• 10.922 nieuwsartikelen

Releasedatum: 8 november 2007

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot 30 Days of Night

"They're Coming!"

Het geïsoleerde stadje Barrow, Alaska, wordt iedere winter 30 dagen lang in volledige duisternis gehuld. Veel inwoners zoeken in die periode hun heil elders. Deze winter vestigt een mysterieuze groep vreemdelingen, vampieren, zich in het stadje. Ze bereiden zich voor om zich gedurende de ononderbroken nacht-van-30-dagen tegoed te doen aan de overgebleven inwoners. De sheriff (Josh Hartnett), zijn vrouw Stella (Melissa George) en een steeds krimpende groep inwoners zullen alles uit de kast moeten halen om te overleven tot het weer licht wordt.

avatar van Alexander1900

Alexander1900

Wat mij betreft is dit een van de betere horror films. Lekker sfeertje, goed acteerwerk en het is spannend. Heb de film inmiddels zo'n 5 keer gezien.

Enige minpunt die ik kan vinden is dat er te weinig gevechten waren.

avatar van Kondoro

Kondoro

30 Days of Night

Ik begon aan 30 Days of Night omdat de licentie bijna is verlopen op Netflix, tot 14 apr. (stinissen, hier heb ik er al 1 ). Ik had er niet veel verwachtingen bij dus ik ging lekker clean de film in, ondanks dat ik er drie keer over gedaan heb, omdat ik hem vanochtend pas af kon kijken heb ik spijt dat ik alweer een goeie film heb gezien. Ik heb erg genoten van 30 Days of Night, niet alleen dat de vampieren hier eens een keer niet slecht uit zien en best wel realistisch, vond ik het ook goed dat ze het taaltje wat die gasten spraken gewoon ondertitelde. Zodat je niet blanko zat te kijken en geen idee had waar het allemaal over ging. Nee, het is een heerlijk, bloederige film met best wel spanning erin verwerkt. 30 Days of Night vond ik vernieuwend, heb het nog niet eerder gezien. Wel natuurlijk eerder eens van die vampier films, maar niet zoals deze! Erg genoten dus.

Josh Hartnett speelde een hele mooie rol, Melissa George knappe meid en deed het leuk, Danny Huston onze vampier. Vond ik ook een hele mooie rol trouwens.

Het verhaal was leuk om te volgen en ik vond dat er mooie uitschietende stukken in zaten. Het concept is naar mijn inzicht vernieuwend dus ik zat vannacht om half 2, normaal dood op, nog op het puntje van onze bank en volop te genieten. Afgezien dat ik een paar keer goed schok door de onverwachte momenten waar hard geluid bij kijken kwam. Dus dat gebeurde om half 2 ook en toen bedacht ik me "Ik moet ook eens naar bed." Ik had namelijk niet verwacht dat het zo laat was ! Gelukkig riep mijn moeder nog niet "Wesley! GA EENS SLAPEN!"

stinissen (crew films & series)

Inderdaad een goede film Kondoro0614

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Nee niet mijn ding.

Vond de vampieren ook meer op demonen lijken.

Had voor deze de film ''28 days later'' net afgezet omdat we er niets aan vonden,maar dat was geen goed plan. Had beter Rio 2 op kennen zetten waar ik tussen twijfelde De andere krijgt een 0,5 en deze iets beter een 1,5 maar meer ook niet.

avatar van Rickyman

Rickyman

Best spannend soms, beetje actie en drama, gewoon het standaard plotje met een flut einde.

Een stadje wordt geteisterd door nare lelijke, zombie-achtige vampieren met superkrachten, die domweg zo snel mogelijk alle inwoners willen afslachten...

Nee, heb dan toch liever de meer stijlvollere vampieren die subtieler te werk gaan.

avatar van Proeneke

Proeneke

Goeje vampierenfilm!

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Leuk!

