenteel) geen betere kill uit de serie bedenken dan de vallende glasplaat die die puber dubbelklapt. Als ik een glasplaat-kill-top 2 zou samenstellen (waarbij de andere die onthoofde journalist uit The Omen zou zijn - óók vet!), zou deze op nummer 1 staan. Verder nog een eervolle vermeldingen voor zowel de airbag als het suizende hekwerk dat Rory doorklieft, die dan als een slappe pap ineenzakt. Zoals bij veel kills uit de reeks soms een onnodig lange opbouw voor een gaaf momentje dat weer snel voorbij is maar soit. Soort Efteling-beleving.
https://moviesfilmsandflix.com/wp-content/uploads/2019/02/wder.gif
En de rest van de film? Die hangt uiteraard van een krampachtig bijeengehouden, bont gezelschap van medium tot slecht geacteerde personages aan elkaar. Een gemakzuchtige deductie hier of slappe verwijzing naar het eerste deel daar: de film pretendeert niet veel meer te zijn dan het is, getuige de hilarische toon waarmee het eindigt. 3*
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
33. 30 Days of Night (Film, 2007)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 66
Subgenre: 67. Prequel/sequel Horror
Themaklassement: 33 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 67, 77, 78, 84, 85, 87, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 3,0*
MM: 1705 stemmen, 3,19* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/5vwsVRVBPEfZddKPxc08Oa3mLJq.jpg
Toch wel een vrij stevige vampierenfilm waarbij vampier bij nacht een klein stadje in Alaska aanvallen. Best spannend en de vampieren zagen er geweldig uit. Gevaarlijk ook, want ze bezaten een aantal kwaliteiten in snelheid en daadkracht. Moeilijk om uit te schakelen dus.
Dat zwerven in het dorp van vampieren en overlevenden was sterk gedaan. Misschien wel ergens voorspelbaar, maar toch, ik vond hem ook best spannend. Redelijk wat actie ook, kan dus perfect gecatalogeerd worden onder het genre action horror.
De transformatie op het einde vond ik maar simpel, maar voor de rest had ik eigenlijk weinig op te merken. Het absolute einde met de zonsopgang maakte in dat opzicht wel wat goed. Met de dagen sprong men wel vrij onzorgvuldig om. Het ging op een bepaald moment wel heel snel. Hartnett doet het niet slecht, maar mist toch wat charisma of body.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
34. Antisocial Behaviour (Film, 2007)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 68
Subgenre: 92. Turkey Horror
Themaklassement: 34 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 4, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 67, 77, 78, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 1,5*
MM: 10 stemmen, 1,70* gemiddeld
https://www.moviemeter.nl/images/cover/48000/48991.jpg?cb=1550908089
Erg beperkte low budget film en dat is eraan te zien. Visueel erg beperkt en amateuristisch. Het zal voor velen de reden zijn om dit laag te beoordelen. Het uitgangspunt is eenvoudig: een jongerenbende terroriseert de buurt waarbij er bij één bewoner de stoppen doorslaan.
Hier en daar een leuke kill, beetje gore, maar verre van overdreven. Beetje simpel en luchtig, op zich allemaal niet zo schokwekkend of memorabel. Horror? Nouja, het is te zien waar je grenzen liggen. Niet eng, beetje gore. Als je een andere soortgelijke film wil zien, kies daar maar voor zou ik zeggen.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
35. Isle of the Dead (Film, 1945)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 70
Subgenre: 3. 1940s Horror
Themaklassement: 35 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 67, 77, 78, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 93, 94, 98
MM: 39 stemmen, 2,92* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/ouVocGg8P2BrkqaQtr2T8dyh83B.jpg
Bijgeloof en magie versus de wetenschappelijke uitleg. Het thema speelt in deze film waardoor het eerder naar een psychologische 'wat als' "horror" neigt. De sfeer is beklemmend en die wordt goed neergezet door de personages. Al bij al een vrij trage film die me niet helemaal greep.
