Beetlejuice (1988)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Michael Keaton, Geena Davis en Alec Baldwin

Barbara en Adam Maitland zijn betrokken bij een zwaar auto-ongeval. Wanneer ze thuiskomen beseffen ze dat ze eigenlijk niet meer leven. Hun huis wordt verkocht en de nieuwe eigenaars willen het omtoveren tot een excentriek gebouw. De Maitlands hebben het hier zeer moeilijk mee en beseffen dat ze de nieuwe eigenaars als spoken angst kunnen aanjagen. Maar al vlug dringt het tot hen door dat het leven na de dood niet zo eenvoudig is. Wanneer ze willen spoken, zullen ze eerst moeten leren hoe dat werkt. Ook al krijgen ze de hulp van Juno, toch blijken de nieuwe eigenaars zeer goed opgewassen tegen lugubere geluiden en vreemde krachten. De Maitlands raken stilaan wanhopig en vragen de hulp van Beetlejuice, een spook dat zich kan omvormen tot een verschrikkelijk monster.

avatar van QuidQuoPro
Hele leuke en verrassende film !

avatar van ®Tc
Best wel vermakelijk en op sommige momenten ook wel grappig maar toch ook veel minpunten. Veel scènes vond ik gewoon irritant ipv grappig (zie het einde en sommige optredens van Beetlejuice zelf)

Duidelijk dat Burton talent heeft, z'n dingen zie je nog het beste bij beginfilms maar soms veel te slecht uitgewerkt.

Vond het niet echt wat.

Ook vroeger kon deze film me niet echt boeien. Had hem hiervoor nooit helemaal uitgekeken, wel vaak stukjes van meegepikt.

Vooral negatief zijn de special effects, die op sommige momenten (denk aan de woestijn) echt compleet amateuristisch zijn. Je kan toch echt wel leukere dingen doen met klei ed, ook toen al.

Beetle zelf vond ik ook niet bepaald geslaagd. Deed me wat denken aan een cabaret versie van Dr Spalding Zombie's film, maar dan dus een stuk irritanter. Verder geen echt interessante personages, al was de opzet verder wel geinig.

Hoogtepunten waren de scenes in de wachtkamer, vond ik de humor en ook de effecten wel geslaagd. Verder zit er aardig wat Burton weirdness is maar véél te goedkoop en kinderachtig gebracht.

Heerlijke onzin met veel mooie beelden en een geweldige Michael Keaton als Beetle Juice. Geena Davis was ook best aardig in deze film, Alec Baldwin daarentegen vond ik wat stijfjes. Een aparte film moet ik zeggen.

avatar van Tag84
Geweldige film met echte Burtonstijl.

avatar van ;)
;)
na lange tijd nog is gezien en het blijft een leuke film.

avatar van rick*
Deze film heb ik alleen als kind gezien, en dan zie je nepheid nog niet echt. Ik vond het toen echt een hele leuke film. Beetlejuice vond ik te druk, maar ik vond de decors erg leuk en het verhaal ook. Alles was heel levendig, zo herinner ik me nog dat ik de slangen om het huis heen erg eng vond (mijn zusje en ik vonden dat allebei eng) en dat ik het beeld van het hiernamaals erg levendig vond.

Als ik terugdenk aan deze film vind ik 'm erg creatief, maar ik durf 'm niet nog een keer te kijken als 20 jarige want dan ben ik bang dat deze film me gigantisch tegen gaat vallen.

avatar van Prrrauline
Zojuist weer gekeken en hij werkt nog steeds!
Ik vond de rol van Beetle Juice vroeger ook te druk, maar nu vind ik hem juist geweldig!

avatar van Drs. DAJA
Dit was niet best. Uitgangspunt is prima maar de film heeft geen flauw benul waar die naar toe wil, in ieder geval ik had geen flauw benul waar de film naar toe wou. Personages worden slecht geintroduceerd en de spelregels worden naarmate de film vordert maar een beetje verzonnen. Vooral Keaton's personage werkt totaal niet. Als een lokale dorpsgek zonder doel doet hij pijnlijke pogingen grappig te zijn en pas tegen het einde kwam ik er achter dat hij eigenlijk de antagonist moest voorstellen... Qua visuals een typische Burton, maar qua kwaliteit niet...