Deze keer niet de standaard vampier film. Lekker benauwend, ik vroeg me af wat ik in zo'n situatie zou doen. Bij vlagen gruwelijk en bijna eng. Ik ben al heel lang niet meer angstig te krijgen, helaas, maar deze film kwam er best nog wel in de buurt.

En Josh Hartnett..... tja, die zou ik nog met plezier in een Smurfenfilm bekijken

avatar van baspls

baspls

Een vampierenfilm met een origineel concept. Tijdens de 30 dagen durende poolnacht wordt een gemeenschap in Alaska geterroriseerd door vampieren. De vampieren lijken een soort mix van de Nosferatu vampier en de moderne ADHD-zombies.

De film is toch wel erg mooi opgenomen. Erg mooie beelden van Alaska, prima cinematografie en ook fijne kleuren en ouderwets-achtige filmkorrel. De muziek was echter niet heel bijzonder, eigenlijk alleen wat geluidseffecten en suspence-geluiden. De gore was wel prima voor moderne horror, al waren de kills voor mijn doen te snel ge-edit. Opvallend is trouwens dat veel personages opvallend witte tanden heeft (zal wel door de kleurfilter komen)

De film wordt uiteindelijk ook vrij standaard. Een groepje mensen blijft over en moet zien te overleven ect. Waar de vampieren nou precies vandaag komen wordt niet duidelijk en de dialogen die ze in eigen taal spreken zijn niet heel bijzonder.

Al met al een vermakelijke en redelijk spannende film. Heb liever de sfeervolle vampier, maar voor de verandering is dit wel geinig. De film had beter gekund, maar het resultaat is zeker niet onaardig. In ieder geval veel beter dan Twilight (waar de regisseur ook nog aan gewerkt heeft).

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Erg goede horrorfilm, deze film ga ik dit weekend weer eens zien heb hem al 5 a 6x gezien en hij blijft goed. Het verhaal is ook erg goed het speelt zich af in Alaska waar het gedurende 30 dagen echt donker is en ja dat maakt de film ook echt goed en spannend. Ook de cast deed het erg goed ben geen fan van Josh Hartnett maar hij doet het goed, Danny Huston als de vampierenleider is echt creepy en hij doet hem erg goed. Het verhaal is afgeleid van de comic met de zelfde naam zoek maar eens op google ik vindt de strip dus top. Ik vind deze film echt passen in goeie vampierenfilms als The Hunger, Fright Night, (1985 versie) From Dusk Till Dawn (wel met een knipoog) en natuurlijk het meesterlijke Bram Stoker's Dracula met Gary Oldman. Zie deze film lekker in het donker met alleen wat kaarsjes aan ik ga hem morgen samen met mijn vriendin zien die hem nog nooit heeft gezien wat ook wel spannend wordt haha enjoy the movie.

avatar van bobbee

bobbee

Prima film die niet helemaal de waardering krijgt die het verdiend. Goed spel, origineel script, de clichés uit het genre worden aardig vermeden en het einde is bevredigend. De vampiers zijn erg mooi gemaakt, het geheel ziet er erg verzorgd en strak uit. De film is wel minder dan Hard Candy van dezelfde regisseur.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20130 berichten

In Alaska duren dagen blijkbaar uren. Het leek of de gehele film zich in 1 nacht afspeelde. Nergens kreeg ik de indruk dat ze 30 nachten/dagen moesten overleven tot ik ineens "Day 27" in beeld zag verschijnen. Vreemd ook dat de vampiers er zo bijzonder lang over doen om het laatste restje burgers op te sporen.

De vampiers zien er creepy genoeg uit, sfeervolle setting, goed in beeld gebracht, weinig mis mee verder. Wel mis ik enige spanning en originaliteit in het script, dat nogal vlak geschreven is en niet bijster intelligent in elkaar steekt. Daarbij zijn alle acteurs inwisselbaar, al is het ook geen gemakkelijke taak om zo'n rol die Jos Hartnett krijgt aangereikt te laten stijgen boven de middelmaat.

