August Underground's Mordum (2003)

Horror

geregisseerd door Fred Vogel, Jerami Cruise, Killjoy, Mike Schneider en Cristie Whiles
met Jerami Cruise, Christie Whiles en Killjoy

Mordum is het verhaal van drie (later vier) seriemoordenaars die hun martelingen filmen. Deze filmmakers stellen een onderwerp aan de kaak, terwijl ze tegelijkertijd hun zieke geest blootgeven. Een kijkje in het dagelijkse leven van gestoorde moordenaars.

avatar van Halcyon
Pazi sta radis schreef:

ik hoor hier mensen zeggen ranzig ik zat te eten terwijl ik dat keek en alsnog werd ik niet misselijk hhaha was nog wel in de ochtend om 10 uur .ik vind het goedkope shit dit is niet echt mensjes dit is fucking Fake , ik heb zelf erger gezien maarja ik heb sterke maag ik kan der makelijk tegen kijk ook a serbian movie dat is me favo film dit is niks saai neppe shit , ik hou zelf van zieke shit . maar dit was te nep . teminste ik vind weldat ze het goed gemaakt hebben omdat het echt leek
Dat wil ik best geloven allemaal, maar waarom moet je mij daarvoor quoten?

De film was zo waardeloos opgenomen en de beeldkwaliteit was ook nog eens zeer slecht dat deze film eigenlijk al direct in de categorie van kansloos valt. Er zitten best veel gruwelijke momenten in (zoals die gast die zijn piemel afknipt en de emo vrouw die hem dan in de mond neemt) maar omdat het allemaal zo slecht is opgenomen heeft het weinig impact. Ik heb nu alle drie de delen van August Underground gezien en alleen het laatste deel was best aardig, dit was verreweg het slechtste deel.

avatar van Aapje81
Theunissen schreef:

Hoe krijg je het klaar om deze triologie en die triologie van Lucifer Valentine achterelkaar te kijken. . Ik vind het knap dat je er het geduld en de sterke maag voor hebt..

Reinbo
Theunissen gaat door zijn bloed, kots en pornoperiode.

What's next?

Als ik eenmaal aan iets begin wil ik het meestal allemaal snel achterelkaar zien. Ik geef toe dat ik best een sterke maag heb (tijden het kijken van de Valentine films heb ik zelfs zitten te eten) en best al veel grove, ranzige en pornografische dingen gezien heb (ik heb waarschijnlijk ook een bedorven geest). Het enige waar ik niet tegen kan is het kwetsen van dieren door mensen, dat sla ik dan ook meestal over. Zelfs met de beelden van de levende witte muis die gevoerd werd aan een krokodil in het 3e deel had ik moeite mee en vond ik zielig.

Ik moet wel zeggen dat ik bij deze trilogie regelmatig heb zitten vooruit te spoelen (vooral bij het 1e en het 2e deel) want er zitten behoorlijk wat saaie stukken in (neem bijvoorbeeld de opening van deze film).

avatar van umbra
heb ik wel van genoten beter als den eerste ook net Guinea pig flowers of flesh & blood gezien, en voorbije dagen nog lekker spul zoals tetsuo, girl next door, haute tension, dans ma peau, seul contre tous, in a glass cage, man behind the sun,...dus past wel in het rijtje hop naar de volgende ...

avatar van ziggy06
Ongetwijfeld blijft dit één van de meest lugubere films die ik ooit ga zien...hoe ziek en discutabel de film ook is. Je verwacht gore en je krijgt gore van het hoogste niveau. Oogt zeer realistisch mede dankzij de matige filmkwaliteit.

troep

van wat ik erover gehoord had verwachtte ik een legendarisch schokkende film. film is #1 in zoveel lijsten horror films het is niet normaal hoe zogenaamd "controversieel" deze troep is

avatar van sinterklaas
Had tijdens het kijken vernomen dat ik deel 1 aan het bekijken was, nog voor ik deze wou proberen...