avatar van boozebelly
Om 00:20 uur??!! Dit is een film voor in de middag zodat kinderen er ook van kunnen genieten. 00:20 is een tijd voor bloedvergieten & porno.
Ik vind het wel een leuke film met een gezonde dosis humor, alleen vind ik het einde met dat gezang wel een beetje melig.

avatar van DragQueen
Aparte komedie, waarin de stijl van burton toch wel herkenbaar aanwezig is. de special effects zijn wat minder, maar wel grappig bij vlagen. michael keaton zit verder leuk in zijn rol. evenals geena davis, en in iets mindere mate alec baldwin. leuk kijkvoer, maar bij lange na niet het beste van burton. 2,5 ster.

avatar van sabsabsab
lol een film voor alle leeftijden :O had ik niet verwacht met al die lijken:P

avatar van Norma
Na jaren maar weer eens herzien, maar blijf bij mijn mening dat ik het maar een matig geslaagd filmpje vind. Geinig gegeven wel en met heerlijke fantasievolle Burton-uitspattingen aangekleed, alleen erg jammer dat Keaton het sfeertje helverwege komt verpesten met zijn irritante en zo niet-grappige vertolking van het hoofdpersonage. Zal vast wel de bedoeling zijn geweest dat hij zich zo gedroeg maar het had op mijn kijkplezier wederom niet bepaald een positieve invloed.

avatar van ILDIB
Verouderde effects maar snel wegkijkend filmpje met uitstekend spel.

avatar van Freckles
Wauw, verschrikkelijk.
Deze heb ik nog niet gezien...

avatar van Rosicky
Leuk plot, maar het werkt niet zo fantastisch. Michael Keaton heeft een goede bijrol als Beetle Juice, hij krijgt verdraaid weinig speeltijd voor een titelpersonage. De visuele effecten zijn charmant maar niets voor mij. De muziek is wel erg mooi.

Ik ben een echte Burton-fan. Zijn humor heeft mij echter nooit gelegen. Deze geef ik toch, na Charlie and the Chocolatefactory, de tweede Burton-onvoldoende. Op Pee-Wee na heb ik al zijn werk nu gezien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke vermakelijke Tim Burton film met een vrij origineel plot maar zeker niet een briljante film.
Het hele idee is leuk alleen een beetje mager uitgevoerd, mooi gefilmd en gemaakt maar jammer genoeg niet een hele sterke sfeer wat voor mij de film ook minder boeiender maakte.

Kortom: leuk,vermakelijk en origineel maar voor de rest niet echt bijzonder.

3 sterren.

avatar van killer13
leuk, vermakelijk, origineel en erg droge humor. echt een film van tim burton!

avatar van rep_robert
Beetle Juice is een aardige film, veel gekke karakters. Heerlijk creatieve settings a la Tim Burton en alles is lekker over de top.

Helaas wist de film niet de volledige speelduur mijn aandacht vast te houden, vond het hier en daar toch ook wel een beetje saai. Een probleem wat ik wel vaker met Burton films heb.

Overigens wel een voldoende

als kind toen de 1e keer gezien , mooie film 4 steren waard

avatar van missyanaroid
vroeger een paar keer gezien, en toen was ik er GEK van! :d
Goeie herinneringen.
en ik vond het einde net wel leuk met dat gezang.
(Maar voor mij is het ook wel enkele jaren geleden dat 'k hem nog gezien heb, en ik ga het denk ik ook niet doen, want misschien valt hij dan tegen, maar voor kinderen zeker wel een leuke film!)

