August Underground (2001)

Horror

geregisseerd door Fred Vogel
met Kyle Dealman, Casey Eganey en Dan Friedman

Twee mannen filmen met een homevideo-camera hoe zij een vastgebonden vrouw mishandelen en misbruiken, en uiteindelijk vermoorden. Ook als zij later andere slachtoffers zoeken om te mishandelen en te vermoorden, leggen zij alles vast op film.

Erg schokkende film.

De beelden laten weinig aan de verbeelding over maar het is vooral het realisme wat wordt versterkt door het amateuristische camerawerk, wat de impact genadeloos maakt.

En dan te bedenken dat er wellicht van deze gekken op de wereld rond lopen...

4* niet vanuit een filmisch oogpunt, maar puur voor de impact en de gedachte erachter.

avatar van Nephilim
Een nabootsing van de mythische snuffmovie.

Juist dankzij de amateuristische manier van filmen en het chaotische karakter van de 'film' bizar realistisch en schokkend.

Experimenteel werkje welke buitengewoon geslaagd is.

Ziek maar geniaal stukje film.

avatar van FillumGek
Pure saaiheid. Ik geef deze een halfje hoger dan het tweede deel omdat deze iets afwisselender is, maar voor de rest gelden alle negatieve punten ook voor dit misbaksel.

avatar van Wonderbra
Gruwelijk stukje film wat leuk is voor het 1ste half uur. Daarna word ie vooral saai maar toch nog met een paar aardige stukjes tot het einde.

avatar van ASman
Gruwelijk en bizar stukje film dat evenwel niet altijd boeiend blijft. Toch een stukje beter dan zijn opvolger waar het allemaal wat goedkoop en gemakkelijk werd in de zin van ' laten we wat gore erop gooien dan zal het allemaal wel nog schokkender zijn'. Nee dus, maar deze geef ik nog een voldoende.

Ziek, zieker, ziekst, August Underground.

Voor ik een korte mening geef, toch even vermelden dat ik deze film niet helemaal heb uitgekeken. En dan niet door de beelden (die overigens gruwelijk zijn) maar vooral door het "waarom zo'n film maken"?

Wie is die Fred Vogel en wat bezielde hem om zo'n misbaksel als dit te maken. Dit noem ik geen film meer, eerder een poging tot converseren, en hard. Zijn bedoeling is puur om te shockeren en dat doet hij met vuile, walgelijke beelden hoe enkele mensen iemand zitten te verminken. Toegeven, het wordt "goed in beeld" gebracht, maar dat is dan ook alles.

Opnieuw, waarom zo'n film maken? Ik ben best wel een liefhebber van (zware) cult en kwam zo aan deze, maar dit slaat werkelijk alles. Ben er even serieus niet goed van geweest (en ik kan veel aan). Ik raad deze dan ook af. Kijk hem niet "voor de kick" of wat dan ook, want dat is die niet waard. Het is lelijk en vuil. Zonde van de tijd.

Ik geef hem dan ook een halve ster. Het minste dus. Ja, hij is erin geslaagd om mij te shockeren. Maar de beelden en vooral het "waarom" rond deze film zijn gewoon ziek. En dan hoor ik mensen al denken van "wow, ik moet die zien" maar dan ben je echt verkeerd. Er zijn enkele films met nog gruwelijkere beelden (al zijn ze hier al extreem) maar dan is er nog iets of wat verhaal of karakter in, dat ontbreekt bij August Underground volledig! Neen, dit vond ik slecht. Geen aanrader!

avatar van Pistons
Deze ook maar eens gekeken om de reeks compleet te maken. Blijkbaar is alles op de wereld wenbaar, ook sadistische psychopatie als dit. Het deed me niet al te veel, vond de humiliation scenes nog het ergst.

avatar van Boeikens
Toch niet zo goed als gehoopt.

Het is inderdaad realistisch gefilmd maar van barslechte kwaliteit. Ook de audio is meestal niet te pruimen.
Aanvankelijk is de film nog interessant maar begint na een half uurtje wel meer en meer te vervelen. Steeds van hetzelfde.
Er is genoeg ranzigheid maar het gaat hem vooral om vieze vuile pis en kak scènes die ook al weer, na hun begineffect, snel beginnen te vervelen.
Goed, het is een gore prent maar kan het lang niet halen van bijvoorbeeld een Cannibal die veel goorder is en bovendien kwaliteitbeeld geeft.

avatar van JTSP
hard, grouw realistisch, antwoord op japan met zijn ultra underground (niku daruma) mag ook audiance attack worden genoemd, in mijn opinie, new style of horror..

