Beetlejuice (1988)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Geena Davis en Alec Baldwin

Barbara en Adam Maitland zijn betrokken bij een zwaar auto-ongeval. Wanneer ze thuiskomen beseffen ze dat ze eigenlijk niet meer leven. Hun huis wordt verkocht en de nieuwe eigenaars willen het omtoveren tot een excentriek gebouw. De Maitlands hebben het hier zeer moeilijk mee en beseffen dat ze de nieuwe eigenaars als spoken angst kunnen aanjagen. Maar al vlug dringt het tot hen door dat het leven na de dood niet zo eenvoudig is. Wanneer ze willen spoken, zullen ze eerst moeten leren hoe dat werkt. Ook al krijgen ze de hulp van Juno, toch blijken de nieuwe eigenaars zeer goed opgewassen tegen lugubere geluiden en vreemde krachten. De Maitlands raken stilaan wanhopig en vragen de hulp van Beetlejuice, een spook dat zich kan omvormen tot een verschrikkelijk monster.

erik1677
Tim burton is de king!!
wat blijft deze film nog steeds geweldig.
Net zoals veel van zijn werk trouwens.
toppertje!!

avatar van SnakeDoc
Een komedie op leeftijd die het nog altijd goed doet. De film straalt de jaren '80 behoorlijk uit, maar dat mag de pret niet drukken. Verhaal is grappig genoeg en er is veel tijd en liefde besteed aan detail. Dat straalt de film in ieder geval volledig uit! Echt leuk een keer gezien te hebben!

avatar van bozzy
een leuke geinige film,naar mijn mening is die een beetje ondergewaardeerd.
maaja ieder zn smaak.

disneystore
Best goede film met fantastische personages!

avatar van K. V.
Een tijdje geleden hebben ze die op tv getoond en 'k vond het heel merkwaardig filmpje. Het is een rare film, maar was eigenlijk wel te verwachten, want hij is van Tim Burton. De special effects zijn misschien nu niet meer super realistisch, maar toch mooi gedaan.
Wel raar dat ze in de film de hele tijd Beetlegeuse zeggen ipv Beetlejuice.

disneystore
ibendb schreef:
te cartoon-achtig.

Dat geeft juist de sfeer

avatar van PEN15
Mooie film met een prachtverhaal, maar ik kan me goed voorstellen dat hij maar met mate vermaakt. Het stuk waarin Barbara en Adam het huis uit proberen te lopen vind ik prima gedaan. Alle stijl, decors, verlichting en effecten zijn zo typisch Tim Burton, oeps heb ik zijn naam toch weer genoemd, zo artistiek en fascinerend, zoals het enge-gezichten trekken om even een van mijn favorieten te noemen. Ik vond Geena Davis en Alec Baldwin het heel goed doen als hoofdpersonages, maar Micheal Keaton viel me wat tegen. Toen ik hem vroeger voor het eerst zag dacht ik dat BJ gespeeld wordt door Rik Mayall, dat was ook wel zo'n typetje en misschien deed hij het beter.

Lady-Vengeance
Tim Burton = love
De sfeer, de characters, alles

Leuker bij herzien. Wordt meer en meer fan van de oudere Burton films, met de tweede Batman als hoogtepunt.

avatar van RuudC
Hoe meer films ik van Tim Burton zie, des te meer ik besef wat voor matige regisseur hij is. Hij heeft wel enkele goede films op zijn naam staan, maar daar staat er teveel tegenover die rond de middelmaat zwalken. Visueel is er meestal niks aan de hand. Tim Burton weet heel goed hoe hij zijn films moet aankleden, maar zijn schrijfkunsten zijn zwak.

Beetle Juice is voor mij eigenlijk het zoveelste voorbeeld. Het bevat weliswaar leuke ideeën, maar het komt slecht uit de verf. Eerlijk gezegd vind ik het idee van een omgekeerde exorcist briljant. Het kan een heel mooi spookhuisfilmpje worden met een originele invalshoek, maar de uitvoering is pet. Beetle Juice mist een duidelijke richting. In plaats van dat er echt iets gebeurt, moddert het maar een beetje aan. Ik was daarom ook wel blij toen het afgelopen was. Hier en daar komen wel leuke grappen naar voren. Michael Keaton heeft me absoluut verrast met zijn rol als Beetle Juice. Zonder twijfel het leukste personage. Helaas is er zo weinig mee gedaan.

avatar van rox91
Aardig filmje en vooral als je kijkt hoe oud ie al is.
Leuke humor en karakters.