Al met al een aardig tussendoortje. 3*

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

1 van de beste in zijn genre,goed acteerwerk,prima setting,fijne film...4 stars.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Ziet er mooi verzorgd uit, maar god, wat is dit saai. Hij staat vrij hoog aangeschreven, er zal vast iets totaal langs me heen zijn gegaan. Oninteressant verhaal, inwisselbare personages, langdradig en een paar bonuspuntjes voor de vormgeving, verder kom ik niet.

avatar van Alathir

Alathir

• 2070 berichten

De vampiers zagen er goed uit en de premisse doet van ver een beetje aan The Thing denken. Afgesloten van de buitenwereld en geen ontsnapping mogelijk. Toch heb je hier nergens het gevoel dat dit 30 dagen duurt. Ze zien er niet uitgehongerd uit en je krijgt amper een idee van wat ze doen tijdens het schuilen.

Wat ik ook bijzonder jammer vond is dat Manu Bennett zo weinig rol krijgt. En hoe zijn rol uiteindelijk uitspeelt, kom zeg. Ik was heel de tijd aan het wachten tot hij er weer in zou komen en dan komt hij er terug in en steken ze hem in de meest belachelijke rol die ik hem heb zien spelen.

Voor de rest zitten er weinig echt goeie scènes in. Een hoop domme beslissingen van mensen dat dan weer wel, dat je denkt van wauw sukkelaars. Om wat positief af te sluiten vond ik de gore wel goed en dat vreemde taaltje van de vampiers mocht er ook wel zijn.

Tarkus

Tarkus schreef:

Prima horrorfilm met goede special effects, vooral dan de vampiers, die er een beetje anders uitzien zoals we dat gewend zijn.

Ook het verhaal in zijn geheel vond ik best goed met goede acteerprestaties van zowel Josh Hartnett en Melissa George.

Om eens lekker te griezelen, waarbij de geluidseffecten ook hun werk doen, is dit zeker een aanrader.

Opnieuw van deze film genoten, blijft een van de betere in het genre.

avatar van Shadowed

Shadowed

Lekker.

Toch wel een heel tof filmpje hoor, deze 30 Days Of Night. Normaal interesseren vampiers me nooit heel erg, maar deze film weet er wel zijn eigen draai aan te geven. Sowieso het groepen overlevings idee ligt me altijd wel goed.

Lekker goor en bloederig wanneer het zo moet zijn, en kent de film een lekker tempo en verveelt zelden. Begin had wat sneller gemogen, maar in het algemeen dendert hij lekker door. Hartnett weet niet echt te dragen, maar doet het voor de rest prima. De rest van de mensen een beetje hetzelfde.

Leuke film die wat dreiging mist, maar zeker heerlijk wegkijkt. Vooral de sneeuwachtige landschappen en de slachtingen van zowel vampiers als mensen is een genot om naar te kijken. Absoluut een van de beste horrorfilms die ik heb gezien.

avatar van joolstein

joolstein

De waardering voor deze film is voor mij een beetje een twijfel geval. Het schommelt een beetje tussen de 2,5 en 3 * in. Enerzijds waren er in deze op de duistere comic van Steve Niles met dezelfde naam gebaseerde film, best een aantal pluspunten. Qua sfeer deed het een beetje denken aan Carpenter's klassieker The Thing (1982). De vampieren waren cool. Regisseur Slade heeft de aloude Nosferatu een make-over gegeven waardoor ze er enger en bloeddorstiger uitzien. Niet te overdreven theatraal, maar gewoon Mens Meets Bloedzuiger. Ze hebben, speciaal voor de film bedachte, eigen onverstaanbare taal. Kortom koelbloedige wezens die een lastige vijand zijn en die de inwoners, onder leiding van sheriff Eben (Josh Hartnett), moeten mijden of verslaan willen ze er levend vanaf komen. Ook was het op sommige momenten een heerlijk bloedfestijn!