Mensen die denken dat deze film gaat "om de vuiligheid", die snappen er echt geen fluit van.
Het meest gruwelijke stuk uit deze film is waar op de teep van de mannen niets gruwelijks te zien is, gewoon, korte opnamen in een publieke rumte - de realisatie dat dit soort lui tussen gewone mensen lopen, misschien naast je staan. DAT is waar de film over gaat. En dat kan dan niet worden getoond in deze vorm als de martelscenes etc niet realistisch zijn. Het is dit enorme contrast tussen wat soms random op hun teep terecht komt wat de volstrekt onschuldig uitziende scenes zo huiveringwekkend maakt.

Niet een film voor een gezellige avond. Wel een Thought Provoking kunstwerk.

Natuurlijk is de "unedited raw footage" truc al eerder gebruikt, al door Blair Witch gepikt van Cannibal Holocaust. Maar Vogel geeft er wel een bijzonder originele en realistische diepte aan.

prankster schreef:

Niemand die zegt dat het hierom gaat, maar dis is wel hetgeen getoond wordt. En hoe wil je het anders omschrijven dan vuil?
Met de bedoeling van de film kan je wel juist liggen maar de hele reeks, toch volledig gezien, is niet aan mij besteed.

Zoals bij Faces of death hoef ik niet te zien hoe mensen vermoord worden of op allerlei manieren realistisch doodgaan. Ik vraag mij af of dit snuff onderwerp niet gewoon een fetish van de regisseur zelf is gezien zijn lijstje films. En waar is de grens tussen legaal en illegaal? Alleen bij de grens tussen echt en onecht, dus niet bij net-echt. Toch vreemd in een "beschaafde" cultuur. En was het wel net-echt en niet echt-echt, weten jullie het zeker? Ik denk dat er een hoop bodydoubles ongemerkt worden afgeslacht. Hahaha!
Maar ieder zijn meug, alles moet kunnen zegt men, geniet ervan.

avatar van Pazi sta radis
mensen besef dat het nep is jezus het lijkt echt aleen is nep vond saai die film aleen goed gemaakt omdat het echt leek

SlasherMovieMan
Is Augustus volgens de titel echt onder de grond of wil iedereen met dat lekkere weer liever buiten zitten?

Blijkbaar niet, want ik vind August Underground maar een lekker bruut, realistisch en ziek horrorfilmpje. De stijl heeft wel iets weg van The Poughkeepsie Tapes hoewel deze absoluut niet zo goed is als die, maar het scheelt echter niet heel erg veel want het laat toch wel een beetje een nadrukkelijke zieke gedachte achter.

mauwiewauwie
Ik was aan het surfen over het www, en in eens zag ik deze titel van deel 2 ik dacht hee mischien wel een vorm van kunst te hebben gevonden maar ik begon aan dat theekransje Die willen shockeren of choqueren?
( ze zijn er nog niet helemaal uit welk woord telt in het woordenboek.)
Ik vond de cameravoering iets beter in deze versie maar weer het enige wat mij weer moest shockeren/choqueren voor de rest die sfx iets beter dan deel 2 dus het ging mij toch wel snel vervelen en vond deze zeer belachelijke creatie van zeer slechte nepbeelden geen schok!l
Had weer het zelfde effect op mij ,meer een lach film van hoe slecht kun je met 20$ een film in elkaar zetten die de maatschapij van vandaag kan shockeren/choqueren ze zijn er wel in gelukt met deze kunst te shockeren/choqueren maar ik denk meer bij een groep die nog niet eens een horror film durft te kijken dus missie niet gelukt de mensen die dit gaan kijken om te zien op ze er misselijk van worden zou ik zeggen ga eens langst bij een mortuarium een autopsie bijwonen mischien beter dan wat ze nu aan het doen zijn geweest met gewoon vette nep en veel
poeha en tamtam deze film proberen te slijten die inderdaad shockeren/choqueren bij mensen die er niet tegen kunnen om zo een slechte film te kijken wat een nieuwe vorm van cinema genoemd moet worden wrong = fout want dat is dit totaal niet aan elkaar vast te knopen zeer slecht gefilmde met waarheidsgehalte van 0,03% en weder om die politie die hier onderzoek naar heeft gedaan zullen wel de zelfde zijn agenten geweest zijn die als parkeeragent aan het werk zijn dus nuteloos maar ja de wet is de wet en dit is wrong op elk gebied maar voor het idee maak een slechte film voor $20.En verkoop dit voor $40 en gekken hier ook nog intrappen nee ik vond er weinig aan maar vond hem iets beter dan deel 2 dus 2 steren
meer kan ik toch niet verzinnen heb ook niet de moeite gedaan om het allemaal terug te lezen wat ik post want alles wat over dit theekransje wordt gezegdt shockeert
Ik heb de review van deel 2 voor 90% gebruikt in deze review en wat puntjes aangevuld omdat dit bijna gelijk staat aan deel 2 ik kwak het hier met verstand op nul neer mijn mening
ik ga de rest van deze serie ook maar even kijken of ze beter worden oefening baart immerst kunst?