avatar van Gang_Star
Beetlejuice is een overduidelijke productie van Tim Burton. Een leuke film vol hilarische fantasy elementen. Wel een komedie voor een iets hogere leeftijd, voor jongen kinderen bij tijd en wijle net iets te eng.

avatar van coendpl
Heerlijke film.
Ik had er nog nooit eerder van gehoord, ben blij dat ik de film net heb gezien, naar mijn mening ondergewaardeerd.
Tim Burton is een held btw.

avatar van niethie
Fijn, creatief filmpje, alleen soms een beetje te hysterisch/flauw om er echt op en top van te kunnen genieten. Wat me nog het meest tegenstond is dat het allemaal maar niet opgang wil komen en in plaats daarvan iets teveel vervalt in herhalende grapjes, er gebeurt werkelijk van alles en de vindingrijkheid barst van het scherm maar toch wil het nooit ergens heen, vond mede om die reden het einde zelfs een beetje teleurstellend, kinderachtig gewoon! Toch keek het goed weg allemaal: een leuke cast (Keaton en vooral Ryder, hilarisch als over de top goth-meisje) luchtig, origineel en zowat de basis voor iedere film die nog zou volgen in Burton's oevre. Mijn probleem met de beste man is dat ik nu al op 7 filmpjes vol goede bedoelingen, tegenover 2 meesterwerkjes (of eigenlijk ,1 gezien Nightmare Before Christmas officieel niet van hem is) zit. Hopelijk verrast of ontroerd hij me dus nog eens een keer (echt) goed zoals hij dat ooit met het ultieme Edward Scissorhands deed. Ik begijp van meerdere die-hard kenners/liefhebbers dat we kwa originaliteit niets nieuws meer hoeven te verwachten dus zet ik mijn hoop/geld maar in op een Big Fish en/of Sleepy Hollow. (3*)

avatar van Sergio Leone
Erg leuk.

Het begin is een beetje te kinderachtig, maar na een tijdje wordt de humor beter en als Beetle Juice dan eindelijk geïntroduceerd wordt is het hek helemaal van de dam.
De meest onwerkelijke situaties en gekke creaturen passeren de revue. Het merendeel daarvan is erg geslaagd. Dat hoofdpersonages Barbara en Adam (en ook de nieuwe eigenaars) eigenlijk niet boeien en het verhaaltechnisch allesbehalve inventief is maakt totaal niets uit. Scènes zoals die in de wachtkamer of alle scènes met Beetle Juice maken dat ruimschoots goed en tillen de film naar een hoger niveau.

Michael Keatons rol als Beetle Juice is vrij klein en dat is misschien net de reden waarom ik het zo'n geslaagde rol vind. Zijn beperkte screentime wordt opgevuld met de ene na de andere oneliner tussen al de drukdoenerij door. Meer screentime zou hem wellicht irritant gemaakt hebben.
Maar ook Winona Ryder is verrassend goed. I.t.t. Keaton is zij vrij ingetogen, maar dan wel op een droge manier - neem die scène waarin ze een spin ziet en dan zegt dat ze het hier wel leuk zal vinden; in 99 op de 100 gevallen zou ik zoiets zwaar gefaald vinden, maar hier werkt het gewoon.
Alec Baldwin en Geena Davis lopen er uiteindelijk voor spek en bonen bij, maar irriteren niet.

Ik moet stilaan erkennen dat ik Tim Burton één van de grappigste regisseurs vind. Ook hier combineert hij feilloos fantasy met zwarte komedie en horror.
De decors zijn overigens erg fijn vormgegeven, hetzelfde geldt voor de reeds overleden mensen - die rokende begeleidster of platgereden 'secretaris' zijn hilarisch. Qua kleuren is het fleuriger dan ik verwacht had, maar het werkt hier wel beter dan in Dark Shadows, om maar een voorbeeld te geven.
Ook de stop-motion animatie werkt erg goed. Aanvankelijk had ik mijn twijfels, maar na afloop moet ik toegeven dat dit gewoon een erg originele en creatieve vondst is die uitstekend in het geheel past.
De muzikale bijdrage vind ik dan weer niet zo speciaal. Typisch Danny Elfman, dat wel, maar hij heeft al beter gecomponeerd.

Niettemin is lachen met de dood nog nooit zo leuk geweest.

"Go ahead, make my millenium."

avatar van Spetie
Een leuke film uit het begin van de carrière van Tim Burton.

Beetle Juice is een originele film, die prima past tussen de rest van het oeuvre van Burton. Een origineel verhaal, met veel creativiteit erin verwerkt.