Echter anderzijds zijn de personages in de film maar weinig intrigerend en zit er maar weinig diepgang in hun karakters waardoor het je als kijker niets kan schelen wat er met wie gebeurt. Ook het magere liefdesverhaaltje rondom Sheriff Eben en zijn vriendin/vrouw Stella komt niet overtuigend over. Hierbij speelde denk ik ook de tijdsduur een rol want doordat die nogal aan de forse kant is zijn er stukken die best saai te noemen zijn. En dan zijn er nog de schrikeffecten, die zijn van het verschrikkelijk moderne soort! De simplistische harde knal. En de film barst van dit zogenaamde schrikmomenten. Vaak rond ik een waardering bij twijfel naar boven af, echter bij deze film overheerst meer het tegenvallende gevoel. Nee, het is het allemaal net niet!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Ik denk dat ik het mij weer gemakkelijk ga maken en mij aansluit bij de mening van joolstein. Hoewel dit concept iets nieuws lijkt heb ik het gevoel om het al eens allemaal eerder te hebben gezien. Vampiers in een sneeuwlandschap , maar het hadden evengoed demonen (en daar leken ze eigenlijk meer op), weerwolven of andere monsters kunnen zijn. Dit wordt nogmaals versterkt door het feit dat de manieren waarop je vampiers dient te bestrijden ook nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Zo hebben ze totaal geen angst voor vuur maar oei als je met zo een UV licht (of wat het dan ook was) op hun schijnt, zeer logisch hoor. Film duurt ook te lang, de karakters zijn vlak waardoor het liefdesverhaaltje me ook totaal koud liet. Gelukkig af en toe wat goede gore, maar het is toch vooral een gevoel van ontgoocheling, been there done that.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

OK, dat je dan vampier bent is nog tot hier aan toe, maar tjezes zeg, dan kun je toch nog wel af en toe een schoon doekje over je gezicht halen.

Onnodige viezigheid. Graaf Dracula zag er altijd veel beter uit.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Graaf Machine schreef:

Onnodige viezigheid. Graaf Dracula zag er altijd veel beter uit.

Dat gevoel kreeg ik ook iedere keer als er zo eentje opdook met een bloedbaard

Ik prefereer toch ook de vampiers die wat subtieler te werk gaan en niet constant rondlopen als beschilderde clowns.

avatar van Collins

Collins

De setting van de film is fantastisch. Een suf stadje in het Noorden van Alaska aan het einde van de wereld. Bedekt met sneeuw en gedurende 30 dagen verstoken van zonlicht. Je vraagt je af waarom er überhaupt mensen wonen. Het antwoord komt al in een vroeg stadium van de sherrif en tevens het belangrijkste personage in de film: „We live here for a reason: Because nobody else can“. Ok, duidelijk.

De film gaat over isolement, over een belegering, over een uitzichtloos gevecht. Een gevecht tussen goed en kwaad. En dat allemaal in dat naargeestige stadje, waar met het laatste zonlicht ook alle vreugde lijkt te zijn verdwenen. De beelden van het stadje waarin kou en duisternis de hoofdrol spelen, spreken boekdelen. De camera vangt de troosteloze sfeer goed.

Ondertussen en langzamerhand leren we de belangrijkste personages kennen. De sherrif, zijn love interest en nog wat geharde bewoners. De kennismaking duurt niet al te lang en geeft net genoeg informatie om voorzichtig met de personages mee te kunnen leven. Intensievere hechting is in een actievolle vampierfilm immers niet nodig. Het spel kan beginnen.