Maar ik ben dus bij Mordum gekomen, die iewat beruchter is onder een kleine groep (nieuwschierigen, of gewoon daadwerkelijk gestoorden die hier op kicken) en achja, wie zou er nou niet eens zo'n moment hebben om uit nieuwschierigheid zieke shit te willen zien "om er over mee te kunnen praten". Zo vond ik het op mijn 18de ook vrij stoer om de eerste 2 delen van Faces of Death in mijn stemlijstje te hebben staan. Nu is het vooral interessant om kennis te maken met ogenschijnlijk hele gewone mensen (in dit geval metalheads) die je overal op straat kan tegenkomen, zonder te weten wat er allemaal in hun hoofd omgaat, of hoe ze bereid zijn om eens hun fantasieëen te exposeren, gelukkig dan wel geacteerd, maar...

De ziekste film, bestaat die uberhaupt wel? Heb ik me altijd afgevraagd. Ik denk dat ieder van die film haantje de voorste wil zijn, maar met Mordum heb ik mijn conclusie al getrokken. Dit was gewoonweg te erg. Je moet je ook nog in gedachte houden dat die ene actrice ook daadwerkelijk aan zelfmutilatie doet, waarbij ik ook ook an concluderen dat dit echt gewoonweg zieke geesten zijn die in hun vrije tijd waarschijnlijk ook zo hun ding zullen hebben. Ik ben niet al te vies van gore, en ook op internet kan je alles vinden wat je wilt. Mordum heeft geen verhaal, het camerawerk kan nog wel realistisch zijn, maar voor de rest is dit gewoon met een verme kick willen laten zien hoe er ontvoerde mensen worden gemarteld, gepijnigt, ondergekotst, vernederd, aan stukjes worden gesneden, verkracht, in hun opengesneden buik worden geneukt, een afgeknipte penis in hun mond krijgen, en dan die scene met dat dode kind terwijl de ouders worden gegijzeld.... bij dat laatste was ik afgeknapt en had ik wel genoeg gezien voor de laatste paar minuten, of ik moet het betreuren dat ik de uncut versie heb gezien?...

Nee, dit was voor mij teveel voor het goede. Was eerst nog bereid om de trilogie van August Underground te bekijken, maar ik heb genoeg gezien. Gewoon een ongenuanceerde, gore brol, waarbij de laatste scene (althans, wat ik er van heb gezien) de ultieme druppel van is die niet meer uit je hoofd te krijgen is.

sinterklaas schreef:
De ziekste film, bestaat die uberhaupt wel? Heb ik me altijd afgevraagd.

Het laatste deel "August Underground's Penanc..." is overigens wel het beste deel.

Wat betreft de ziekste film, heb je de films al eens gezien van regisseur Lucifer Valentine en dan doel ik met name op zijn films "ReGOREgitated Sacrifice (2007)" en "Slow Torture Puke Chamber (...". Die zijn behoorlijk ziek !

Theunissen schreef:

Als daar het thema (dode) kindjes verkrachten wordt voortgezet, sla ik die gerust helemaal over.

Die films van Lucifer Valentine heb ik wel eens onder ogen gehad en die lijken me daarentegen wel weer interessant. Aan dat plot te zien word er nog wel creatief gedaan met de dood van Kurt Cobain (een ode aan hem als ik het zo zie, en zie ik ook niet kwa onderwerp een beetje vergelijkenis met Enter the Void?), of zie een lekker weird plot bij Slow Torture Puke Chamber. August Underground is nergens creatief of bevat nuance, en ik heb ook helemaal geen trek in gestoorde wijven die hun zelfmutilatie willen delen met de wereld met een verme grijns op hun gezicht van: "Kijk eens hoe ik mezelf vermink, heerlijk zeg!"

Of vergis ik me nu en is er weinig verschil tussen A.U. en de films van Lucifer?

sinterklaas schreef:

De August Underground films ogen vrij goedkoop en de nadruk ligt daar vooral op geweld. Ze zijn wel realistischer dan een Lucifer Valentine film. Die films zijn meer artistiek (soort van extreme kunstwerken) en zijn ook niet echt een geheel (losse scene's achter elkaar geplakt die soms van de hak op de tak springen). Ondanks dat er ook veel geweld (o.a. met een foetus) inzit, ligt de nadruk bij een Lucifer Valentine film toch vooral op het goor/ranzig (veel kots, plas, bloed en bloot. De laatste meestal in combinatie met één van de drie genoemde items die het lichaam kunnen verlaten) gedeelte.