Wel een sterke rol van legende Karloff. Mooie zwart wit fotografie ook. Een film die het meer moet hebben van sfeer dan van gruwel.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
36. Les Yeux sans Visage (Film, 1960)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 72
Subgenre: 5. 1960s Horror
Themaklassement: 36 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 62, 64, 65, 67, 77, 78, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 4,0*
MM: 201stemmen, 3,55* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/4c8CJcFqriP8ZxOBO8ZiSc1v7Nf.jpg
Sterke klassieker die waarschijnlijk destijds meer ophef veroorzaakte dan vandaag de dag. Vrij scifi, zeker voor die tijd. Daarom wellicht dat er ook het label horror zal opgekleefd zijn. Ik vond het verhaal vooral boeiend en tragisch. De focus ligt ook geheel bij de vader/chirurg en zijn dochter en beduidend niet bij de recherche die belast is met het onderzoek van de verminkte en gedode vrouwen.
De opbouw van de film zit goed. Er is aandacht voor het leed en drama zonder in overdrive te gaan. Niet dat we de zaken moeten goedpraten, maar er was toch een bepaald gevoel van empathie. Het viel me wel op dat de dokter erg nors was. De relatie met zijn patiënten is erg afstandelijk en weinig sociaal. Vandaag staat de geneeskunde toch anders in de maatschappij. Het is sowieso een film met weinig dialoog, dat ook.
Visueel knappe film, cinematografisch sterk en er hangt een bepaalde onbehaaglijke sfeer over die man. Wat ik wel raar vond was dat optimistische deuntje dat af en toe opdook. Die combinatie vond ik weinig passend.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
37. Winnie-the-Pooh: Blood and Honey (Film, 2023)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 74
Subgenre: 60. North American Horror
Themaklassement: 37 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 60, 62, 64, 65, 67, 77, 78, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 2,0*
MM: 153 stemmen, 1,67* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/jEybIB7yl3zgEdTHukaiR8b9yJp.jpg
Horror sprookjes zijn één ding, die zijn van zichzelf als je er bij stilstaat griezelig met de wolven, heksen en boze stiefmoeders. Maar een horrorfilm met Pooh bear in de hoofdrol, daar moet je toch echt al wat paddo's voor gegeten hebben. Winnie is boos, héél boos wanneer hij zich in de steek gelaten voelt. Vindt hij er niets beters op dat aan het moorden te slaan. Met Knorretje als compagnon. Iejoor weet niet wat hem overkomt.
Het slachtvee acteert verschrikkelijk. Maakt het alleen maar leuker eigenlijk. Het slaat nergens op. Niet goed en vervolgens onbedoeld grappig.
In het slasher genre wel al veel beter gezien dan dit. Kills zijn kills, gore is gore, maar echt overtuigend vond ik het niet. Weinig consequent ook, maar dat is typisch horror natuurlijk. Beetje jammer dat de figuren gewoon mannen in een pak lijken. Van gemuteerde wezens is eigenlijk weinig sprake.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 76
Subgenre: 69. Remake Horror
Themaklassement: 38 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 60, 62, 64, 65, 67, 69, 77, 78, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 2,0*
MM: 965 stemmen, 2,54* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/dds1ox9rv6rvbUAllJ2zpkuyHM1.jpg
Een blockbuster horror. Nouja, horror, eerder een avonturenfilm met een op hol geslagen mummie vrouw die een mannetje zoekt. Met Cruise en Crowe op de paylist, dan weet je dat het in deze setting niet goed kan zijn. En dat is het ook niet. Al zitten er wel leuke actiescènes in zoals in het vliegtuig of de vlucht met de bestelwagen.
Het saaiste gedeelte is toch wel dat laboratorium. Oersaai en van de pot gerukt. Jekyll & Hide, serieus? Wat heeft dat in godsnaam met de rest van de film te maken? Crowe moest zich schamen voor zijn rol, want dit stelde bitter weinig voor.