De acteurs zijn wisselend. Zo vond ik Winona Ryder en Geena Davis allebei goed op dreef. Keaton was leuk, maar zijn rol had ook zeker niet groter moeten zijn met dat enorm drukke gedoe van hem. Alleen Baldwin vond ik niet al te sterk. Hij zit telkens wat sullig te praten en voor zich uit te kijken, maar veel meer dan dat doet hij eigenlijk niet.

De humor is soms leuk en soms ook wat flauw. Beetle Juice komt wat langzaam op gang, maar is in de tweede helft regelmatig best leuk. De effecten ogen soms wel wat goedkoop, maar dat geeft de film aan de andere kant wel weer een bepaalde charme mee.

Niet slecht, maar ook geen topper, en een typische Burton film, dat is zeker.

Toen MTV in Nederland populair begon te worden, en toen ze ook nog muziek uitzonden, keek ik er nog best vaak naar. In die tijd was ook om de haverklap de reclame voor deze film te zien. En die zag er best grappig uit. Ik heb de film echter toch nooit gezien. Hij leek me ook wel kinderachtig en flauw. En nu ik hem eindelijk vele jaren later voor het eerst gezien heb, wordt mijn vooroordeel inderdaad bevestigd. Alhoewel de film in het begin nog best wel OK was en me prima wist te amuseren. Maar gaandeweg de film wordt het allemaal steeds vervelender en irritanter. Het verhaal stort ook helemaal in en aan het einde is er echt helemaal niets meer over van de film die aan het begin nog wel amusant en OK was.

avatar van alexspyforever
Vind ik echt wel een hele leuke. Drama, comedy, fantasy en een tikkeltje horror, deze film biedt het allemaal! Michael Keaton is gewoon geweldig als de knotsgekke Beetle Juice. Geena Davis heb ik altijd een leuke actrice gevonden en ook in deze. Vooral in de jaren 90 schitterde ze.

avatar van Alexander1900
Redelijk vermakelijk maar nergens hoogstaand. Michael Keaton heeft hier een heel andere rol neergezet dan wat we van hem gewend zijn en deed het erg leuk als - the bad guy - Beetlejuice!

avatar van dutchtuga
Beetlejuice wil teveel van alles zijn en is uiteindelijk niet meer dan een matige tot aardige film. Los van wat leuke designs her en der, een aardige sfeer en een goede soundtrack is deze Burton niet echt een geslaagde film. De wil lijkt er te zijn, maar de plot laat te vaak te wensen over.

avatar van tommykonijn
Tim Burton is een apart geval. Zijn films weten me stuk voor stuk te vermaken en hij komt er als een van de weinigen mee weg onder het motto: 'hoe gekker, hoe beter'. Ook Beetlejuice is een behoorlijk bizarre film, de vreemdste die ik in tijden gezien heb, doordrenkt van Burton's stijl. Toch vond ik dit niet een van zijn betere films.

Dat komt met name door Beetlejuice zelf. Michael Keaton doet hard zijn best om grappig te zijn, maar maakt vooral in het begin een erg irritante indruk. Pas tegen het einde begon ik een beetje aan zijn gedrag te wennen. Gelukkig heeft zijn rol niet heel veel invloed, omdat je toch grotendeels met Davis, Baldwin en Ryder te maken hebt, allen degelijk presterend. Hun personages waren een stuk aangenamer om te volgen dan het titelpersonage.

Ook weer mijn complimenten voor de vakkundigheid waarmee Burton zijn film vorm geeft. De poppen ogen natuurlijk niet erg realistisch, maar het heeft zeker iets. Het draagt bij aan de typische '80's sfeer en is dus gewoon leuk. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de goed afgewerkte decors, belichting en de aanstekelijke soundtrack. Op het visuele gedeelte valt wat mij betreft niets aan te maken, want vrijwel elk shot is een mooi plaatje.

Beetlejuice staat garant voor een anderhalf uurtje vlot vermaak. Nergens is het écht hoogstaand, maar dat is ook niet nodig. Dit soort films kijk ik met plezier; heerlijke onzin. Verstand op nul is een vereiste, maar al met al is dit spookverhaal best geestig.

avatar van kimberlyVD
Duidelijk een mindere Burton voor mij. Jammer, want hij behoort wel tot het rijtje van m'n favoriete regisseurs.

Eerst en vooral de acteurs... Davis en Baldwin zijn gewoon slecht. Meer kan ik hier bijna niet over zeggen. Geen moment vond ik ze geloofwaardig overkomen. Echt een enorme teleurstelling. Want dat is toch wel één van de grootste struikelblokken van de hele film. Michael Keaton is nog wel goed te doen. Al is zijn personage dan weer irritant. Het figuur beetlejuice is leuk voor even maar na een tijdje heb je het wel gezien. Dan hoop je alleen maar dat hij niet teveel meer in beeld komt. Maarja, als het verhaal om hem draait, is dat nogal moeilijk natuurlijk.