De Lucifer Valentine films hebben persoonlijk mijn voorkeur.

avatar van sinterklaas
Wat me trouwens opvalt is dat niemand het hier heeft over die scene op het eind (die ik omschreven heb) Of ben ik nou echt de enige hier die de uncut heeft gezien?

avatar van jippie2010
Minder sterk vervolg op deel 1. Zeker net zo ziek,
maar iets minder realistisch en psychologisch uitgezet.
Desondanks akelig knap gemaakt, daarom een *2,5

avatar van housemoviewatch
August underground 2.0

Tja... toch maar weer aangezet omdat ik graag alles van een reeks uitkijk. Maar wat was het weer slecht.

Opnieuw zit er geen verhaal in. Het start nergens en het eindigt op niets.

Acteerwerk zo vreselijk slecht!! 80 minuten naar gejank,nep gegil en gelach geluisterd. Wat krijgen die mensen 2 tientjes?

Qua opmaak en visueel ziet het er ook in dit tweede deel goed uit. Jammer dat de uitwerking telkens zo slecht is.

Nog een min punt is het vreselijke camera werk in deze film. 50% is gewoon niet te volgen.

Eigenlijk hetzelfde als zijn voorganger, slecht en weet niet te boeien.. Ik heb dan ook regelmatig doorgespoeld net zoals deel 1. Toch straks ook de laatste kijken omdat ik alles gezien wil hebben en door vele word gezegd dat deze beter is als deel 1 en 2. Ben benieuwd! 1* voor de visuele kant van de film.

MENEER L3GIOEN
Met het eerste deel al in het verschiet, is het moeilijk te zeggen wat August Underground's Mordum eigenlijk nog toevoegt aan Vogel's doel wat hij voor ogen heeft en dat is om seriemoordenaars zo recht toe recht aan mogelijk neer te zetten. Wederom weer dezelfde amateuristische camerabeelden die gebruikt worden, alleen laat Vogel in deze film zien dat het allemaal nog wel een stuk gruwelijker kan dan hij ons al liet zijn in de eerste film. Van mensen die gedwongen worden hun eigen penis eraf te knippen tot jonge meisjes die terwijl hun ouders kijken verkracht worden; deze film kan niet door de beugel. August Underground's Mordum hoef ik nooit meer te zien maar heeft wel overduidelijk een plek gevonden in de meest duistere diepe krochten van de obscure cinema.

avatar van Woland
Ik ben er aan begonnen, maar ik had er al snel geen zin meer in. Het camerawerk was sowieso al ontzettend irritant, ik ben al niet zo'n fan van dat geneuzel met handheld camera's, maar hier is de schudderigheid en de beeldkwaliteit echt dramatisch. Natuurlijk om een 'échte', realistische sfeer neer te zetten alsof je daadwerkelijk een paar seriemoordenaars met hun handheld camera'tje aan het volgen bent, maar alsnog, ik werd er niet blij van. Van het acteren en de gesprekken moeten we het ook niet bepaald hebben, en tja, nadat ik na wat slecht gefilmde (maar toegegeven, realistisch overkomende) verminkings- en moordscenes vervolgens moest gaan kijken naar een uitgebreide marteling waarbij een penis in episodes los wordt gesneden was ik er wel klaar mee. Er was een tijd dat ik dit soort shit nog wel uitkeek omdat het kon en om de reputatie van de film (want die heeft ie zeker), maar ik ben tegenwoordig oud en verstandig, en heb wel wat beters te doen met m'n volgende uur.

avatar van Woland
...aldus ondergetekende ruim twee jaar eerder. Het blijkt dat ik weliswaar ouder, maar niet verstandiger ben geworden, en deze keer heb ik de film wel helemaal gekeken. Tja, de kritiekpunten blijven wel redelijk hetzelfde, maar ondanks dat ik niks kan met het verhaal of het acteren of de manier van filmen, ben ik toch wel onder de indruk van de vuigheid van de film (een hoop moord, verkrachting, marteling en necrofilie) en de vrij echt aandoende special effects. De reputatie begrijp ik, maar mijn film is het alsnog niet en zelfs met een minuut of 80 is het dan een lange zit.

avatar van Shadowed
Pfoe.