Eng, tja, engheid heeft wellicht vele gradaties. Dit is gewoon wat actie op een hoop gegooid met een hoog Hollywood gehalte met wat vloeken en zombieachtige mummies. Weinig aan op horrorvlak en voor de rest eigenlijk ook niet.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
39. Maniac Nurses (Film, 1990)
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 78
Subgenre: 8. 1990s Horror
Themaklassement: 39 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 60, 62, 64, 65, 67, 69, 77, 78, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 93, 94, 98
Eigen score: 1,0*
MM: 25 stemmen, 1,76* gemiddeld
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgQXnGOUSMWHSD80Ink5V3HTUA4VkkrD5S7w&s
Dit moet inderdaad één van de grootste nietszeggende films zijn die ik al zag. Niet dat ik zo vertrouwd ben met troma, maar ik zag er toch al een paar. Dit slaat toch nog wat verder door. In al deze onzin kon ik zelfs geen deftig plot ontwarren. Het sloeg nergens op en sprong van de hak op de tak.
Dan maar naar de mooie meiden kijken. Hun schoonheid was omgekeerd evenredig met hun acteerkwaliteiten. Deze film kreeg ook het label erotiek mee. Nou ja, dat viel ook enigszins tegen. Hier en daar eens een borst en dat was het dan. Horror? Tja, in hetzelfde bedje ziek. Een paar erg korte gore momenten, maar dat viel dus ook erg tegen.
Pulp van de bovenste plank. Deze moet je écht skippen.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 80
Subgenre: 9. 2000s Horror
Themaklassement: 40 punten
Afgevinkte categorieën: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 24, 31, 37, 39, 41, 51, 57, 59, 60, 62, 64, 65, 67, 69, 77, 78, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 93, 94, 98
MM: 257 stemmen, 2,96* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/cOmFe0JdlpoKVJgQpJbtTgo9KZi.jpg
Een beetje de Hostel stijl met ontvoeringen en torture gore, al viel dat laatste al bij al wel mee. De film valt wel meteen met de deur in huis. Niet dat het geweldig in beeld was gebracht - wat donker - het liet toch weinig tot de verbeelding over.
Gebaseerd op waargebeurde feiten blijkbaar waarbij de Mexicaanse politie maar geen vat krijgt op een gestoorde drugsmaffiabende die niet wilden onderdoen voor de Azteken destijds met hun menselijke offers. Hier en daar nog een leuke scène zoals in het hotel, maar de film valt toch wel een paar keer stil.
Geen volbloed horror, eerder een stevige thriller. Met die gore zijn er wel wat horrorelementen aanwezig, maar al bij al bleef het toch beperkt. Zeker geen verkeerde film, maar memorabel is dit allerminst. Eentje die snel in de vergeethoek zal geraken.
Collins
-
- 7301 berichten
- 4317 stemmen
4. Hotel (2004)
78 minuten
FTV - Totaal 8 punten
Subgenre: 57. Mystery Horror
Themaklassement: 4 punten
In een eerdere post gaf Tanguy het al aan. Er gebeurt eigenlijk niets in deze film. Ik ben het daar helemaal mee eens, al duurde het bij mij waarschijnlijk wat langer voor het doordrong. Pas toen ik op een minuut of 20 zat, overviel mij ineens de gedachte dat er eigenlijk nog zo goed als niets was gebeurd. Tot die tijd wist de ongemakkelijke sfeer die de film heel vaardig weet te scheppen mijn realiteitszin in slaap te sussen. Best knap natuurlijk. Maar toen ik mij eenmaal realiseerde dat er maar verrekte weinig beweging in de film zat, kon zelfs een prima neergezette sfeer de honger naar meer activiteit niet meer stillen. De honger bleef. Op de strak gedekte tafel werd bepaald geen feestmaal geserveerd.
Het viel me niet mee. Na een veelbelovend begin zakt de film steeds verder weg in vaagheid die niet interessant is. Punten zijn er voor de sfeer, voor het camerawerk en voor de setting. Het aansprekende verhaal ontbreekt. De aansprekende protagoniste ontbreekt. Ik vond het allemaal maar matig.