avatar van gizmo_o
Beetlejuice Beetlejuice Beetlejuice ! Waarom is deze film niet gewoon vernoemd naar zijn echte naam: Betelgeuse?
De oudste Burton film die ik tot nu toe heb gezien (Pee-wee's Big Adventure ligt al klaar om bekeken te gaan worden) maar je herkent duidelijk bepaalde zaken terug, vergelijkend met wat latere films van hem, zoals CCF. Burton zet een leuke sfeer neer in het zogenoemde spookhuis en Davis & Baldwin acteren prima als jong verliefd stel. Ook vond ik, i.t.t. een hoop anderen hier, Keaton niet irritant, maar juist goed als compleet gestoord ADHD spook. Sommige special effects vond ik helaas niet om aan te zien, zoals die slang in het woestijngebied, had dan als regisseur voor iets anders gekozen. Ook sommige sound effects leken meer thuis te horen in een slapstick show. Overigens waren de scenes in de wachtruimte en het gedeelte erachter wel erg goed vorm gegeven met zat van hilariteiten en de rest van de score ruimschoots in orde.
Uiteindelijk wordt er snel naar een eind toe gewerkt, zonder dat daar echt veel tijd in gestoken is. Ik had het leuker gevonden als die New Yorkers eruit zouden worden gekegeld, maar ach, zo heeft iedereen wat.

3,5*.

avatar van gizmo_o
Zinema schreef:
De scene met de Banana Boat Song (Day Oh) van Belafonte is hilarisch.

Mr.Whiseguy
Geweldige film. Topprestatie van Keaton. Wat een lage gemiddelde, een schande.
Blijft een sterke film, nog steeds na al die jaren en met al die dure effecten.
En volgens mij is Heath Ledger´s the Joker rol gebaseerd op Beetlje Juice

T.T
Deze film is te geniaal voor woorden. Michael Keaton steelt natuurlijk de show, met zijn geniale prestatie. Zoals Mr.Whiseguy het al ook zegt, denk ik ook dat Heath Ledger is geinspereerd door Beetle Juice. Ik vind het echt jammer dat deze film niet word gewaardeerd op MovieMeter.

avatar van davy jones
Wat een laag gemiddelde voor zo'n geniale film!!!!
Op de kritiek dat de effecten wat minder zijn, ja dat is logisch. Het is een film van 1988. Deze film stamt af van het tijdperk voor CGI. Logisch dat het er dan wat ouder uitziet.
Keaton is werkelijk geniaal als Beetlejuice,ik heb mij een breuk gelachen met zijn prestatie.
Ook het verhaal is zeer goed gevonden, echt typisch een verhaal voor Burton.

4.5* voor deze geniale film

avatar van ibendb
Idd een geniale film!
De fun begint al snel wanneer ze Beetlejuice oproepen.
De stop-motion ziet er ook goed uit voor in die tijd.
Tim Burton: De stop-motion-Koning!

avatar van BenicioDelToro
De liedjes van Harry Belafonte vond ik eigenlijk het allerleukste in deze film, plus de Burtonesque aankleding van de sets en de personages natuurlijk. De scènes in de 'wachtkamer' waren hilarisch (dat figuurtje met dat kleine hoofd !), leuk om good old Sylvia Sydney weer eens te zien in een bijrolletje. Keaton viel wat tegen, net als Davis en Baldwin. Dan deden Winona Ryder en de onderschatte Catherine O'Hara het beter. Alles bij elkaar een vermakelijke film, geen hoogtepunt uit het oeuvre van Burton maar een degelijk werkje uit zijn begintijd.

avatar van ibendb
Net eens herzien, en BeetleJuice is nog altijd even grappig, maar ik zie wat meer minpunten.

Beetlejuice (of Beetlegeuse) is wel een beetje irritant en te cartoon-achtig. Geena Davis en Alec Baldwin zijn dan wel weer goed. Alsook Winona Ryder. De sfeer is lekker grimmig en er zijn veel subtiele dingen die je eerst niet doorhebt. Bv: Je hoort steeds door de film het liedje Day-o (The Banana Boat Song) en de details van hoe sommige zijn gestorven zijn ook leuk.
Iets minder dan de eerste keer, al vloog de tijd voorbij. 3.5*

herder
davy jones schreef:
Wat een laag gemiddelde voor zo'n geniale film!!!!

Ja, vind het ook nergens opslaan.