Na het zien van August Underground werd het eens tijd om mijn tripje binnen de meest extreme films voort te zetten. Mordum draagt binnen deze reeks de titel van de meest verontrustende film, en die was daarom dus aan de beurt (en ook omdat het deel 2 was). Achteraf verkies ik toch echt deel 1 boven deze.

Ondanks mijn lage score heb ik niet bepaald spijt dat ik deze film heb gezien. Het is typisch zo'n geval dat je er nu over "mee kan praten". Nu is er ook nog eens een derde deel in de reeks, maar of ik die ook ga zien weet ik niet. Wellicht ooit als ik er eens zin in heb misschien. In ieder geval nu nog even niet.

Waar deel 1 nog scoorde met het concept in het volgen van twee seriemoordenaars, ligt nu de focus puur op het bloedvergieten en andere gestoorde zaken. Dan heb je wel een film die zeer verontrustend is, maar ook een film waarvan het concept dat nog een beetje degelijk in deel 1 werd uitgevoerd verwatert.

Je maakt het jezelf als regisseur ook wel erg makkelijk als je nu een actrice aan boord neemt die zichzelf daadwerkelijk in de arm snijdt voor het effect of medecrewleden onderkotst. Van de 2470 films die ik heb gezien heb ik dit nog nooit meegemaakt. Er zullen er vast meer zijn, maar dit was best bizar om zo te zien.

Verder is deze film genadeloos. Zodra je dit drietal tegenkomt weet je dat je het nooit meer gaat overleven. Grafische en brutale beelden volgen elkaar snel op, met tussendoor wat nietszeggende beelden. De film is wel duidelijk goedkoop en daarom scoort de film meer op smerigheden dan daadwerkelijke gore.

Mensen die zo'n film als deze niet trekken begrijp ik volkomen. Het is allemaal erg ziek, maar met 0.0 verhaal gebracht waardoor het allemaal duidelijk voor het schokeffect is gemaakt. Dat is wel een beetje makkelijk, dat lost deel 1 beter op namelijk. Acteerwerk is buiten Vogel om ook niet bepaald bijzonder, hoeveel smerigheden je ook wil uitvoeren op de camera.

Kaal en vlak geregisseerd. Het voelt erg aan als een simpel projectje van mensen die serieus een draadje los hebben zitten. En ondanks de vele gruwelijkheden zit er nauwelijks een goed schokeffect aan verbonden. Pas tegen het einde aan waarbij de familie wordt omgebracht schokte de film me. Alles daarvoor is zo geforceerd voor de shock gedaan dat het geen indruk op me maakt. Mordum maakt het gewoon te duidelijk dat ze enkel voor shock gingen en verder niets.

Het is allemaal gewoon een beetje te simpel vind ik. Erg goedkoop met een handvol aan effectieve scenes. Verder gaat de film weer eindeloos lang door op compleet idiote zaken zoals kots, daar had deel 1 ook al last van. Jaja, super vies en ranzig allemaal, maar voor mij worden 3 minuten bestaande uit elkaar onderkotsen echt niet veel ranziger dan 10 minuten van hetzelfde.

Leuk om eens voor het meepraten gezien te hebben. Verder raad ik deze film niet aan. Geen verhaal, geen goed verloop. Enkel shock, en dat een ruime 80 minuten lang. Mordum is een kei en keiharde horrorfilm die op mij ironisch genoeg niet altijd realistisch overkwam. Ik vond de effecten regelmatig te doorzichtig en vooral nutteloos.