2*
Collins
-
- 7301 berichten
- 4317 stemmen
5. The Mask of Fu Manchu (1932)
68 minuten
FTV - Totaal 10 punten
Subgenre: 54. Mad Scientist Horror
Themaklassement: 5 punten
https://correcamara.com/wp-content/uploads/2024/02/mas-of-fu-manchu.jpg
The Mask of Fu Manchu geldt als de beste, de bruutste en meest sadistische van alle Manchu verfilmingen. Ik heb weinig kennis van films met Fu Manchu, dus die kwalificaties zouden zeker kunnen gelden. Boris Karloff is in ieder geval indrukwekkend als de gemene Fu Manchu. Het is dat de titelrol Karloff als Manchu aanwijst, want hij is nauwelijks herkenbaar. Het schijnt dat de man dagelijks tweeënhalf uur in de schminkstoel moest zitten voor de metamorfose compleet was.
Bruutheid en sadistische acties zijn er genoeg, hoewel de kijker van nu over de visuele weergave daarvan wellicht de schouders zal ophalen. Toch vond ik de scène gewaagd waarin Myrna Loy die de dochter van Manchu speelt, de wonden likt van haar geliefde die zojuist stevig met de zweep werd behandeld. Als dat geen pure sadomasochisme is…
2.5*
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Dit weekend even rustig aan gedaan met het kijken van horrorfilms. Morgen 1 oktober, dan begint het feest pas echt
.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
91 min. – Hong Kong
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 101
Subgenre: 12. Action Horror
Themaklassement: 51
(1, 12, 14, 16, 20, 24, 26 – 32, 34 – 36, 38, 40 – 42, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 71, 75 – 76, 78 – 82, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 95 – 96)
https://www.screenslate.com/sites/default/files/images/Featured-150621-Dreadnaught.jpg
De moordenaar White Tiger is op de vlucht. Hij verbergt zich in een theatergezelschap. Pijn en de kleinste mogelijke beledeging maken hem extreme agressief en drijven hem tot moord.
De enige die hem blijft ontsnappen is de lokale wasser. Hij is doodsbang van zijn zus die hem heel de tijd verwijft van een lafaard te zijn. Hij is te bang van iedereen om hun openstaande schulden te gaan innen. Stiekem leerde zij hem ook kung fu om zich te kunnen verdedigen.
Dreadnaught krijgt overal de horror label, ja er is een seriemoordenaar hier maar de focus is comedy en horror. Het verhaal vond ik maar niets en de humor die bij dit soms film soms te apart is voor mij, werkte hier ook niet. Niet alles is verloren want de vechtscènes waren soms heel inventief en heel goed. Al die scenes met de draakdansen en de kleermaker scene waren extreem indrukwekkend. Dus negeer het verhaal een beetje en geniet van de actie.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
52. Prey (2022)
99 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 103
Subgenre: 74. Sci-fi Horror
Themaklassement: 52
(1, 12, 14, 16, 20, 24, 26 – 32, 34 – 36, 38, 40 – 42, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 71, 74 – 76, 78 – 82, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 95 – 96)
https://craigdilouie.com/wp-content/uploads/2023/09/aaa-prey.jpeg
Predator vs. Inheemse Amerikanen in 18de -eeuwse Noord-Amerika is een pracht van een idee. Ongetwijfeld volgen er nog veel meer van die soort films. Predator tegen samoerai, Vikings, kruisvaarders, Neanderthalers etc. Helaas was ik hier niet bewust van de Comanche dub versie voordat ik deze keek, ook een leuke idee. Dat er ook veel First Nation mensen in de film zijn is ook een mooi gegeven. De masker van de Predator ziet er heel leuk uit.