avatar van Flep
Mensen die dit al ziek vinden, moeten dan zeker NIET deze gaan kijken..

avatar van dutchtuga
mauwiewauwie, na 20% van je tekst gestopt met lezen. Totaal geen touw aan vast te knopen.

avatar van Boeikens
Ik ben zelfs niet zover geraakt

Ondanks dat het best realistisch oogt (mede door het gebruik van handcameras) en het begin ook best goed was wordt het al snel een saaie bedoeling. Eerlijk gezegd vond ik het nergens echt grof worden. Ook de stereotypen vliegen voorbij want de serial killer (een hillbilly) woont in één of ander uithoek van Amerika, houdt van Heavy Metal (ik trouwens ook) en geilt op ranzige hoeren. Het begin en het gebeuren in de winkel waren goed maar de rest van de film stelt weinig voor. Hetzelfde geldt voor de hoofdpersonage.

De film heeft iets weg van Henry: Portrait of a Serial... maar die is velen malen beter.

avatar van Elineloves
Nee, niet denderend.

Het camerawerk stoorde me in het begin niet maar na dik een uur was ik er wel klaar mee. Zoals Theunissen zegt zakt de film al vrij snel in en lijkt het een herhalingsoefening. Ik vond het winkelgebeuren persoonlijk ook een stuk minder en merkte toen pas echt goed hoe moe ik was geworden van de film, mijn aandacht was volledig verslapt en ik kon die gasten niet meer zien of horen. Het was voornamelijk in het begin best ranzig en ook behoorlijk vernederend. Maar na de zoveelste kotsscène begon ik hardop te 'pffff'-en. De hoofdpersonages vinden zichzelf uitermate grappig,en dat zijn ze natuurlijk totaal niet. ''Goh wat is ze dik zeg!'' roept de dikke psycho. Nou wat een lol.

Op enkele goede momentjes na is het vooral erg saai en eentonig.

avatar van 6-6-6
Theunissen schreef:

Daar sluit ik mij dus ook volledig bij aan.

avatar van umbra
ben hem nu aan het kijken vind het al top dat mensen dit maken ziekjes en geniaal daar houden we van doet me wat denken aan de film Humiliation, al vind ik deze beter (tot hiertoe) nu ff verder genieten voorlopig een *4

wat een troep
he ik wist niet dat timo tolkki een acteur was

avatar van jippie2010
Hattori schreef:
Erg schokkende film.

En dan te bedenken dat er wellicht van deze gekken op de wereld rond lopen...

Ik kan het niet beter zeggen...

avatar van housemoviewatch
August underground

Tja normaal beoordeel ik films op een aantal punten waaronder, verhaal,acteerwerk,visueel/opmaak, uitwerking en of de film blijft boeien. Bij deze film kan ik ze kort beschrijven.

Verhaal, is er niet. Camera werk neem ik maar voor lief. Acteerwerk niet om naar huis te schrijven. Uitwerking, slecht... film slaat nergens op. Enige plus puntje is dat de opmaak redelijk goed is.

Kort om, bagger film. Ik moet nog even goed nadenken of ik deel 2 & 3 nog wel wil zien. 1* voor de opmaak meer geef ik hier niet voor.