Het verhaal is gebaseerd op een strip. De belagende vampiers voldoen derhalve niet aan het authentieke en gotische beeld van de vampier. De vampiers zijn meedogenloos, houden zich enkel met het vergaren voedsel bezig en zien er zeer onverzorgd en onappetijtelijk uit. Het zijn kille roofdieren waarmee geen vorm van bonding mogelijk is. Niet als kijker. Niet als belaagde. En dat terwijl de vampiers blijkbaar wel een vorm van beschaving hebben ontwikkeld. Dat moet ook wel als je eeuwig leeft, lijkt me. In dat opzicht is het feit dat de vampiers in een eigen taal communiceren nog wel een leuk detail.

De voorwaarden voor een goede en spannende film liggen er. Het komt er echter niet uit. Na een sterke opening met hoopgevende aanzetten in de vorm van mysterieuze verdwijningen en enkele bloederige confrontaties, glijdt de film langzaam af naar een middelmatig niveau. De voornaamste oorzaak is een voortdurend patstelling tussen het goed en het kwaad. Er gebeurt gewoon niet veel.

Om de film bijna twee uur boeiend te houden zonder veel actie, is psychologisch fundament nodig. Meer inkijk in de personages en hun persoonlijke geworstel. Meer achtergrond bij de monsters. Die moeite wordt niet genomen. En ja, dan is het kijken naar geworstel gewoon niet heel boeiend.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Dit begint allemaal meer dan uitstekend : een low-key opbouw, een extreem sfeervolle setting, fraai camerawerk, en warempel prima werk van Josh Hartnett (bepaald niet mijn favoriete acteur). Maar vanaf het moment dat de vampiers het stadje overnemen verzandt de film in een traditioneel tien-kleine-negertjes-plot dat zich op bijna voorspelbare wijze ontrolt, zodat zelfs de kleine twist dat Hartnett zich opoffert geen indruk meer maakt. Eigenlijk niet meer dan 1* waard, maar toch drie halve sterretjes erbij vanwege de uitstekende fotografie, de indrukwekkende hoeveelheid gore die toch nooit karikaturaal wordt, en de opmerkelijk ontroerende slotscène.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

"They. Who are they?".

Voor mij nog altijd een heerlijk stuk horror. Setting is mooi, geluid en beeld staan er lekker op en Melissa George. Als bindmiddel een lekker ondersteunende soundtrack, dan heb je serieus goede ingrediënten in huis gehaald voor een lekkere film-stoofpot.

Desolaat, een periode van alleen maar duisternis. De bevolking van een klein plaatsje in Alaska bereidt zich voor op de jaarlijkse 30 dagen van duisternis. Niets nieuws onder zon voor de lokalen, echter al snel is er onrust door een aantal gebeurtenissen. De sheriff gaat op onderzoek uit. De man heeft meer problemen aan zijn hoofd, zijn huwelijk loopt namelijk op de klippen.

De hoofdpersonen worden rustig geïntroduceerd, de prent heeft de tijd er voor genomen met een speelduur van 113 minuten. Vaak een ergernis bij mij maar hier zeker niet storend. Door het prima acteerwerk raak je al heel snel betrokken met de bevolking en haar situatie.

Prima schrikmomenten en lekkere gore, je ziet het al jaren weinig meer. Een industrie die bulkt met horrorprenten maar er weinig de wereld inzend die de moeite waard zijn. Veel bagger, weinig goede horror dus. 30 days of night heeft alles volledig goed uitgewerkt op de beeldplaat gezet en is zeer genietbaar. Ook voor een 4de of 5de maal kijken kun je zeker je lol op.

Verwacht geen diepgaand verhaal, nee het is puur een survival-prent en zeker de moeite waard.

Wederom 3,5**, een 7,5/10. Zit dicht tegen een 4** beloning aan.

avatar van Shadowed

Shadowed

Herzien.

Het beviel me zelfs een stukje beter in vergelijking met de eerste keer, terwijl die pas 2 jaar geleden was. Dit was destijds toch wel een erg toffe film waarvan de setting helemaal in mijn straatje viel. Nu is dat nog steeds zo, alleen kon ik er zelfs nog ietsje meer van genieten. Wat mij betreft de magnum opus van Slade tot dusver.