Het plot van een jonge vrouw die zich moet bewijzen is zonder twijfel universeel maar voelt iets te algemeen voor mij, mist zijn eigen draai eraan. De tweede helft van de film vond ik dan ook iets sterker. Het heeft zeker leuke gevechten en kijkt heel makkelijk weg. Dit is d 7de Predator film nu en het lijkt erop dat de Predators misschien toch niet zo capabel zijn dat hun niet vaker winnen.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
88 minuten
FTV - 2 punten
Puntentotaal: 106 + 2= 108
59. New French Extremity Horror
Themaklassement: 1 punt = 54 punten
Afgevinkte categorieën: 2 - 3 - 4 -6 -7 - 9 -11- 14- 15 -16 -23- 24- 33- 34- 35- 36- 37 - 39 -41-42 -44 -45 -47- 48 -50 - 51- 57- 58 -59 -60 - 63 -84 -65 -67- 68 -69 -70 -71 - 74 -77 - 78 -79 - 82 - 84 -85 -86 - 88 -90 -91 -94- 95- 97 -98 - 100
Eigen score: 3,5*
https://rockshockpop.com/filedata/fetch?id=427552&d=1707244673“f*ck him and I grab him by the balls”
Huh....waarom halen sommige hier op MM de goedkope en flauwe film "Basket Case" aan? Want dit is op een rare manier veel meer schatplichtig aan Alien...waar een parasitair "iets" het lichaam binnendringt.(er zijn zelfs een Chestburster en face-hugger-scene) Maar met het grotere verschil dat deze film de relatie benadrukt tussen de hoofdpersoon, Bianca (Yanka), en de bloeddorstige parasiet.
De film begint met de vangst van een luipaard in Afrika. Die harige vierpotige vriend wordt naar een circus in Frankrijk gestuurd waar een circuseigenaar zijn vrouw slaat. Wat ze niet weten is dat de luipaard, de gastheer is van een parasitair organisme die vervolgens zijn intrek neemt in de vrouw (dit deed me een beetje denken aan de Sumatraanse Aap-rat van Braindead) met alle gevolgen van dien.
Zwangerschap en een baby op de wereld zetten, is voor een vrouw een periode van grote veranderingen en veel onzekerheid zeker als het anders verloopt dan je voor ogen had. En volgens mij vergroot de film dit met zwarte humor deze nachtmerrie. Oorzaak nummer één is natuurlijk; "De man" waardoor de foetus zich voedt met het bloed van mannen. Waarna er dus brute moorden volgen, alsof dit een soort feministische slasher was.
Zo goed als aangehaalde voorbeelden was dit niet! Misschien dat het nog wat uitmaakt welke versie je kijk, de Franse versie heeft wat meer gore, die in de Amerikaanse versie is verwijderd maar naar verluidt levert Gary Oldman daarin wel de stem van de kwaadaardige foetus.
De exploitatiefactor is hier behoorlijk hoog, met voldoende naaktheid, bloedvergieten en solide praktische effecten. Die speciale effecten zijn zeer behoorlijke gemaakt door Benoit Lestang (Martyrs, Brotherhood of the Wolf) en Guy Monbillard (The Hunger Games 2, HhhH, The French Dispatch) Tegelijkertijd is de film behoorlijk slim en slaagt hij er uitstekend in de vreemde relatie tussen moeder en kind vast te leggen, waardoor het zo'n wonderbaarlijk raar horrorfilmpje is.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
53. Blood Tea and Red String (2006)
71 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 105
Subgenre: 77. Silent Horror (synchroon geluid maar er wordt niet gesproken)
Themaklassement: 53
(1, 12, 14, 16, 20, 24, 26 – 32, 34 – 36, 38, 40 – 42, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 71, 74 – 82, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 95 – 96)
https://chicagofilmscene.com/wp-content/uploads/2020/11/BTRS-Journey.png
https://chicagofilmscene.com/wp-content/uploads/2020/11/BT-RS-Mouse-with-doll.png
https://64.media.tumblr.com/70f79c079175225bb15d7a608d1289e7/tumblr_odob9uEQda1r1pstjo1_400.gif
Christiane Cegavske heeft 13 jaar erover gedaan om deze film te maken. Zij heeft alles ontworpen, animeert, edited en afgewerkt. Alles met de hand gedaan, pure waanzin om over na te denken.
