30 Days of Night: Dark Days (2010)

Horror / Thriller

geregisseerd door Ben Ketai
met Kiele Sanchez, Mia Kirshner en Rhys Coiro

"Dark Days" vertelt het verhaal van Stella Olemaun die onderweg is naar Los Angeles nadat ze de vampierenaanval in Barrow, Alaska heeft overleefd. Ze trekt expres de aandacht van de plaatselijke vampieren, om de dood van haar man Ebens te wreken.

avatar van Alexander1900
Een redelijk vervolg op het eerste deel al haalt hij het bij lange na niet het niveau van het eerste deel maar die was dan ook erg goed.

Cijfer: 6,5 / 10

avatar van bobbee
Overbodige film. Het einde van de voorgaande film was goed en voldoende. De ironie is dat wat aan het einde van deze film gebeurt eigenlijk ook de eindrekening voor de film is. Als de film er niet geweest was, had het de vriendin ook een beter leven opgeleverd. Boontje komt om zijn loontje.

Daar waar ik het eerste deel, te weten "30 Days of Night (2007)" nog een zeer sterke en sfeervolle Horror / Actie film vond (die heb ik destijds ook nog gezien in de bioscoop), daar vond ik dit vervolg een aanfluiting vanjewelste en dit vervolg bevat ook nog eens nul komma nul sfeer (speelt zich dit keer ook niet meer af in Alaska, maar in Los Angeles).

Het voorspelbare dertien in een dozijn verhaal (draait om Stella Olemaun die de dood van haar man Ebens wilt wreken) wist gedurende de eerste minuten (daarbij blikt men nog even terug op de gebeurtenissen in de eerste film) nog wel mijn aandacht te houden, maar daarna haakte ik snel af (min of meer na de ondervraging van Stella Olemaun), omdat het verhaal totaal niet weet te boeien of te vermaken en eigenlijk ook alles best goedkoop oogt (inclusief de goor de best rijkelijk aanwezig is). Deze film is dan ook niets voor niets gelijk op Video/DVD uitgekomen (je zou deze troep maar hebben gekocht in een winkel). Er zit opzicht wel veel actie in (het bestrijden van vampieren met geweren ), maar deze stelt weinig voor en hetzelfde geldt voor de vampieren, die ook geen enkele dreiging uitstralen. De leider van deze vampieren, te weten de zekere koningin Lilith (gespeeld door Mia Kirshner), vond ik eerder aantrekkelijk dan angstaanjagend. Het einde van het verhaal is ook nog eens clichématig (het opnieuw tot leven brengen van Ebens) en biedt zelfs een mogelijk tot een vervolg, welke er gelukkig (nog) niet is gekomen.

Wat ook een gemiste kans is, is dat niemand van de oorspronkelijke hoofdrolspelers meer meespeelt in dit vervolg (opzicht wel begrijpelijk) en deze zijn vervangen door onbekende flut acteurs en actrices zoals hoofdrolspeelster Kiele Sanchez (in de rol van Stella Oleson, waar het in dit verhaal omdraait) en Stephen Huszar (in de rol van Eben Oleson). De laatste heeft overigens maar een minimale rol in het verhaal. De cast speelt beroerd en is eigenlijk ook het vermelden niet waard. Het was wel leuk dat de rondborstige Diora Baird ook een rol heeft in het verhaal als de zekere Amber (die in het verleden ook slechte ervaringen heeft gehad met de vampieren en Stella daarom komt helpen) en haar kan ik vooral van haar fotoreportage in de "Playboy". In deze film is ze overigens wel niet bloot te bewonderen en dat is natuurlijk wel jammer.

Al met al een bar slecht vervolg, deze Horror / Actie film, die het aankijken eigenlijk ook niet waard is en dat ondanks dat deze film maar iets van 90 minuten duurt, maar wel 90 saaie en langdradige minuten. Snel vergeten deze goedkope troep.

avatar van Daan258
Ben het met de meeste hier eens over de film.
Hoewel de film nog redelijk begon stelde het uiteindelijk allemaal niet veel voor.
Het verhaal erg slapjes, acteerwerk matig, actie matig en helaas ook bijna nergens spannend te noemen.
Jammer genoeg niet zo'n best opvolgertje maar heel slecht was hij ook weer niet. Heb me nog redelijk weten te vermaken.

avatar van joolstein
Meer van hetzelfde. 30 dagen geen zonlicht, het idee in het origineel bracht de nodige spanning met zich mee en het rode bloed was geweldig in contrast met de witte sneeuw. Dit vervolg begint waar de eerste film eindigde. Echter de rol van Stella Oleson wordt dit keer gespeeld door Kiele Sanchez. En verder is het rustige dorpje Barrow in Alaska omgeruild voor Los Angeles. Wat met zich meebrengt dat het alleen in naam nog aan, 30 dagen van nacht doet denken. De zon schijnt nu toch wel heel regelmatig. En dat is enigszins jammer want dat verhoogde de sfeer wel meer. Die film uit 2007 is dan ook wel de betere , al is het verschil in mijn ogen ook niet heel groot. Deze film leunt nog meer op actie van guns in combinatie met een snelle montage (had de vorige ook) maar daarnaast heeft deze film een veel acceptabelere speelduur. De effecten en de make-up van de vampieren zien er wederom goed uit, de sfeer is duister met een glimp van hoop. Er zijn een paar beter in beeld zijnde horror-beelden. Vooral; Agent Norris moet zich aan vampierenkoningin Lilith bewijzen door als een vampier een meisje te bijten en haar bloed te drinken. was zeer goed! Het is helaas het scriptdat faalt want dat lijkt geen doel te hebben, Stella doet maar wat en bestrijdt op een compleet onlogische wijze de vampieren. Voor sfeer kan je beter de eerste opzetten(al moet dan een stuk langer zitten), wil je meer een makkelijke rechtstreeks naar video/niet over nadenken film dan kan je hiermee nog aardig vermaken!

avatar van Kondoro0614
Oei dit was toch echt wel een ontzettende tegenvaller zeg. Het eerste deel vond ik best tof, en ik had dan ook hoge verwachtingen voor dit tweede deel. Na lang wachten heb ik hem gisteren maar eens even aan geknald alleen kwam ik toch wel tot de mening dat het totaal niet was zoals ik had gehoopt. Waar deel één een ongekende sfeer wist te behalen en mij echt wist te vermaken van begin tot eind loopt het eigenlijk bij dit tweede deel na dertig minuten al stuk, vond ik de film niet meer interessant en wist het verhaal mij op geen enkele kant echt te vermaken. Ik had toch zo gehoopt dat ze weer terug gingen na dat dorpje om weer zo’n slachtnacht mee te maken maar in plaats daarvan blijven we in L.A. en is het allemaal maar minder spectaculair. Clichés komen je de neusgaten uit en het was niet meer spannend. De cast vond ik voor de rest maar matig en het was allemaal niet wat ik er van had gehoopt.

Ik houd het ook even lekker kort met deze mening, wil er verder weinig woorden aan vuil maken. Snel mijn nest in om de koude nacht te trotseren!