Verder vond ik het verhaal erg rommelig en daardoor verloor ik na een tijdje m'n aandacht.
Sommige scènes zijn dan nog wel leuk maar het vormt gewoon geen geheel.
Positief vond ik het kleurgebruik en het Burton-sfeertje dat toch gelukkig nog wel aanwezig was.
Maar dat kon de film jammer genoeg zeker niet redden.
De visuele effecten die erin voorkomen vond ik meestal dan weer erg B overkomen.
Al vermoed ik dat dat wel de bedoeling was.

Nee, Burton kan beter, véél beter. Snel Big fish maar weer eens opzetten!
Voor deze, 2 sterren, en dan ben ik nog vrij gul.

avatar van Sol1
Ik kan die reactie van kimberleyVD volgen. De film is nu nog steeds grappig om te zien, een aangenaam kijkgenot in de typische Burton-sfeer, zonder al te veel diepgang; maar wel gedateerd geraakt. Vandaar de B effecten. Big Fish is al weer vijftien jaar later dan Beetlejuice uitgebracht, met meer technische mogelijkheden en een veel meer ervaren Burton.

Burton ziet zelf ook gaten in deze oude film, er zijn geruchten geweest over een remake van zijn eigen hand om er meer uit te halen dan wat er in 1988 is gebeurd. Ik heb eigenlijk liever dat hij die tijd gebruikt voor een nieuw project.

De rol van Keaton als Beetlejuice in deze film bevalt me. De Maitlands zijn aardige types, niet direct speciaal. Geen bezwaren tegen "Edgar Allan Poe's daughter", zoals Beetlejuice haar ergens noemt.

avatar van alexspyforever
kimberlyVD schreef:

Nee, Burton kan beter, véél beter. Snel Big fish maar weer eens opzetten!
Voor deze, 2 sterren, en dan ben ik nog vrij gul.

Hoe smaken toch kunnen verschillen. Van alle Burton films vind ik BeetleJuice juist de leukste en Big Fish de saaiste. Daar vond ik nu totaal niks leuks aan. Eigenlijk is BeetleJuice nog de enige Burton die ik het herbekijken waard vind nu.

avatar van Richard_Voorhees
Zojuist weer bekeken en ik moet zeggen dat ik deze film erg leuk vind.
De jaren '80 stijl/sfeer straalt er vanaf, maar daar houd ik juist wel van.
Verder zijn Alec Baldwin en Geena Davis erg leuk in de hoofdrollen en zet Michael Keaton een memorabel typetje neer.
De make-up effecten en special effects zien er heel tof uit. Daarnaast is de film hier en daar oprecht grappig, zoals de scene waarin de hele fam en hun gasten los gaan op Harry Belafonte.
Erg leuk voor zij die houden van jaren '80 cheese.

avatar van dutchtuga
Dit is een veel te grote productie om cheese genoemd te worden. Ook vind ik dit veel meer de 90's uitstralen dan de 80's.

avatar van Richard_Voorhees
^Met dat eerste heb je een punt. Dat tweede ben ik niet helemaal met je eens.

avatar van soom
Toch wel een beste Burton film. De ingredienten die hij zo goed weet om te zetten naar beeld, werken hier weer helemaal top. De magie is ronduit aanwezig, Winona straalt zoals haar dat alleen met toenmalige liefste Johnny lukte. Geena is cool, Michael wel redelijk, Alec wel okee. Catherine o'Hara is leuk.

De omgevingen. De bizarre humor. De ietwat sarcastische, dan wel sardonische, manier van de personages. Het werkt allemaal heerlijk mee. Het stevent af op een einde waar mooie dingen mee gedaan worden. Genieten geblazen door de aankleding. Alles wat Burtonesk is, is Burtonesk, dus dat vind ik gewoon heerlijk. Meer kan ik er niet van maken. Slechts dat. Prachtig staaltje.

avatar van james_cameron
Pas de tweede film van Tim Burton, maar hier is zijn stijl reeds geperfectioneerd. Maffe morbide humor, kleurrijke personages, bijzonder kleurrijke decors en een heerlijk bizar script zorgen samen voor een zeer originele en vooral leuke film, die ook na bijna dertig jaar nog zeer goed te genieten is. Michael Keaton steelt natuurlijk de show, maar de hele cast is op dreef.