Slade haalt hier visueel echt geweldig uit. Dat hele stadje is erg sfeervol ingericht en de look overtuigt keer op keer. De nachtelijke beelden met sneeuwachtige huisjes zien er op een gekke manier dreigend uit. Subtiel wordt het overigens niet gebracht, want er is toch wel sprake van een hoop bombast, maar ook daar trapt Slade op de juiste momenten de rem in.

Acteerwerk is ook zeker naar behoren. Hartnett doet het aardig in de hoofdrol, de rest loopt er wat naast maar is zeker niet vervelend. Toch zijn Foster en Huston, die iets beperkter in beeld komen, de showstealers. Huston doet het echt geweldig als villain, en speelt behoorlijk apart. Toch wel weer wat anders dan dat ik normaal zie qua schurkenaanbod.

Verder veel actie en bombast, maar nooit op de manier dat het vervelend wordt. Slade houdt zijn soundtrack perfect aan het lijntje, en laat de beelden zelf voornamelijk het werk doen. Camerawerk is erg passend en de cinematografie van hoog niveau. Daar ook nog wat sterke gore in verwerkt en you're good to go.

Soms wordt er net niet genoeg uitgehaald met scenes waar je grootse dingen mee kan doen. Die slachtpartij met de boormachine bijvoorbeeld, dat had toch iets langer mogen duren. Misschien kon de gore daarnaast wat explicieter in beeld komen, maar toch is er weinig te klagen over deze film. Passend einde, gave actie en veel wat gewoon werkt. En dat met een film die zichzelf toch aardig serieus neemt. Ik heb genoten, en verhoog mijn cijfer met een halfje.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Dit blijft na al die jaren toch nog steeds één van de beste vampierenfilms, zo niet de beste. De locatie is wel aardig bedacht, en natuurlijk een perfecte plek voor een vampier wanneer het 30 dagen niet licht is. Ja ik kan nog steeds genieten van deze film. Zo zijn er enkele films die ik vaak kan kijken zonder dat ze me tegen gaan staan. 30 Days of Night is ook zo'n film waar ik regelmatig naar kan kijken. I am Legend en Oblivion zijn ook zo'n films waar ik geen genoeg van krijg, al zijn dat natuurlijk totaal andere films.

avatar van knoflikari

knoflikari

Beslist een van mijn favoriete vampierenfilms aller tijden, die het beslist goed doet op een koude winteravond.

In een stadje in Alaska is het een maand lang donker. Een paradijs dus voor een groep vampieren, die daar niets van het daglicht te vrezen hebben en zich lekker kunnen verlustigen aan het bloed van de inwoners.

Gelukkig hebben een aantal inwoners op tijd in de gaten dat er gevaar dreigt. Zij proberen zo goed en zo kwaad als het kan te overleven, onder barre omstandigheden, volledig afgesloten van de buitenwereld en vechtend tegen een kwaad waar geen kruid tegen gewassen lijkt. Danny Huston speelt een geweldige rol als Marlow, de aanvoerder van de groep bloeddorstige vampieren. Veel spannende momenten en schrikeffecten. Laat je aangenaam verrassen door deze horrorfilm.

Onderhond

• 11992 stemmen

Fijne herziening.

Een filmpje dat zich langzaam aan het aarden is als genre klassieker. Niet zozeer vanwege de originele vampieren of de uitzonderlijke regie, wel vanwege de geweldige setting en de sfeer die Slade daaruit weet te puren. Een ideale film om op een koude winteravond op te zetten, gesteld dat je binnen lekker warm op je bank kan kruipen.

