Beetlejuice (1988)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Geena Davis en Alec Baldwin

Barbara en Adam Maitland zijn betrokken bij een zwaar auto-ongeval. Wanneer ze thuiskomen beseffen ze dat ze eigenlijk niet meer leven. Hun huis wordt verkocht en de nieuwe eigenaars willen het omtoveren tot een excentriek gebouw. De Maitlands hebben het hier zeer moeilijk mee en beseffen dat ze de nieuwe eigenaars als spoken angst kunnen aanjagen. Maar al vlug dringt het tot hen door dat het leven na de dood niet zo eenvoudig is. Wanneer ze willen spoken, zullen ze eerst moeten leren hoe dat werkt. Ook al krijgen ze de hulp van Juno, toch blijken de nieuwe eigenaars zeer goed opgewassen tegen lugubere geluiden en vreemde krachten. De Maitlands raken stilaan wanhopig en vragen de hulp van Beetlejuice, een spook dat zich kan omvormen tot een verschrikkelijk monster.

avatar van jippie2010
Ik vond het maar een matig geheel. Ik vond het de humor met name flauw en gemakkelijk, acteerprestaties waren zozo, irritante personages, voor mij bleef er niet veel meer over.
Ik kom niet verder dan *2.0

Deze film zit aan de cocaine.

Vroeger in mijn basisschooltijd keek ik deze film wekelijks, maar op de een of andere manier heb ik hem daarna nooit meer gezien. Nu zo'n 15/16 jaar later is het in ieder geval duidelijk dat ik deze film keek vanwege het feit dat Burton uit alle macht probeert om de aandacht erbij te houden met kleurtjes, hoempapamuziek van Elfman, rare typetjes en vreemde grappen, want een goed script is nergens te vinden. Sterker nog... deze film is wel uitzonderlijk Burton in bijna ieder opzicht, het enige dat ontbreekt is Johnny Depp en Helena Bonham Carter.

Visueel is het allemaal uitzonderlijk kitscherig en lelijk. Felle kleuren worden afgewisseld met crappy belichting en slechte make-up en stop-motion effecten. De acteurs proberen er nog het beste van te maken, maar krijgen alsnog weinig te doen door de absurde dialogen en scenes. Het is quirky en daardoor ben je geneigd om het snel te vergeven, maar het is duidelijk dat Beetlejuice vooral een hit-and-miss film is.

Gelukkig is daar Keaton als het titelpersonage, die zo verdomd veel lol in zijn rol heeft, dat het allemaal prima uit te houden is. Vergelijkbaar met Jim Carrey's uitvoering van The Mask is iedere seconde pure lol, helaas zit hij net te weinig in de film om het allemaal goed te maken. Zodoende kijkt Beetlejuice wel degelijk lekker weg, maar goed zou ik het zeker niet meer noemen.

avatar van Elchapo
Classic !!!!! 3.5 stars.

avatar van Alathir
Ik heb amper moeten lachen en je ziet echt wel dat het budget niet hoog was want de decors buiten het huis zijn een beetje lachwekkend als je dat vergelijkt met de effecten die nu mogelijk zijn. Het eerste halfuur vond ik best aangenaam maar dan wordt het best een vreemde film dat ik weer begon te denken waar ik naar aan het kijken was. Beetlejuice dus. Ook zo'n titel die pas aan het einde verklaard wordt. Keaton speelt nog wel best leuk, al wordt het na een tijdje irritant dat ik me echt moest forceren om het einde te halen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Beetlejuice is een beetje dé stereotype film waar Tim Burton om bekend staat; hysterische sprookjesachtige horrorkomedies met een grote knipoog naar de oude B-films, dus met een hoop stop-motion en karton. Terwijl hij - als je zijn hele oeuvre bekijkt - maar relatief weinig van dit soort films maakte, is dit toch typisch Burton. Het is creatief en krankzinnig, maar tegelijkertijd ook doodvermoeiend. Qua stijl is de film interessant, de stop-motion en de score van Danny Elfman geven de film bijvoorbeeld iets magisch. Maar qua verhaal en vertelling doet de film maar wat en presenteert ons vooral schreeuwerig een hoop 'dingen' zonder duidelijke lijn. Dansnummers, grote wormen in de woestijn en een zeer hyperactieve Michael Keaton wisselen elkaar steevast af en dat is even leuk, maar begint op den duur goed te vervelen en ben je na de 85 minuten toch blij dat de film is afgelopen. De film is wat dat betreft vergelijkbaar met het personage van Betelgeuse; eventjes is hij interessant en vermakelijk, maar niet veel later ben je er ineens echt klaar mee.

3 sterren.

Vond er eigenljk niets aan.

[quote]Eric001 schreef:
Vond er eigenljk niets aan, het is me niet gelukt hem af te kijken.

avatar van Lovelyboy
Lang geleden ooit eens gezien, nu weer opnieuw.

Vermakelijke zwarte komedie, licht humoristisch en typische extravagante stijl van Burton uiteraard. Het ziet er allemaal niet zo best uit maar ach. Keaton kon zich in ieder geval wel helemaal uitleven, dat is wel duidelijk. Verder gewoon vermaak, leuk om weer eens te kijken.