“Blood Tea and Red String” ziet er ook heel indrukwekkend uit. Ik wou wel dat ik er meer in opging gezien de moeite die erin gestoken is. Het donkere sprookje waar deze film om draait is mij niet helemaal duidelijk. Ik snapte niet zo heel goed waar het om draaide. Hoe de aristocratische muizen, intoxicatie, pop, ei, bosdieren allemaal bij elkaar paste. Obsessie en het vernietigen waar jij van houdt, klassenstrijd, intoxicatie lijken verhaalelementen te zijn. Jij moet bij deze film wel willen loslaten om betekenis te hebben lijkt het haast. De poppen n alles ziet er wel heel indrukwekkend uit.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
50. Village of the Damned (Film, 1960)
77 minuten
FTV= 2 p
puntentotaal= 100
subgenre= 5 1960's horror
themaklassement=50 p
voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90,91,92,93,94,95,97,98,99,100,1,2,3,4,5
3,5* De film begint meteen al goed als de hele bevolking in een dorpje flauwvalt en ze daardoor niet meer te bereiken zijn, Wanneer de mensen weer bijkomen en de vrouwen zwanger blijken te zijn, is er veel argwaan hiernaar. Na de geboorte van de kinderen neemt de argwaan alleen maar toe. Spannend paranoia verhaal die lekker vlot doorloopt en waarbij de kind acteurs zeer sterk spelen. De remake heb ik nooit gezien, maar daar ben ik nu wel heel nieuwsgierig naar.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
54. The Poughkeepsie Tapes (2007)
86 min. – VS
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 107
Subgenre: 44. Found Footage Horror
Themaklassement: 54
(1, 12, 14, 16, 20, 24, 26 – 32, 34 – 36, 38, 40 – 42, 44, 46 – 49, 53 –54, 57, 64 – 71, 74 – 82, 84 –85, 87 – 88, 90, 92 – 93, 95 – 96)
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:720/format:webp/0*OniaSy7_uyGfNQtd.jpg
Ik ben geen fan van found footage. Wat de ervaring in theorie realistischer en harder moet doen voelen heeft bij mij het tegenovergestelde effect. Ik voel dat ik door al de trucjes van de stijl mij juist meer focus op de nep aspect van het gegeven. De stijl is er en ik ga hem afvinken. Deze leek geliefd te zijn bij de fans.
De film doet meerdere dingen, found footage maar ook veel mockumentary elementen met nep nieuwsberichten, interviews etc. Het vertelt het verhaal van een seriemoordenaar die zijn daden uitbundig documenteerde en de vondst van zijn VHS-collectie. Er is een twist die niet slecht is maar einde werkt niet helemaal, soms is het wrang maar ook vaak n beetje nep / amateuristisch. Cheryl deel is geen makkelijke kost. Het blijft niet mijn ding maar beter dan vaak in de stijl zou ik denken. De VHS stukken zijn te ongeloofwaardig gedegradeerd, zou niet weten waarom zij zou lelijk en vergaan moesten uitzien, lijk ook raar dat zo zouden uitzien.
ZZ TOP
-
- 507 berichten
- 2193 stemmen
9. AfrAId (Film, 2024) - MovieMeter.nl
85 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 18
Een simpel en snel in elkaar gezette thriller/horror. Al zou je horror wel weg kunnen laten. Het is allemaal erg tam en de spanning is weinig tot niet aanwezig. Ze werken snel richting het einde toe en het wordt er allemaal niet echt geloofwaardiger op. Acteerprestaties zijn prima en dat maakt het nog enigzins het kijken waard.
2.5*
10. Jeepers Creepers (Film, 2001) - MovieMeter.nl
90 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 20
Subgenre: Road Movie Horror
Themaklassement: 8 punten
Afgewerkte thema`s: 23, 11, 100, 53, 50, 90, 42, 72
https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2021/08/jeeperscreepers01.jpg
Redelijke horrorfilm die ik veel te lang links heb laten liggen. Het eerste halfuur is gewoon erg spannend, daarna wordt het helaas steeds minder. Onlogische keuzes volgen elkaar op, maar dat niet onbekend in dit genre. De film kabbelt daarna rustig voort en spannend wordt het nergens meer. Wel vermakelijke kost voor de zaterdagavond.
Toch had ik er wel meer van verwacht. Meer gore (dat was erg tam) en spanning hadden het geheel wel een stuk beter gemaakt.