't Is zeker een simpelere film dan Hard Candy, maar wie op zoek is naar puur horror werk zal zich hiermee meer dan vermaken. Ik ben zelf geen al te grote vampierenfan, maar Slade weet er toch iets leuks van te maken. Ze deden mij meer denken aan verre familie van Boyle's 28 Days Later zombies dan de klassieke Gothische vampieren die je doorgaans te zien krijgt.

De acteurs doen het goed (vooral Huston laat een positieve indruk na), het beetje gore is best effectief en de sfeer zit er van begin tot eind goed in. 't Is zeker geen film die verrast, al helemaal niet de tweede keer, maar dat is bij dit soort films ook niet echt de bedoeling. Sterk genrewerk van Slade.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Niet lang na uitkomst, zo rond 2007, al eens geprobeerd en toen waren we na afloop toch wat teleurgesteld in dit geheel. Waarom weet ik niet meer precies, het tegen komen van de film bij de kringloop was dan ook wel de grootste aanzet voor een herkijk, waarvan akte gisteravond.

Goh...hoe zou dat zijn? Zoveel dagen zonder zon. En daarmee is natuurlijk het belangrijkste element van de film reeds benoemd en de reden van alle ellende. Gebaseerd op een strip naar het schijnt is het donker toch wel het geen waar de film het meeste van moet hebben in combinatie met de setting. En dat levert toch wel een aantal keren prachtige plaatjes op met de sneeuw, verlaten huizen en dreigende luchten. Het sfeertje mag er bij tijd en wijlen ook zeer zeker zijn, en dat zelfde sfeertje wordt soms tot het onplezierige doorgevoerd. Dan is er Ben Foster die in dat stadium nog niet heel bekend was maar wel laat zien veel in zijn mars te hebben.

Veel pluspunten zou je zeggen, en dat toch mankeert er iets aan de film. Is het toch het gebrek aan een goede leading man? Hartnet is aardig als sheriff maar kan niet echt iets toevoegen. Of is het het totale gebrek aan diepte qua karakters? Zoals gezegd weet Foster wel iets toe tevoegen maar de rest niet echt. Dan is er tenslotte het tijdsverloop van de film, want het is erg onduidelijk hoe lang men op een gegeven moment in die situatie zit tot Eben opeens een opmerking maakt dat zonsopkomst een kwestie van uren is. Wellicht dat hier met een reden voor gekozen is ivm de verwarring en uitzichtloosheid die zoveel dagen donker brengt, toch werkt het niet helemaal en zijn ze plots al heel veel dagen onderweg. Daarnaast ziet men er ondanks het gebrek aan wassen, douchen en scheren er nog redelijk proper uit. Aardig is daarentegen nog wel het jonge vampiertje en enkele andere momenten van actie en horror. Mogelijk dat het geheel wat subtiliteit mist zoals een aantal andere leden ook al stellen.

En zo is 30 days of night toch weer een beetje een teleurstelling in de zin, dat het geen topfilm is. Aardig voor een keer is de film zeker en na afloop toch weer die twijfel, heb ik het nu weer gemist of is toch gewoon een gemiste kans? Ik vermoed het laatste.

avatar van frans123

frans123

B rommel natuurlijk . Als comedy 5*.

avatar van jordandejong

jordandejong

Nicolage Rico schreef:

Viel mij ook op, al ben ik qua eindscore enthousiaster. Kleine 4 sterren voor een enorm prettige vampire horror (normaal niet mijn genre), die vooral qua setting en bijbehorende isolatie gewoon heel fijn is. Daarnaast een prima cast en voldoende gore en spanning. Hier en daar ook zeker een aantal scènes die er echt inhakken en wat mij betreft het doorsnee Hollywood werk daarin overtreffen (de botte onthoofding achter gesloten deuren van de man die in een vampier aan het veranderen was, maar ook vooral hoe deputy Billy aan zijn einde komt). Daarnaast een behoorlijk sterk slotshot bij de zonsopkomst.

Absoluut geen onverdienstelijke film.