Though I know I should be wary
Still I venture someplace scary
Ghostly haunting I turn loose.
Beetlejuice, Beetlejuice, BEETLEJUICE!!!!!!!

Fantastische jeugdherinneringen aan de animatie serie, die volop het personage Beetlegeuse en diens humor in de spotlight zette. In deze film gaat het 'em vooral om de Maitlands en komt Keaton relatief weinig aan bod. Ik was als kind dan ook danig teleurgesteld in de film. De enige momenten waar je een vleugje Beetlegeuse humor krijgt, zijn de kever- "hey, how are you doin'?" en bordeelscene "Nice thinking Adam".

In de dertig jaar die voorbij gingen, heb ik o.a. geleerd dat de serie gemaakt werd na de film. Gisteren de film met die insteek nog eens bekeken en dan komt 'ie er wat beter uit.

De special effects zijn voor die tijd best ok. De zandwormen hadden misschien iets beter gemogen, maar goed. Qua verhaal start 'ie goed, maar ploft naar het midden en einde toe in mekaar:

- waarom komen de Maitlands in de maquette als ze Beetlejuice noemen en Lydia niet?
- de plot - Beetlegeuse overkomt de vloek door te trouwen - is wel erg dunnetjes en staat niet in relatie tot de aanleiding
- waar komt die zandworm op het einde vandaan en hoe heeft Barbara die getemd ?

Ach wat, waarschijnlijk is dit allemaal wat veel gevraagd van deze film. Final thoughts = grappig om te zien dat dit de Oscar won voor beste make-up (in vergelijking met huidige mogelijkheden) en hoe het schoonheidsideaal (Geena Davis) er in de late jaren 80 uitzag. Lang leve de permanent!

avatar van Capablanca
Filmhistorisch interessant als vroege Burton, sympathiek gemaakt, maar in zijn eenvoud toch wat schreeuwerig en lelijk gekleurd.

avatar van Fisico
Het moet geleden zijn van mijn prille tienerjaren dat ik deze nog eens zag. Al bij al een vermakelijkeTim Birton vol fantasy en rare dingen. Het script is zeker boeiend met een leven na de dood en de moeilijkheden die daarmee gepaard gaan. Het was best fijn om naar Geena Davis en Alec Badwin te kijken in hun cosey plattelandshuis. Ook de nieuwe eigenaars waren leuk met Winona Ryder, Catherine O’Hara en Jeffrey Jones, die laatste twee toch vrij bekend in de jaren 90. Het enige personage dat me irriteerde was de overactieve Beetlejuice zelf.

Hier en daar leuke spitsvondige fragmenten zoals we die gewoon zijn van Burton. Vaak wel sterk gedatteerd zoals die draak of slang. Bij momenten ook grappig, maar niet altijd en overal. In zijn geheel genomen dus matig, maar heb me zeker vermaakt. Alleen naar het einde toe was ik blij dat het erop zat.

avatar van jono
Beetlejuice gaat over het echtpaar Barbara en Adam, dat om het leven komt bij een auto-ongeluk. Vervolgens blijven ze als geest rondzwerven in het oude huis waar ze woonden. Hun rust wordt verstoord als een nieuw gezin in het huis wil trekken. Omdat ze zelf niet eng genoeg zijn om de nieuwe mensen uit hun huis te verjagen, roepen ze de hulp in van het griezelige spook Beetlejuice.

Beetlejuice betekende indertijd de doorbraak van regisseur Tim Burton, maar het is zeker niet zijn beste film. De humor in de film is bijzonder flauw, en visueel stelt het allemaal ook niet veel voor: het kleurgebruik is bijzonder kitscherig en de make-up is gewoon lelijk. De irritante hoempapamuziek van Danny Elfman (sorry, ik ben geen fan) maakt het er allemaal niet veel beter op.

Het verhaal is rommelig en niet al te bijzonder, al vind ik sommige typetjes wel redelijk geslaagd. Vooral Michael Keaton lijkt veel lol te hebben in zijn rol als Beetlejuice. Helaas komt hij in totaal slechts een kwartiertje in de film voor.

Gelukkig weet ik dat Burton véél beter kan. Ik ga binnenkort zijn films uit de jaren '90 en de jaren '00 kijken, waarbij hij veelvuldig samenwerkte met Johnny Depp. Die films kan ik namelijk veel beter waarderen. 2,5*

avatar van Shadowed
Ok Burton.

Big Fish blijft zijn beste film. Desondanks weet Burton er weer een lekker fantasy potje van te maken, met een bijna iconische Keaton. Sowieso is alles in deze film bijna iconisch. Lekker weird in beeld gebracht en lekker non realistisch.

Fantasy is waar Burton het beste in is, en dat laat hij hier wederom weer zien. Het acteerwerk, naast Keaton, is vrij slecht naar mijn mening. De film kent geen echte horror elementen, en is daarom ook nergens spannend. Wel is het allemaal surrealistisch in beeld gebracht en daarom een leuke film om zo even uit te kijken.

Geen hoogstandje, maar een vermakelijke film. En zo is hij volgens mij ook gewoon bedoeld. Krijgt gewoon een voldoende, want ondanks alle beelden pakte hij me gewoon niet zo.