3.0*
11. Sting (Film, 2024) - MovieMeter.nl
91 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 22
https://www.rogerebert.com/wp-content/uploads/2024/07/Sting-2.jpg
Deze film had ik natuurlijk kunnen voor het subgenre Animals & Nature attacks Horror, maar laat ik daar net Arachnophobia (Film, 1990) hebben staan die al heel lang op het kijklijstje staat. Dus die volgt nog.
Dit is toch echt wel een heel erg fijne film. Spannend, vermakelijk, beetje gore (al had dat altijd iets meer mogen zijn natuurlijk) en leuke personages. Het neemt zich niet altijd even serieus en voegt ook het nodige komische toe aan de film. Echt knap dat ze dit met een klein budget hebben weten te maken. En dat het zich op één locatie afspeelt vind ik ook altijd wel fijn.
Nu staat Vermines (Film, 2023) ook nog te wachten, dus daar binnenkort ook maar eens aan gaan beginnen.
12. The Front Room (Film, 2024) - MovieMeter.nl
91 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 24
Apart filmpje die je eerder als psychologische thriller kunt zien. Bizarre rol van Kathryn Turner als schoonmoeder die het huis van haar stiefzoon en schoondochter betrekt en daarna hun het leven zuur maakt. Weinig echte spanning en het geheel is vooral saai. Het idee is leuk, maar hier had meer mee kunnen worden gedaan.
Met 2.0* ben ik nog coulant.
2.0*
13. Censor (Film, 2021) - MovieMeter.nl
84 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 26
Subgenre: Techno-horror
Themaklassement: 9 punten
Afgewerkte thema`s: 23, 11, 100, 53, 50, 90, 42, 72, 83
Heerlijk filmpje. Hier houd ik wel van. Origineel concept, fijne uitwerking, genoeg gore, sfeervolle jaren 80 sfeer maakt deze film toch wel redelijk geslaagd. Vooral het laatste halfuur is heerlijk en gaat het even lekker los. En blijf je met een bizarre kijkervaring achter. Er mogen wel meer van dit soort filmpjes gemaakt worden.
3.5*
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8933 stemmen
En daar is ie weer een overzicht van de 44 deelnemers! Dit keer zowel de hoeveelheid films als ook de punten zoals jullie die hebben geregistreerd! Gezellig op de bank met...
https://blog.way.com/wp-content/uploads/2024/09/shutterstock_2360442987.jpg
01 joolstein 54 films - 108 punten
02 77ships 54 films - 107 punten
03 Shadowed 54 films - 100 punten
04 Tartarus 50 films 100 punten
05 Threeohthree 52 films 99 punten
06 John Milton 50 films 99 punten
07 Fisico 40 films 80 punten
08 Brabantze 39 films 78 punten
09 ikkegoemikke 38 films - 90 punten
10 ibendb 37 films - 73 punten
11 Number23 35 films 62 punten
12 Woland 33 films - 66 punten
13 robertinho 32 films 64 punten
14 remorz 25 films 48 punten
15 mezzanine 24 films 47 punten
16 Tanguy 23 films 46 punten
17 IH88 22 films 43 punten
18 Shambala 20 films 39 punten
19 Noodless 19 films 38 punten
20 DVD-T 18 films 36 punten
21 Dentheman 18 films 33 punten
22 Seam 17 films 34 puntenen alexspyforever 17 films 34 punten
23 j_u_u_l 15 films 30 punten en oup 15 films 30 punten
24 ZZ TOP 13 films 26 punten en Han Solo 420 13 films 26 punten
25 Tommeh 12 films 24 punten en moviemike 12 films 24 punten en Q Jones 12 films 24 punten
26 john mcclane 2 12 films
27 Theunissen 11 films 22 punten
28 madmadder 10 films 19 punten
29 jordandejong 9 films 14 punten
30 cinemanukerke 8 films 16 punten
31 Kondoro 8 films 15 punten
32 shugenja 8 films
33 Sanderkeuh 7 films 14 punten
34 stef89 7 films 10 punten
35 Collins 5 films 10 punten
36 rebelkush 5 films en Splinters 5 films
37 wendyvortex 4 films 8 punten
38 De gestoorde filmfanaat 4 films 8 punten
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
RW is toch gewoon een punt IH, waarom zal je dat weg laten?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.