MENEER L3GIOEN
Overtuigend vooral door haar beelderij van extreem sadisme en vernederingen. Fred Vogel heeft er geen doekjes om gewonden om zijn realistische portret van echte seriemoordenaars en hun daden zo verontrustend mogelijk te maken. Het is daarom weleens interessant om een film zo dusdanig te maken dat we ook niet kunnen genieten van het geweld, zoals bij Saw. Tegelijk is het vooral een toeschouwende kijkervaring. We zijn toeschouwers van een dagelijks perverse levensstijl. Enige vorm van dramatiek is afwezig. Aan de ene kant maakt dat de film uniek en effectief, aan de andere kant totaal niet boeiend.

Dit is geen verheerlijking van geweld en/of seriemoordenaars, dit is recht toe recht aan.

NRT
Toch een vrij zwakke film. Twee mensen die ziek in de kop zijn en wat mensen martelen. Ik heb denk ik toch al ergere dingen gezien. Ik vind de opmerking hier wat meer naar boven wel interessant dat deze mensen gewoon tussen het gewone publiek lopen, maar voor rest wat mager.

avatar van Shadowed
Matig.

Toen er weer langzaam een trend opkwam op MM om de meest verontrustende films allertijden te zien wilde ik er ook nog eentje voor de lol even snel meepakken. August Underground was daarop de keuze, ondertussen een verontrustende film die al een aardige tijd op mijn lijst stond.

Ik kan niet zeggen dat ik teleurgesteld was want ik had al een relatief matig resultaat verwacht. August Underground is een film die de liefhebber zal vinden mocht deze naar de meest extreme kanten van cinema zoeken. Als je lang genoeg zoekt kom je in de diepste krochten terecht waar je titels van Lucifer Valentine en Marian Dora tegenkomt. August Underground lijkt er nog boven te hangen, maar kent zijn status niet voor niks.

Uiteindelijk vond ik zelf de inhoud nog wel meevallen. Alhoewel dit zeker niet tam te noemen is. Vogel had bijna geen budget en heeft dit aardig weten te verhullen door een ontzettend lelijke filter over de film te gooien. Ik vond het best passend eigenlijk, maar toch niet genoeg om te kunnen verhullen dat er maar weinig budget aanwezig was. Moet wel even zeggen dat het leek alsof je een 3D-film zonder bril keek.

De eerste minuten zijn waarschijnlijk de sterkste minuten, door eigenlijk meteen raak te schieten met een erg smerige en gemene setting. Daarna wordt het wel erg snel duidelijk dat Vogel enkel en alleen uit was op shockfactor. De martelingen zien er gemeen uit, maar gaan werkelijk zo lang door terwijl de martelingen zelf vooral psychologisch zijn. Het echte geweld blijft off-screen, is doorzichtig of erg vlug voorbij.

Zo gaan de treiteringen van die snotaap achter de camera (vervelende kerel was dat overigens, slaagt er weleens waar in slecht te acteren zonder in beeld te komen) ellenlang door terwijl het niet veel laat zien. Veel gehuil, veel geschreeuw en veel getreiter. Soms lijkt dit wel 10 minuten achter elkaar door te gaan, en dat is te veel van het goede.

Tussendoor zien we nog een aantal beelden die 0,0 aan het verhaal toevoegen maar wel het gevoel geven dat je de daadwerkelijke camera hebt gevonden van de moordenaars. Het is alleen zo jammer dat Vogel zo veel zijn best doet om iets schokkends neer te zetten. Het is allemaal geforceerde horror, met de vrouw op de achterbank als goed voorbeeld. Daar moet ook nog een vagina ontzettend expliciet in beeld komen, om de moord zelf weer doorzichtig te tonen.

Filter is geslaagd, de setting is gemeen, maar de inhoud valt nog wel mee. Liefhebbers van gore gaan hier denk ik juist niet aan hun trekken komen (het blijft vooral bij een snel shot over een lichaam en met poep & bloed besmeerde muren), maar ook de liefhebbers van psychologisch geweld kunnen bedrogen uitkomen. Realistisch neergezet, en toch voelt het niet zo aan. Wel nog goed acteerwerk van Vogel, als enige, maar dat is niet zo gek als je zelf de regisseur bent.

Mordum zal de volgende verontrustende titel zijn voor mij, en daarna misschien naar mr. Valentine. Heeft beide echter geen haast.